IBC 2017: Trends & ontwikkelingen

Redactie Nieuws Report

Archief Digital Movie 117-2017
De International Broadcast Convention (IBC) heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een louter industrieel platform voor de tv-industrie tot een megabeurs voor iedereen die serieus met beeld, geluid, opnametechniek en vermaak aan de slag wil. Zowel de vakman als (gevorderde) hobbyist zijn welkom om de nieuwe trends, ontwikkelingen en AV-apparatuur te zien en ook zelf uit te proberen of seminars te volgen. Een bezoek (trek er minimaal een dag voor uit) aan de IBC in Amsterdam is echt een belevenis. Je komt beslist ogen en oren te kort en raakt geheel ondergedompeld in nieuwe ervaringen en gebeurtenissen. Het is voor de redactie onmogelijk om alle trends, ontwikkelingen en nieuwe apparatuur hier te bespreken. Daarom beperken wij ons tot de belangrijkste trends. Je moet het eigenlijk gewoon zelf gaan zien of de publicaties zoals de IBC Daily en web-tv volgen. 

En zeker peperduur spul? Het tegendeel is waar. Steeds meer apparatuur is voor middenklasse- en amateurprijzen verkrijgbaar.

Cyber Security
Waar wij onze ogen als videohobbyist en vakman nogal eens voor sluiten is de veiligheid op internet en soortgelijke netwerken. Nu er steeds meer AV gaat over Internet Protocol (IP), via the Cloud, webkanalen en andere digitale netwerken is de kans op het toeslaan van hackers relatief groot. Behalve virussen en fishing dreigen er ook diefstal van AV-materiaal en ransomeware. Het blokkeren van uitzendingen, films en tv-series al openbaar maken voordat zij in de bioscoop of op pay-tv te zien zijn (illegaal streamen) en/of het stiekem vergaren van ongewenste informatie van kijkers vonden inmiddels al plaats. De IBC wijde er speciale seminars en stands met veiligheidsproducten aan. En ook de Blockchain-beveiliging is voor AV in opkomst.

360 graden
Is het opnemen in 360 graden van foto en video en voorbijgaande gimmick of toch serieuze business? Hoewel de video-kwaliteit van de huidige 360 graden-camera’s nog te wensen overlaat konden de IBC-bezoekers zien hoe het wel allemaal op hoog niveau kan. De vraag naar 360 graden videomateriaal komt uit de extra beleving bij bioscoopfilms, attracties in pretparken, gaming, het onderwijs en therapie bij de GGZ. Virtual en Augmented Reality lusten er wel pap van. Let op de evolutie bij de brillen, headsets, beeldschermen en grafische kaarten.

Wordt TV IP?
Zijn de dagen van de traditionele tv geteld en kijken wij straks alleen nog maar via IP-netwerken? Volgens de IBC en grote spelers zoals Google en Apple voorlopig niet. Eerder is er sprake van het samengaan (convergence) en elkaar versterken.
Google komt met eigen tv en Apple heeft dat al. Cloud-tv wordt steeds meer gewoon. Het materiaal (de content) is koning. En Big Data maakt het zelfs tot King Kong met metadata. De hoogst mogelijke kwaliteit nauwkeurig gericht op de wensen van en het gebruik door de doelgroep.

Global wordt local
Tv-productie vindt steeds meer lokaal plaats. Met switchers/mixers, kleine mobiele studio’s en slimme kastjes met streaming CODECs stellen reportages en uitzendingen ter plekke samen. On the spot tv dus. Die plaatselijke producties kan je dan ook weer meer regionaal, landelijk of wereldwijd gaan streamen zodat iedereen het kan zien. Het traditionele productieproces in de grote studio’s gebeurt nog wel maar wordt vervolgens lokaal specifiek gedistribueerd (audience targetting). Het aanbod krijgt lokaal een aanvullende opmaak op maat, smaak en interesses van de ontvangers. Dit aangevuld met lokale video-items en commercials.
Andere belangrijke ontwikkelingen in deze zijn: iedereen zijn eigen video- of audio-kanaal en het professioneel Vloggen.

HDR en UHD
Na de succesvolle komst van 4K (UHD) zijn alle ogen nu gericht op High Dynamic Range. Dit zowel bij de productie en montage als het thuis en in de bioscoop kijken. Camera’s en beeldschermen plus de NLE-suites met bijbehorende software gaan allemaal voor HDR op grote hoogte. Zowel gewoon op de IBC te zien als het duiken in de techniek via de seminars.

Montage maakt het mogelijk
De montage komt op een steeds hoger en flexibeler niveau te staan. Het is elke keer weer verbazingwekkend wat voor werk de NLE-suites de editor uit handen nemen, hoe logisch en snel de workflows zijn, de kwaliteit bij het bronmateriaal en effecten. De montageapparatuur accepteert vrijwel elk formaat en input. Naast de camera’s ook smartphones, laptops, rechtstreeks vanuit de zaal, via Skype en Facetime, live performance, drones en mediaspelers. Tevens telkens weer verbeteringen bij chromakeying.

Run and gun versus creatief
Er is een duidelijke scheiding zichtbaar op het gebied van:
• Run and gun. De camcorder voor het zonder veel opsmuk en extra handelingen kunnen schieten van goede reportages en films. Tevens het direct streamen daarvan.
• De creatieve camera’s voor de bioscoopfilms en videokunstenaars. Hier een geduchte concurrentie tussen de spiegelreflex, systeemcamera’s en de duurdere camcorder.
Voor onder de € 3.500,- al echte topkwaliteit.

Onderdompeling De zogenaamde immersive media geven de kijker/bezoeker een ware sensatie van onderdompeling in beeld en geluid. Atmos en 3D soundengineering, het weergeven van beeld op koepels en meerdere schermen, de eerder genoemde 360 graden ervaring en de VR/AR zorgen daarvoor.

Ulco Schuurmans

Info
IBC, www.ibc.org

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Een nieuw model
De vijfde generatie, de AVR-X3400H (€ 999,-), de meest geavanceerde 7.2-kanaals receiver in het nieuwe ...