Handmatig instellen is weer helemaal terug!

Redactie How to

Archief Digital Movie 116-2017
Samyang timmert stevig aan de weg met geheel handmatige speciaal voor video ontworpen primelensen. Van de meer eenvoudige prime- tot echte high-end cinelenzen. Allen van een verrassend hoge optische en mechanische kwaliteit voor jouw videofilmsysteem of spiegelreflexcamera. Ook de prijs kan heel aantrekkelijk zijn.

Op het eerste gezicht lijkt het voor de videohobbyist terug naar het stenentijdperk. Met de hand scherpstellen en het diafragma inregelen of niet kunnen zoomen. Laat mij niet lachen. Dat doet toch niemand meer? In de wereld van de gevorderde en zeker de professionele videomaker gaat het er echter vaak geheel anders aan toe. Het optimaal met de hand scherpstellen en manueel het diafragma inregelen voor de perfecte belichting en filmische achtergrond zijn daarbij de normaalste zaak van de wereld. Ook het niet heen-en-weer zoomen maar per shot een brandpunt kiezen vormt het visitekaartje van de filmische vakman. Samyang voorziet met een brede range van prime- en cineobjectieven in de wens om manueel te kunnen focusseren en traploos het diafragma in te stellen (T-techniek). Dat maakt een aantal felbegeerde brandpunten voor video ook nog eens een stuk goedkoper.

Creatief filmen
Onder het optimaal creatief videofilmen verstaan wij hier het per filmische shot (opname of scene) exact kunnen kiezen/bepalen van het best passende brandpunt, scherpte, diafragma met de bijbehorende belichting en scherptediepte. In de praktijk van bioscoopfilm en professionele documentaire is daarbij het handmatige objectief met een vast brandpunt koning. Normaliter beschikt de videomaker daarbij over een setje vaste prime- of cinelenzen. Bijvoorbeeld 15, 25, 50, 85 en 135 mm voor full frame sensoren. Bij kleinere beeldsensoren maakt de kropfactor het brandpunt dienovereenkomstig langer. APS-C circa 1.6-1.7 en MFT 2 x. De actiefilmers, type run en gun, houden niet zo van vaste brandpunten en handmatig scherpstellen. Zij hebben liever een zoomobjectief met AF.

De T-factor en tanding
Bij video gaat de voorkeur uit naar een traploos diafragma met de weergave van de lichtsterkte (lensopening en doorlaatbaarheid) als T-waarde. Fotografen gaan uit van vaste F-waarden die de opening van de lamellen specificeren. In geval van video gaat het om de doorlaatbaarheid van het licht, de transmissie of T-waarde. Dat werkt nauwkeuriger. En meer uniform. Je kunt natuurlijk wel een F-waarde objectief op een videofilmende fotocamera gebruiken. In plaats van AutoFocus gebruikt de creatieve videofilmer Follow-Focus op een rig. Dat is een scherpstelknop die met tandwielen aangrijpt op de focusseerring van het objectief. Er zijn twee opties:
1. Het objectief beschikt al standaard over 0.8 mm tanding op de scherpstelring. 2. Je klemt daar een band voorzien van 0.8 mm tanding om heen. Dan valt vrijwel elk objectief met FollowFocus te gebruiken.
De duurdere objectieven zijn allen even lang zodat je bij het wissen de FollowFocus niet telkens hoeft te verstellen.

Keuze bij Samyang
Het aantal voor videofilmen geschikte objectieven bij Samyang is heel groot. En de hoge optische en mechanisme kwaliteit verrassen telkens weer. Voor de amateur is de prijskwaliteitsverhouding in de goedkopere klasse uitstekend. Veel videolens voor weinig geld en een prima gelegenheid om het eigen creatieve objectieven arsenaal eens lekker uit te breiden. Let op de aanbiedingen en de huidige garantie van vijf jaar.
Samyang biedt drie voor het sensortype categorieën aan: Full Frame, APS-C en spiegelloos.

Standaard vaste(foto-) brandpunten We beginnen met de standaard handmatige reeks voor foto en werkt ook goed bij video. Daar zitten dan geen T-diafragma en tanding op. De optische en mechanische kwaliteit zijn ook hier ongekend hoog voor de lage prijsklasse. In de meeste gevallen is de lichtsterkte relatief hoog. Ideaal voor matig licht en de fraaie filmische look. In het repertoire voor DSLR zitten 8, 10, 12, 14, 16, 20, 24, 35, 50 en 85 mm. Bij spiegelloos systeem 7,5, 8, 12, 21, 35, 50 en 300 mm. Er zijn ook nog enkele spiegelobjectieven van 300 mm, 500 mm (T-adapter) en 80 mm (T-adapter).

Echte video-objectieven
In deze categorie kent Samyang VDSLR, Spiegelloos en XEEN. Bij de VDSLR is er keuze uit 8,10, 12, 14, 16, 20, 24, 35, 50, 85, 100 en 135 mm. De bezitters van systeem camera’s kunnen kiezen uit 7,5, 8, 12, 21, 35, 50 mm. Alle objectieven zijn voorzien van een lichtsterk T-diafragma en 0.8 mm tanding. De ware topklasse heet XEEN. Deze laat qua kwaliteit, uniformiteit en optimaal compatibel met alle filmische eisen niets te wensen over. Het prijskaartje is uiteraard navenant hoog. Er is keuze uit 14, 16, 24, 35, 50 en 85 mm.

Tot slot…
Dankzij Samyang is het hoogwaardig handmatig scherp en diafragma instellen weer helemaal terug. Dat biedt de videohobbyist en professionele gebruiker veel filmische creativiteit voor relatief weinig geld.

Info
Transcontinenta, www.transcontinenta.nl, www.samyangbenelux.com

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nieuwe editie Digital Movie 117-2017
Hij ligt een deze dagen bij onze abonnees op de deurmat en is te vinden in de kiosk ...