Adobe Premiere CC, Edius Pro 9 & Final Cut Pro X: de grote montagetop drie

Redactie Reviews Software

Archief Digital Movie 121-2018
Het marktaandeel kan per land en werelddeel aanmerkelijk verschillen bij de verschillende merken NLE-suites. Adobe Premiere, Edius Pro 9 en Final Cut Pro X behoren daarbij zeker tot de professionele top drie. Dit zijn de montagepakketten die ook de veeleisende videoamateur aanspreken en helemaal aan de nieuwe trends bij non lineair editen voldoen.

Bij de huidige generatie montagesuites voor de professionele videomakers en geavanceerder amateur behoren High Dynamic Range (HDR), groepswerken in de cloud, 4K over meerdere sporen in de tijdlijn, een echte geïntegreerde geluidsstudio voor de soundtrack, Virtual Reality en 360 graden monteren. Daarnaast uiteraard een efficiënte browser om de bestanden te doorzoeken, fraaie titels en effecten, ondersteuning van grafische processoren op de videokaart (GPU’s), hoogwaardige kleurcorrectie en exportmogelijkheden naar multi- en social media. 6K en 8K zijn nog in opkomst en 3D raakt een beetje uit.
Let verder terdege op de ondersteunde (nieuwe) CODEC’s, compatibiliteit met de gebruikte videocamera en de eisen die de NLE-software aan het montagesysteem stelt. Het hier besproken Adobe Premiere Pro (Windows en Apple OS), Edius Pro 9 (Windows) en Final Cut Pro 10.4 (Apple) zullen u daarbij zeker niet teleurstellen. Zij worden gebruikt voor zowel bioscoopfilms en tv-producties als documentaires, lokaal nieuws, reportages en recreatieve videoproducties.

Adobe Premiere Pro CC
Vele generaties videomakers groeiden op met Adobe Premiere uit de omvangrijke suite-doos. Daar zat dan op vele schijven een hele collectie programma’s in voor montage, effecten & titels, animaties, geluidsbewerking en het maken van dvd’s/Blu-ray’s. Tegenwoordig staat Adobe Premiere Pro Creative Cloud online met via een abonnementsysteem te downloaden upgrades. Ook ligt er de nadruk op groepsgewijs in de cloud aan grote videoprojecten werken.
Aan de grafische opbouw en vensters veranderde niet zo veel tegelijk. Gebruikers konden daardoor steeds rustig wennen aan nieuwe moderne logische kleurstellingen en handigere pop-up en vensters. Een sterke punt van Premiere is altijd de goede integratie van de suitemodules in het editingpakket. Je kunt direct vanuit de tijdlijn in de grafische en animatie- of geluidsmodules werken zonder het montagescherm te behoeven verlaten. Ook de nieuwe visuele presentatie van de sneltoetscombinaties van het toetsenbord werkt lekker snel en handig.

Audio verbeterd
Het Essential Sound-paneel geeft inderdaad een essentiële verandering bij de geluidsbewerking. Je hoeft nu niet eerst meer naar de soundeditor Audition maar kunt het geluid rechtstreeks in de tijdlijn qua type detecteren (plus accentueren) en bewerken of daaraan taken koppelen. Zo kun je met een enkel commando het volume van verschillende geluidscomponenten bijregelen. Verder belangrijke opties zoals het opnieuw timen van muziekfragmenten, het analyseren van de beat en toon zodat je muziekfragmenten precies passend op het getoonde beeld kunt maken.

Abonnement
Over het updaten per abonnement is het nodige te doen geweest. Aan de ene kant heb je zo altijd de nieuwste versie in huis en in geval van een crash kan je zo weer alles opnieuw downloaden. Als belangrijkste bezwaren gelden:
• Je betaalt elke maand opnieuw in plaats van in een keer eigenaar te zijn. Wel bestaat er de mogelijkheden om abonnementen tijdelijk stop te zetten.
• Het tussentijds upgraden naar een nieuwere versie terwijl je nog met het editen van een project onder een oudere versie bezig bent kan voor problemen zorgen. Beter eerst afwerken of een weekje of wat wachten tot alle bugs uit de nieuwste versie zijn verholpen.
Het blijft allemaal een kwestie van de eigen keuze.

