Een nieuwe trend uit China

Redactie Achtergrond

Archief Digital Movie 140-2021
Veel producten uit China hebben een goedkoop imago, maar toch komen er af en toe producten naar voren waarbij dit imago niet lijkt te kloppen. Zo ontdekte ik afgelopen jaar interessante draadloze microfoonsystemen van Chinese fabrikanten, het gaat hier, zo lijkt het, over eigen innovaties en niet om namaak. Bekende microfoonfabrikanten uit het westen hebben iets dergelijks (nog) niet in hun programma, wat is er aan de hand…? Hoe gaan de grote merken hierop reageren?

De Comica ontvanger eenvoudig klemmen op de Cold Shoe van een camera

In dit artikel breng ik bijzondere draadloze microfoonsystemen onder de aandacht van Chinese fabrikanten, ze voeren vrijwel allemaal een uitgebreid assortiment microfoonproducten, van eenvoudig tot studiokwaliteit en zijn daarmee interessant voor zowel hobbyisten als professionals.
De hier genoemde producten krijgen veel aandacht op internet met veel lovende reacties.
Alle systemen die ik hier bespreek zijn zogenaamde dual channel systemen, ze bestaan uit twee zenders + een compacte ontvanger met twee kanalen. Bijna alle zenders beschikken over een ingebouwde condensatormicrofoon, daarnaast worden ze allemaal geleverd met twee dasspeldmicrofoons,
2x dead cat en alle mogelijke aansluitkabeltjes.

De Comica Boom X-U UC2, een dual channel set, geschikt voor een Android telefoon (ook leverbaar voor iPhone)

De geluidskwaliteit, de compacte vormgeving en het prijsniveau maken de systemen aantrekkelijk. In de tabel geef ik een overzicht van de belangrijkste eigenschappen. Mijn belangstelling voor dit soort systemen is geen toeval, ik leg dat later in dit artikel uit in het hoofdstuk “Geluid bij reisfilms”.

Dual channel systemen
De meeste systemen werken in de 2,4 Ghz band, dit is een standaard die wereldwijd vrij is toegestaan, dit geldt niet voor de UHF systemen, de toegestane frequenties hiervan kunnen per land verschillen en zijn vaak alleen toegestaan met een vergunning. UHF systemen hebben als voordeel dat ze  met dezelfde zendenergie een groter bereik hebben,

Opvallend, of minder opvallend klemmen op kleding

100 meter en meer. De digitale systemen in de 2,4 Ghz band zijn meestal beperkt tot circa 50 meter (vrije zichtlijn), we zijn dan erg geneigd dit als een beperking te zien, maar bedenk dat het altijd gaat om geluidsregistratie van geluidsbronnen die in beeld worden gebracht en dat is vrijwel altijd ruim binnen het bereik van de zender. Een groot bereik is vooral gewenst in theaters en bij grote evenementen.
De digitale 2,4 Ghz systemen zoeken, na het inschakelen van de zender en ontvanger, direct contact met elkaar, het zgn.
Pairen. Dit is zichtbaar op een display (indien beschikbaar), maar de systemen werken veelal ook met een blauwe led die het proces zichtbaar maakt. Knipperen betekent zoeken naar het partnertoestel en vol branden staat voor verbonden. Dit proces duurt hooguit enkele seconden, het systeem is dan klaar voor gebruik.
De systemen hebben soms volume-instellingen op de zender en de ontvanger, daarnaast beschikt je camera over een instelling

De Comica X-U U2, dual channel set met uitklapbare UHF antennes voor een groter bereik

voor het opname-niveau. Het is dus zaak dat je de optimale afstemming vindt tussen de diverse regelaars. Controleer tijdens een opname het geluid met behulp van een hoofdtelefoon en kies bij voorkeur de aansluiting op je camera, je controleert zo het hele draadloze systeem en je hoort wat de camera opneemt. Als de camera geen hoofdtelefoon aansluiting heeft, dan kun je terugvallen op de hoofdtelefoonaansluiting van de ontvanger (zie tabel), kijk in dat geval regelmatig op de VU meter van de camera en controleer of de uitslag  nog steeds voldoet aan je wensen.
Dual channel systemen hebben de mogelijkheid om stereo of mono in te stellen. Als je slechts een geluidsbron opneemt, zet dan de schakelaar op de ontvanger op mono, het signaal wordt dan op beide geluidskanalen van je videocamera opgenomen. Als je nu op de ontvanger de instelling van het volume een kanaal circa 15 dB lager instelt dan gewoonlijk,

