Hoe filmen influencers?

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 138-2021
De wereld kent inmiddels tienduizenden influencers die met hun vlogjes miljoenen volgers vermaken en producten aanprijzen. Welke innovatieve filmtechnieken gebruiken zij?

Op dit moment zijn er wereldwijd talloze jongeren die hopen ooit als influencer hun geld te verdienen. Zij maken vooral op Youtube en Instagram vele filmpjes over beautyproducten, fashion en noem maar op. Onder die filmpjes staan vele reacties in de vorm van teksten, likes en hartjes, want een influencer bestaat bij de gratie van zijn volgers: mensen die hebben aangegeven alle berichtjes van hun idool te willen ontvangen.

Ronaldo
Met 258 miljoen volgers op Instagram is Ronaldo de grootste. Als voetballer is hij miljardair en verdient hij honderden miljoenen. Als influencer verdient hij bij en schraapt hij zo nog 44 miljoen extra binnen. Het gaat allemaal om reclame. Ronaldo trekt een Nike-shirt aan en er wordt een foto gemaakt. Hij hoeft zelf niets te doen, want hij huurt een team in dat zijn Instagram-account bijhoudt.

Gravin Eloise van Oranje krijgt steeds meer volgers op Instagram.

Gravin Eloise
Onverwacht is ook iemand uit het Koninklijk Huis influencer geworden. Gravin Eloise, de dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien, heeft meer dan 220.000 volgers. Als ‘gravinfluencer’ deelt zij foto’s en korte filmpjes die zij met haar telefoon maakt. Zij monteert eigenlijk niet. Omdat zij een gravin is, wordt haar account (natuurlijk) nauwlettend door de roddelpers in de gaten gehouden.
Laten we eens kijken naar een paar filmpjes (zie kader welke) van twee andere bekende en grote Nederlandse influencers: MeisjeDjamila en Furtjuh. Hoe gaan zij om met beeld, licht, geluid en montage

Beeld
De belangrijkste wet van vroeger “Vermijd pratende hoofden” bestaat niet meer. De influencer is de hoofdpersoon in de video’s, altijd! Hij/zij en geen ander is in beeld. Het is inmiddels een bewuste en alom geaccepteerde stijl van filmen: de selfie-stijl. Met als grote nadeel dat je als kijker nooit eens goed de omgeving ziet.
Bij Djamila is die omgeving in de besproken film statisch: haar slaapkamer (“waar ze nooit schoonmaakt”) en qua kleuren op haar doelgroep gericht.

Djamila bespreekt producten en de kijker krijgt ook reclame van Youtube.

Gesproken woord
De influencers MeisjeDjamila en Furtjuh spreken ABN, dus geen straattaal of een dialect. MeisjeDjamila spreekt overigens héél snel, is spontaan en gebruikt geen autocue, ze kijkt strak in de lens. Haar taalgebruik is sterk gericht op haar doelgroep, jongere meisjes.
“Welkom (…) vandaag gaan we iets heel erg geweldigs uitproberen. Ik ga kijken of ik een slushie kan maken, met een Frozen 2 slushie-maker. Zin in. (…) Dit is zo cute, schattig…”
In de vlog prijst zij speelgoed aan voor haar doelgroep. Daarnaast krijgt de kijker advertenties van Youtube voorgeschoteld. Het gaat allemaal(?) om reclame.
Furtjuh en zijn medevlogger spreken wat langzamer. Omdat Furtjuh vaak samen met een ander zijn vlogs maakt, is er meer dialoog en een dialoog kan niet zo snel. Het is wel weer opvallend dat de dialogen via (kijkend in) de camera worden gevoerd (zie video op 2min50sec).

Cameragebruik
Door de selfie-stijl kun je goed zien welke soort camera’s de influencer gebruikt. Is een arm van de vlogger gestrekt en beweegt het beeld, dan wordt er iets als een telefoon of kleine handzame camera gebruikt, door de vlogger zelf. Sommige scènes lenen zich daar niet voor (eten bijvoorbeeld), dan wordt er een statief gebruikt (Furtjuh, 5m10s).
De video van MeisjeDjamila is statisch gefilmd. Sommige handelingen zijn close-up en als je goed kijkt, zie je dat de handeling in het ene shot doorgaat in het andere shot, wat bewijst dat er met twee statiefcamera’s wordt gefilmd (2m04s.). Per camera wordt er dan weer zonder overgangen ‘geplakt’, wat dus wel springers oplevert.

