De Leica SL2, Fujifilm X-Pro3 & Sony Alfa 7R MKIV: drie buitenbeentjes van systeemcamera’s

Redactie Reviews

Archief Digital Movie 132-2020
In deze korte vergelijkende testbeschouwing drie camera’s die dankzij hun speciale eigenschappen en prestaties tot het genre buitenbeentjes behoren. Dat is allerminst negatief bedoeld! Het gaat immers om het uitblinken bij speciale aspecten en toepassingen van zowel foto als video. En die spreken de echte liefhebbers enerverend aan.

Leica SL2
De Leica SL2 type 601 is een buitenbeentje omdat het gewoon een echte Leica is: het professionele verlengstuk van de veeleisende topfotograaf plus ook videofilmers. Natuurlijk kun je zeggen dat de Leica SL2 een fraai aangeklede Panasonic Lumix S1R is met een rode dot plus de naam Leica er op. Doch net als de ster bij Mercedes betekent een rode Leica-dot echte hoogwaardige kwaliteit en professionele gebruikerseigenschappen. En dat maakt de meerprijs gerechtvaardigd en gaat het niet om een uitvoering voor yuppen met geld teveel!
Uiteraard heeft Leica, dat nauw samenwerkt met Panasonic, bij het bouwen van fullframe L-Mount systeemcamera’s veel van de uitstekende technologie van de Lumix S-serie in de body van de Leica SL2 gestopt. Je kunt er voor video de eerder in Digital Movie geplaatste testen van de Lumix S1R en ook deels de S1H gewoon naast leggen. De koper krijgt simpelweg een van de krachtigste en hoogwaardigste fullframe systeemcamera’s voor foto en video die er in deze prijsklasse op de markt zijn.
Dan rijst echter toch de vraag waarom dan toch nog eens extra (de Leica kost al gauw zo’n € 2.000,- meer dan de Lumix S1R) investeren? De belangrijkste redenen daarvoor zijn het professionele en ergonomische Leica-gevoel, de professionele uitstraling van de body zelf en het heel doordacht professioneel voortborduren op de potenties van de Lumix S-familie.

Kwaliteiten
Centraal bij de kwaliteiten van de Leica SL2 staan de hoge resolutie en optische & elektronische beeldeigenschappen van deze camera. Nergens vind je, behalve bij Panasonic natuurlijk, gelijkwaardige specificaties en prestaties onder de € 6.000. Dat geldt zowel bij foto als video. En bij video krijgt de koper 4K video (Cinema 4K en UHD) op 50/60P in cinematografische kwaliteit. Ook kan de actiefotograaf zich verheugen op maximaal 20 beelden per seconde. En de camera is qua ergonomische gebruikersinterface op het lijf van de foto/videograaf geschreven. De stilering en de plaatsing van de bedieningsknoppen zijn subliem. En daarnaast een ruime keuze uit topobjectieven met L-mount of via een bijpassende lensadapter.
Valt er dan toch iets te klagen? Voor de gewone amateur is dat natuurlijk de relatief hoge prijsstelling die het normale budget te boven gaat. Het viewerscherm is vast en niet kantelbaar en de AF kan bij slecht licht iets aan de trage kant zijn.

Specificaties
Tijd voor de specificaties. Het hart van de Leica SL2 bestaat uit de 47 Megapixels CMOS-beeldsensor en Maestro III beeldprocessor. Beiden klaren een indrukwekkende kwaliteitsklus zowel bij foto als video. Er zijn 225 AutoFocus-punten (contrast-AF) met depth mapping aan boord. Bij de scherpstelling zowel lichaams- en gezichts- als oogherkenning en object-tracking. Een 5-assige interne beeldstabilisatie ontbreekt niet. Bij de lichtmeting is er keuze uit diverse mogelijkheden voor meervelds, centraal en spot. De lichtgevoeligheid bestrijkt de ISO-range 50-50.000 en je kunt daar zeker tot ISO 6.400 ruisvrij mee opnemen. Voor de fotograaf de resolutie 8.368 x 5.584 pixels met een maximale resolutie van 187 Mps door het combineren van meerdere opeenvolgende shots. Gelijktijdig opnemen in JPEG en RAW DNG is mogelijk. En bij video C4K, UHD op 60/50/25/24 fps, 5K bij 30 fps en meerdere Full HD-opties met slowmotion 120 fps op 1080P. Alles zonder cropping.
Het beeld en de (menu-instellingen) volg je met de sublieme 5.76 Megadots zoeker (EVF) en/of het 3.2 inch LCD-scherm met 2.1 Megadots plus een klein statusvenster boven op de body. Verder twee slots voor de USHII-geheugenkaarten (SD en SDHC), WiFi en bluetooth. Zoals gezegd kan je er ook de tests van de Lumix S1R op naslaan. N.B. De Maesto imaging processor is een eigen Leica-ontwerp.
Opmerkelijk is het relatief slanke ontwerp met daarop slechts de knoppen/bedieningselementen die je echt nodig hebt. De instelmenu’s met joystick zijn uit de kunst. Je kunt eenvoudig schakelen tussen foto (tekst wit op zwart) en video (tekst zwart op wit). Video op de kwaliteit 4:2:2 10 bits (Sluiterhoek, T-instellingen en ASA). Dat getuigt allemaal van een echt professioneel werktuig! Ook zijn er gratis hoogwaardige foto-apps voor de mobiele workflow verkrijgbaar. Het geluid en de volume-indicatie zijn op niveau.

