Element 3D doet het werk: Scène uit Inception nagemaakt

Redactie How to Software

Archief Digital Movie 132-2020
Het namaken van één van de bekendste special effects-scènes ooit! Het lukte Keith Eng van Studio Binder met 350 dollar, een bladblazer en Element 3D-software. De kern van de oplossing was een slimme analyse en handigheid met de computer.

Dit is de scène die door Keith werd nagemaakt. Met 350 dollar en een bladblazer.

Het naspelen van een scène. Het is al vaker gebeurd en dan beperkt een dergelijk project zich vaak tot een scène met acteurs. Maar een complexe special effects-scène namaken, is een grotere uitdaging. Keith Eng probeerde het en… het lukte hem. Wat hij kan, kunt u ook. Daarom leggen we uit wat hij deed, ter inspiratie!

De scène
Inception is een heel spannende en zelfs zenuwslopende film over hoe je via dromen informatie uit de hersenen van andere mensen kunt halen of erin kunt stoppen. Een film met prachtige special effects, geweldig acteerwerk van  onder andere de beroemde Leonardo DiCaprio en een heel mooi tragisch liefdesverhaal als tweede verhaallijn. Bekijk deze film in ieder geval en zeker de Parijs-scène, want die maken we na. Wat gebeurt daarin?

Met veel minder objecten ziet de nagemaakte scène er al goed uit. Ook de auto en de motorfiets staan hier op. Rechtsonder de originele opname.

Hoofdpersoon Cobb zit met Ariadne op een terrasje aan een tafeltje in Parijs. De straat is vol met mensen, er staan een auto en een motorfiets geparkeerd, er zijn stalletjes met boeken, bloemen, groenten enz. In het verhaal is dit een droom die Ariadne droomt. Het is een test voor haar of zij stabiel kan dromen. Maar… dat dromen gaat niet goed.
Op het tafeltje staat een kopje koffie dat begint te trillen. De vrouw kijkt verschrikt. Vervolgens knallen de etenswaren, de boeken, de bloemen enz. uit de stalletjes. Dan is er een overzicht van het terras en we zien alles ‘ontploffen’, de auto en de motorfiets worden omver geblazen enz. Hoofdpersoon Cobb en de vrouw blijven zitten temidden van de in elkaar stortende omgeving: het is immers een droom volgens het filmverhaal. Maar wel één, waarbij de kijker de omgeving ziet ‘ontploffen’ en rondvliegen. Gemaakt met special effects.

Met green screen-techniek maak je meerdere lagen mogelijk. Deze techniek is inmiddels sterk verfijnd in software en maakt vele lagen en (dus) vele effecten mogelijk.

Analyse
Wil je een dergelijke scène namaken, begin dan met de analyse van het script en de film om de verschillende shots goed op te schrijven. Bekijk de film zelf en controleer of je alle losse shots hebt genoteerd. Ga dan per shot na wat het camerastandpunt is, wie er in beeld is, wat er wordt gezegd, wat er aan effecten te zien is enz. Per shot moet duidelijk zijn, wat je gaat namaken. Hier globaal welke shots er te zien zijn.

Shot 1. De vrouw.
De vrouw in beeld is niet zo moeilijk na te maken. Om de special effects te kunnen toepassen, wordt deze close-up met een green screen opgenomen. Zij zegt iets als “Is dit een droom?” Dat is niet zo moeilijk op te nemen. Het eerste shot hebben we.

Een van de makkelijkste opnamen: het trillende kopje koffie.

Shot 2. Trillend kopje koffie.
Het trillende kopje koffie kunt u ook makkelijk verfilmen. Immers, hier zijn geen special effects voor nodig en geen green screen. Het is een kwestie van flink aan de tafelpoten schudden. In feite hebben we nu al 2 shots nagemaakt! Letop, je moet wel in de close-up en in het totaalshot het kopje op dezelfde manier op de tafel hebben staan. Met koekje!

Shot 3. De ontploffing.
De ontploffing is lastiger. Er moeten voorwerpen worden weggeschoten of weggeblazen. Dat doet Keith met een bladblazer en papier. Wij ook. Op die manier ‘ontploft’ een boekenstalletje. We hebben al 3 shots!

De opname met de bladblazer kan in 1 shot. Daarna moet de persoon die de bladblazer bedient, worden weggepoetst.

