Filmen voor online: ook online voor kwaliteit en sfeer gaan!

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 141-2021
Velen filmen met de telefoon en uploaden samen dagelijks vele tienduizenden video’s naar Youtube en andere online kanalen. Maar hoe filmen en monteren professionals voor het internet?

In een van de vorige nummers van Digital Movie (DM 138-2021 – red.) heb ik de online video’s van influencers vergeleken met de tradiotionele manier van filmen en monteren. Uit mijn analyse bleek dat zij in feite veel werk besteden aan hun producties De professionele filmer en editor Abdelaziz Iourizen maakt voor klanten heel veel online producties en benadrukt eveneens dat kwaliteit nog altijd heel belangrijk is.

In een commercial voor een bruidsevenementenbedrijf gebruikt Abdelaziz stock-materiaal.
De zelf op genomen scènes en het stock-materiaal werden naar één kleurstijl gemonteerd,
zodat uiteindelijk de kijker niet ziet dat het stock-materiaal is. Het gebruik van stock scheelt heel veel productiekosten.

Niche
Abdelaziz: “Als je iets doet, moet je het goed doen! Maar er zijn wel verschillen. Wanneer je een specifieke boodschap maakt voor een specifieke doelgroep, hoeft jouw film niet zo verschrikkelijk professioneel te worden opgezet. Jouw niche kijkt toch wel en weet waarover het gaat. Wil je echter iets maken voor een breder publiek dat je voor de eerste keer aanspreekt, dan moet je je afvragen: ‘Hoe breng ik dat over?’ Dan gaat het om een professionele productie voor een breder publiek.”
Abdelaziz vindt dat men dat in de Verenigde Staten beter doet dan in Nederland. Filmpjes die mensen daar zelf maken zien er beter uit. “In Nederland denkt men er niet goed over na, men weet niet hoe het moet of het kost te veel tijd en/of geld,” zegt hij.
Dit staat los van de professionele reclame in de feed van de social media-kanalen. Die wordt doorgaans professioneel geproduceerd.

De camera Panasonic GH5 werkt o.a. met LOG, wat inhoudt dat de informatie net even anders wordt opgeslagen, waardoor de kleuren uiteindelijk beter te bewerken zijn.

Sfeer en kleurcorrectie
Jaren geleden werd Abdelaziz geraakt door de mooie beelden en uitgebalanceerde kleuren in professionele producties. Maar met zijn montagepakket Edius kon hij de kleuren niet zo goed bewerken. Daarom is hij DaVinci Resolve gaan gebruiken, van oorsprong een animatie-/effectenpakket (wat Adobe After Effects noemt – red.). DaVinci Resolve is van oorsprong een kleurbewerkingspakket en het aanvankelijk aparte animatiepakket Fusion is daarin later geïntegreerd.
“Ik ben op DaVinci overgestapt vanwege de krachtige colorgrade. Ik word er blij van als ik van een bepaald beeld totaal iets anders kan maken, de sfeer kan beïnvloeden en kan verbeteren. Ik bekeek films en commercials: hoe doen ze dat? Hoe spatten die kleuren eruit? Dat wilde ik ook! Ik kreeg dankzij DaVinci controle over wat iemand bij een bepaald beeld voelt. Met één beeldje kan ik soms uren bezig zijn.”
In de kern gaat het om gevoel, vindt Abdelaziz: een mooi beeld geeft een mooi gevoel.

Kleurbewerking is het mooiste wat er is volgens Adelzaiz

“In de eerste paar seconden kennen mensen de boodschap van de clip niet, maar door de juiste kleuren en muziek kun je mensen vasthouden. Daarna komt je boodschap. Bij Hollywood-films weet je door de kleuren en de muziek binnen een paar seconden wat voor soort film het is en of je verder wilt kijken. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de talkshows van Oprah; door de kleur en muziek wil je onderuit zakken en kijken.”