Fujifilm X-Pro3
Het unieke hybride zoeker-ontwerp maakt de 26 Mps APS-C Fujifilm X-Pro3 een buitenbeentje. In feite gaat het om een dubbele zoeker, zowel doorzicht/meet-optisch als hoogwaardig elektronisch, die het blikveld geheel vrij laat. Net als bij de klassieke meetzoekers van Leica. Dat geeft de Fujifilm X-Pro3 gewilde eigenschappen bij straat-, onopvallende actie- en portretfotografie. Daarnaast is deze systeemcamera ook heel goed bruikbaar voor video.
In theorie, dezelfde beeldchip en interne beeldprocessing, heeft de XPro3 veel weg van het mythische topmodel van de Fujifilm X-T3 met de 26,1 Mps X-Trans CMOS4-sensor. De X-Pro3 gedraagt zich in de praktijk echter als een geheel ander type professionele camera. Opvallend is de robuuste water- en stofbestendige uitvoering in een magnesiumlegering body met top- en bodemplaten van titanium.

Het concept
Fujifilm zegt zelf over de X-Pro3: “Something different is here. Deze camera maakt anticipatie werkelijkheid. De textuur van titanium stimuleert je zintuigen, terwijl de unieke zoeker ontdekking en creativiteit oproept. Het brengt het verlangen terug om met de wereld te communiceren via een camera, terwijl je er begrip voor krijgt en de behoefte om het voor eeuwig als je eigen vast te leggen. De X-Pro3 is de definitie van pure fotografie.” Daar voegen wij dan dus nog graag actie- en creatieve cinematografie aan toe.
Standaard op menige systeemcamera is de elektronische beeldzoeker, (EVF). Die worden steeds beter en doen nauwelijks meer onder voor optische zoekers zoals bij een spiegelreflexcamera. De EVF vergemakkelijkt het samenstellen van uw afbeelding binnen het door het objectief opgenomen beeldkader.
Een optische doorzichtzoeker (OVF) zoals populair op de klassieke meetzoekercamera’s, geeft echter een primair gevoel van fotografisch plezier. Dit type zoeker 0,5 x OVF opent jouw creativiteit voor wat er buiten het beeld kader gebeurt. N.B. Witte kaders geven aan wat er precies in beeld komt en wat daarbuiten plaatsvindt. Zo kan je oog houden op de omgeving en tevens anticiperen op gebeurtenissen buiten het beeldkader. Combineer beide zoekertypen en het wordt een waar genieten bij in de eerste plaats foto maar zeker net zo goed bij video.
De gebruiker kan deze hybridezoeker gemakkelijk tussen EVF en OVF schakelen met een hendel.

Specificaties
Zoals gezegd heeft de Fujifilm X-Pro3 het nodige gemeen met de gerenommeerde X-T3. Dat geldt onder andere voor de beeldsensor en processor, de AF-techniek en interne beeldverwerking. Tevens de fameuze filmemulaties die bij de X-Pro3 nog zijn aangevuld met de Kleur Chrome en Kleur Chrome Blauw (Classic Negative).
Er zijn echter wel een aantal heel duidelijke verschillen. Het 1,28 inch LCD-schermpje kan over 180 graden en naar binnen kantelen zodat het beschermd en uit het zicht blijft. Daarover valt op internet het nodige te doen. De filosofie van Fujifilm is echter dat het creatieve beeldkijken via de hybride meetzoeker gaat en het 1,28 inch LCD-touchschermpje vooral een betekenis heeft voor menu’s instellen en terugkijken. Het 1,62 Mps viewerschermpje is voorzien van een antireflecterende coating, heeft een brede beeldhoek en kan beelden met een hoog contrast en natuurlijke kleuren weergeven. Dit werkt prima bij zowel helder daglicht als weinig licht. De beeldkwaliteit komt grotendeels overeen met die van de X-T3 (zie de eerdere test). Bij de HDR-modus combineert deze camera drie beelden tot een relatief hoog dynamisch bereik. Er zijn vijf HDR-varianten aan boord. Tevens het gelijktijdig opnemen van JEPG en RAW. De camera beschikt zowel over een mechanische (11 fps) als elektronische sluiter. En maximaal neemt de fotograaf elektronisch in 20 of 30 (met 1,25 crop) beelden per seconde op.
Voor video haalt de Fujifilm X-Pro3 een prima 4K op 30 fps doch is verder beperkter dan reeds mythische cinecamera X-T3. De prestaties van de AF bij video vallen reuze mee. De kwaliteit van het geluid is heel goed.  Het is verder wel duidelijk dat de X-Pro3 in de eerste instantie voor foto gaat maar hoogwaardige video zeker niet laat schieten! In de praktijk lijkt deze fasedetectie AF zelfs wat gevoeliger dan bij de X-T3. Een interne bodystabilisatie ontbreekt. Daarvoor de OIS van objectieven inzetten.