Wat bevalt
Het kost allemaal wat tijd om Adobe Premiere CC onder de knie te krijgen. Er zijn tal van YouTube-filmpjes om dat allemaal goed onder de knie te krijgen. Daar kun je bijna elke montagewens met dit NLE-pakket vervullen. Ook VR, 4K over 6 sporen, 6K, HDR en 360 graden. Vrijwel alle gangbare camera’s en AV-CODECS worden ondersteund.
De grafische mogelijkheden voor titels, effecten en animaties (met onder andere After Effects) en bewerking van Photoshop bestanden zijn zeer goed. Fraai en handig zijn daarbij de Motion Graphics Templates (kant-en-klare opmaak) en de op smaak aan te passen parameters via het Essential Graphics-paneel.

Conclusie
Wie alles uit de grafische ondersteuning wil halen dient op te letten welke GPU’s/videokaarten Premiere Pro CC daartoe ondersteunt. Het werken in groepen en het ontwerpen van scripts, scenario’s en verhalen is al of niet in groepsverband een verrukking.

Edius Pro 9
Het andere professionele, snel werkende, gebruiksvriendelijke, ruim toegerust met AV-bewerkingsmogelijkheden en niet al te hoge systeemeisen op de Windows-pc nodig NLE-pakket… dat is Edius Pro 9 van Grass Valley. In Nederland ook best aardig bekend en er zijn goede gebruiksaanwijzingen in onze landstaal voor. In landen zoals Japan schijnt zelfs zo’n 90% van de professionele editors Edius Pro te gebruiken. Er is keuze uit een stand alone en groepswerk-versie. En natuurlijk kan je ook in de cloud werken.

Stabiel en snel
Op de stabiliteit van Edius valt weinig af te dingen. Op een goed gebouwd Windows-pc 64-bits systeem functioneert deze software vrijwel vlekkeloos. Ook stelt dit pakket in principe geen hoge eisen aan videokaarten en/of GPU’s. Het kan natuurlijk wel en dan gaat het allemaal nog sneller en fraaier. De beste prestaties krijg je op een geoptimaliseerd 64 bits Windows-systeem. Deze zijn kant-en-klaar te koop.

HDR snel aan boord
Bij de versie 9 Edius is het zonder mankeren importeren, monteren en weer exporteren van High Dynamic Range (HDR) video standaard en behoorlijk gebruiksvriendelijk aan boord. Daarnaast ondersteunt dit NLE-pakket Hybrid Log Gamma (HLG) bij diverse modellen camera’s van Sony en Panasonic. Edius 9 detecteert automatisch de kleurruimte en kiest automatisch de juiste instelling voor het monteren van het materiaal.
Idem ondersteunt Edius Pro 9 HDR PQ en HLG materiaal van professionele camera’s, drones, actiecamera’s en smart-phones. Je kunt SDR en LOG converteren naar HDR. SDR en HDR materiaal zonder restricties in dezelfde tijdlijn gebruiken. Handig is het met de juiste videokaart in het systeem direct vanuit de tijdlijn het HDR-beeldsignaal kunnen bekijken op een daartoe geschikt beeldscherm. Ideaal voor de kleurcorrectie bij HDR. Export H.264, 10, 4:2:2 om te ze kunnen afspelen op HDR tv’s of voor het uploaden naar Youtube.
Nieuw zijn de kleurenprofielen BT.2020 en BT2100. Cinema Raw Light van de Canon C200 die je nu zonder conversie kunt monteren. Het 10 bit Cinema DNG is eveneens van de partij.

Wat bevalt
Voor een NLE-pakket in deze prijsklasse is Edius Pro buitengewoon snel, flexibel en compatibel met een waar scala aan CODEC’S, (video-)camera’s en formaten. Uiteraard ook 4K (tot 4K x 2K). Uiteraard ook HEVC, H.264 en XAVC. Het real-time editen van verschillende native videoformaten door elkaar in de tijdlijn vormt geen probleem. Aan effecten, filters, correctiemogelijkheden en geluidbewerking geen gebrek. Export naar dvd/Blu-ray kan direct vanuit de tijdlijn. Voor de aftiteling krijg je er NewBlue Titler Pro bij en er zijn diverse plug-ins van derde partijen voor effecten, animaties en geluid verkrijgbaar.

