Filmen in 3D én 360° tegelijk: het onmogelijke mogelijk gemaakt

Redactie Interviews

Archief Digital Movie 107-2016
“Het kan écht niet, nooit!” zeiden de deskundigen. Maar het kon wel! Het idee voor de 3D/360°-camera werd geboren op een zondagochtend aan de keukentafel van 24. De eerste prototypes bestonden uit blokjes hout en elastiekjes. Maar zij werkten wel!

“Ervaren is geloven,” zegt Avinash, oprichter van WeMakeVR. “Dan voel je VR, dan ervaar je het. Je bent geen kijker meer. Met 3D/360° word je een gebruiker die een intense virtual reality ervaring heeft. Je bent werkelijk in de film zelf aanwezig.” Avinash kan niet krachtig genoeg benadrukken dat zijn 3D/360°-camera wezenlijk anders is dan de ouderwetse 3D-beleving met een rood/groen-brilletje of actieve shutter-bril. En ook wezenlijk anders dan de camera’s die 360° ‘in de rondte’ opnemen.Pieter_Oculus-Rift-4

Ouderwets
Bij de ouderwetse 3D zorgen bijvoorbeeld een rood/groen brilletje en een speciaal scherm ervoor dat je diepte in een film kunt zien. Dat kan, omdat de film speciaal in 3D wordt opgenomen: met twee camera’s naast elkaar, net als de stand van onze ogen. Bij films die de wereld panoramisch met een 360°-camera hebben opgenomen, kun je in de rondte kijken. Maar deze films hebben geen 3D en er is altijd een ‘gat’ in het beeld op de plaats waar het camerastatief heeft gestaan.
“In beide toepassingen ben je een kijker die de film over zich heen laat komen. Maar door de combinatie van 3D én 360° (horizontaal én verticaal) is de opname van de camera echt een ervaringsmedium. Je bent onderdeel van de film in een virtual reality omgeving.”

KeukentafelPieter_Oculus-Rift-5
“Ik zat op de fiets naar huis na een lange nacht doorwerken en ik kreeg een moment van inspiratie voor de Falcon. Dat moment van inspiratie kon zich voltrekken, omdat ik veel ervaring heb met gaming en virtual reality. Thuis aan de keukentafel heb ik met wat houtblokjes en elastiekjes mijn idee verder uitgewerkt en het eerste prototype bleek tot stomme verbazing van mijn collega’s gewoon te werken. Drie jaar geleden zeiden mensen dat 3D/360° nooit zou kunnen bestaan, inmiddels is het een hele industrie.”
Het geheim van de Falcon is gebaseerd op de technieken en beleving van virtual reality. In een computerspel bijvoorbeeld, kun je volledig om je heen kijken. Je bevindt je dan in een fantasiewereld die door computerprogrammeurs is gemaakt. Dat gaat tegenwoordig heel ver. Games zijn geen simpele spelletjes, maar intense interactieve en levensechte animaties die ook met beelden uit de werkelijkheid worden gecombineerd (virtual reality, ‘VR’). Te bekijken op schermen of met speciale VR-brillen. Maar hoe je het ook allemaal noemt, het zijn en blijven producten uit een computer. Avinash dacht: “Wat zou het gaaf zijn als je de wereld levensecht kunt filmen, zodat je als kijker het idee hebt dat je werkelijk in die wereld bent.”

Functie van techniekPieter_Avinash_Changa_WeMakeVR_Founder_Wide_logo_left
Avinash heeft een duidelijke visie op het gebruik van 3D/360°. Al die techniek is prachtig, vindt hij, maar het zal nooit wat worden als het zich beperkt tot een gadget.
“Techniek heeft alleen waarde als het leven van de gebruiker leuker of zinniger wordt, als techniek iets oplost of toevoegt. Google Glass was een mooie implementatie van VR, maar was er niet op de eerste plaats op gericht om het leven makkelijker te maken. Waarom zou de consument het dan gaan gebruiken?”
Tegelijk realiseert deze uitvinder zich dat alleen de toekomst zal leren wat er allemaal mogelijk is met deze VR-camera. “In het begin van internet wist men ook niet wat er allemaal mogelijk was. Daarom willen we naast de ontwikkeling van de techniek ook het gebruik en toepassingen gaan ondersteunen. Via platforms (WeShareVR) en via andere media gaan we kennis over VR delen, samenwerken en van elkaar leren.

