Avid MediaComposer I First: de legende is nog springlevend…

Redactie Editing PC Reviews

Archief Digital Movie 128-2019
De naam Avid is legendarisch in de professionele wereld van de videomontage. Met de MediaComposer werd een gedegen NLE-platform neergezet dat aan de wieg stond van tal van speelfilms, documentaires, sport- en tv-uitzendingen. Natuurlijk gaat Avid ook met de tijd mee: de nieuwe Composer-generatie mikt op het perfectioneren van filmische storytelling en heeft nu ook een maandelijks abonnement op de nieuwste releases.

De huidige slogan van Avid bij de MediaComposer is “Elevate your storytelling”. Met andere woorden verhef het vertellen van filmische verhalen tot op hoog niveau. Een tweede slogan is “The Red Carpet dreams start here”. Hetgeen er zo ongeveer op neerkomt de topfilmproducties zoals Starwars the Last Jedi, Deadpool 2 en Blackpanter starten op de rode montageloper van Avid. Om dit te kunnen realiseren biedt Avid een compleet pakket voor pc en Mac dat naast de standaard edit-mogelijkheden over een aantal indrukwekkende (en industriestandaard) gereedschappen voor het nabewerken video, effecten en audio beschikt.
Voor zijn of haar videoproject heeft de editor de keuze uit drie verschillende MediaComposers. De MediaComposer I First is voor de toepassing door één editor. Geschikt voor zowel de starters als meer gevorderde filmproducers. Voor de gevorderden die ook alleen werken maar hoge pro-eisen stellen is er de standaard MediaComposer. MediComposer I Ultimate mikt op grotere en complexe workflows waarbij meerdere editors samenwerken (collaboration) als een postproductiongroep (groupwork). Wij beperken ons hier verder tot de Avid Media Composer I First.

Monteren en verder
Avid geeft hoog op dat de Mediacomposer iedereen alle krachtige montagegereedschappen van de professionele postproduction ter hand stelt. En dat klopt ook helemaal in de praktijk. Dan zeker ook lekker moeilijk? Dat valt best mee. In feite niet lastiger dan andere meer professionele NLE-software en daarbij ook lekker intuïtief en ergonomisch in gebruik. Vanuit deze optie kan de editor die de MediaComposer onder de knie heeft hoogwaardige films produceren. En er ligt ook een carrière in de filmindustrie in het verschiet.
Cutting edge-storytelling vormt weer een ander facet. Het omzetten van jouw filmisch verhaal, filmische visie en belevingssfeer naar speelfilms, nieuws, sport en documentaires maar ook internet (webcasting) en social media. Hoe monteer je een Game of Thrones, Dreamgirls of Doctor Who? Dit zowel in pakkend beeld als geluid! Dat kan je allemaal leren van de (online) Avid Community (Making the Cut).
Kortom, Avid pretendeert dat haar NLE-software verder gaat dan het monteren ansich door het inbrengen van het eigen verhaal, bedoeling en sfeerbeleving van de editor.

Wat zit er dan allemaal in?
De Avid Media Composer I First is meteen al geheel compleet. De basis vormt een volledig op de tijdlijn, viewvensters, mediabibliotheken en edit-look georiënteerde grafische desktop (gebruikersinterface). Je vindt hier alles intuïtief, overzichtelijk en praktisch wat je nodig hebt. Het pakket accepteert en exporteert alles van SD tot 2K en 4K in welk formaat dan ook. Het mediamanagement staat op hoog niveau. Naast camcorders en systeemcamera’s ook materiaal en smartphones. En de geboden effecten zijn gewoon top. Er zijn ook tal van aanvullende plug-ins leverbaar.
Opmerkelijk zijn de snel en effectief uit te voeren correcties. Dit zowel bij kleur, onder/overbelicht, verkeerd uitgelijnd, artefacten in beeld, stabilisatie en het geluid. Voor multicam editing, audio ducking, complexe workflows, LUTs en looks draait de MediaComposer de hand niet om. Ook is er een volledige geluidsstudio aan boord. Avid spreekt hier van een virtual recordingstudio voor mixen, audiocorrecties, filtering en plug-in-effecten.
N.B.: Er is een eigen Avid marktplaats voor het voordelig kunnen aanschaffen van video- en geluidseffecten.
Het publiceren en delen van de gemaakte producties is dik in orde. Of het nu om een complete videofilm, social media of webcasting gaat, het komt er allemaal in de hoogst mogelijke AV-kwaliteit uit.

Samenvattend is de Avid MediaComposer I First een uitstekende keuze voor de pretentieuze videomaker die een professioneel product wil neerzetten. Het filmisch verhalen vertellen vanaf de Windows pc en OS X Apple Mac in optimaforma. Voorbeelden en ideeën genoeg vanuit de Avid-community.

Prijs & Info
Avid MediaComposer I First € 19,- per maand www.avid.com