Doe-het-zelf-Hollywood: het is allemaal nep!

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 123-2018
Gruwelijk geweld richting de camera, een onvoorstelbare worp met een bijl of écht zweet! Hoe doen ze dat toch in Hollywood en… hoe kunt u het eenvoudig zelf? Heel gemakkelijk, met de tips van Pieter Reintjes.

Wie films maakt, manipuleert zijn kijkers, bijvoorbeeld door het interview te verknippen in korte stukjes. Wie filmt, manipuleert zijn kijkers door de kleuren aan te passen, zodat de acteurs wat mooier worden. Wie de trucs in dit artikel toepast, belazert zijn kijkers. En het mooie van dit alles is: de kijker heeft het niet in de gaten.

Elastiek
Maar ik begin met een klassieker. Een trucje dat gewoon handig is om te weten en altijd van pas komt, hoewel niet iedereen deze truc kent.

“Goed nadenken bij deze opname. Veiligheid vóór alles! De opname van de snelheid en de vage overgang daarin maskeren dat er sprake van twee aparte opnamen is.”

Heeft verder ook niets met manipuleren te maken. Wie met zijn statief filmt, moet wel eens een beweging maken, bijvoorbeeld om een wandelaar te volgen. Je maakt dan een ‘pan’ (panorama-opname), waarbij het vaak frustrerend is dat die beweging niet vlekkeloos gaat. Je arm of hand ‘hapert’ en die beweging zie je onmiddellijk in de opname.
De oplossing is een simpel elastiekje. Als je met behulp van het elastiekje de beweging maakt, vangt het elastiek het ‘haperen’ van je hand/arm op. Je camerabeweging krijgt Hollywood-kwaliteit.

Bijl gooien en opvangen
Hoe kun je iemand een gevaarlijk voorwerp naar een ander laten gooien, waarbij die ander dat voorwerp gewoon opvangt? Zo’n voorwerp kan echt gevaarlijk zijn, zoals een bijl, een lopende motorzaag, een groot mes.
Maak bij deze truc gebruik van een snelle pan-beweging. In die pan-beweging worden twee scènes aan elkaar gemonteerd.
1. Zet 2 personen tegenover elkaar, bijvoorbeeld 15 meter. Links persoon 1 en rechts persoon 2.
2. Neem links persoon 1 in beeld. Deze zegt bijvoorbeeld: “Kom maar op”.
3. Maak dan een normale pan-beweging naar rechts, waardoor persoon 2 in beeld komt. Hij heeft een bijl in zijn hand.
4. Persoon 1 is nu uit beeld en loopt op de achtergrond weg van zijn plek.
5. Persoon 2 zwaait met de bijl en gooit hem heel hard in de richting van persoon 1 (die er niet meer is, want daar blijven staan, is te gevaarlijk).

“Een klassieke truc om het schokken van je hand te compenseren. Gebruik bij een pan-opname een elastiekje.”

6. De camera beweegt mee met de bijl die wordt geworpen. Stop deze scène.
7. Zet nu persoon 1 weer op zijn plek. Hij moet de bijl in zijn handen hebben.
8. Neem persoon 2 (nu zonder bijl) in beeld. Hij is een referentiepunt, nog altijd op dezelfde plek.
9. Maak een snelle pan-beweging van rechts naar links, gelijk aan de eerste snelle beweging, bij het gooien van de bijl naar persoon 1. En stop bij deze persoon 1 de beweging.
10. Persoon 1 heeft de bijl in zijn hand en maakt – als de camera in zijn richting is gekomen – een beweging met de bijl, alsofhij de bijl vangt.
11. In de montagekamer legt u de bewegingen over elkaar heen. En u zult zien: persoon 1 vangt zomaar een aanvliegende bijl op!

“Het lijkt zo eenvoudig, zweet maken. Maar gewoon water geeft niet het juiste effect.”

Zweet
Soms moet iemand lekker zweten. In je speelfilm bijvoorbeeld, bij het openen van de bankkluis bij een overval. Of u wilt dat de hoofdpersoon in uw portretfilm wat meer zweet, terwijl hij zijn ambacht uitvoert (bij zagen of andere inspannende werkzaamheden).
Water op de huid aanbrengen helpt niet. Want extra water op een gezicht, loopt er vanaf. Zweetdruppels die mooi op de huid blijven staan, dat is wat we willen.
1. Je kunt glycerine aan het water toevoegen, maar daar zijn sommige mensen allergisch voor. Pas dus op!
2. Beter werkt nog wat babyolie toevoegen aan het water. Vetter water dat beter op de huid blijft zitten. Besproei de huid met een sproeier met deze mix.
3. Nog beter is de huid eerst voorbereiden met wat vaseline endan de mix sproeien.

“Leuke uitwerking van een cameratruc. De shuttle ligt (uiteraard) vlakbij de cameralens. Door de juiste positionering en scherpte lijkt het alsof er een reuzenshuttle is neergekomen.”