Voor de close-ups van het speelgoed wordt een tweede camera gebruikt.

Licht
Bij MeisjeDjamila is het licht goed uitgebalanceerd. Op zich voor de makers niet veel werk, omdat er maar één scène is. De schaduwen op de achtergrond (op de muur, van de step) verraden dat er wel hulplichten staan opgesteld (1m07s). Je ziet het licht ook in de ogen van de influencer zelf.
Het licht bij Furthjuh is veel diverser. Hij begeeft zich op allerlei locaties binnen en buiten het huis, met verschillende soorten licht (9m40s–9m55s).
Hij gebruikt ook aanvullend licht op statief in andere vlogs. In zijn challenge “Wie als eerste de m&m vindt in het zwembad” zie je de camera’s en hulplichten duidelijk staan (3m36s).
Heel professioneel, toch?

Djamila speelt een rol in de Misfit-films. Daar wordt nu ook een Netflix-serie over gemaakt.

Montage
De video van MeisjeDjamila bestaat uit korte stukjes. De shots zijn zonder effect aan elkaar geplakt. En hiermee breekt zij met een andere filmwet: “Vermijd springers”. Het gebruik van springers is heel normaal geworden en geeft ook snelheid aan de video. Daarnaast is het (natuurlijk) een makkelijke manier om te plakken en zo snel je versprekingen weg te halen.
Furtjuh doet het ook op die manier. Hij gebruikt het nog vaker in sommige filmpjes, wat een enorme snelheid geeft. Het geheel wordt daardoor erg luchtig.
1. Medium/close
Je ziet de makers ook snel schakelen van medium naar close. Dat doen zij niet op de ‘oude’ manier, door met de camera twee standpunten met de lens in te nemen (medium en close bijvoorbeeld, zie MeisjeDjamila, 0m55s). Maar dat doen zij ook door in de montage, in de tijdlijn, het beeld op een bepaald moment te vergoten. Dat kan, omdat tegenwoordig het aantal pixels groot genoeg is (zie de overgang op 5m30s, daar loopt de handeling van Djamila door.)
2. Versnellen
Een andere toepassing van montage: bij Furtjuh zie je dat in de montage een versnelling in het beeld is aangebracht, op 12m55s.
3. Inzoomen
En het ouderwetse in- en uitzoomen van de camera maakt plaats voor de softwarematige aanpak. In het begin van het filmpje van Furtjuh zie je dat gebeuren: 0m20s-0m30s. Dit alles geeft wel aan dat vlogjes intensief worden nabewerkt.

Geluid
Geluid wisselt sterk van kwaliteit, in heel veel vlogjes van heel veel influencers. De grote lijn is dat velen een selfie-opname maken en daardoor (gelukkig) dicht bij de telefoon van hun telefoon zijn. In holle ruimten doet men weinig moeite iets van het geluid te maken, wat dan weer haaks staat op de uitstekende montages. Ook buiten, met lawaai of een fikse wind, is er geen wind- of plopkap (9m55s bij Furtjuh).

Vlogjes lijken ‘snel’ te zijn opgenomen. Maar er wordt professionele apparatuur gebruikt.

Achtergrondmuziek
MeisjeDjamila gebruikt in de besproken vlog niet veel achtergrondgeluid. De muziek is er wel, maar rustig. Haar (luide) stem overheerst.
Bij Furtjuh daarentegen is wat meer achtergrondmuziek. Kijk (luister) vooral naar het begin van de video. Daar wordt het de muziek erg goed op het beeld gemonteerd (eerste 25 seconden van de vlog).
Bekijk ook de vlogs van Furtjuh over de gevangenis, daarin wordt heel goed met geluid en muziek gewerkt. Deze vlog is erg nabewerkt (“Ik zit 30 uur opgesloten in de gevangenis!”)