Conclusie
Samenvattend een gedegen, snel en behoorlijk flexibel montagepakket met ook een goede Nederlandstalige ondersteuning.

Final Cut Pro 10.4
Final Cut Pro is al decennia een favoriet professioneel montagepakket voor de Apple Mac. Documentaires, bioscoopfilms, commercials, het nieuws en vooral creatieve filmclips worden er mee geproduceerd.

Weer up-to-date
Er deden zich wat geruchten de ronde dat FCPX (zeker na de laatste gedaanteverandering) verder niet meer ondersteund zou worden. De komst van de recentste update 10.4 en de iMac Pro bewijst echter het tegendeel. Onder het OS High Sierra is FCPX nog stabieler geworden, ondersteunt HEVC, 360 graden video (ook track movement, koppeling aan VR-brillen, en het equirectangular formaat, sharing daarvan op multimedia en speciale effecten), VR, geavanceerde color grading (kleurcorrectie), het toepassen van LUTs, HDR en ondersteunt nog meer camera’s. Kortom weer geheel up-to-date.

Troeven
De sterke troeven bij FCPX zijn altijd de hoge mate van creativiteit, relatief eenvoudig en intuïtief te gebruiken, voor de fijnproever uitgebreide instel/correctiemogelijkheden via het Inspector-venster, goede mogelijkheden voor distributie (internet, multimedia en dvd/Blu-ray) en draait direct op vrijwel elke Mac.
Bij de creativiteit staat standaard al een waar scala aan effecten, titels, overgangen, filters, keying, geluidsbewerking en animaties ter beschikking. Daarnaast is er erg veel te koop aan aanvullende grafische opmaak, titels, effecten en templates. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Pixelfilm Studios (www.pixelfilmstudios.com) In deze aanmerkelijk meer mogelijkheden dan bij concurrent Davinci Resolve Pro van Blackmagic.

Goed te leren
Hoewel FCPX geen doorgegroeid iMovie is, voelen de daarvan overstappende gebruikers zich al snel thuis. Je kunt FXPX al binnen een dag goed leren met behulp van de vele beschikbare instructiefilmpjes op YouTube. Een aantal automatische functies bij de import van AV/materiaal en het netjes aansluiten van clips in de tijdlijn vormen een waar gemak. Je kunt allerlei bestandsformaten native door elkaar in de tijdlijn zetten. Het renderen (doorrekenen) gebeurt zonder vertraging op de achtergrond. Helaas is het pakket alleen Engelstalig maar de te openen bewerkingsvensters en symbolen wijzen zich grotendeels vanzelf. Er zijn ook Nederlandstalige cursussen (op internet) voor.

Wat bevalt
Bij de correcties voor beeld en geluid gaat FCPX echt professioneel. De kleurcorrectie (compleet met wielen, histogrammen en scopes) en color grading zijn uit de kunst. En met de audiobewerking kan je het in de meeste gevallen goed redden. Desgewenst er een aparte sound editor bijkopen.

Conclusie
Over de export (sharing) naar complete filmbestanden, internet/YouTube en dvd valt niet te klagen. In principe stelt FCPX geen hoge systeemeisen. Het draait op vrijwel elke Mac. Voor optimaal resultaat valt echter een iMac of een iMac Pro aan te bevelen. De software zelf is niet duur en je hebt al een compleet relatief snel functionerend systeem voor rond de tweeduizend euro.

Prijzen & Info
Adobe Premiere Pro CC € 24,19 per maand
Adobe, www.adobe.nl

Edius Pro 9 € 529,- (Je kunt ook eerst een gratis probeerversie downloaden)
Grassvalley, www.grassvalley.com, www.ediusshop.nl

Final Cut Pro 10.4 € 329,99
Apple, www.apple.com/nl

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
NAD HP70: Bewegingsvrijheid gegarandeerd
De NAD HP70 is volgens de fabrikant een stijlvolle draadloze hoofdtelefoon met een geweldige geluidskwaliteit ...