DM Maatman Innostore van binnen

Google 360 Tour – Virtueel rondneuzen

Redactie Interviews

Rondkijken met behulp van de beelden van een Google 360 Tour zorgt voor een zeer snelle informatieoverdracht; in een paar seconden kunnen mensen zich een goede voorstelling maken van het onderwerp. Willem Maatman van Active Vision is al fan.

Na Google Street View is nu de Google 360 Tour bezig met een opmars. Met deze dienst kun je op internet ergens binnen rondkijken: in een winkel, een gemeentehuis, een hotel of waar ook maar. Het geheim van het succes van de Google Tours onthult Willem maar al te graag: “Het is een perfecte marketing tool, omdat de gebruiker helemaal zelf de controle heeft. Hij kan 360 graden om zich heen kijken en zich verplaatsen door op routepijltjes te klikken”. Willem vindt de dienst beter dan video, omdat je bij video afhankelijk bent van wat de regisseur heeft gemaakt en de beelden niet zelf kunt (be)sturen.

Vast stramien

EOS 600D FSL w EF-S 18-55mm IS IIDe opnamen voor de 360 Tours mogen uitsluitend worden gemaakt door fotografen die door Google zijn gecertificeerd. Willem Maatman is zo’n Trusted Photographer. Maar wie nu verwacht dat hij met complexe lenzensystemen en ingewikkelde camera-apparatuur op pad gaat, komt bedrogen uit. Hij maakt de foto’s met een ‘gewone’ Canon EOS 600D, uitgerust met een 8mm-fisheyelens van Sigma. Die lens staat ongeveer 7 graden naar achteren, waardoor het statief op het ‘bodemvlak’ van de foto minder of zelfs bijna niet zichtbaar is.

“Ik fotografeer de ruimte op een aantal punten volgens een door Google voorgeschreven stramien. Welk stramien dat is, is afhankelijk van de situatie. Het komt erop neer dat ik op die plekken in de ruimte de foto’s moet maken, eigenlijk op een heel gewone manier. Per plek vier keer drie beelden met bracketing (snel achter elkaar met verschillende belichtingstijden, -red.), naar het noorden, oosten, zuiden en westen, zeg maar. Die drie beelden worden dan later gecombineerd tot één HDR-beeld, ofwel een foto met een hoog dynamisch bereik.”

Werkelijkheid

DM Maatman KPN winkel Google tourDe manier van fotograferen en de presentatie op internet maken de virtuele rondgang voor de bezoekers bijzonder realistisch. De werkelijkheid wordt honderd procent weergegeven. Dat komt doordat de foto’s op ooghoogte zijn, het panorama 360 graden is en de bezoekers zelf kunnen bepalen waar ze heen gaan en waar ze naar kijken. Op die manier kunnen ze bepalen of een echt bezoek de moeite waard is, meent Willem. “Mensen zijn bereid ergens heen te reizen als ze weten dat ze niet voor niks gaan, dat het doel aan hun verwachtingen voldoet. De projectiemethode van een Google Tour valt vrijwel samen met de natuurlijke manier waarop iemand in bijvoorbeeld een echte winkel rondkijkt. Doordat de foto’s gemaakt zijn met een fisheye kun je niet alleen om je heen kijken, maar ook omhoog en omlaag. Die optie versterkt de werkelijkheidsbeleving.”

Na de opnamen volgt het zogenoemde stitchen, ofwel het aan elkaar plakken van de foto’s tot een 360graden-panorama. Over de precieze werkwijze mag Willem niet veel loslaten, maar het komt erop neer dat het gedaan wordt met software van Google en deels in de cloud, dus via internet. Bij een 360 Tour levert Google ook tien 2D-foto’s mee. Active Vision maakt deze foto’s met een Canon 5D Mark II, als extra service in HDR.

Innostore

DM Willem Maatman maakt foto bij Innovation WillemEen van de vele projecten van Active Vision is Innostore in Nijmegen. Wie online bij Innostore naar binnen gaat, kan rondlopen tussen de vele kleurrijke banken. Google zorgt voor pijlen in het beeld, waarmee je door de virtuele winkel navigeert. “Deze winkel is gevestigd in een nieuw pand in Nijmegen. Het grappige is dat Google Street View nog het oude pand laat zien. Klik maar eens op de dubbele pijl bij de uitgang van de winkel en stap naar buiten. Via die pijl ga je van de Google Tour naar de foto’s van Street View. Draai je om en je ziet het oude pand, stap naar voren via de dubbele pijl en je belandt in de Google Tour: je ziet dan het nieuwe gebouw en kunt de winkel binnengaan.”

Gemeentehuis Zeist

Active Vision zet de foto’s altijd snel online. Het gemeentehuis van Zeist bijvoorbeeld werd rond de opening gefotografeerd en stond binnen een week als Google Tour op internet. “De Burgers van Zeist kunnen hun nieuwe gemeentehuis virtueel van binnen bekijken. Met deze presentatie wil de gemeente de transparantie van het nieuwe gemeentehuis benadrukken. Je kunt thuis in je luie stoel een blik werpen in de raadszaal, een plek waar de meeste burgers niet zo snel zullen komen.”

KPN XL

Voor de lancering van haar vijftien XL-winkels organiseerde KPN zelfs een aparte actie met een Google 360 Tour. De bedoeling was rond te lopen in de winkel en na te gaan hoeveel servicedesks er aanwezig waren. Willem: “Omdat je iets wilt winnen, doe je je best en kijk je goed rond. Het idee is dat je dan, als je later iets op telefoniegebied nodig hebt, meteen aan die winkel denkt. Je bent er in gedachten al geweest en daardoor zet je de stap ernaartoe eerder. Het is als het ware al een vertrouwde plek voor je.” Willem vond KPN XL een van de leukste projecten, omdat hier ook het personeel moest worden geregisseerd. Er staan en zitten namelijk medewerkers van KPN in de winkel, en zij moesten allemaal op de juiste plaats blijven terwijl Willem de opnamen maakte.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
AIRTRY: een universele muziekstreamer
Wij hadden er nog niet van gehoord: AIRTRY. Het is een universele muziekstreamer die overweg ...