DVCity Flycam Nano QR: laat de videocamera stabiel ‘vliegen’

Redactie Accessoires Reviews

Archief: Digital Movie 104-2015
Uit de vrije hand vloeiende, glij-, volg- of loopbewegingen maken? Dat gaat menig beeldstabilisator niet goed af om het over het recht blijven staan van de videocamera nog maar niet te hebben. Een steadycam biedt voor deze opnametechniek natuurlijk een prima oplossing doch is flink aan de prijs.

De DVCity Flycam Nano QR kost echter € 155,- en functioneert bijna net zo goed. Voor deze prijs is het instelcomfort minder maar als het allemaal voor elkaar is, loopt het als een zonnetje met de vliegende videofilmende DSLR, systeemcamera of camcorder.
Het staat heel professioneel om uit de hand een vloeiend glijdende overzichtsopname te maken. Mensen of objecten stabiel en, met de horizontale positie en niet gekanteld, volgen. Of gewoon met de camera lopen. Vanaf statief heb je een stuk minder mobiliteit. En uit de hand wordt het, ondanks de OIS, toch weer wiebelen en niet recht. Met een rig of schouderstatief heb je meer bewegingsvrijheid maar die zijn niet geschikt voor dit type opnamen.Flycam_8
De professionele oplossing voor dit probleem is de steadycam. Met behulp van een harnas, speciale borst/schoudersteunen en/of een gyroscoop lukt dit shottype voortreffelijk. Wel even oefenen natuurlijk! Helaas is de goede steadycam met een prijskaartje van vele duizenden euro’s te duur voor de amateur.
Er is echter een stuk voordeliger manier. De DVCity Flycam Nano QR kost voor camera’s tot 1,5 kg slechts € 179,-. Werkt ook best goed. Er zit echter wel een addertje onder het gras. Het leren instellen kost enige uren tijd, de fijnjustering is aan de ruwe kant en bij elke verandering aan de cameraconfiguratie is het opnieuw afstellen. Als de gebruiker het echter eenmaal weet is dit echter geen punt meer. Net vissen met verschillende loodjes en dobbertjes. Per vistechniek of -soort net een andere combinatie uit het notitieboekje. Bovendien staan er op internet tal van filmpjes hoe je de DVCity Flycam Nano QR exact afregelt.

Het principe
Een steadycam moet het hebben van een stabiliserend en corrigerend harnas, borst/schoudersteunen en/of een gyroscoop. Bij de DVCity Flycam gaat het om een stabiele gebalanceerde ophanging van de camera met objectief op een statiefplaat die vrij beweegt in een draaigewricht met handgreep. Die roterende handgreep is bevestigd aan het gewricht op een uitschuifbare (statief-)zuil met aan de voet daarvan een horizontale houder met gewichten aan twee zijden. Dit allemaal heel solide uitgevoerd bij de Flycam zelf moeten wij zeggen. Alleen de kunststof snelkoppeling doet wat goedkoop aan doch is betrouwbaar. Er zijn desgewenst stevigere uitvoeringen te koop.Flycam_2
Het systeem werkt als volgt:
– Bevestig de snelkoppeling zo centraal mogelijk op de statiefplaat.
– Bepaal ongeveer de hoeveelheid benodigde gewichten aan weerszijden. Die gewichten bestaan uit losse ronde metalen schijven die je kunt stapelen en vastdraaien.
– Door het uitschuiven van de zuil kan je het stabilisatiepunt nog verder wijzigen.
Als het straks allemaal precies is ingesteld blijft de videofilmende spiegelreflex, systeemcamera of camcorder netjes stabiel in evenwicht en recht staan als de gebruiker met de Flycam beweegt. Zoals gezegd kun je met deze constructie gewoon lopen, trek- en volbewegingen maken. De videocamera vliegt als het ware stabiel en recht op koers door de opnameruimte.

Het instellen
Voor het nauwkeurig instellen van de DVCity Flycam Nano QR mag je best twee tot drie uur de tijd nemen. Daarna loopt het gebruik zoals verwacht. Begin met de compleet uitgeruste camera. Dus ook met het desbetreffende objectief, microfoon en andere accessoires daarop bevestigt. Het luistert allemaal heel precies! Monteer de plaat van de snelkoppeling zo centraal mogelijk, dat wil zeggen op het zwaartepunt, van de body met objectief. Weet je dat zwaartepunt niet, leg dan een ronde pen onder de camera. Wanneer blijft deze met gemonteerd objectief ongeveer in evenwicht.
Dan de ‘pendule-test.’ Houdt de handgreep stevig vast, roteer de camera aan de statiefzuil tot deze verticaal boven staat en laat hem dan los. Hoe lang duurt het voordat de camera 180 graden naar beneden heeft afgelegd. Circa twee seconden betekent dat het gewicht zo ongeveer goed zit. Zo nodig metalen schijven toevoegen of weghalen. Ook het in/uitschuiven van de zuil kan de ligging van het zwaartepunt nog wijzigen.Flycam_7
Nu komt de fijnafregeling. Klap zo nodig eerst het viewerschermpje uit. Kijk welke kant de vrije camera neigt als je de handgreep recht houdt. Door de schroeven van de bodemplaat los te draaien kan je deze van links naar rechts en van achteren naar voren plaatsen (X- en Y-afstelling). Dit net zo lang tot dat de cameraconfiguratie in evenwicht is. Daar er geen verdraaibare fijnafstelling is dien je een flink aantal malen te experimenteren. Dat kost tijd want het is echt millimeterwerk. Draai altijd de ingestelde schroeven goed vast. Anders verschuift straks de boel weer.
Op YouTube staan enkele goede instructiefilmpjes voor de Flycam.Flycam_3

Later veranderen
De DVCity Flycam is gevoelig voor veranderingen. Het uitdraaien van de objectieftubes of een andere stand van het viewerschermpje kan al een verstoring van de balans geven. Werk daarom zoveel mogelijk met vaste instellingen en uitrusting van de videocamera.
Wij raden het gebruik van een primelens met interne scherpstelling aan. Dan wordt het objectief niet langer of korter en verstellen doe je eigenlijk toch niet tijdens het videofilmen. Een optie is om als jij met de camera rondloopt een ander draadloos op afstand de camera te laten bedienen. Gebruik je verschillende objectieven en/of andere accessoires schrijf dan goed de juiste instelstanden en toe te passen contragewicht op.

Oefening baart kunst. Zo ook bij de DVCity Flycam Nano QR. Heb je het afstellen eenmaal onder de knie dan is dat straks bij een verandering een stuk simpeler. Ook het vloeiend bewegen met een camera vergt de nodige oefening. De verkregen resultaten zijn het echter dubbel en dwars waard.

Prijs & info
DVCity Flycam Nano QR € 155,-