Kleurcorrectie met Edius Pro 7

Redactie How to Software

Het mooie aan secundaire kleurcorrectie is dat u aan elk beeld de sfeer kunt geven die u wenst. Edius Pro 7 beschikt over een aantal uitstekende filters waarmee u elke kleur kunt isoleren en aanpassen. In dit artikel leren we u hoe deze filters werken.

Soms wilt u een specifiek beeld net even een andere kleur of tint geven, zodat het beter past tussen andere shots, om een bepaalde sfeer te creëren of om iets in het beeld te accentueren. Dan komt u binnen Edius al snel uit bij de twee belangrijkste secundaire kleurcorrectiefilters: Chrominance en 3-Way Color Corrector. Een aantal functies van deze twee filters overlapt elkaar. Zo kunt u met beide filters bijvoorbeeld een kleur isoleren en deze daarna veranderen. Het Chrominance-filter is meestal eenvoudiger in gebruik om een specifieke kleur te isoleren, maar met de 3-Way Color Corrector kunt u ook de kleur van het totale beeld herstellen of de witbalans corrigeren.

Chrominance

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb4Kies voor de volgende oefening een goed basisbestand en plaats dit op de tijdlijn van Edius Pro. Wij hebben een bestand met een boom en bloesem. Door de kleur van de bloesem iets te accentueren komt de boom nadrukkelijker in beeld en ontstaat er meer diepte. Om dat te kunnen doen moet u de kleur van de bloesem isoleren.

Zoek in het Effect-venster naar het filter Chrominance en plaats dit filter op de videoclip. Dubbelklik in het Information-venster op Chrominance om het filter in te stellen. Plaats onder het beeld in het Chrominance-filter een vinkje bij Show Key. In de recorder gaat het beeld op zwart met enkele witte puntjes. Het Chrominance-filter beïnvloedt alleen de witte delen in de recorder.

Klik aan de linkerkant op het bovenste vakje met het pipetje en vervolgens op het beeld in het Chrominance-filter op de bloesem. U kunt herhaaldelijk klikken om een goed startpunt te verkrijgen. Om te kunnen controleren of de key goed is gelukt, gaat u een tegenovergestelde kleur geven aan de bloesem.

Schakel de optie Show Key uit. Klik aan de rechterkant bij Inside Filter op het uitklapmenu met de naam Nothing. Selecteer uit de lijst Color Balance en druk daarna op de Setup-knop die daarnaast actief wordt. Trek de schuif bij Magenta-Green helemaal naar rechts. U ziet nu in de recorder dat delen van de bloesem helder groen worden. Maar nog niet alle bloesem is groen geworden. U gaat de key nu verfijnen.

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb3Klik op OK onderin het Color Balance-filter. Klik in het Chrominance-filter op het tabblad Color/Luminance. Plaats weer een vinkje bij Show Key. Verhoog of verlaag de Base of Range bij Chroma om op basis van kleurverzadiging de key te verfijnen. Verhoog of verlaag de Base of Range bij Luma om op basis van helderheid de key te verfijnen. Probeer de key zo af te stemmen dat de benen van de dame links onder in het beeld niet meer in de key te zien zijn. Desgewenst kunt u ook nog op basis van kleur proberen de key te verfijnen. Klik daarvoor op het tabblad Key Color en gebruik de schuiven bij YUV. Gebruik de schuif net zolang totdat u tevreden bent. Klik tenslotte op het tabblad Effect en klik op Setup naast het Color Balance-filter om de kleur groen te verwijderen en de kleur magenta iets aan te dikken. Uw beeld is nu aangepast. Doordat u binnen dezelfde kleurrange blijft, vallen eventuele foutjes in de key minder op. Daarnaast zijn dit soort kleurveranderingen goed te doen in een beeld waar die kleur verder bijna niet in voorkomt.

