Canon HF G25

Review Canon Full HD-camcorder HF G25

Redactie Camcorder Reviews

Voor de fijnproever

Soms vraag je je af waarom de belangstelling voor filmende fotocamera’s de laatste tijd toch zo groot is. Vooral als je met de Canon HF G25 hebt gewerkt. Een camcorder die een topkwaliteit neerzet, uitstekend te hanteren is en bovendien volledig handmatige bediening biedt. Frits Kraefft voerde dan ook met veel plezier de praktijktest uit.

Als je de HF G25 voor het eerst ziet en je klikt de grote zonnekap erop, dan komt de jongste telg van Canon over als een heuse camera. Duik je in de mogelijkheden die deze camera biedt, dan word je alleen maar enthousiaster. Zo zijn er vele opties om de camera met de hand in te stellen en, wat nog belangrijker is, mogelijkheden om beeld en geluid op juistheid te controleren.

Maar laten we duidelijk zijn: de HF G25 kan ook geheel automatisch functioneren. De beeldkwaliteit is bijzonder hoog, en de stabilisatie van het beeld uitstekend. Deze camcorder is niet direct een camera voor wie af en toe een opname wil maken en vooral niet op meer dan de start/stoptoets wil drukken. De Canon HF G25 is bij uitstek geschikt voor wie hoge eisen aan de kwaliteit van het beeld stelt en over mogelijkheden wil beschikken om beeld en geluid naar de hand te zetten.

HF G25

Canon HF G25

Achter het lcd-scherm onder andere de twee slots voor geheugenkaarten.

De Canon HF G25 is de opvolger van de in september 2011 geteste HF G10. In die test haalden wij nog twee andere camcorders van Canon aan, de XA10 en de XF100. De XA10 beschikt als extra over een grote draagbeugel met daarop XLR-aansluitingen en fysieke regelaars voor het geluid. De XA10 zal deze maand worden opgevolgd door de XA20, die bovendien als nieuwe feature over HD-SDI-uitvoer beschikt. Gezien de lagere prijs is de HF G25 bijzonder interessant voor wie niet beslist XLR-aansluitingen en/of HD-SDI-uitvoer verlangt. Het prijskaartje van de HF G25 ligt bovendien 450 euro lager dan destijds de introductieprijs van de HF G10. Met de XA20 vergeleken bedraagt het verschil zelfs 1.000 euro. Canon brengt deze maand ook nog de HF G30 uit, die naast de specificaties van de HF G25 over 20x zoom en WiFi beschikt.

Prettig

In vergelijking met veel goedkope camcorders lijkt 10x zoom weinig. Toch is dit relatief, want met dit zoombereik kunnen ook verafgelegen onderwerpen voldoende dichtbij worden gehaald. Bovendien wordt het naarmate meer wordt ingezoomd steeds moeilijker om de camera voldoende stil te houden. Uitgezoomd is het brandpunt (in termen van kleinbeeld) 30,4 mm, zodat er ook in een beperkte ruimte voldoende op kan komen en een landschap een voldoende weidse indruk kan maken. Ingezoomd bedraagt het brandpunt 304 mm, en dat is behoorlijk tele.

Canon HF G25

Door het oculair van de zoeker naar achteren te trekken schakelt de camera automatisch in.

De grote zonnekap beschermt de frontlens en voorkomt dat er zonlicht op kan vallen. De frontlens kan handmatig worden afgesloten. De zonnekap maakt de camera wel aanzienlijk groter dan de in de tabel vermelde afmetingen, namelijk 95 x 82 x 210 mm. Daar staat tegenover dat je de camera met de linkerhand stevig kunt vasthouden terwijl de rechterhand door de riem is gestoken. Je moet dan wel via de zoeker filmen, want met het lcd-scherm geopend is er niet veel ruimte om de hand te plaatsen. Maar op deze manier kun je wel heel stabiel filmen en heb je geen last van opvallend zonlicht. Dit betekent niet dat het grote lcd-scherm geen voordelen biedt. Los van het gegeven dat je door op een scherm te kijken een betere compositie kunt bepalen, is het scherm van de HF G25 tevens een aanraakscherm. Veel instellingen moeten dan ook via het lcd-scherm worden gedaan, met uitzondering van handmatig scherpstellen en twee andere zelf te kiezen functies. Scherpstellen kan door aan de ring om het objectief te draaien. Tijdens deze handeling wordt het beeld uitvergroot, zodat de gewenste scherpstelling goed te zien is. Bovendien is een kleurmarkering toe te voegen en is het zelfs mogelijk om grafische informatie over de scherpstelling in beeld te mengen. De toets en regelaar achter op de camera gebruikten wij om de belichting aan te passen. Een toets benoemen om de opnamesterkte van het geluid met de hand te regelen is helaas niet mogelijk. Dit moet via het lcd-scherm.

Aan de slag

Canon HF G25

De handriem is breed en goed te verstellen. Aan de bovenzijde de functieschakelaar en de tuimeltoets voor de zoom.

Nadat de accu in de camera is geladen en de schakelaar in de stand Auto is gezet, kunnen we in principe aan de slag. De Canon HF G25 is namelijk uitgerust met een intern geheugen van 32 GB. De zoom laat zich ook langzaam verstellen, en het beeld op het lcd-scherm is zeer scherp. Ook bij opvallend zonlicht blijft het voldoende zichtbaar. Wordt op weergave overgeschakeld, dan kunnen we de opnamen uiteraard terugzien. Dit kan op het scherm van de camera, maar via de HDMI-aansluiting of een composietkabel ook op een tv. In het laatste geval is het beeld niet in Full HD. Het beeld oogt bijzonder scherp en is goed van kleur. Ook het geluid stelt ons niet teleur. In de praktijk kunnen veel opnamen dan ook probleemloos worden vastgelegd in de stand Auto.