Een praktisch gebruik van de Saramonic Blink 500 UC met een gimbal

creëer je een tweede opname op een lager geluidsniveau, we noemen dat ook wel een veiligheidsspoor. Dit spoor is handig voor momenten dat je geluidsbron onverwacht veel sterker is en de opname wordt overstuurd. Op het veiligheidsspoor kun je dan het stukje geluid van de scene terugvinden dat een stuk zachter is opgenomen, hiermee is de opname prima te herstellen.De meeste systemen vallen op door de geringe afmetingen, ze zijn allemaal voorzien van een Clip-on systeem, met deze slimme klem kan de ontvanger heel eenvoudig op de Cold Shoe van een camera worden bevestigd. De zenders kunnen met de klem eenvoudig aan de kraag van een kledingstuk worden bevestigd. De zender is op twee manieren aan het kledingstuk te bevestigen, de meest voor de hand liggende manier is waarbij de behuizing aan de buitenkant zichtbaar blijft. Door de zender juist aan de binnenzijde van de kleding aan te brengen, wordt de zender minder opvallend. Het lage gewicht van de zenders voorkomt dat een

De Saramonic Blink 500 Pro B2, compleet in een luxe box voorzien van een oplaadsysteem met ingebouwde accu

kledingstuk niet onmiddellijk van vorm verandert.
Vanzelfsprekend kunnen aan de zenders ook de meegeleverde dasspeldmicrofoontjes worden gekoppeld, in dat geval zal de zichtbaarheid nog geringer zijn. Indien er voorkeur is om een microfoontje geheel onzichtbaar aan te brengen, kan dat door het microfoonkapsel met dubbelzijdig schuimtape onder de kleding aan te brengen, zorg ervoor dat kleding niet over het microfoontje heen en weer kan bewegen. Het verstoppen gaat vaak gepaard met een verlies van hoge tonen, maar dat is in de montage eenvoudig te corrigeren.
Het zal duidelijk zijn dat je met dergelijke compacte systemen snel en makkelijk kunt werken. Als je veel solo werkt, zoals in mijn geval, is het een aanwinst als je twee kleine zendertjes op zak hebt die je op elk gewenst moment eenvoudig in een op te nemen shot kunt toevoegen om zo beter geluid te realiseren.

Bijzondere gebruiksmogelijkheden
Het is niet moeilijk te begrijpen dat een tweekanaals-systeem zich

De Røde Go II in de praktijk

buitengewoon goed leent voor een interview. Beide deelnemers gebruiken dan ieder een zender op hun kleding. Sommige interviewers hebben toch voorkeur voor het gebruik van een handmicrofoon omdat ze daarmee iets meer controle hebben over de momenten waarop de gast kan antwoorden. Vanzelfsprekend kan dit ook met een zendersysteem, sluit in dat geval de handmicrofoon aan op de zender. Je kunt ook de ingebouwde microfoon van de zender gebruiken, eventueel klem je de zender op een verlengstuk van buis of profiel. Deze manier van interviewen is prima voor zakelijke gesprekken. Het wordt anders als een interview minder zakelijk is, denk eens aan het programma “De Wandeling”, de deelnemers lopen naast elkaar in een bosrijke omgeving en zijn in dialoog. Voor deze situatie is het werken met twee zenders de ideale oplossing, je kunt nu ook de linker spreker uit het linker kanaal laten komen en de rechter spreker uit het rechter.
Een realistisch stereogeluid opnemen kan eigenlijk niet goed met de ingebouwde microfoons van een videocamera. De microfoons zitten zo dicht bij elkaar dat er nauwelijks een faseverschil tussen links en rechts waarneembaar is, juist dat is essentieel voor het ruimtelijke effect. Door twee zenders ruimer uit elkaar te plaatsen (minimaal 25 cm), kan de stereobreedte veel realistischer worden opgenomen, probeer het eens uit op diverse afstanden.
Je maakt een video-opname van een groepje mensen aan een tafel, bijvoorbeeld voor een etentje of een vergadering, er wordt veel gesproken. Plaats voor een beter resultaat eens een of twee zenders op tafel (ruim uit elkaar), nu zal de verstaanbaarheid aanmerkelijk beter zijn.
Met een dual channel systeem wordt het mogelijk om twee verschillende

De Synco WAir G1 (A2), een dual channel systeem

geluidsbronnen op te nemen.  Denk in dit verband aan bijvoorbeeld een spreker die uitleg geeft over een machine, neem dit op met een zender dichtbij de spreker, gebruik de tweede zender om het geluid van de machine vast te leggen, bij voorkeur op ruime afstand van de spreker. Voor de montage beschik je dan over twee synchroon lopende signalen waarvan de balans tussen beiden naar wens is af te stellen.
Stel dat je een opname wilt maken waarbij iemand loopt of rent, om het geluid van de voeten goed hoorbaar te registreren is het belangrijk dat een microfoon dicht bij de voeten wordt gehouden. Een microfoonhengel  ligt dan voor de hand, maar je wilt dit niet in beeld. De oplossing is simpel, verstop een zender in de sok van de loper, dit eenvoudige trucje is ook toepasbaar bij andere activiteiten en sporten, denk eens aan skiën, hockey, boksen e.d.

