Fujifilm X-T30 systeemcamera: een ware aanrader!

Redactie Fotocamera Reviews

Archief Digital Movie 128-2019
De Fujifilm X-T30 is een aantrekkelijk APS-C systeemcamera voor zowel de foto- als videograaf. Lekker compact, comfortabele bediening en een voor deze prijsklasse heel hoge foto- en videokwaliteit. Een treffend voorbeeld hoe je weliswaar klein van afmetingen en toch groots bij de AV-prestaties kan zijn.

De voorganger Fujifilm X-T20 was zo ongeveer de meest succesvolle systeemcamera van dit merk. Dat schept dan meteen ook hoge verwachtingen bij de nieuwe X-T30. En inderdaad, het gaat duidelijk om het kleinere doch altijd nog zeer krachtige broertje van de recentelijk uitgekomen X-T3. Dezelfde technologie voor de 26,1 Mps beeldsensor, beeldprocessor en slimme AF. Daarnaast uiteraard de gerenommeerde optische & elektronische beeldkwaliteit, kleurreproductie, relatief lage beeldruis en de befaamde filmemulaties die zo kenmerkend voor het Fuji-DNA zijn.

Wat is nieuw?
Zoals gezegd is de Fujifilm X-T30 het kleinere zusje van de T3. De 26,1 megapixels beeldsensor is van de 4e generatie X-Trans CMOS. Idem voor de beeldverwerking door de Quadcore X-Processor 4.
De automatische scherpstelling is nu circa anderhalfmaal sneller dankzij het accurate fasedetectie AF-systeem. De autofocuspunten zijn bovendien over het gehele sensoroppervlak uitgespreid, waardoor je ook supersnel kan scherpstellen. Ook als het onderwerp zich bijvoorbeeld in één van de hoeken van het beeld bevindt. De lichtgevoeligheid van het fasedetectie autofocussysteem is verbeterd van +0.5EV naar -3EV. Hierdoor gaat het scherpstellen onder slechte lichtcondities (bijvoorbeeld in het donker of bij kaarslicht) aanmerkelijk sneller en eenvoudiger.
Aan het slimme autofocusalgoritme zoals van de grote broer de X-T3 is nu ook een geavanceerdere autofocustracking toegevoegd. Opvallend zijn daarbij een sterk verbeterde ‘gezicht- en oogherkenning’. Je kunt nu afzonderlijke gezichten selecteren om precies aan te geven waarop de camera moet focusseren. Dit verder doorontwikkelde autofocussysteem is niet alleen beschikbaar wanneer er met de camera wordt gefotografeerd, maar is ook te gebruiken in combinatie met de videofuncties waarover de FUJIFILM X-T30 beschikt. Bovendien is ook de meting van de belichting die wordt toegepast tijdens het gebruik van gezicht- en oogdetectie verder geoptimaliseerd voor een meer accuratere meting.
Nieuw bij de bediening is toevoeging van een joystick aan de achterzijde van het toestel. Dit biedt een verhoogde ergonomie tijdens het kaderen en scherpstellen. Zo kan je bijvoorbeeld met het oog aan de zoeker het scherpstelgebied gemakkelijk verplaatsen. Verder is het touchscreen nogmaals verbeterd en valt in de praktijk duidelijk nog prettiger en sneller te bedienen.
De vormgeving van de body werd iets aangepast waardoor de camera nu prettiger vasthoudt. Vooral handig wanneer de camera wordt gebruikt met wat grotere teleobjectieven. De X-T30 is immers compact en dan ontstaat bij de langere teleobjectieven regelmatig een probleem met de balans en het vasthouden.

Body en uitvoering
De camerabody weegt slechts 383 gram en qua afmetingen kan de X-T30 concurreren met MFT-modellen van Panasonic en Olympus. Als je deze camera combineert met het lichte Fujinon X 15-45 mm objectief voorzien van een elektrische zoom heb je echt een compact opnamepakket in handen. De optische prestaties van dit budget-objectiefje zijn bovendien erg goed voor de geringe meerprijs!. De body is niet spatwater- en stofdicht.
De handligging is voor een dergelijke kleine body zonder meer goed. Tenzij je extreem grote handen hebt natuurlijk. Het vervangen van de selectieknoppen door een joystick maakt de camera vaak eenvoudiger te bedienen. Samen met het 1.3 mm slanker geworden LCD-scherm is de bediening lekker intuïtief. Dat blijft uiteraard een kwestie van smaak. Door de voorkeuzeknoppen en -wieltjes ingedrukt te houden kan je via het menu hun functie wijzigen.
Wij zijn behoorlijk gecharmeerd met de retro-aanpak in de vorm van de grote draaiknopen voor belichtingscompensatie en sluitertijden. Dat geeft de echte fotografische touch & feel.
De laagst instelbare basis ISO waarde is nu ISO 160 tijdens het maken van RAW opnames. Een waarde die voorheen alleen beschikbaar was als extra ISO instelling (L). Tot ISO 6.400 zien de beelden er nog aardig uit en zelfs 12,800 is net bruikbaar.
Er zijn verschillende monochroom aanpassingen voor bijvoorbeeld ACROS en monochroom. En je kan kiezen voor het ‘Color Chrome’ effect waardoor er diepere kleuren en kleurgradaties kunnen worden gemaakt. Ook verder verbeterd zijn de prestaties van het geavanceerde ‘scene herkenningssysteem’ (Advanced SR Auto Mode). Wanneer je deze instelling op de camera kiest selecteert deze automatisch de beste instelling aan de hand van 58 verschillende voorinstellingen. Heel makkelijk als je je bij het maken van de beeldcompositie even geen zorgen wil maken over de juiste instelling.
Het 3.5 inch 1,04 LCD-aanraakscherm is alleen kantelbaar en valt niet naar links uit te klappen. Het schermpje is dunner en reageert net iets vlotter als bij de T20. De 2,36 MP OLED EFV is qua resolutie, refreshrate van 100 fps en helderheid een van de fraaiste in zijn klasse. Alleen bedraagt de vergroting 0,62 maal.
De X-T30 body is verkrijgbaar in de kleuren ‘Zwart’ en premium zilver. Daarnaast is deze camera nu ook verkrijgbaar in een antraciet kleur.