Object vergroten
Soms wordt een trucje toegepast, waardoor een object plotseling veel groter lijkt dan mensen. In een reclame van de VakantieDiscounter is het leuk uitgewerkt.
In dit artikel hebben we een still uit die film geplaatst, waardoor je ziet hoe het werkt. Maar in het filmpje gebeurt alles snel en daardoor wordt de beleving, ook door het gegil van de meisjes, erg realistisch.
Truc is natuurlijk:
1. Meisje slaat de shuttle erg hoog weg. Hij gaat buiten beeld.
2. De meisjes blijven hem nakijken.
3. De shuttle daalt en knalt dan heel groot neer, bij de meisjes.
4. In werkelijkheid wordt een shuttle vlak voor de camera gegooid.
Door de stand van de camera en de kijkhoek van de meisjes lijkt het alsof de shuttle heel groot is geworden en tussen de meisjes in staat.

Mensen vergroten
Door de truc van ‘iets dichtbij de camera en iets verder weg te plaatsen’ op mensen toe te passen, kun je mensen enorm vergroten of verkleinen. De basis is dat de camera laag staat en de personages op afstand van elkaar.

“Zet twee mensen tegenover elkaar en daarna zijdelings op afstand van elkaar op dezelfde lijn. Heel simpele truc met een mooi en grappig effect.”

1. Zet twee mensen tegenover elkaar.
2. Stel de camera in, zodat alles goed in het kader past.
3. Zet een van de personen zijdelings ten opzichte van de camera naar achteren. Hij wordt dus kleiner.
4. Let op de scherpte in het beeld!
Het vergt even oefenen, maar de personen kunnen – zo lijkt het in beeld – elkaar een high five geven. Het maakt niet uit. Het is een grappig effect.

Gruwelijk geweld
In veel films wordt aardig wat afgevochten. Wie op internet rondkijkt, vindt heel wat demonstratiefilmpjes over hoe je een vechtscène kunt opzetten.
Heel erg heftig is het als een van de acteurs met de vuist of met een knuppel op iemand inslaat en dit beeld point of view wordt weergegeven. Point of view betekent dat de kijker ziet wat de acteur/hoofdpersonage ziet in het filmverhaal. Bijvoorbeeld een vuist die op hem afkomt. Of een knuppel.

Probleem
Het probleem is dat je niet zomaar met een vuist of een knuppel op een camera kunt inslaan. Het risico op verwonding of dat de camera wordt beschadigd, is erg groot. Hoe kun je dat oplossen?

Oplossing
De oplossing voor dit gruwelijke geweld in beeld is dat je gebruik maakt van de ‘reverse’-functie in je montagesoftware. Met die ‘reverse’-functie (wat ‘omgekeerd’) betekent, kun je de beelden achteruit afspelen.
En dan wordt het makkelijk en erg leuk.

“Het uiteindelijke effect is dat het lijkt alsof de personage op de ander inhakt. De startpositie is bij de camera en dan een beweging van de camera af!”

Kern: de opname eindigt niet met de klap, maar begint ermee. De opname begint ermee, vanuit stilstand.
1. Zet de camera in de juiste positie, zodanig dat de lens op de plaats komt waar de acteur op dat moment is.
2. De bedoeling is dat de knuppel eindigt op het gezicht van de acteur. Maar daar gaan we mee beginnen!
3. Positioneer de knuppel (of vuist of wat dan ook) vlak voor de lens.
4. Stel naar eigen smaak de scherpte in. De dader kan scherp zijn en de knuppel onscherp. Of alles even scherp.
5. Start de opname en beweeg de knuppel in één beweging van de camera AF! De snelheid van de beweging moet zo’n beetje gelijk zijn aan de snelheid zoals die zou zijn bij een echte klap richting de camera.
6. Bewerk in je montagesoftware deze scène, speel hem omgekeerd af en je ziet de knuppel keihard op de acteur/camera inslaan.

Einde scène
Bij dit gruwelijke geweld is de zogenaamde klap zo hard dat de personage zeker bewusteloos valt. De scène gaat dan ook heel snel naar zwart (knock-out), waarmee overigens heel slim de ware opzet van deze opname wordt gemaskeerd.

Trucs op internet
Veel trucs vind je op internet. Zoek bijvoorbeeld in Youtube naar Film Riot. Heb je daar wat van gevonden, dan zie je ook van andere inzenders allerlei cameratrucs en tips. Erg leuk, leerzaam en interessant. Veel succes!
(Bronnen: Internet en Film Riot. Auteur en uitgever kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor (im)materiële schade die voortkomt uit het zelf (uit)proberen/uitvoeren van deze tips en trucs. Zorg altijd voor een optimale veiligheid.)
Altijd de moeite waard om dit soort trucs eens uit te proberen. Wees wel voorzichtig!

Als u een fragment wilt omkeren met de reverse-functie in Adobe Premiere, doe dan het volgende.
1. Importeer of selecteer de clip.
2. Druk op de rechtermuisknop en er verschijnt een keuzemenu.
3. Kies voor ‘Speed/Duration’.
4. Er komt een nieuw menu op.
5. Klik op ‘Reverse speed’.
6. Render vervolgens de clip, klik daarna op Play en… de clip spelt achterstevoren af!
Experimenteer met de snelheid, wijzig het percentage. Vergeet niet te renderen.

Pieter Reintjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nature Talks & Kamera Express
Foto- en videospecialist Kamera Express en de organisatie voor natuurfotografie Nature Talks starten een samenwerking ...