Datavideo SE-1200MU met RMC-260 en SE 500HD: Lekker mixen & live monteren

Redactie Reviews

Archief Digital Movie 119-2018
Datavideo is een begrip in het land van videomixers voor een bescheiden prijs. Dat maakt deze video & audiomengpanelen interessant voor de videoamateur die live met meerdere camera’s wil opnemen of monteren in de studio. Er zijn diverse mogelijkheden voor het zelf lekker intuïtief achter de montageknoppen zitten. Gewoon alles in control onder de ingangs-, meng- en effectknoppen.

In dit artikel geven wij een korte indruk van hetgeen de lezer van de videomixers bij Datavideo kan verwachten. Van klein tot groot. Dit zowel wat betreft het aantal ingangsmogelijkheden, mogelijke video-effecten en de kwaliteit. Het is maar wat je precies zoekt en Datavideo kan daar waarschijnlijk wel in voorzien. En om de prijs en kwaliteit behoef je het beslist niet te laten.
Centraal staan hierbij de geslaagde combinatie van de SE-1200MU mixer en het RMC-260 besturingspaneel. De SE 500HD is een nieuwe instapmixer, en als je nét iets meer wilt (en ook SDI camera’s hebt in plaats van HDMI) is de SE-650 een betere optie. Kosten ongeveer evenveel (zie website).

Technische achtergrondinformatie
Op een videomixer sluit je meerdere camera’s (camcorders of videofilmende fotocamera’s) aan. Bij een aantal mixers zijn ook andere toespelers zoals videorecorders, dvd/Blu-ray of geluidsapparatuur mogelijk. In de mixer worden beeld en geluid gescheiden en apart bewerkt. Er komt een live gemonteerd mastersignaal uit via de zogenaamde programma-output.
Binnen de mixer kan je:• Beeld en ook geluidssignalen mengen. Meestal via een overvloeier maar ook met effecten of PIPs (beeld in beeld).
• Video-effecten toevoegen met een drukknop.
• Het beeld of geluid corrigeren.
• Een aangemaakte grafische opmaak en/of still beelden aan het uitgangssignaal toevoegen.
• Het afgegeven AV-signaal neem je op met een recorder of voert dat in de pc.
• De beelden bekijk je voor zowel tijdens de montage als uitvoer op een ingebouwde viewer of extern aangesloten beeldscherm (ook op tablet, notebook en pc). Bij een multiviewer splitst het beeld in meerdere vensters. Bijvoorbeeld per inkomende camera.
In feite is de videomixer daarmee een live en realtime montagestudio voor beeld en geluid.Vooral geschikt als je met twee of meer camera’s tegelijk werkt. Voor diverse mixermodellen zijn er handige apps en tablettoepassingen voor het besturen op afstand, een uitgebreidere bediening en/of meer beschikbare montagefuncties.

SE-1200MU
Wij beginnen met de Datavideo SE-1200MU. Dat is een zeskanaals mixer met vier HD-SDI ingangen en twee HDMI ingangen. Daar sluit je met gemak twee of meer camcorders of videofilmende fotocamera’s op aan. Al deze ingangen werken op 1080i. De Frame synchronisers zorgen er voor dat beeld niet gaat staan ‘klapperen’, zie bijvoorbeeld
Elke output kan als program gedefinieerd worden. De SE-1200MU heeft zes outputs. Intern kun je per uitgang toewijzen wat daarop te zien is. Dit kan de volledige ‘program’ zijn, dat wil zeggen het gemengde beeld met PIP’s/grafische opmaak/logo’s of juist een specifieke camera.De SE-1200MU mixer bevat naast een aantal wipe-effecten ook een dubbele chromakeyer. Daarmee kan je nieuwe beelden (derde beeld) maken door meerdere videobronnen in een doorschijnend kleurvlak (vaak groen of blauw) met elkaar te combineren.
De SE-1200MU valt geheel te besturen vanaf een pc, via een LAN connectie. De multiviewer kan daarbij direct vanuit de mixer zelf benaderd worden via HDMI. Echter kan deze multiviewer ook worden gestreamd naar de besturingscomputer. Hierdoor is het dus mogelijk om niet fysiek in de buurt van de mixer te zijn tijdens gebruik. De vertraging is nihil, minder dan tien frames.
RCS-1000 is de nieuwste app voor een iPad, hiermee kun je SE-1200MU bedienen, maar ook de PTZ camera’s en een recorder aansturen. Wellicht iets te hoog gegrepen in verband met camera’s, maar de app is gratis en prima zonder camera’s of recorder te gebruiken… Het apparaat ziet er in de professionele rackuitvoering degelijk en gebruiksvriendelijk uit. Heel geschikt voor live en mobiele montage in Full HD. De standaardopstelling is die als losse unit met daarop een beeldscherm (voor de meerdere cameravensters plus program-output) en pc, notebook of tablet voor de bediening.

RMC-260
Om de SE-1200MU switcher nóg flexibeler te maken heeft Datavideo een besturingspaneel gemaakt. Dit besturingspaneel wordt via RS-232-verbinding aan de switcher gekoppeld. Dat maakt het mogelijk de SE-1200MU te gebruiken als elke andere switcher voor gevorderden.
De RMC-260 voorziet in een uitgebreid aantal ergonomisch, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke besturingsfuncties. Alle toetsen bevatten heldere RGB Leds, zodat de afleesbaarheid in het donker alsnog perfect is.
Het grote voordeel van de uitbreiding van de RMC-260 is gewoon het bedieningsgemak voor de videomixing met de T-Bar, grote effect- en functieknoppen en draairegelaars. Dat gaat dan niet meer met het beeldscherm op de computer of tablet. De RMC-260 en de SE-1200 vormen een perfect duo. Enerzijds is deze switcher aan te sturen via het netwerk, vanaf een pc, maar is ook zo over te nemen via het controlepaneel!

SE-500HD
SE-500HD is interessant omdat deze vier HDMI inputs heeft en prima werkt met bronnen met verschillende resoluties. SE-650 heeft daarnaast juist weer 2x SDI en 2x HDMI, werkt in 1080i met profi opties als chromakeying/pips/etc.

Prijzen & Info
Datavideo SE-1200MU € 1375,-
Datavideo RMC-260 € 455,-