Fujifilm GFX50S II: een grotendeels vervulde voordelige droom

Redactie Fotocamera Reviews

Archief Digital Movie 143-2022
Met 51,4 Megapixel op de middenformaat CMOS-sensor en een krachtig X Processor 4 overstijgt de Fujifilm GFX50S II de beeldkwaliteit van menig fullframe (35mm) systeemcamera met glans. Het model kreeg in navolging van de GFX100S ook interne beeldstabilisatie (IBIS, 6,5 stops winst), pixelshift multishot met 205 MP en 19 filmsimulaties mee. Een kwaliteitscamera voor de veeleisende fotograaf die ook nog een aardig Full HD videplaatje schiet.

De eerste Fujifilm GFX50S is alweer ruim drieënhalf jaar in de markt. Bij de introductie baarde de hoge kwaliteit van de beeldsensor, die 1,7 maal groter (43,8 x 32,9 mm) is dan fullframe 35mm, al veel opzien. Niet alleen meer scherpte en beelddetail maar ook nog een hogere lichtgevoeligheid. Er waren echter nog een aantal wensen waaronder IBIS. De interne beeldstabilisatie is er inmiddels en voorziet in dezelfde perfecte techniek als bij de GFX100S.
Sceptici zullen opmerken dat deze GFX50S II geen revolutie is. De een stuk duurdere Fujifilm GFX100S heeft immers meer in zijn mars? We kunnen echter wel goed van een evolutie spreken. De Fujifilm GFS50S II is doorontwikkeld met de nieuwste technieken en biedt zoals gezegd toegang tot het middenformaat voor rond de € 2.000,- minder.

Scherpte en dynamisch bereik
Uiteraard scoort de al eerder besproken Fujifilm GFX100S met 102 MP het summum aan beeldscherpte, doch dat heeft zo zijn prijskaartje. Met ruim 50 MP scoort de GFX50S II echter ook in de hoogste fotografische regionen. Daarbij komen nog het hoge dynamische bereik, aanzienlijk betere lichtsterkte door de grotere photosites (= De lichtgevoelige puntjes op de beeldsensor) en bij de grotere diafragmaopeningen een fraaie filmisch look of Bokeh.
Het dynamischbereik is heel goed. In de hoge lichten en diepe zwarten zijn meer details waar te nemen dan bij fullframe doorgaans het geval is. De 1,7 maal grotere beeldsensor ten opzichte van fullframe, draagt bij in het dynamischbereik en de indruk van de filmische look.

Gelijkenis
Uiterlijk is de Fujifilm GFX50S II identiek aan de eerder door Digital Movie geteste GFX100S. De afmetingen zijn 150 x 104 x 87 mm en het opmerkelijk lichte bodygewicht bedraagt 900 gram (inclusief accu en geheugenkaarten).
Hetzelfde geldt voor de ergonomische bediening. Nog even in het kort: over de bediening is goed nagedacht. Via de draaiknop PASM beschikt de gebruiker over zes programmeerbare zelf in te stellen mogelijkheden. Er is een vergrendelbare draaiknop voor de meest toegepaste operationele functies. Met de schakelaar naast deze ‘mode’ knop kan je snel wisselen tussen fotografie en filmen.
Een platte ‘joystick’ bedient de menu’s comfortabel en verplaatst het scherpstelpunt. In het algemeen vinden wij de instelmenu’s en knoppen lekker toegankelijk. De traditionele Fujifilm-draaiknoppen voor ISO- en sluitertijd zijn vervangen door een luxe ogende 1,8 inch statusdisplay rechts bovenop de body. Die informeert over de op dat moment ingestelde waarden of gebruikte functies. Met twee knoppen en de beide wieltjes kan je de meeste functies instellen. Je kunt een aantal knoppen naar voorkeuze programmeren en met Q voor quick-menu staan de belangrijkste functies/parameters op de display.
De 0,77 keer OLED zoeker met 3,7 miljoen pixels geeft een uitstekend scherp zicht op het te componeren beeld. Daarnaast een kantelbare (over twee assen) 3,2 inch LCD-viewerscherm. Het ISO-bereik gaat van 100-12.800 uitbreidbaar tot 102.400. Er is een handgreep op de body waarin de accu (meer dan 400 foto’s) past. Optioneel is er een opzetstuk voor gebruik bij grotere objectieven verkrijgbaar. Helaas is er geen verticale grip leverbaar. De body is fraai zwart, degelijk en spatwater & stofbestendig uitgevoerd. De voeding verloopt via USB en er zijn twee cardslots beschikbaar.
Qua technische specificaties is de GFX50S II wel de mindere van zijn grote broer. Het strippen voor een vriendelijker prijs in het middenformaat ging ten koste van onder andere de scherpstelling, een burstsnelheid van maar 3 fps en het 4K videoformaat.

IBIS
Het is jammer als camerabewegingen de scherpte van een middenformaat teniet doen. Bij de Fujifilm GFX50S was dat een probleem maar bij het model II niet meer. Die kreeg dezelfde hoogwaardige IBIS als bij de GFX100S. In combinatie met de 50 MP backlighted CMOS-sensor kan dat maximaal 6,5 diafragmastops winst opleveren Dat werkte prima met het meegeleverde Fujinon GF35-70mm F4.5-5.6 WR objectief.
Een ander punt vormt de pixelshift multishot. Door vanaf statief zestien foto’s te integreren ontstaat een onbewogen beeld van 205 MP. In ieder geval functioneerde de IBIS in onze foto- en videopraktijk verrassend goed.