Shot 4. Rondvliegende objecten.
Cobb en Ariadne zitten in een totaalshot aan het tafeltje en talloze voorwerpen vliegen om hen heen.
De rondvliegende objecten zijn beelden die je in de montagekamer maakt. Het filmen is niet moeilijk, het bewerken van de beelden in Element 3D is wat lastiger. Shot 4 is klaar.

Shot 5. Vrouw die rondkijkt.
Het laatste shot, de vrouw die verbaasd naar de rondvliegende objecten kijkt is ook niet zo moeilijk. Ook dit shot wordt met een green screen opgenomen. Dat shot is op zich niet zo moeilijk. Hebben we nu al 5 shots opgenomen.

Met behulp van software plaats je de objecten op de juiste plaats en in de juiste grootte.

Ontploffing
De ontploffing zelf is erg lastig na te maken. Althans, zo lijkt het. Maar ook hier helpt de computer je.
Wie de scène goed bekijkt, ziet dat de kijker eigenlijk op 2 niveaus voor de gek wordt gehouden.
Allereerst is er een gewone ontploffing. Bij de oorspronkelijke opnamen van Inception werden explosieven gebruikt om de boeken-, bloemen- en fruitstalletjes deels op te blazen. Er wordt dan slechts beperkt materiaal gebruikt om te laten wegschieten, wat later in software met 3D-objecten wordt aangevuld.
De ‘ontploffing’ bestaat dus deels uit een echt effect (explosieven), later aangevuld in 3D-software met effecten. Het wegschieten van objecten is in 3D lastiger te realiseren, omdat de 3D-software die hele snelle wegschietende objecten (nog) niet zo goed en mooi kan realiseren als in een echte opname. Daarom wordt het wegschieten van de objecten gecombineerd met nep-objecten in 3D.

Het beeld van de verbaasd kijkende vrouw bestaat uit 4 lagen!

Bladblazer
De bedoeling is om een stalletje op te blazen. Keith doet dat met een bladblazer en papier. Goedkoper en veiliger. Nadat deze opname is gemaakt, worden hij en de bladblazer in de software weggewerkt. De kijker ziet een hoop papier wegschieten en ronddwarrelen.
Die opname wordt met behulp van software aangevuld met beelden die de rondvliegende omgeving laten zien. Het is allemaal nep en tegelijk heel realistisch!

Element 3D
De plugin ‘Element 3D’ is een hulpmiddel voor After Effects. Het is objectgeoriënteerde software en werkt onder andere met externe objecten. Met deze plugin beschik je daardoor over talloze objecten die je naar eigen inzichten kunt neerzetten en kunt laten rondvliegen. Het is intelligente software en heel gemakkelijk te gebruiken binnen After Effects.

Het resultaat is dat er ook voorwerpen vóór haar langs zweven. Natuurlijk onscherper! Dat geeft het beste effect.

Het grote voordeel van dit soort software is dat je snel beschikt over voorgeprogrammeerde objecten. Van tafeltjes en lampen tot auto’s en vliegtuigen. Het zijn voorgeprogrammeerde objecten waaraan je een effect kunt koppelen, zodat zij rondvliegen, omvallen, de grond ingaan… wat je maar wilt. Je kunt de grootte bepalen, kleuren enz.
Deze software gebruikt Keith om de auto en motorfiets in de scène te zetten, om talloze objecten te laten rondvliegen enz. Het is veel veiliger om het zo te doen en je kunt alles naar eigen inzichten laten gebeuren.

Element 3D is krachtige software.

Beeldlagen
Het principe van dit soort software is altijd hetzelfde: als gebruiker werk je met beeldlagen. Wie wel eens een gewone montage maakt, weet dat in de tijdlijn een titel altijd bovenop een shot komt. Dan heb je in feite 2 lagen. Als je de titel vervolgens transparant maakt, zie je de titel én de onderliggende opname samen. Bij het exporteren voegt de software de 2 lagen samen tot 1 beeld (frame).
Zo werkt ook Element 3D, met beeldlagen. In elke laag zit een onderdeel van het beeld.

Het is allemaal nep. Geen grenzen aan creativiteit.

Beeldlaag 1.
In beeldlaag 1 komt de green screen. In die laag kun je beelden gaan zetten die de achtergrond zijn. Je moet wel een green screen gebruiken, omdat de achtergrond anders vastzit in de beeldlaag van de vrouw Ariadne. We moeten juist objecten tussen die achtergrond en de vrouw laten rondvliegen. Daarom moeten de achtergrond en de vrouw los van elkaar zijn. (De achtergrond wordt natuurlijk de achtergrond van de locatie waar zij zitten.)

