bluesound introductie

Review Bluesound Vault en PowerNode

Redactie Reviews Smart

‘Streaming audio’ is aan een stevige opmars bezig. Wie een nieuw hifisysteem aanschaft, wordt door menig winkelier richting een streamingsysteem ‘geduwd’. En terecht: het is gewoon erg handig en het klinkt geweldig. Nieuwkomer in de markt is Bluesound. Dit merk uit de stal van NAD (Lenbrook Audio) gaat keihard de strijd aan met marktleider Sonos. Heeft het merk een kans? Jaap Veenstra zoekt het voor u uit.

Het leven bestaat uit beeld én geluid. We hebben immers ogen én oren gekregen. Nu is de wereld behoorlijk visueel ingesteld. Kijk maar naar het feit dat fabrikanten steeds grotere platte schermen produceren. En dat deze ook nog in Ultra HD van de band rollen. Maar laten we de bewegingen in hifi-land niet negeren. Ook daar zijn interessante ontwikkelingen gaande.

Nieuw platform

Lenbrook Audio – de organisatie waar het gloednieuwe Bluesound onder valt – heeft ongeveer zeven jaar geleden groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een high-end streamer: de NAD M50. Een streamer die niet werkt op basis van UPnP (een computer netwerkstandaard), wat destijds de standaard was. Nee, het moest helemaal nieuw. Anders. Sneller en stabieler. En dat betekende ook veel duurder. NAD ontwikkelde de software helemaal opnieuw. Dat heeft zes jaar geduurd, bepaald geen blauwe maandag dus.

Ook moest er een nieuw hardwareplatform komen. Door samen te werken met fabrikant Zetex werden de krachten gebundeld en zo is een zeer snelle, krachtige chip ontwikkeld voor het digitaal verwerken van audio. De Zetex DDFA-chipset is het resultaat: een chip die digitaal audio verwerkt én versterkt. Want ook dat laatste is mogelijk met de Zetex DDFA-chipset: de high-end NAD M2- en NAD C390DD-versterkers gebruiken ook deze chip én de bijbehorende, digitale versterkertrap.

Producten op basis van deze chipset werken van ingang tot uitgang digitaal. NAD noemt dit niet voor niets de Direct Digital-technologie.

Door de DDFA-technologie te combineren met streamers en een geheel nieuwe softwarebasis ontstond een product – de NAD M50 – dat van de buitenkant op alle andere streamers leek, maar van binnen niets te doen had met streamers van andere fabrikanten. De software is uniek, de hardware is uniek en de prestaties… die behoren tot de top van de markt. En voor een zeer acceptabele prijs. Al moet er nog wel een aparte d/a-converter bij aangeschaft worden, want er zit geen analoge uitgang op de M50.

Familie

Waarom hebben we het de hele tijd over NAD als het gaat om Bluesound? Simpel: Bluesound gebruikt de kennis en ervaring van NAD in de streamers. In deze producten zit namelijk ook de DDFA-chipset. De PowerNode is feitelijk een kleine C390DD. De PowerNode gebruikt namelijk een uitgangstrap die twee keer 50 Watt kan leveren. De Vault is eigenlijk een mini-M50 met de cd-drive om te ‘rippen’ en de ingebouwde 1TB-harde schijf om de geripte cd’s af te spelen en eventueel te delen in het netwerk.

En dat Bluesound deze technologie kan gebruiken, is een groot voordeel. Want niet alleen scheelt dat investeringen, het zorgt er ook voor dat je meteen een stevige, stabiele basis kan neerzetten. En dat is belangrijk bij een nieuw product. Er is geen tweede kans voor een eerste indruk!

Eenvoud

Bij een goed streamingsysteem gaat het met name om de eenvoud. Het systeem moet niet moeilijker te installeren zijn dan een cd-speler. Nu zijn we nog niet helemaal zover, maar Bluesound komt aardig in de buurt. Het is echt een kwestie van de netkabel aansluiten, netwerkkabel erin (wij raden altijd een bekabelde netwerkaansluiting aan!) en de gloednieuwe, prettige Bluesound-App opstarten en aldaar naar de instellingen gaan.

In de instellingen van de speler vindt u een paar zaken terug die van belang zijn. Allereerst de naam van de speler. Die kan naar wens veranderd worden. Maar belangrijker nog: de locatie om muziek te vinden. Dit kan een netwerkschijf zijn (NAS), een pc in het netwerk of gewoon een harde schijf, verbonden met de streamer.

Als één van de Bluesoundspelers weet waar de muziek staat, indexeren de spelers de muziek en kunt u na indexatie gaan spelen. Het werkt zeer snel en gemakkelijk.

Kluis

Nu kunt u natuurlijk vanaf een netwerk spelen, maar het is veel gemakkelijker om de Vault in te zetten. Deze Bluesoundstreamer heeft – zoals eerder vermeld – een cd-drive om te rippen én een ingebouwde harde schijf waarop 1TB (Terabyte: 1024 GB) aan muziek past. Wie liever niet met netwerk-shares werkt – en daar valt iets voor te zeggen – kan dus ook alles naar de Vault kopiëren. De streamer indexeert automatisch alles wat op de ingebouwde schijf staat. Dit deelt de speler ook automatisch met de rest van de spelers.

Snel, soepel en gemakkelijk

Wij hebben gewerkt met de Bluesound PowerNode en de Vault. De PowerNode heeft een tweetal Bowers & Wilkins PM1-luidsprekers aangestuurd. De Vault is opgenomen in een systeem met een Pass Labs X2.5-voorversterker, Van Medevoort PA333-versterkers en Lentus Audio Duo-luidsprekers. We hebben zowel vanaf een NAS als vanaf de harde schijf van de Vault gespeeld. In beide gevallen speelt het systeem probleemloos.

Als we via de gratis App van Bluesound (zowel Apple als Android) een paar cd’s in de playlist zetten en starten met spelen, valt op dat de klank van Bluesound opvallend open en snel is. Ook is de weergave geheel vrij van digitale korrel. Iets waar veel streamers in deze prijsklasse wel last van hebben. Ook de PowerNode, die toch een zeer lastige set luidsprekers moet aansturen, geeft geen krimp. Goed, het kan niet enorm hard spelen, maar de versterker blijft stabiel en laat de bastonen niet glijden. Toch opvallend, gezien het feit dat deze versterker twee keer 50 Watt levert en de PM1 een rendement heeft van slechts 84 dB. Petje af!

bluesound introductie

Bluesound heeft een prachtige serie met streamers. De Vault is ideaal voor wie het simpel wil houden en niet met complexe netwerkstructuren wil werken. De PowerNode stuurt vrij moeiteloos alle luidsprekers aan. Met verve. Kortom: een gemakkelijk systeem dat ook nog eens bijzonder goed klinkt!

Specificaties:

Merk: Bluesound
Type: Vault en PowerNode