Camtech: Reparaties, updates en onderhoud

Redactie Report

Archief Digital Movie 126-2019
Camtech in Hazerswoude Dorp is een van de grootste reparateurs voor vrijwel alle merken camera’s, objectieven, statieven, de duurdere flitsers en dataprojectoren. Zowel importeurs als winkelketens en particulieren kunnen hier gebruik van maken. De meeste onderdelen zijn er voorradig en bij de afgesproken reparaties klaar terwijl u wacht.

Het is uiteraard heel vervelend als je camcorder, fotocamera, objectief of flitser de geest geeft of beschadigd raakt. De meeste dealers en handelaars kunnen hoogstens kleine reparaties uitvoeren. Doorgaans wordt het echter doorsturen naar een deskundig (door de importeur aangewezen) reparateur. Camtech is daarbij de keuze voor de meeste grote merken, importeurs en winkels zoals Tanscontinenta, Canon, Nikon, Sony (voorheen Minolta), Coolblue, Kamera Expres en Mediamarkt.
U kunt behalve het laten opsturen door de foto/vakhandel of elektronicawinkel ook zelf op afspraak in Hazerswoude Dorp langsgaan. Dit zowel onder garantie als buiten de garantie. Jaarlijks voert Camtech zo’n 10.000 reparaties, tussen de 900 tot 1.000 per maand, uit.

Aanleiding
Wij kwamen zelf bij Camtech na de aanschaf van een nieuwe Canon D6 MKII body. Een al wat ouder Tamron SP 90 mm macroobjectief weigerde in de liveview-stand dienst. Zelf updaten is er bij deze oude modellen niet bij. Na overleg met Transcontinenta, de importeur van Tamron werd updating van de firmware door partner Camtech aangeraden.
De redactie toog vervolgens naar Hazerswoude Dorp. En inderdaad binnen tien minuten aan de computer deed alles het naar behoren. De firmware was gewoon flink bejaard en de update maakt het Tamron-objectief weer als nieuw. Dit praktijkvoorval bracht de redactie in gesprek met Rik Neuteboom, een van de oprichters van Camtech.

Ontstaan
In 1983 is Camtech opgericht door een aantal technici, die op dat moment werkzaam waren bij Canon (Borsumij Foto). De eerste locatie was de bovenverdieping van een stroopwafelfabriekje in Alphen a/d Rijn. Dit pand werd na ongeveer een jaar verruild voor een echte kantoorruimte in het voormalig gemeentehuis van Aarlanderveen, vreemd genoeg ook gevestigd in Alphen. In die tijd bestond de klantenkring voornamelijk uit een aantal fotowinkels in de omgeving en de oude werkgever Canon. Rik: “Weer een aantal jaren later verhuisden we van de binnenstad van Alphen naar een bedrijventerrein bij Avifauna. De klantenkring breidde zich uit met Minolta. Deze situatie hield stand tot de verhuizing naar een pand in Boskoop, dat, in tegenstelling tot de vorige panden, eigendom van Camtech was.
Begin april van 2009 zijn we overgeschakeld op een, geheel in eigen huis ontwikkeld, automatiseringssysteem genaamd C.S.I. (Camtech Service Informatie). Dit systeem is geheel web georiënteerd en verzorgt de informatie en beheer van alle reparaties en logistieke handelingen binnen een lokaal netwerk. Je kunt daar zo de status van jouw reparatie zien.
De werkzaamheden zijn de afgelopen jaren verschoven van algemene reparaties voor de fotohandel tot meer merkgebonden. Zo verzorgen we voor diverse merken de complete service afhandeling. Ook beperken we ons niet meer tot camera’s en flitsers maar repareren we ook statieven en Casio horloges en sinds enige tijd ook de dataprojectoren (beamers).
Eind 2010 zijn we verhuisd naar ons splinternieuwe pand aan de Belgiëlaan (ITC). Deze locatie geeft ons de gelegenheid een betere ontvangstruimte en werkplaats te realiseren.”

