Blackmagic Ursa Mini Pro 12K: een magnifiek beeld en highspeed 8 en 4K

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 138-2021
Er is altijd wel weer een overtreffende trap. Na 6K en 8K is daar nu een camcorder die in 12K DCI 17:9 met 60 fps, ook in RAW, kan opnemen. De discussie over het nut van dergelijke hoge beeldresoluties verstomt al snel in de high-end gebruikersgroepen zoals cinematografie en slow motion bij sport. Magnifiek wat er kwalitatief en technisch mogelijk is. En nog best betaalbaar ook.

Wat heb je nu eigenlijk aan een 12K camcorder met Super 35 mm beeldsensor en is dat niet onbetaalbaar? Natuurlijk zijn er voor de gewone gebruiker nog geen 12K displays en flatscreen-tv’s verkrijgbaar. En ook legt 12K DCI 17:9 op 60 fps een zware last op de verwerkende montagesystemen. Aan de andere kant biedt 12K het master-videoformaat van waaruit je de hoogste kwaliteit aan 8K, 6K en 4K beelden kan trekken. Dat heet in vaktaal oversampling voor een lagere beeldresolutie. Tevens kan je een 12K-beeld makkelijk opdelen in meerdere 4K of 8K beeldvensters (of op losse monitoren) in de hoogste resolutie.
En hoe betaalbaar het allemaal is hangt sterk van het gestelde opnamedoel en beschikbare budget af. 12K kost circa 10K aan euro’s voor de body. Maar dan komt vervolgens de aankleding met een objectief, viewerscherm en snelle SSD-opslagmedia nog bij. Dit alles speelde door ons redactionele hoofd toen een bevriende relatie zei: “Moet je nou eens kijken wat een formaat-bikkel.”

De Ursa Mini Pro-body
Wij kennen het Ursa Mini Pro camerahuis, in feite een modulair uit te breiden opnameblok, al van voorgaande modellen. Een gedegen concept met alle functionaliteit, operationele mogelijkheden en connectivity in het camerahuis. De gebruiker bepaalt vervolgens zelf wat hij/zij verder aan objectieven, viewerschermen, microfoons, opslagmedia, accu’s, LED-lampjes en handgrepen op monteert. Zo ontstaat een flexibel camcordersysteem op de maat en smaak van de videomaker/cineast. Het grote verschil met de voorgaande modellen is uiteraard de Super 35 mm beeldsensor goed voor maximaal 12K in 80 megapixel frames aan beeldresolutie. De maximale beeldsnelheid bij 12K is 60/75 beelden per seconde. Bij de lagere resoluties kom je voor 8K op 120 /160 fps en bij 4K op 240 fps. Dat is ideaal voor sport- en actie-video-opnamen in slow motion bij het hoogste oplossende vermogen. Laat de Olympische Spelen en Wereldcups maar komen!
De hoge kwaliteit van de Super 35 mm beeldsensor biedt verder uitstekende kleuren, zuivere huidtinten, een bijzonder fijne beelddetaillering en 14 stops aan dynamisch bereik. Verder sluit deze Blackmagic camcorder optimaal aan op de beeldverwerking en colour grading van het eigen NLE-pakket Davinci Resolve Studio 17 dat wordt meegeleverd. De interne koeling is efficiënt genoeg om langdurig op hoge resoluties te kunnen blijven videofilmen.
Bij de verwisselbare objectieven is er een ruime keuze aan typen met een  PL-vatting. De Neutral Density (= grijs)-filters zijn in de body gebouwd. Bij de opslag van de immense hoeveelheden videodata is er keuze uit Dual-CFast en USH-II SD kaarten plus SSD hardware recording op de USB-C-poort.

Verbluffend
12K biedt meer dan de huidige speelfilmindustrie momenteel gebruikt. Dat gaat uiteraard veranderen want het aanbod aan hoge resolutiekwaliteit stuurt straks gewoon de vraag in de e-cinema en later de thuisbioscoop. En ook IMAX en tv-producties varen er wel bij. De grote winst van een 12K videoformaat zit zoals gezegd in de bijzonder hoge scherpte, fijne beelddetails en gigantisch kleurbereik. Het resultaat van de toegepaste vijfde generatie Colour Science van Blackmagic is verbluffend. De native ISO-gevoeligheid is 800. Daarbij komen het gebruik van groene/blauwe schermen voor chromakeying, zeer hoogwaardige special effects (FX), computer gegenereerde beelden (CGI) en ook zaken als virtual, augmented en mixed reality in de picture. Er zijn drie ingebouwde LUTs voor HDR en 3D previews om te bekijken hoe de RAW-shots er straks gaan uitzien.
Voor degenen die de hoogst mogelijke pure data en beeldgegevens ambiëren tekent de Ursa Mini Pro 12K op in 12 bits RAW. Breng dan wel even een met een dergelijke AV-data tsunami compatibel opslagmedium mee. In de Blackmagic RAW-bestanden gaan 80 Mbps 12K 60 fps beelden op 12 bits. Hiervoor aan boord zijn de constante kwaliteit-opties Q0, 1, 3 en 5 en de compressies 5:1, 8:1, 12:1 en 18:1. In de RA- bestanden passen verder metadata, objectiefgegevens, de ingestelde witbalans, de slate (en toegepaste) LUT’s voor het koppelen van los opgenomen audio). Kortom alles dat nodig is voor een consequente postproduction. N.B: Er is ondersteuning voor multikern-CPU’s, GPU-versnelling, Apple Meta, CUDA en OpenCL.
Blackmagic Design schermt met het feit dat je zulk AV-datageweld ook op een zware notebook met Davici Resolve best aan kunt. Dat is gedeeltelijk waar doch NLE-machines zoals een iMac Pro of gelijkwaardige pc uitgebreid met extra GPU-ondersteuning halen pas alles er uit dat in de videokan zit.

Eigen operatingsysteem
Behalve de traditionele bedieningsknoppen, draaiwieltjes en instelringen voor de objectieven beschikt de Ursa Mini Pro 12K over een eigen operating systeem, Blackmagic IOS. Je kunt de meeste functies gewoon bedienen door op het head-up touchscreen met een vinger aan te tippen, te swipen en zelfs het gebruik van gebaren. Heel modern en als je er aan gewend bent ook lekker comfortabel.
De HUD vormt tevens een bron van informatie over de instellingen en status van de framerate, het diafragma, tijdcode, sluiterhoek, ISO, witbalans, audiovolume per kanaal, slate en metadata. Heel overzichtelijk is het dashboard met de hoofdcategorieën Record, Monitor, Audio, Setup, Preset en UTs. Zo raak je niet snel verloren in al die geboden instelmogelijkheden.

Conclusie
Samenvattend is de Blackmagic Ursa Mini Pro de eerste 12K camera voor high-end cinematografie, sport -en actieshots. De beeldkwaliteit is zoals verwacht hoog, de aankleding flexibel, het geluid naar behoren en ook de ergonomie mag er wezen. De prijs is alleszins redelijk voor het gebodene.

Prijzen & Info
Blackmagic Ursa Mini Pro 12K body € 9.995,-
Black Magic Design, www.blackmagicdesign.com

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
FUJINON XF18 m F1.4 R LM WR: een nieuw objectief
Met gepaste trots presenteert FUJIFILM een nieuw objectief; de FUJINON XF18 m F1.4 R LM ...