Het Mask-filter

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb5

Meestal krijgt u te maken met kleuren die ook elders in het beeld nog voorkomen. In dat geval is het noodzakelijk om een extra isolatielaag aan te brengen in de vorm van een Mask. Pak een mooie video, importeer deze in Edius en plaats op de tijdlijn. Stel, u wilt de kleur van deze auto veranderen. U kunt proberen een key te maken met het Chrominance-filter, maar wat u ook probeert, altijd verandert een aantal stellages van de garage ook van kleur, omdat deze nagenoeg dezelfde kleur hebben als de auto.

U moet de auto dus eerst isoleren van de rest. U kunt objecten en personen isoleren door een masker te maken. Zoek in het Effect-venster naar het filter Mask en plaats deze op de clip. Dubbelklik op het Mask-filter in het Information-venster om het masker te kunnen maken. Bovenin het Mask-filter staan icoontjes van een rechthoek, ellips en path. Kiest u voor de rechthoek of de ellips, dan klikt u eerst op dit icoontje en trekt u daarna met de muis een kader om het object of de persoon. U kunt de handvaten aan de uiteinden gebruiken om het masker te vergroten of te verkleinen. Om de auto vrijstaand te maken, kiest u voor het path-icoontje.

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb6Klik met de muis naast het rode frame van de auto om het eerste punt te plaatsen. Herhaal deze stap en ga zo rond de auto. U kunt inzoomen door bovenin de zoomfactor te vergroten. Het laatste punt laat u vallen op het eerste punt. Daarna verschijnt er een vierkant kader. Plaats nu aan de rechterkant onder het kopje Inside een vinkje bij Filter en klik op het icoontje rechts daarvan om een filter te kunnen selecteren. Kies Chrominance en klik daarna op het meest rechtse icoontje naast de naam voor de setup.

Klik in het Chrominance-filter aan de linkerkant op het icoontje met het cirkeltje en plaats twee vinkjes onderin bij Histogram en Show Key. Door de optie Histogram worden alleen die kleuren getoond die aanwezig zijn in het beeld. Positioneer met de muis het vlak in het Chrominance-filter nu over deze kleuren, zodat de kleur rood wordt geselecteerd. De auto wordt wit in de recorder. Klik op het tabblad Color in het Chrominance-filter. Hier staan de waarden die overeenkomen met de vier handvaten. De grootte en positie van het vlak kunt u met deze waarden aanpassen. Dit werkt erg fijn met het muiswieltje zodra u op een specifieke waarde hebt geklikt.

Zodra u de key oké vindt, klikt u op het tabblad Effect in het Chrominance-filter. Kies aan de rechterkant bij Inside Filter de optie Color Balance. Haal nu eerst het vinkje weg bij Show Key en klik daarna op Setup om het Color Balance-filter in te stellen. Kies een kleur die u wenst en klik onderin op OK om het Color Balance-filter te verlaten. Verfijn desgewenst de key nog iets nu de nieuwe kleur zichtbaar is. Klik daarna op OK om het Chrominance-filter te verlaten en terug te keren naar het Mask-filter. Klik onderin op OK om het Mask-filter te sluiten en uw secundaire kleurcorrectie is klaar.

De 3-Way Color Corrector

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb9Kies voor de volgende oefening een goed basisbestand, importeer dit bestand en plaats dit op de tijdlijn. Plaats het Color Balance-filter op deze clip om het contrast te herstellen. Voer bij Bright de waarde 8 in, bij Contrast de waarde 21 en bij Chroma de waarde 42. Sluit het Color Balance-filter en plaats nu het filter 3-Way Color Correction op de clip en open de setup van dit filter.

Met de 3-Way Color Corrector kunt u kleuren in het beeld aanpassen. Het bovenste gedeelte van de corrector bestaat uit drie kleurwielen. Met het linker kleurwiel, de Black Balance, beïnvloedt u de donkere pixels (shadows) in het beeld. Met het Gray Balance-kleurwiel verandert u de midtones of de grijswaarden. Tenslotte kunt u met het kleurwiel van de White Balance de lichtere pixels (highlights) in het beeld beïnvloeden. U verandert de kleur van de pixels door met de muis het grijze puntje in het kleurwiel te verplaatsten. U verandert de kleurtint door de buitenste ring van het kleurwiel te draaien.