Exporteren
DaVinci Resolve is inmiddels een volwassen animatie-/effectenpakket, waarmee je ook goed kunt monteren. “Het heen en weer exporteren en importeren van videomateriaal (van bijvoorbeeld Edius naar DaVinci en weer terug – red.) voor de kleurbewerking is niet meer nodig,” zegt Abdelaziz.
Een nadeel is dat er, vergeleken met Adobe, nog niet zo veel templates voor onder andere de animaties van titels beschikbaar zijn. Voor de makers van die effecten is Adobe met meer gebruikers een commercieel interessantere markt, maar dat zal veranderen als meer editors op DaVinci Resolve overstappen.
Met DaVinci Resolve kun je voor veel social media-kanalen exporteren en uploaden, bijvoorbeeld Youtube en Vimeo.
“Maar ik exporteer liever handmatig,” zegt Abdelaziz. “Ik stel zelf alles in, omdat ik dan een beter resultaat heb.”

Tip
“Exporteer je film altijd in een iets hogere resolutie, omdat Youtube altijd wat comprimeert. Ik ben ook echt een pixel peeper, iemand die vindt dat alles tot op pixelniveau moet kloppen.”

Sound
Wie goed naar de films van Abdelaziz kijkt én luistert, merkt kleine interessante geluidseffecten op. Bij het gebruik van bewegende ondertitels voor een naam bijvoorbeeld, gebruikt hij kleine effecten. Hij doet dat erg goed en vaak onmerkbaar. Sommige editors vinden sound design overdreven en besteden er weinig aandacht aan, maar Abdelaziz niet.
“Met sound design kun je heel veel waarde aan je productie toevoegen. Het zijn geluidjes bij een titel, maar ook om het

In een mooie sfeervolle film pakt Abdelaziz helemaal uit. Daarin is te zien dat kleurbewerking belangrijk is, maar ook de muziek, de locatie, de acteurs en noem maar op. Want “als je iets doet, moet je het goed doen.”

bestaande setgeluid te ondersteunen. Als iemand een gasfornuis aansteekt, en dat is niet of niet goed opgenomen, kun je er een geluid aan toevoegen. Garnalen die de pan in gaan, kun je extra laten sissen, hoewel dat misschien helemaal niet het echte geluid was.”

Tip
“Geluid is heel belangrijk. Ook online! Je kunt beter slechte beelden dan slecht geluid hebben.”
Wie zichzelf filmt voor een vlog moet zorgen voor goed geluid via een goede dasspeld. Wil hij of zij daar een korte teaser aan vooraf laten gaan, dan is het geluid daarin net zo belangrijk. Maak dan een herkenningsgeluid of tune. Dat vergroot de herkenbaarheid.

Stock
Veel producties maken in de coronatijd gebruik van stock-materiaal. Dat zijn video’s die al door iemand zijn opgenomen en die je kunt downloaden via websites die stock-materiaal verkopen. Abdelaziz werkt ook met stock en ziet dat juist dan de colorgrading belangrijk is.
“Al dat stock-materiaal is weer anders van kwaliteit. De ene film is ’s middags opgenomen, de andere ’s morgens. Er zijn veel verschillende sferen. Met de kleurcorrectie kun je met die sferen naar één sfeer toewerken. De kijker ziet niet dat meer dat het stock-materiaal is. Zo heb ik in een film voor een bedrijf voor bruiloften stock-materiaal gebruikt dat aan de andere kant van de wereld met een drone was gefilmd. Niemand heeft het gezien. En toen ik onlangs van stock-materiaal voor een bedrijf een demo maakte voor hun bedrijfsvideo/commercial, om te kijken of ik in de goede richting zat qua beleving, waren zij onmiddellijk enthousiast: ‘Dit is wat we willen’.”