Voor wie een X-Pro3?
In de eerste instantie de fotografie die dol is op het ware foto-DNA van Fujifilm. Die krijgt een hoogwaardige APS-C camera met een kwaliteit in huis die menig fullframer in deze marktsector doet verbleken. En daarnaast uiteraard de speciale creatieve kijk (Het zogenaamde analoge gevoel van indirect in contact met het onderwerp) van de hybride zoeker.
Video is zeker niet verwaarloosd. De Fujifilm X-Pro3 presteert hierbij net zo goed als de betere 4K 25/fps camcorder. De ergonomische bediening staat met de menuknoppen, joystick en klassieke draaiwielen voor belichtingscorrectie, sluitertijd en ISO op hoog niveau.

Sony Alfa 7R MKIV
Wat maakt de Sony Alfa MKIV nu tot een buitenbeentje? Ons inziens drie zaken:
1. Waar ligt nu het zwaartepunt: een foto-, videocamera of allebei?
2. Deze Sony-telg ondergaat in de tijd gezien de meeste updates.
3. Het is momenteel de fullframe systeemcamera met de meeste pixels op de beeldchip.
Is hier nu sprake van een soort continue identiteitscrisis: waar gaat het nu met Sony eigenlijk naar toe en hebben die 61 Mps eigenlijk wel nut? Gezien de vele lovende beoordelen zeker, de Sony Alfa 7 MKIV behoort tot de beste systeemcamera’s voor zowel foto- en video van dit moment. Hoewel het regelmatig appels met peren blijft vergelijken. Zet de Panasonic S1R of de Nikon Z7 er maar eens naast!
In ieder geval krijg je dus 61 Mps, fullframe 4K video en foto, 15 stops dynamisch bereik, een prima AF met AE-tracking en toch nog 10 fps fuulframe fotobeelden per seconde ondanks de enorme pixelload.

Systeemcamera van extremen
De Sony A7R vierde generatie is een systeembody van extremen. De Fullframe 61 MPS sensor en het dynamisch bereik van 15 stops werden al genoemd. Wie nog niet genoeg heeft aan 61 Megapixels kan nog naar 208,1 MPS met behulp van de 5-assige beeldstabilisatie en Pixel Shift Multi Shooting (16 achtereenvolgende fotobeelden gecombineerd).
Bij de 4K (UHD standaard en C4K) is er sprake van het gebruik van de volledige sensor voor videopnamen. In de stand Super 35 mm crop schiet je op 30 fps indrukwekkende videoshots. Tevens is 120 fps slow motion op 1080P mogelijk.
De multi-interface shoe voorziet in de beste kwaliteit audio voor dit type systeemcamera bij gebruik van externe microfoons. N.B.: Er is een aparte geluidsmodule voor de hotshoe leverbaar Een hoogwaardige OLED zoeker met wel 5,76 Mps (gelijkwaardig aan de Panasonic S-familie) ontbreekt niet.

Concept en overige specificaties
Zowel de veeleisende en professionele foto/videograaf zullen de Sony Alfa 7R MKIV kunnen waarderen. De body ligt prima in de hand, is robuust (stevige aluminiumlegering, spatwater- en stofdicht) en heeft twee USHII kaartsleuven.
Bij de fotografie is handig dat je de Sony AR7 MKIV ook in de stand APS-C-crop kunt zetten. Je houdt dan toch nog 24 Mps aan beeldkwaliteit over en dat komt goed van pas bij actie- en sportfotografie. De ergonomie is behoorlijk goed en de afmetingen zijn comfortabel kleiner als bij een aantal concurrerende fullframers. De touchscreenfunctie kan volgens sommige gebruikers beter.

Afwegingen bij video
De Sony Alfa 7R MKIV is zonder meer een goede videocamera bij 4K 24/25/30P in het format super 35 mm. Een systeemcamera zoals de Panasonic S1H heeft hier echter meer in zijn mars. Wie deze extra’s niet nodig heeft en een tevens prima fotocamera voor beelden die van het scherm spatten en grote prints zoekt, is prima af. Voor de veeleisende cineast is het wellicht nog beter even wachten op de speciale videorelease, de Sony Alf 7S MKIII.

Prijs & Info
Leica SL2, body € 5.995,- wwww.transcontinenta.nl
Fujifilm X-Pro3, body in standaard zwart € 1.899,- www.fujifilm.eu/nl
Fujifilm X-Pro3, body in Titanium Duratec € 2.099,- www.fujifilm.eu/nl
Sony Alfa 7R MKIV, body € 3999,- www.sony.nl

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
JBL CLUB serie premium hoofdtelefoon
JBL stelt zijn langverwachte premium hoofdtelefoon serie voor: de CLUB serie. Jarenlang werd er aan ...