Videomogelijkheden
Die zijn ronduit verrassend goed voor een systeemcamera beneden de Ä 1.000,-. Je krijgt echt een plaatje van 4K UHD tot 30P. Er is geen 50/60P als bij de X-T3. Ook is de maximale aaneengesloten opnameduur bij 4K beperkt tot 10 minuten. Dat is voor menigeen, die tussentijds gewoon even kan stoppen met videofilmen, echter geen probleem.
De X-T30 maakt opnames in 6K (6240 x 3510 pixels) met oversampling naar UHD. Daardoor ontstaat een uitstekende 4K (3810 x 2160 pixels) beeldkwaliteit. Er kan ook worden gefilmd in het DCI beeldformaat (17:9) waardoor je beelden een meer filmische uitstraling krijgen. De 4K/30P video kan je opnemen als 4:2:0 bit naar een SD geheugenkaart. F-Log opnames vallen te maken als 4:2:2 10 bit via de beschikbare HDMI uitgang. Dit maakt deze camera zeer geschikt voor onder andere de meer serieuze videograaf en filmmaker.
Bij video ook winst op het gebied van de AF. Het totale aantal fasedetectie autofocuspixels bestaat uit 2.16 miljoen pixels. Dat is ongeveer 4x het aantal fasedetectie autofocuspixels als bij vorige FUJIFILM-modellen. Deze op de sensor aanwezige fasedetectie autofocuspunten zijn nu over het gehele oppervlak uitgespreid. Hierdoor is het mogelijk om bewegende onderwerpen tot in de hoeken te volgen en te kunnen fotograferen of filmen. Idem de al eerder besproken gezichtsherkenning. Er is keuze 177 AF-punten op een 9 x 13 grid of 425 AF-punten op een 17 x 25 grid.
De exclusieve FUJIFILM ETERNA filmsimulatie is nu toegevoegd als optie waaruit gekozen kan worden. Dat geeft een filmische look met zachte kleuren en goed doortekende contrasten. Velvia geeft lekke verzadigde kleuren en ACROS mooi zwartwit.
De geluidskwaliteit werd verder verbeterd en bedraagt 48 kHz 24 bit. De microfoonaansluiting is met 2,5 mm aan de kleine kant. Voor naar 3,5 mm minijack zet je een adapter in. De hoofdtelefoon sluit je aan op de mini-USB-connector.

Praktijk
In feite een koopje voor zowel foto als video. Uitstekende beeldkwaliteit, mooie simulaties, lekker compact en ergonomisch te bedienen. De XT-30 is heel geschikt als straatcamera. Vooral in combinatie met de 15-45 mm heb je altijd een veelzijdige foto/videocamera op zak. Maar ook bij de wat grotere opnamesessies is deze systeemcamera voor geen kleintje vervaard. Je kunt er gewoon erg veel mee.
Een maximum van 10 minuten videoduur bij 4K valt nu te omzeilen door het via de HDMI-poort te streamen naar een externe SSD-recorder zoals de Atomos Ninja 5 inch (ook lekker compact). Dat vergt wel een extra investering doch je hebt dan meteen ook veel meer goedkopere opslagcapaciteit en schrijf/leessnelheid plus een grotere monitor. FUJIFILM zegt in een komende upgrade te opnameduur te zullen verlengen.
De beeldkwaliteit van de APS-C-beeldsensor bij zowel video op 25P met 6K oversampling als foto kan zich meten met het doorsnee fullframe-camerasegment. En dat tegen een stuk lagere prijs! Het geluid is, zeker met een externe microfoon, boven standaard.
Bij video raden wij het gebruik van objectieven met een interne OIS aan. Er is een ruim aanbod van eigen hoogwaardige Fujinon objectieven met OIS aan boord. En via een adapter bijvoorbeeld ook Canon EF. Het PZ 45 mm objectief is tevens voorzien van een driemaal elektrische motorzoom met twee snelheden. Dat komt bij video fijn van pas. Bij het uitschakelen van de camera schuift dit objectiefje in tot plat pancake-formaat.
De autofocus (over het gehele beeldveld) , tracking en gezichtsherkenning werken heel accuraat. Wel is het even leren welke AF-instelling het beste werkt. De AF is een stuk lichtgevoeliger dan bij de T20.
Over de plaats van de joystick en Q-knop op deze kleine body bestaat wat discussie of dit nu wel of niet op de juiste plek zit. Hangt van de gebruiker in kwestie af. Een interessant detail is dat de X-T30 ook met een infraroodfilter zichtbaar beeld geeft. Wel goed de witbalans instellen.

Lekker klein en toch groots in AV. De beperkingen van 10 minuten maximaal (anders extra investeren) opnemen en geen uitklapbaar beeldscherm doen daar bij deze prijstelling beslist niet aan af. Face- en eye-detection tijdens de scherpstelling komen ook bij video goed van pas. Een ware aanrader in het APC-C-segment.

Prijs
FUJIFILM X-T30 body € 949,-
FUJIFILM X-T30 met 15-45 mm lens € 999,-