Joby UltraFit Sling Strap camerariem: de oplossing!

Redactie Accessoires Reviews

Archief Digital Movie 124-2018
Heb jij ook zo’n hekel aan een draagriem die vervelend in je nek drukt, op de buik staat te hobbelen en/of lastig te hanteren op je zij hangt? Om het over de niet echt geruststellende bevestigingen nog maar niet te hebben. Dat lost de Joby Ultrafit camerasling allemaal bij zowel de videofilmende systeem- of reflexcamera als compacte camcorder voor je op.

Bij het langdurig met de camcorder of videofilmende fotocamera in de hand te moeten staan of lopen werkt vermoeiend. Tot pijn in de handen aan toe. Dat is niet bevorderlijk voor de bediening, het recht en stilhouden. Ook kan de dure body met objectief per ongeluk uit de hand schieten. Daarvoor zijn er toch de doorgaans meegeleverde cameradraagriemen? Helaas valt daarvan het ergonomische en operationele gemak en degelijkheid regelmatig tegen. Een goede oplossing hiervoor kan een camerasling of strap zoals die van Joby zijn.

Ongemakken en kwaliteit
Bij vrijwel elke fotocamera of compactere camcorder krijg je wel een fraai ogende camerariem met merknaam of logo. Echt comfortabel en functioneel zijn dergelijke bodyriemen in de dagelijkse praktijk meestal niet. Ze drukken vervelend tot pijnlijk in de nek. En het bungelt of hobbelt tijdens het bewegen maar hinderlijk op de buik. En als de camera of camcorder langs het lichaam hangt kan het lastig zijn om deze weer snel schietklaar te hebben. Een ander punt vormt de veiligheid tegen het per ongeluk uit de handen vallen. Alleen de camera aan de grip vasthouden is niet echt safe. En ook de bevestiging en het materiaal van dunne camerariempjes boezemen daarbij geen vertrouwen in.

Wat doet de Joby?
Kan een zogenaamde camerasling als die van Joby dit leed dan verzachten? Het antwoord luidt zonder meer ja en dan ook nog eens specifiek uitgevoerd voor de man of vrouw. In de eerste plaats drukt de Joby Ultrafit camerasling niet in de nek maar rust op de schouder en hangt over de borstkas. Naar keuze draag je de camera langs het lichaam of neemt deze kort voor de opname weer ter hand. Een slim systeem van de body volgende riemlussen zorgt ervoor dat je de camera snel paraat hebt en geen gedoe met verkeerde riemlengtes.

Je bevestigt de Joby Sling rotsvast onderaan het camerahuis via een statiefschroef op een draaiend asje (pivot). Een uitklappende halve ring maakt stevig aandraaien gemakkelijk. Desgewenst met een muntstuk nog verder aan te draaien.

Samenvattend
Het materiaal van de glijdende riemen en het schouderstuk is van professionele kwaliteit. Het is natuurlijk eerst even oefenen hoe het precies werkt maar daarna hangt de camera comfortabel, veilig (ook tegen diefstal) en snel paraat op je zij. Je kunt hem kopen voor
€ 35,95, maar nog mooier hij is vanaf heden gratis te verkrijgen als welkomstgeschenk bij een eenjarig abonnement op Digital Movie.

Prijs
Joby UltraFit Sling Strap camerariem € 35,95