Wat en wanneer repareert Camtech allemaal?
“Zoals gezegd alles wat te repareren valt van de grote en ook kleinere merken”, aldus Rik. “Wij hebben vrijwel alle onderdelen van objectieven, camera’s, flitsers en dataprojectoren in huis. Zelfs het glas van objectieven en alle elektronica en mechanische onderdelen. Ook upgrades die de bezitter niet zelf wil of kan uitvoeren zijn bij ons zo gepiept. Als het totaal hopeloos is of de reparatieprijs niet in verhouding staat tot het aangeboden apparaat doen we het gewoon niet! Tape-apparatuur doen wij door de geringe vraag eigenlijk niet meer. Een bijkomend probleem is dat oude camcorders en recorders met bandjes steeds opnieuw storingen blijven geven. Het ene probleem opgelost en na drie maanden komt er weer een ander.”
Bij buiten de garantie vallend of geen garantie (elders gekocht) geeft Camtech eerst een prijsopgave. Alles dat onder de garantie van de importeur valt wordt geheel gratis verholpen. Je kunt de reparatie naar de winkel brengen of importeur sturen en ook zelf in Hazerswoude Dorp brengen. In principe voert Camtech reparaties onder garantie direct uit. Bij een groot aanbod kan er een enigszins langere doorlooptijd zijn. Vroeger had je altijd topdrukte rond de zomer. Tegenwoordig is dat veel meer gespreid. Een belletje of mailtje vooraf geeft uitsluitsel hoelang het gaat duren.

Voorkomen en genezen
De meest voorkomende reparaties komen door stoot- en valschade, stof, vuil en water. Echte slijtage, upgrades en uitval van mechanica om elektronica komen veel minder voor. De producten van de gerenommeerde wat duurdere merken zijn gewoon goed. Maar er kan natuurlijk altijd wat misgaan of uitvallen. Rik: “Regelmatig waren reparaties te voorkomen als de gebruiker zorgvuldiger met zijn of haar hobbyspulletjes was omgegaan. Bescherm camera’s en objectieven tegen stof, hitte en schokken of krassen, Daar zijn tassen, hoezen, draagriemen, lensfilters en zonnekappen voor. Splashproof betekent niet dat je met de camera en objectief in het zwembad of zee kunt gaan.”

Anekdotes
Aardige voorvallen uit de praktijk geven een leuk inzicht in de reparatiepraktijk. Een man komt met een niet meer werkende camcorder. Wellicht waterschade er zit nog aanslag op de body? Zeker niet zegt de man. De uitgevoerde reparatie doet echter anders vermoeden. Om te kijken of alles weer naar behoren werkt speelt de technicus de tape nog even af. Ziet daar de man filmt zijn dochtertje in zee en er komt een grote golf op de camcorder af…
De vrouw van Rik ging voor haar fotowerk naar Tanzania. Na enkele maanden hadden alle drie haar camera’s het door de stof en hitte begeven. Hij reisde daarop met vier extra camera’s zijn vrouw achterna. Ook deze toestellen legden na enkele weken het loodje. Later thuis helemaal uit elkaar gehaald en ze doen het weer allemaal.
Topmerken fotostatieven mogen dan wel robuust zijn doch ze kunnen echt niet alles hebben. Als je deze statieven in zee opstelt dan lopen de bevestigingsklemmen van de poten vast door zand en zout. Dat betekent openslijpen door de reparateur. En Rik gebruikt nog een oude gloeilamp voor het ontladen van flitsercondensatoren. Daar staat een enorme spanning op en je krijgt een rotklap als de Elco niet tot volledig leeg ontladen is.

Info
Camtech, Belgiëlaan 1E, 2391 PH Hazerswoude (ITC), tel: 0172-230270, e-mail: [email protected] www.camtech.nl

Ulco Schuurmans

 

2 Comments

  1. Goede dag Mevrouw/Mijnheer,
    Ik heb een Canon printer, ongeveer 5 jaar oud, type Pixma MG 8150. Bij het afdrukken ontstaan er strepen op de foto’s. Ik heb alle mogelijkheden die het apparaat biedt enkele keren toegepast om dit op te lossen. Echter zonder resultaat.
    Kan deze printer door U worden gerepareerd?
    Ik hoor graag van U.
    Louis Vromans in Roosendaal.

  2. Dit zijn de contact gegevens van Camtech:
    Camtech, Belgiëlaan 1E, 2391 PH Hazerswoude (ITC), tel: 0172-230270, e-mail: [email protected] http://www.camtech.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Vergelijkingstest online videodiensten
Het is zomervakantie in Nederland. Dat betekent voor de Nederlandse televisie dat de komkommertijd is ...