Andere nieuwe specificaties
Ten opzichte van het oudere model GFX50S heeft de II nog meer verbeteringen en aanvullingen ondergaan. Als eerste een zuiniger RAW-formaat, Lossless RAW compressie gebruikt aanmerkelijk minder opslagcapaciteit voor beelddata.
De camera maakt als tweede gebruik van prioriteiten voor het dynamischbereik. De DR 400 sterk, verbetert de detailweergave in de schaduwen aanmerkelijk. Op DR 200 zwak, laat hen gewoon een stuk donkerder. In de stand auto kiest de camera het beste van beiden.
En ten derde de extra filmemulaties Nostalgic Neg en Eterna Bleach Bypass.

Langzamere AF
Hoe snel een camera nu precies in de praktijk scherpstelt blijft een discutabel punt. Vanuit het veld en andere testers klinkt er al geklaag dat de GFX50S II minder snel (wel accuraat!) focusseert dan de GFX100S en menig concurrent. Dat komt mede door het niet extra toepassen van fasedetectie-AF zoals bij de GFX100S. Dat heeft gevolgen voor de snelheid, gezichts- en oogdetectie.
In de praktijk gaat het echter om wat voor soort foto- en videografie je in feite bedrijft. Tal van geavanceerde vakmensen en ook gevorderde amateurs zweren bij het handmatig scherpstellen. Nu dat gaat bij de GFX50S II uit de kunst. Ook is de deze systeemcamera met 3 fps burst geen actiemodel, dat wil zeggen gericht op de sport-, nieuws- en snelle reportage-foto/videograaf. De Fujifilm GFX50S II richt zich eerder op de landschappen, rustige natuur, portretten, bruiloften, studio en architectuur. Overal waar je in rust hoogwaardig scherpe, gedetailleerde, goed doortekende en rustige opnamen kan schieten. En hier voldoet deze camera toch echt meer dan goed zij het wat trager.

Video op full HD?
Weer zo’n praktisch punt. De GFX50S II schiet als hoogste videoresolutie Full HD (2K, 1080P) op 24, 25 en 30 beelden per seconde. Iedereen roept inmiddels dat 4K nu mainstream is voor video. En alles wat dus Full HD levert achterhaald zou zijn. Maar is dat wel zo? Bij menig toepassing is de toch best hoge kwaliteit van Full HD ruim voldoende. Een 4K-tv kan dan met succes nog optransformeren tot UHD. En in geval van toepassingen waarbij de grote datastromen bij 4K een beperking vormen biedt 2K een uitkomst. Het Full HD-formaat van de Fujifilm GFX50S II voldoet aan de kritischer normen. Wie niet echt een hogere videoresolutie nodig heeft is er niet mee bekocht. Met name als je de optische en dynamischbereik-mogelijkheden van de grotere middenformaat-sensor in aanmerking neemt. Niettemin zijn er betere camera’s en camcorders in dit marktsegment. De geluidskwaliteit via een externe microfoon stelt niet teleur.

Het objectief
Dit zoombereik behoort tot de meest toegepaste brandpunten voor foto en video. Omgerekend naar kleinbeeld gaat het om een werkpaard van 28-55 mm. Ruim voldoende groothoek en net dat beetje telewerking voor portreten en landschapsuitsnedes. Je kunt tot op 35 mm afstand scherpstellen en de vergrotingsfactor is 0,28. Er passen 62 mm filters op. Een zonnekap wordt meegeleverd.
De GF 35-70 F4.5 tot F 5.6 is in combinatie met de camera als kit verkrijgbaar en is qua gewicht en afmetingen prima bij de GFX50S II past. De lichtsterkte is wat minder doch optisch gezien is dit zoomobjectief een topper. Razend scherp, fraaie detaillering, egale lichtverdeling, mooi contrast en Bokeh plus nauwelijks beeldfouten. Daar zorgen de elf glaselementen waarvan twee low dispersion ED en een asferisch deel wel voor.
Mechanisch gezien stelt dit objectief vrij snel en foutloos scherp. Er is geen focus breathing zichtbaar. Het maakt tevens nauwelijks geluid. Door de retractiele constructie blijft de lenstubus in de middenpositie lekker compact. Het zoombereik valt te vergrendelen. Er is geen diafragmaring. Je stelt de lensopening via een wieltje op de camerabody in.
Het objectief weegt 390 gram, is robuust gebouwd en spatwater & stofdicht.

Praktijk en conclusie
Voor fotografen met ambitie in het middenformaat is de Fujifilm GFX50S II een grotendeels vervulde voordelige droom. Op de beperkingen van de AF-snelheid en 3 fps burstrate na een prima instrument. Bij alleen video kan Full HD een beperking vormen. Dan ben je wel met de stuk duurdere GFX100S aanzienlijk beter af.
De Fujifilm GFX50S II ligt verrassend goed en licht in de hand, de bediening is relatief eenvoudig en de optische resultaten zijn heel goed tot uitmuntend.

Prijzen & Info
Fujifilm GFX50S II body € 3.999,-
Inclusief GF35-70mm F4.5-F5.6 WR objectief € 4.499,-
www.fujifilm-x.com

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Check Also
Panasonic kondigt LZ2000 OLED tv aan
Panasonic heeft zijn nieuwe topmodel OLED tv voor 2022 aangekondigd: de LZ2000, die verkrijgbaar is ...