Muziek
“Ik houd van muziek, heel breed, van klassiek tot pop en van wereldmuziek tot filmmuziek. De muziek in de Bollywood-films is mooi, bijvoorbeeld, waar het een wezenlijk onderdeel is in de dans en het verhaal. Goede muziek versterkt je productie en zorgt ervoor dat de kijkers goed bij het gevoel komen dat je wilt overdragen, in samenspel met kleur, beeld en sound. Onlangs zei een klant dat hij mijn films had bekeken, dat hij een bepaalde stijl herkende, maar ook dat hij vond dat er veel gevoel in zit. Dat was een geweldig mooi compliment!”

Panasonic GH5
Aanvankelijk filmde Abdelaziz – lang geleden – met een Sony Z7. Dat was in die tijd een grote professionele camera, maar had geen 4K. Het voordeel was dat hij opnam met tape en met cards, zodat er een back-up was.
Toen de GH5 op de markt kwam, maakte Abdelaziz de overstap. Deze camera is  een van de weinige camera’s die – in die prijscategorie – ook in kleur in 10 bit kan opnemen. Daarnaast kan deze camera in ‘LOG’ opnemen, wat een beter contrast oplevert.

Abdelaziz Iourizen
Deze enthousiaste filmer en editor is in 1976 “in een filmstudio geboren”, zoals hij zelf zegt. Hij doelt daarmee op Ouarzazatte, de door UNESCO beschermde kasbah van Aït Benhaddou in Marokko, waar veel beroemde films zijn opgenomen* en dat hij in 1980 verliet om in Nederland te gaan wonen.

Abdelaziz Iourizen

Abdelaziz kreeg zo’n 20 jaar geleden naast zijn werk veel belangstelling voor filmen en deze videohobby groeide uit tot professionele producties.
“Ik werkte mee aan allerlei producties, als filmer of als editor, maar produceerde zelf ook. Ik wilde er drie jaar geleden al heel graag mijn werk van maken, maar ik had mijn twijfels en het kwam er gewoon niet van. Door corona kwam mijn werk in de evenementenbranche stil te liggen en kon ik mij volledig aan het filmen wijden. Corona heeft mij als het ware het zetje gegeven om als zelfstandig bedrijf door te gaan.”
Met zijn bedrijf Influence Content richt Abdelaziz zich op (online) producties voor de beeldbewerking van video’s, op het editten van beeldmateriaal tot een bruikbare video en op color grading van videomateriaal. Daarnaast is hij inzetbaar als DaVinci Resolve-specialist.
Website: https://influencecontent.nl/
Zijn film met o.a. stock-materiaal: https://bit.ly/3pOgFYS (www.linkedin.com/posts/abdelaziziourizen_contentcreatie-videoproductie-videocontent-activity-6737979500937773056-yphk)
Een mooie film met extra sfeer, i.s.m. Nibras: https://bit.ly/35w8OGh
(www.youtube.com/watch?v=GFwOTtUCc2k)
*Denk aan: “The Gladiator” (2000), “Lawrence of Arabia” (1962) en recenter “The Prince of Persia” (2010) en “Game of Thrones” (2010). Als de film klaar is, worden de filmsets weer afgebroken, omdat de kasbah Unesco Werelderfgoed is.

Tips
• Altijd goed belichten. Foute schaduwen voorkomen. Niet te fel (front) licht gebruiken.
• Camera is voor home made video niet zo belangrijk, maar moet wel 4K zijn.
• Compositie: zet je onderwerp nooit tegen een muur, maar altijd iets er vanaf. Zo creëer je diepte.
• Film horizontaal, dan laat je meer van de omgeving zien. En meer diepte.
• Gebruik een goede microfoon. Dasspeldmicrofoons zijn er al vanaf 20 euro.

Pieter Reintjes (video-college.nl)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Laowa Argus 35 mm f/0.95 FF
Extreem lichtsterke lenzen ken je al, maar Laowa heeft weer een echte innovatie gerealiseerd: de ...