Niet bang voor weinig licht

Redactie Accessoires Reviews

 

Archief Digital Movie 108-2016
Het doorsnee zoomobjectief kent beperkingen bij de maximale diafragmaopening. Dat maakt dit type minder lichtsterk. Een belangrijke trend bij zowel video- als fotografie is echter opnemen bij matig tot weinig licht. En dan komt een F2 objectief zoals de Sigma 24-35 mm DG HSM pas goed tot zijn recht. Des te meer omdat de optische kwaliteit die van primelenses benadert.

sigma_24-35mm_leavesDe combinatie van zoomen en lichtsterk gaat optisch eigenlijk niet zo goed samen. Het kunnen veranderen van de brandpuntsafstand om een andere beelduitsnede te maken vergt veel glaselementen en een langere objectieftubus. Dat vermindert de hoeveelheid op de beeldsensor en zoeker/viewer vallend licht. Lastig als je in geval van matig tot slecht licht geen aanvullende lichtbronnen bij de opname wilt inzetten.
Een ander punt is het feit dat een kleinere diafragmaopening een grotere scherptediepte schept. Ongewenst als wij juist alleen het onderwerp zelf scherp willen afbeelden of de bekende filmische look met nauwelijks scherptediepte willen schieten.
Sigma is één van de fabrikanten die inzetten op een hoge lichtsterkte en optische kwaliteit. Het geteste 24-35mm F2 DG HSM objectief uit de Art-lijn voor de videofilmende fotocamera is daar een treffend voorbeeld van.

24-35 mmsigma_24-35mm_1
Het lijkt op het eerste gezicht niet veel, een zoombereik van 24-35 mm. Dat is echter wel het bereik waarop de reportages op korte afstand en landschappelijke overzichten geschoten worden.
Bij 24 mm krijg de foto/videograaf echt veel landschap of architectuur in beeld zonder dat er veel last is van storende vervormingen. Op 28 mm heb je een flinke groothoek die niet overdrijft en toch groots is. En 35 mm is de normale reportageafstand.
Let er echter wel op dat de grootte van de beeldsensor geen licht cropeffect heeft. Is de beeldsensor kleiner dan 35 mm full frame dan treedt er enige verlenging van de brandpuntsafstand op! Bij een APS-C sensor is het bereik circa 38-56 mm. Geschikt voor reportages en standaardshots.

F2sigma_24-35mm_a
Een lichtsterkte van diafragma F2 is relatief hoog. Bij opname algauw een factor 2 tot 8 zoveel meer licht door als er uit een standaard-zoomobjectief komt. Regelmatig gebeurt het dat zoomobjectieven bij volle diafragmaopening, bij de Sigma 24-35 mm F2 DG dus F2, optisch niet zo goed presteren. Je moet het diafragma dan eerst enkele stoppen sluiten. Wel is het zoekerbeeld bij scherp/instellen natuurlijk lekker licht.
Ons testexemplaar van de Sigma-zoom presteert op de volle F2 al opmerkelijk goed. Die F2 blijft over het gehele zoombereik constant. Daar is dit objectief ook uiteraard ook op gebouwd en het prijskaartje is er naar. Prima geïnvesteerd geld voor wie dit type lichtsterke zooms vaak inzet.

Bouw
Om de hoge lichtsterkte van F3 te kunnen bereiken heeft de bouwer veel glas nodig. Dit zowel wat betreft het aantal speciaal ontworpen (FLD en SLD low dispersion) en mulitigecoate glaselementen als de diameter van de voorste lens. N.B.: de F-waarde krijg je ruwweg door de diameter van de voorste lens door de brandpuntsafstand te delen (F/D). Bij variabele brandpunten ligt dat lastiger en zorgen aparte optische constructies er voor dat de F-waarde niet teveel verloopt.sigma_24-35mm_flower-23
De Sigma 24-35mm F2 DG heeft een grote frontlens met een filtermaat van 82 mm. Er zit een goede zonnekap bij die er voor zorgt dat deze ‘lichtreus’ niet gauw last heeft van overstraling of reflecties.
Ten gevolg van het grote frontelement en de andere optische bestanddelen krijgt de foto/videograaf een behoorlijk stuk objectief in handen. Hang er een middelmaat camerabody aan en het geheel blijft in balans.
De afwerking van het objectief is fraai zwart met goed afleesbare opschriften. Beide instelringen voor de zoom en scherpstelling verlopen soepel met voldoende grip, gevoel en weerstand. Naar keuze gaat de scherpstelling via een schakelaartje met de hand of automatisch. De HSM instelmotor is lekker stil, accuraat en snel. Het zoomen verloopt intern zodat het objectief even lang blijft en de frontlens niet draait. Er is geen beeldstabilisatie aan boord doch die is voor dit brandpuntbereik meestal ook niet nodig.

Praktijksigma_24-35mm_4
Een F2 24-35 mm zoomobjectief dat vrijwel net zo goed presteert als primelenses op de afzonderlijke brandpunten? Dat kan! Sigma laat dat met deze zoom uit de Art-lijn zien. Heel verleidelijk want drie afzonderlijke primelenses zijn bij elkaar al snel behoorlijk duurder en je hoeft nu minder heen en weer te lopen om van objectief te wisselen.
De scherpte is subliem, de kleurweergave perfect, het contrast aangenaam en de Bokeh met 9 diafragmalamellen fraai. Bij F2 is er enige vignettering, maar die kan naar Photoshop. Bij F4 presteert dit objectief optimaal. Overstraling is vrijwel afwezig. Het kost weliswaar wat maar dan heb je ook echt iets goeds in handen bij landschappen, reportages, indoor, stadsbeelden, bruiloften, grotere portretten en meer kunstzinnige onderwerpen. Aanbevolen voor zowel foto als video.

Prijs & info
Sigma 24-35mm F2 DG HSM € 1149,-
(Leverbaar voor Canon, Nikon en Sigma vatting)
Sigma Benelux, www.sigmabenelux.com/nl

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Veelzijdige gratis kleurcorrectiesoftware
Archief Video Emotion 113-2014 Software voor kleurcorrectie speelt een belangrijke rol bij de nabewerking van ...