Johan Dijkstra

Interview Johan Dijkstra – Van hot naar haar

Redactie Interviews

“Ik zit morgen en overmorgen in Ierland, en volgende week in Dubai. Het zou dan eventueel kunnen, maar dan moet het via Skype.” Nee, een afspraak maken met Johan Dijkstra, cameraman bij Hoens Broadcast Facilities, is niet eenvoudig. Hij reist voor zijn werk de hele wereld over. Een gesprek over camera’s, vermoeidheid en de Russische Cosmopolitan.

“Ik stap nu de kist in. Zondag zou je me kunnen interviewen, maar ik kijk of we vandaag even via FaceTime contact kunnen hebben.”

Zomaar een donderdag uit het leven van cameraman Johan Dijkstra. Hij vliegt vandaag naar Ierland om een band te filmen.

“We maken voor de EO-Jongerendag instartjes van de muzikanten die optreden. Rend Collective, weleens van gehoord? Ik ken ze niet.”

Johan Dijkstra Weer een naam op de lange lijst van bands die Johan al voor zijn camera heeft gehad. Ondanks zijn relatief jonge leeftijd (26) heeft hij al een staat van dienst waar je u tegen zegt. Op zijn website staat overzicht van commercials, projecten en tv-programma’s waaraan hij heeft meegewerkt. Een indrukwekkend rijtje namen. Van een uitgebreide Heineken-campagne tot Gordons Hotter Than My Daughter, en van een promo voor The Voice of Holland tot presentatievideo’s van TedxAmsterdam – je kunt het zo gek niet bedenken of hij werkte eraan mee.

“Ik wilde in mijn tienerjaren altijd maar één ding: televisie maken. Dat was echt mijn droom. Maar ja, toen was ik opeens 19 en stond ik al te filmen voor AT5”,zegt Johan een aantal dagen later, als we eindelijk kans hebben gezien elkaar uitgebreid te spreken. “Best wel gek als je dan al je ‘droom’ waarmaakt. Wat moet je dan nog?”

Hij heeft er vermoedelijk niet echt wakker van gelegen. De vrolijke jonge cameraman ziet er gezond uit. Een goede kleur, een hip baardje en bovenal een enthousiaste blik. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Hoens Broadcast Facilities. Een bedrijf dat van oorsprong kleinere, meer chique klussen doet, meent Johan.

“Mooie reisprogramma’s, of stijlvolle commercials met een aardig budget. Dan kun je als cameraman ook direct je ei kwijt. Bij grote partijen is het sneller ‘automatische piloot’ en lijkt het door standaardformats wat meer op fabriekswerk. Doe je in wezen gewoon een kunstje. Ik wil graag wat meer proberen, mezelf uitdagen.”

In de derrie

Johan Dijkstra Johan Dijkstra vindt zijn werk als cameraman leuk, zoveel is zeker.

“Als het niet je passie is, word je gek. Zie je het louter als je beroep, dan stort je vanzelf een keer in.” Draaidagen van tien tot twaalf uur zijn volgens hem geen uitzondering. “Vorige week maakte ik in Memphis een promo voor het Nederlandse Korps Commandotroepen – sta je gewoon twintig uur op een dag te draaien. In de derrie, met lieslaarzen aan. Dan ben je ’s avonds kapot. Kom je helemaal gebroken thuis. Maar als het resultaat goed is, is dat extra tof.”

Als liefhebber gaat hij graag aan de slag om zelf te experimenteren. Zo maakte hij diverse video’s met zijn mobiele telefoon. Gevolg: Johan Dijkstra verwierf met zijn iPhone-film A Little More Drama internationale bekendheid, doordat hij volkomen onverwacht de award voor beste film in de wacht sleepte op het iPhone Film Festival in San Francisco. Een festival waar hij nog nooit van had gehoord.