Challenges
Beide influencers richten zich op zogenaamde uitdagingen, ‘challenges’ genoemd. Tegelijk is de vlog van MeisjeDjamilla een voorbeeld van meer dan product placing. Zij bespreekt een product, wellicht ontvangt zij daar geld voor. Maar ook, omdat zij veel volgers heeft, krijgt de kijker reclame te zien, wat ook voor inkomsten voor MeisjeDjamile zorgt. Veel draait om reclame.
Furtjuh werkt ook met challenges. Je kunt het zo gek niet bedenken. Grappige onderwerpen, als je ervan houdt. “Ik ga de gevangenis in”, “Wie het langst in de jacuzzi blijft, wint”, “Wie als het eerste het ijsblok laat smelten, wint” enz.
De filmpjes duren allemaal tussen de 10-15 minuten.

Djamila’s Youtube-kanaal

Samenvatting
Influencers wijken in hun verhaalopbouw niet af van de traditionele opbouw. Het universele gegeven ‘begin, midden, eind’, staat nog altijd als een huis, naast het gebruik van humor en dialogen. De vlogs zijn technisch wel iets anders dan traditionele films.
1.Het is vooral de influencer die in beeld is. Hij/zij kijkt voortdurend in de camera en zelfs de producten die in de vlogs voorbijkomen, zijn (bij Furtjuh) niet lang in beeld (daarvoor wordt overigens wel betaald).
2.In de montage zijn ‘springers’ een stijl geworden. Zij maken de vlogs luchtig en snel. Maar deze stijl past alleen bij een vlotte presentatie, waarbij de springers helpen het verhaal sneller te vertellen (een overgang kost altijd een fractie van een seconde meer tijd). Door de manier van ‘plakken’ blijf je heel erg in de scène betrokken.
3.Het geluid is vaak veel minder dan je mag verwachten, omdat de afstand tot de telefoon te groot is of omdat er bijvoorbeeld geen rekening met de holle ruimte wordt gehouden.
4.Aan licht wordt wel goed aandacht besteed. Je ziet soms de lampen staan of de belichting is terug te zien in de ogen van de influencer. Neemt niet weg dat de influencers vaak vertrouwen op de techniek in de telefoon/camera. En dat kan ook. Witbalans wordt supersnel gecorrigeerd, net als tl/led-licht die goed wordt geaccpeteerd (Furtjuh, 6m20s).
5.In de montage wordt vooral gebruik gemaakt van springers en soms van softwarematig in- en uitzoomen. Achtergrondmuziek en effecten zijn nog een onontgonnen gebied voor influencers.
Na een middagje vlogjes kijken, weet je alles van de moderne vlogs van influencers. Het lijkt er in eerste instantie op dat vlogjes lekker snel worden opgenomen. Niets is minder waar. De echte influencer is met pure professionele opnamen en advertising bezig.

Dialogen maken de video’s van Furtjuh grappig. De dialoog wordt via de camera (in de camera kijkend) gevoerd.

MeisjeDjamila en Furtjuh
Djamila (1991) Verhoef is een Nederlands vlogster, zangeres en filmactrice. Ze werd bekend door haar kanaal op YouTube en is de met 1,35 miljoen volgers een van de de grootste Nederlandstalige vrouwelijke influencers. In haar video’s test ze vooral producten uit, ze doet proefjes en ze maakt ook video’s met andere vloggers. In 2017 speelde zij Julia in de film Misfit en maakte zij een muziekalbum, getiteld Girl. Inmiddels is er een Misfit 2 en er komt een Netflix-serie.
Besproken video “Zelf slushies maken met deze gekke fr0zen ijsmachine!”. https://www.youtube.com/watch?v=FyCgXrc6FxM
Rutger Vink (1989), alias Furtjuh (naam binnen een seconde door zijn broer bedacht), is met 807.000 volgers een andere Nederlandse YouTube-grootheid. In 2012 startte hij met video’s en vlogs die aanvankelijk voor een schoolproject waren bedoeld. Furtjuh maakt liedjes, parodieën, doet sketches en uitdagingen (‘challenges’).
Besproken video: “Kleine vs grote producten” https://www.youtube.com/watch?v=n0iZZmXB1GM
Lampen in beeld, zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=kRLQSDU6hBo

Doe er je voordeel mee. Ik wens je heel veel kijkplezier!

Pieter Reintjes (video-college.nl)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Panasonic JZ2000-serie: See It All, Feel It All
Na de aankondiging van het OLED-topmodel, de JZ2000-serie, heeft Panasonic meer OLED én LCD modellen ...