Om langer te kunnen filmen en over meer opties te beschikken kunnen twee geheugenkaartjes worden ingestoken. Op een van de twee kaartjes kunnen bijvoorbeeld foto’s gemaakt met de HF G25 worden vastgelegd. Het is ook mogelijk om foto’s uit de video-opnamen te ‘halen’ en/of het Full HD-beeld om te zetten naar standaardresolutie (720 x 576 pixels). Wordt in het andere kaartslot een Eye-Fi-kaartje gestoken, dan kunnen de opnamen draadloos worden overgebracht.

Fijnproeven

Canon HF G25 diafragma en grijsfilter

Diafragma (met grijsfilters), sluitertijd en versterking kunnen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld.

De fijnproever wil natuurlijk weten wat er met de Canon HF G25 allemaal mogelijk is en welke voordelen dit kan bieden. In de stand Auto is het al mogelijk om met de hand scherp te stellen en/of de opname drie seconden eerder te laten beginnen dan op de knop is gedrukt (prerecording). In het menu zien we Verhaal maken, de optie die ons helpt om aan de benodigde shots te denken als we bijvoorbeeld een reisverslag willen maken. Via Geluidsscène kunnen we onder andere kiezen voor een zo goed mogelijke registratie van spraak, muziek en vogels of voor het onderdrukken van windgeruis. In de stand M kunnen we bovendien de opnamesterkte van het geluid instellen, dit zowel wat betreft de ingebouwde microfoon als een externe microfoon bevestigd op de intelligente accessoireschoen of aangesloten op de microfooningang. Aangesloten via deze ingang moet de microfoon wel over een eigen voeding beschikken. De witbalans is niet alleen op voorkeuzes voor dag- en kunstlicht in te stellen, er kunnen bovendien twee handmatige instellingen worden gedaan. Ideaal als bijvoorbeeld buiten en vervolgens binnen moet worden gefilmd, nauwkeurige instelling belangrijk is en er geen tijd is om tussendoor in te stellen. Bij dit instellen is zelfs de kleurtemperatuur af te lezen.

Canon HF G25 waveform

De waveform laat de inhoud van het videosignaal zien en toont onder- en/of overbelichting.

Voor de fijnproevers wat betreft belichting is het niet alleen mogelijk om overbelichting te voorkomen met behulp van de zebraoptie, maar kan er zelfs waveform worden opgeroepen. We zien nu het gehele videosignaal en er kan ook op onderbelichting worden beoordeeld. Uiteraard vereisen deze grafische hulpmiddelen wel enig inzicht. De zebraoptie kan namelijk ook op 70 procent worden gesteld. Dit is de ideale stand om het bleek worden van huid te voorkomen.

Wordt voor Manual gekozen, dan kunnen zowel sluitertijd en diafragma als versterking worden ingesteld. Bovendien kan een bovengrens aan de versterking worden gesteld. Hiermee wordt een teveel aan ruis voorkomen en de indruk van donker ook daadwerkelijk gewekt.

Filmlook

Wie de look van film wil benaderen, kan de camera in de stand Cinema schakelen. Nu worden niet alleen 25 in plaats van 50 beelden vastgelegd, maar zijn ook verschillende filters te kiezen. Oude film bijvoorbeeld, dit compleet met strepen door het beeld, of Koel. Is het filter eenmaal geselecteerd, dan kunnen de instellingen ervan worden verfijnd wat betreft kleurverzadiging, toon, contrast en zacht filter (soft focus).

Metingen

Canon HF G25 cinema look

In de stand Cinema (25 beelden) kunnen verschillende effecten aan het beeld worden toegevoegd.

Als minimaal benodigde hoeveelheid licht noteerden wij 14 lux, en voor een goed beeld minimaal 29 lux. Dit zijn heel mooie waarden, die het mogelijk maken om ook bij weinig licht goede opnamen te maken. De grijsschaal wordt goed weergegeven. Als scherpte noteerden wij meer dan 800 lijnen, en het beeld is scherp tot in de hoeken. Het geluid klinkt erg goed; ruim voldoende lage tonen en geen bijgeluiden van de camera. De speciale standen, zoals Muziek en Natuur, passen het klankbeeld aan, maar echt beter kan het geluid er niet door worden.

Met de HF G25 introduceert Canon een camcorder die niet alleen uitgebreid is in te stellen, maar daarnaast over allerlei controleopties beschikt. Het beeld is zeer scherp en van uitstekende kwaliteit, en het prijskaartje dat aan de camera hangt is zeer aantrekkelijk. Om van de optimaal haalbare scherpte verzekerd te zijn, biedt de HF G25 diverse hulpopties. Ook bevat de camera veel extra’s, waaronder Story Creator, het mengen van achtergrondmuziek, een tekenoptie en verschillende filmlooks. De lichtgevoeligheid is hoog en een grote zonnekap voorkomt ongewenst invallend licht. De HF G25 verlangt wel enige studie om eruit te kunnen halen wat erin zit, maar in de stand Auto lijkt de camera voor ons te denken. Kortom, de Canon HF G25 is zonder meer een aanrader voor fijnproevers die op zoek zijn naar een compacte camera.

Canon HF G25

adviesprijs € 1.099,-
ingebouwd geheugen 32 GB