Eigenlijk een hilarisch verhaal, zegt hij zelf:

Johan Dijkstra “Dat filmpje was echt voor de lol gemaakt. Op een vrijdagmiddag na een biertje bedacht. Daar zat helemaal geen gedachte achter. Ik had het wel naar wat blogs gestuurd, maar dat was niet echt om er bekend mee te worden. Meer zo van ‘kijk, dit kun je met een iPhone doen’. Voor ik het wist stond ik op allerlei sites en in de kranten. Sta je opeens de Russische Cosmopolitan te woord”, grinnikt hij. “Geen idee wat er in dat artikel staat, trouwens. Ze hebben me een pdf toegestuurd. Ik heb het geprobeerd met Google Translate, maar dat werkte niet. Voor hetzelfde geld word ik in dat stuk ontzettend afgekraakt.”

Auto besturen

De prijswinnende film was gedraaid met een iPhone 5. Welke camera’s gebruikt Johan eigenlijk als hij tv-programma’s of commercials draait?

Johan Dijkstra “Dat varieert ontzettend. Tv-registraties worden vooral met Sony xdcam hd’s gedaan, maar mooie commercials eerder met een Canon EOS C300. Het moet eigenlijk niet heel veel uitmaken: een camera bedienen is net als het besturen van een auto. In wezen is het altijd hetzelfde, maar soms kan de ene camera net iets meer dan de andere.”

“Op een gegeven moment was de Canon 5D Mark II een ontzettend populair ding. Nog nooit kon je zó spelen met scherptediepte zonder dat het al te veel hoefde te kosten. Daardoor ging iedereen dat doen, zag je in elke video shots waarbij de neus scherp was, maar de oren niet meer. Van die Hollywoodachtige shots”, verklaart Johan. “Grappig genoeg denkt heel Hollywood nu: wat als we gewoon weer het hele plaatje tonen? Niks geen onscherpte in de achtergrond, maar gewoon alle details. Wij kunnen die zo mooi laten zien, dan doen we dat ook gewoon weer. Een interessante trend.”

Johan is graag op de hoogte van de nieuwste filmtechnieken en technische snufjes.

“Je moet van alle markten thuis zijn. Het heeft niet veel zin om je te focussen op een bepaalde camera of techniek. Die tijd is echt geweest. Door de digitale camera is de wereld zó veranderd. Oudere cameramensen zijn wat klassieker geschoold en maken zich alleen druk om ‘het plaatje’, maar ik wil ook graag weten hoe een nieuw apparaat technisch in elkaar zit. Wat de functie ervan is, en wat het kan.”

Waterval

Een voorbeeld heeft hij snel gegeven.

Johan Dijkstra “Ik kan wel zeggen dat ik de GoPro de meest overschatte camera ter wereld vind. Best leuk hoor, om met een cameraatje van een waterval af te springen”, zegt hij lichtelijk cynisch. “Maar tegenwoordig zie je mensen met dat ding totaalshots maken. Dat slaat echt nergens op. En dat wordt dan gewoon uitgezonden op tv. Bizar.

Zelf heb ik niet direct een favoriete camera. Experimenteren, daar hou ik van. Of ik nu met een Arri Alexa van een ton sta te hannesen of met een 5D Mark III, dat maakt me niet echt uit. Het gaat me om het creatieve aspect. Dat je samen iets maakt. Iets moois.”

De stap naar het vastleggen van een heuse bioscoopfilm lijkt snel gemaakt.

“Ja, daar wil ik uiteindelijk wel naartoe. Als je een onafhankelijke film schiet, dan kun je als director of photography samen met de regisseur helemaal losgaan. Nu moet ik me bij een commercial soms druk maken over een druppeltje dat niet mooi over het logo op een colaflesje rolt. Als je zelf de creatieve touwtjes in handen hebt, maakt dat niets meer uit. Maar dat is toekomstmuziek. Ik vind wat ik nu doe allemaal nog veel te leuk.“

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
GoPRO_style
Filmen met een actioncam
Niet langer hoef je topvideo’s te schieten met grote, logge camera’s. De gemiddelde actioncam is ...