Beeldlaag 2.
Als de vrouw verbaasd rondkijkt, in het laatste shot, zien we objecten achter en voor haar langs zweven. In beeldlaag 2 plaatsen we de objecten die achter haar rondzweven.

Beeldlaag 3.
In beeldlaag 3 plaatsen we de opnamen van de vrouw.

Beeldlaag 4.
In beeldlaag 4 plaatsen we de objecten die voor haar langsvliegen. Matig dat wat, zodat haar gezicht goed te zien blijft. En maak de objecten onscherp.

Toepassen maar!
U ziet dat in de montagekamer nog veel kan en moet worden gedaan. Juist in deze scène is het belangrijk de shots op de juiste momenten te snijden. En het invullen van de beeldlagen is enorm van invloed op het effect van de scène.
• Denk aan het effect van de bladblazer. Dat kun je uitbreiden met nog meer rondvliegend papier en andere objecten die in een boeken- of groente- stalletje liggen. Maar die objecten mogen niet te groot zijn, niet te klein en niet te langzaam of te snel vliegen.
• Denk ook aan het totaalshot met de twee acteurs. Talloze objecten kunnen dan rondvliegen. Het voordeel van het totaalshot is dat je op afstand naar de acteurs kijkt en er geen achte laag nodig is. Er vliegt al heel veel voor hen langs. Maar… u hebt gelijk, wil je het echt perfect doen, dan moeten er ook objecten achter de acteurs rondvliegen. Dat vergt extra inspanning in de nabewerking.
• Denk aan de objecten auto en motorfiets. Als je een scène namaakt, dienen de objecten overeen te komen met de objecten in de oorspronkelijke scène.
U ziet dat met software als Element 3D het onmogelijke mogelijk wordt. Dat dure scènes met wat slimme oplossingen ook voor weinig geld gerealiseerd kunnen worden. Dus: aan de slag en toepassen maar! Aan de slag met objectgeoriënteerde software! Ik zie graag de resultaten. Succes!

Inception
De film Inception is een indrukwekkende Amerikaans-Britse film, geregisseerd door Christopher Nolan. De film kwam in 2010 uit, met als hoofdrolspelers Leonardo DiCaprio, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy en Joseph Gordon-Levitt. De film is een science fiction-thriller, waarin realiteit en dromen met elkaar verweven raken.
In het verhaal van Inception kan een stel dieven via dromen in de hersenen van mensen binnendringen en steelt vervolgens belangrijke informatie, ideeën enz. De uitdaging voor deze dieven wordt vervolgens om via de dromen van een zakenman een idee te planten. De opdrachtgever is de concurrent van deze zakenman en de dief is Cobb, gespeeld door Leonardo DiCaprio. Als het Cobb lukt, zorgt de opdrachtgever ervoor dat Cobb de VS weer in mag, zodat hij zijn kinderen weer kan zien. Cobb zwicht voor deze chantage en voert de opdracht uit. Hij wordt daarbij gehinderd door zijn herinneringen aan zijn overleden vrouw die af en toe in de dromen opduikt. Iets wat de opdracht erg belemmert.

Voor de liefhebbers:
De grote vraag aan het einde van de film, als Cobb zijn kinderen weer ziet, is of Cobb dan in de realiteit is. Zijn de kinderen echt? Of is Cobb nog steeds in een droom? De filmmaker geeft het antwoord op deze vraag namelijk niet. Beter gezegd: door de laatste scène met het tolletje (als de tol blijft spinnen is het een droom, als hij omvalt niet) af te breken, ziet de kijker niet of de tol omvalt of niet. Maichel Caine, die professor Stephen Miles speelt, heeft inmiddels uitgelegd dat Cobb in de realiteit moet zijn, omdat de professor in de laatste scènes voorkomt en de professor altijd alleen in de realiteit te zien was. Ook deze uitspraak leidde weer tot vele internetdiscussies!

Namaakscène in beeld
Bekijk de film over deze namaakscène: https://bit.ly/2EQJuNG
Bekijk een film over Element 3D: https://bit.ly/34XvlsM

Pieter Reintjes (video-college.nl)

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Sennheiser MOMENTUM Wireless: nu ook in zandwit
Sennheiser introduceert een nieuwe kleurvariant van de MOMENTUM Wireless, de derde generatie in de MOMENTUM-reeks ...