Veel gestelde vragen (deel 6)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 119-2018
Help de batterijen zijn leeggelopen…
Chemische batterijen kunnen op den duur gaan lekken. Als je een apparaat een tijd niet gebruikt is het verstandig om de Alkaline, Zink-Koolstof of andere chemische typen gewoon eruit te halen. Anders elk kwartaal controleren en oude stroomcellen afgeven bij de recycling.

Is het leed echter al geschied dan zitten de batterijcontacten en het interieur van de desbetreffende recorder, camera, afstandsbediening, zender/ontvanger of ander elektronisch apparaat onder de corrosieve troep. Dit agressieve spul vreet de metalen contacten als het ware op en kan ook de rest van de elektronica beschadigen. Raak de gelekte chemicaliën ook niet met de blote handen aan.
In de lichtere gevallen helpt schoonmaken met contactspray prima.Echt hardnekkige aanslag met een staalborsteltje of klein veiltje verwijderen. Plastic met een vochtige doek afvegen. Functioneert het apparaat na de schoonmaak nog goed dan verder niets meer doen. In ernstiger gevallen bekijken of het complete batterijcompartiment of alleen de contacten te vervangen zijn. Als het apparaat niet meer werkt een technicus raadplegen om het intern te inspecteren.

Wat is de filmische look?
Deze term refereert aan de beleving van de 35 mm bioscoopfilm op een breed scherm. De filmische look bestaat uit de volgende componenten:
• Super close inzoomen op de held of het hoofdonderwerp.
• Een zeer geringe scherptediepte. Bijvoorbeeld alleen het gelaat ragscherp en de achtergrond fraai wazig onscherp.
• Super breedbeeld, 21:9.
Wie deze filmische look ook als videoamateur wil realiseren heeft daarvoor nodig een camera met een fullframe beeldchip, een objectief met een grote diafragmaopening (F1.5-F2.8), exact scherpstellen en een geschikte rustige achtergrond. Kijk als voorbeeld eens naar klassieke westerns zoals ‘Once upon a time in the West’ of ‘The Good, the Bad en the Ugly’.

Meer licht of een hogere ISO-waarde instellen?
Het juiste licht vormt de sleutel tot een geslaagd beeld. Dat geldt zowel voor foto als video. Te weinig licht leidt tot fletse kleuren, verlies van contrast en scherpte plus beeldruis. Is er de keuze? Dan bij voorkeur meer licht inzetten!
Is meer licht niet mogelijk of wil je juist een bepaalde donkere sfeer scheppen dan is er de keuze om de ISO-waarde hoger in te stellen en daarbij tevens het diafragma verder open te draaien. Bij fotografie helpt eveneens een lagere sluitertijd met aanvullende beeldstabilisatie.
Bij video gaat de camera in de praktijk vaak al van een hogere ISO-waarde uit. 400-800 ISO als standaard is niet ongewoon. Bij teveel aan licht moet er een grijsfilter voor. Het opvoeren van de ISO-waarde kan niet ongelimiteerd. Afhankelijk van de grootte van de beeldsensor en bewerkende elektronica geeft een hogere ISO-waarde afname in de detailscherpte en meer beeldruis. Dat geldt nog meer voor het gebruik van de beeldversterking (gain). Experimenteer met de eigen camerawanneer je het beeld nog acceptabel vindt.

Hoe bescherm ik mijn camera tegen de winter?
Bij het winterhard maken van de camera spelen de factoren vocht, (vries)kou en het licht. Er komen steeds meer spatwaterdichte (splashproof) en actioncams op de markt. Die kunnen best wat sneeuwvlokjes, ijzel of regen hebben. Andere modellen zal je met een regenhoes dienen te beschermen.
Bij temperaturen onder nul kunnen er problemen met de elektronica en accucapaciteit ontstaan. De weervaste-camera’s houden het wel vol tot -10 graden Celsius. Daaronder wordt het tricky. De accucapaciteit loopt bij lagere temperaturen terug. Een reserve-exemplaar inde warme binnenzak voorkomt in deze problemen met geen stroom meer. Donkere dagen vergen een hogere ISO-waarde, grotere diafragmaopening en lagere sluitertijd. Bij een teveel aan licht door bijvoorbeeld sneeuw of knalblauwe luchten een grijs- of (circulair) polarisatiefilter inzetten

Wat is de winst van een OIS in diafragmastops?
Bij fotocamera’s maakt optische beeldstabilisatie (OIS) het mogelijk om bij lagere sluitertijden uit de hand te schieten. Kan de OIS niet verder omhoog en staat het diafragma maximaal openen dan lukt alleen nog een lagere sluitertijd van 1/30 seconde of nog minder. Een OIS vangt daarbij de trillingen in de hand weg. Bij video gaat het niet om de sluitertijd maar om het wegvangen van bewegingsonrust als de camera niet goed stil blijft staan. De winst bij de reductie van beweging hangt af van het aantal dempingsassen vaak weergegeven als diafragmastops. Stabilisatie over vijf bewegingsassen in de camerabody is al heel gewoon. Daarnaast zijn er ook objectieven met een interne beeldstabilisatie. Het maximale bereikbare ligt op 5-6 diafragmastops met een idem dito lagere sluitertijd voor foto. Meer dan 6,5 lukt niet omdat de rotatie van de aarde de gyrosensoren tegenwerkt.

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Philips: Nóg meer Smart tv-opties
Philips breidt zijn aanbod Smart tv’s in 2018 verder uit met de toevoeging van Google ...