De Synco WAir G1 (A2), een dual channel systeem

Geluid bij reisfilms
In de afgelopen decennia hebben ik privé veel mooie reizen gemaakt, ik koos veelal voor rondreizen met excursies, een videoverslag maken was voor mij vanzelfsprekend.
Ik stelde vast dat ik in het begin, net als veel hobbyfilmers, primair was gericht op het maken van mooie beelden,  geluid kreeg weinig of geen aandacht. Ik gebruikte wel een videomicrofoon en zo lukte het af en toe een uitleg van een gids goed verstaanbaar op te nemen. In de montage bleek dat een verrijking voor de beelden, het waren vaak de sterkste momenten in de film.
Ik kreeg hierdoor meer behoefte aan goed geluid van constante kwaliteit. De volgende stap was de aanschaf van een compact draadloos geluidssetje van het merk Samson. Het zendertje  was uitgerust met een ingebouwde microfoontje van goede kwaliteit. De gebruiksafstand was beperkt tot circa15 meter,

De Mamem WMic – 5G- 2,4G, let op de extra line in aansluiting

maar dat bleek ruim voldoende voor mijn doel, de wens voor beter geluid ging zo in vervulling, het setje zou nog vele reizen zijn dienst bewijzen.
In de praktijk bleek al snel dat dit setje met de kleine zender een erg goede keuze was, want als ik een gids vroeg om het compacte zendertje te dragen gaf dat zelden problemen. Ik leerde al snel dat je uitrusting klein en er vooral niet te professioneel uit moest zien, anders worden rondleiders voorzichtig of zelfs zakelijk. Soms moest ik een gids overhalen door te doen alsof ik een gehoorprobleem had, vandaar het zendertje, dit werkte altijd overtuigend. Vanaf dit moment kreeg ik tijdens een rondleiding veel bewegingsvrijheid om mooie shots te maken, maar tegelijkertijd liet ik de camera tijdens de hele rondleiding doordraaien, ik kreeg zo het hele verhaal te horen met vaak leuke aanvullende informatie. Tijdens de montage had ik zo een ruime keuze aan mogelijkheden, het monteren werd daardoor veel leuker. Recentelijk heb ik zelf de Boom X-D D2 van Comica aangeschaft, de eerste experimenten hebben mijn verwachtingen overtroffen.

Een opvallende nieuwkomer, de Røde Go II, een zeer compact systeem met bijzondere mogelijkheden

Een bijzondere nieuwkomer
Tijdens het schrijven van dit artikel bereikte mij het bericht dat Røde een bijzondere opvolger op de markt heeft gebracht van de succesvolle “Røde Go”. Het lijkt een eerste reactie op de ontwikkelingen die ik beschrijf in de opening van dit artikel. De nieuwe set, wordt onder de naam “Røde Go II” uitgebracht, het is ook een dual channel set. Røde koos voor dezelfde behuizing als de oude versie, voor zowel de zenders als de ontvanger. De elektronica lijkt echter heel verschillend en heeft opvallende eigenschappen.
Ook hier heeft men gekozen voor het 2,4 Ghz systeem, men geeft een bereik op van circa 200 meter, dat is buitengewoon veel voor deze techniek, in verschillende testen lijkt dit niet altijd te kloppen. De zenders hebben geen display, maar de ontvanger wel en geeft alle relevante informatie duidelijk weer. Zeer opvallend is dat beide zenders ook zijn voorzien van een ingebouwde recorder, er wordt zelfs een lange opnametijd en hoge kwaliteit beloofd. In de praktijk betekent dit, dat er altijd een bruikbare geluidsopname is, zelfs als er verbindingsproblemen zijn, het lijkt een heel slimme toevoeging.

De zenders van de Røde Go II met ingebouwde recorder

Heel vreemd is echter, dat er op de zenders geen bedieningsmogelijkheden zijn voor het recordergedeelte. Inmiddels weet ik dat de opnamefuncties kunnen worden ingesteld via een App die alleen beschikbaar is voor een Windows of Apple computer en dat lijkt niet erg handig, wellicht wordt dit later een App voor mobiele telefoons.
Met deze nieuwkomer doet Røde een gooi naar de toppositie van de dual channel systemen, de toevoeging van de recorderfunctie in de zenders is mijns inziens een buitengewoon slimme zet, ik verwacht dat we hier nog veel over zullen horen. Om begrijpelijke redenen heb ik de Røde Go II ook opgenomen in de tabel. Naar verwachting is het systeem binnenkort in Nederland verkrijgbaar, maar let op, het systeem wordt niet standaard geleverd met dasspeldmicrofoons zoals bij de Chinese systemen.
Na deze verrassende nieuwkomer begint het afwachten, wat gaan de andere merken doen, de wedloop lijkt gestart, we blijven het volgen.

Johan van den Adel (Video College)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Sony HT-A9 audiosysteem
Sony lanceert de HT-A9 – een nieuwe norm voor surroundgeluid die entertainmentfans een 360° Spatial ...