Voorbeelden
Avinash geeft een aantal mooie voorbeelden van toepassingen. “Met de 3D/360°-camera zou je operaties kunnen vastleggen,” legt hij uit. Medische studenten kunnen een en dezelfde opname meerdere keren bekijken en telkens een ander aspect van de operatie zien en ervaren, alsof zij er zelf bij zijn. In de eerste projectie bekijk je bijvoorbeeld de handelingen van de chirurg, in een tweede sessie bijvoorbeeld die van de anesthesist. Maar ook de patiënt of de interactie tussen de chirurgen kun je bekijken in een en dezelfde operatie: je maakt er immers zelf virtueel deel van uit. “Er is in de geschiedenis nooit een effectievere manier geweest om kennis en ervaring op te doen,” zegt Avinash.Pieter_Oculus-Rift-3
In de sfeer van familie kun je via een internetverbinding in contact komen met bijvoorbeeld je (klein)kinderen. Door de VR-techniek zit je ‘gewoon’ met hen aan de keukentafel en al is en blijft het virtueel, je hebt wel de ervaring dat je er werkelijk bent.
Avinash lijkt het helemaal “gaaf om in de neus van een ruimteveer te zitten”. Maar helaas leidde het eerste contact met de ruimte-industrie tot niets, omdat de camera nog niet voldoet aan de eisen voor een ruimtereis. “Maar dankzij VR kunnen we ooit een keer zelf virtueel op Mars rondlopen, omdat in de toekomst die 3D/360°-beelden er wel zullen zijn.

Toekomst
Voorlopig is Avinash vooral ook bezig met prediken: veel reizen en vertellen wat zijn bedrijf WemakeVR doet. Vertellen wat zijn Falcon allemaal kan. Maar hij is ervan overtuigd dat deze uitvinding de wereld gaat veranderen. Films zullen er volledig anders gaan uitzien. Kijkers kunnen in VR namelijk naar alle kanten kijken en dus moet het filmverhaal daar wel op zijn ingesteld. Welke vormen aan drama, comedy en actiefilms er zullen ontstaan, is nog erg onduidelijk. Pieter_About_WeMakeVR_”Straks ga je echt de film in, actie ervaren of een training volgen. Of alvast virtueel rondkijken op je favoriete vakantiebestemming. Je zult het werkelijk als echt ervaren.”

Avinash Changa
Avinash heeft altijd een fascinatie gehad voor techniek en elektronica. Hij haalde dvd-spelers en telefoons uit elkaar om te zien hoe zij werkten. Later kwam daar zijn enthousiasme voor computerspellen bij. “Ik wilde weten of ik die software kon veranderen, zodat ik langer het spel kon blijven spelen of zodanig dat ik er eigen beelden in kon stoppen.”

Drie studies
Avinash is afgestudeerd in drie studierichtingen: Commerciële economie, Communicatie en Bedrijfskundige informatica. Toch is hij altijd een gamer gebleven, met belangstelling voor science fiction films met virtuele werelden.Pieter_Dutchvalley_Ilse_de_Lange
Zakelijk kwam hij in de film- en reclame-industrie terecht om een brug te slaan tussen de traditionele creatieve denkers en opkomende moderne technieken. Met zijn eigen bedrijf Disrupt (DSRPT.com) maakt hij digitale producties en was hij bezig met virtual reality.

Oculus
Toen de VR-bril van Oculus op de markt kwam, wilde hij virtuele belevingen voor merken gaan maken. “Maar wat we maakten, maakten we door te programmeren op een computer en het was in de kern eigenlijk alleen leuk voor gamers en techneuten. Om echt gebruik te kunnen maken van de krachtige techniek van VR zouden we de realiteit moeten kunnen opnemen. Op dat moment ontstond het idee: we hebben een 3D/360°-camera nodig.”

WeMakeVRPieter_WeMakeVR_Falcon_01
Zijn bedrijf WeMakeVR is nu actief in het zoeken en toepassen van deze nieuwe VR-techniek, gedreven door allerlei creatieve wensen. Daarnaast maakt het bedrijf eigen content voor VR-toepassingen en werkt het aan opdrachten uit de industrie.
“Bedrijven en organisaties worden wakker en zien de mogelijkheden op het gebied van educatie, entertainment en toerisme. We staan aan het begin, want VR is een medium dat niet meteen weer weg is.”Pieter_Uitleg_VR

VERRIJKING
Uitleg virtual reality in 2 minuten:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HP8xP9stU7g

WeMakeVR op social media:
https://www.facebook.com/wemakevr

RTL-item over WeMakeVR en twee andere startups in New York:

WeMakeVR in de studio bij 3FM Giel Beelen’s Ochtendshow:Pieter_NY

Pieter Reintjes

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Winnaars Nikon European Film Festival
Nikon heeft de winnaars aangekondigd van het Nikon European Film Festival, in samenwerking met de ...