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb10Met de ColorPicker in het midden van de corrector kunt u zelf aangeven welke pixels er moeten worden gezien als shadows, midtones en highlights. Staat de ColorPicker op auto, dan kiest Edius zelf de waarde. Color Range stelt u in staat om een variatie aan kleurtinten te kiezen. Dit doet u door herhaaldelijk op kleuren te klikken, terwijl u de shift-toets ingedrukt houdt.

In het midden van de corrector staat de Limit-box, met de vakken Hue (tint), Saturation (verzadiging) en Luminance (helderheid). Deze drie vakken kunt u afzonderlijk inschakelen door bij de naam een vinkje te plaatsen. Deze Limit-boxen zijn bedoeld om kleuren in het beeld te kunnen isoleren op basis van kleur, verzadiging en helderheid, waardoor het mogelijk wordt om eenvoudig secundaire kleurcorrectie uit te voeren. Past u deze Limiters niet toe, dan verandert u altijd de kleur van het complete beeld.

Op de vakken van de limiters staan vier lijnen, waarmee u het bereik van het vak kunt afbakenen. De twee buitenste lijnen zorgen voor een verloop van de afbakening van de binnenste twee lijnen. Door het pictogram Histogram display, rechts boven de Hue balk, aan te klikken wordt er in de drie vakken precies aangegeven waar de kleur en helderheidsinformatie zich bevinden in het vak. Door het pictogram Key display te gebruiken, dat naast het pictogram Histogram staat, kunt u alleen de key zichtbaar maken in het beeld van de recorder.

secundaire-kleurcorrectie-edius-pro-afb11Laten we eens kijken hoe het één en ander in de praktijk werkt. We gaan proberen van deze afbeelding de lucht blauwer te maken en het dak wat feller rood. U begint met de lucht. Eerst moet u deze afbakenen van de rest. Plaats een vinkje bij de limiters Hue, Saturation en Luminance en klik eenmaal op het pictogram Histogram display. Er verandert nog niets.

Klik op het pictogram Key display en zie dat het beeld op zwart gaat in de recorder. Klik met de muis op het cirkeltje bij Color Range en klik in de recorder waar de lucht zou moeten zitten. Een deel van de lucht wordt nu wit. Houdt de shift-knop ingedrukt en druk nog een paar maal hier en daar in de lucht om een zo goed mogelijke key te krijgen. Dat wil zeggen, de lucht moet helder wit worden in de key. Als het niet meer met klikken lukt, verander dan met het muiswieltje de waarden langzaam bij de optie Begin en End boven de drie limiters, nadat u op een getal hebt geklikt.

Als de key er goed uitziet, klikt u nogmaals op het pictogram Key display om terug te keren naar het normale beeld. Pak nu het grijze puntje in het Gray Balance-wiel vast en trek deze naar het blauw. Zie dat de kleur van de lucht helder blauw wordt.De volgende stap is om het dak wat feller rood te maken. Als u een tweede kleur wilt veranderen, dan moet u eerst het huidige 3-Way Color Corrector afsluiten en vanuit het Effects-venster opnieuw dit filter toekennen aan de clip. Volg dezelfde stappen als bij het veranderen van de lucht om de key van het dak te maken. Schakel de Key display daarna uit. Gebruik nu de Saturation-schuif onder de Gray Balance en zet deze op de waarde 200. Vindt u de felheid nog niet genoeg, dan kunt u het grijze puntje vastpakken in het wiel om deze iets naar het rood te bewegen. De correcties zijn nu klaar.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Philips 298PQ Ultra Wide
Review Philips Ultra Wide monitor
Voor de cineasten is een beeldverhouding van ‘21 staat tot 9’ niets nieuws. Veel Blu-ray- ...