Kogelwond: doe het zelf! Gruwelijk echt!

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 126-2019
Een gruwelijke kogelwond in het hoofd en bloed dat daar na een schietpartij uitloopt… Op film is het allemaal nep, maar het realistische effect maakt de film wel heel spannend. Met wat eenvoudige hulpmiddelen kunt u zelf uw kijker laten griezelen!

De afdeling Special Effects van een productiestudio zorgt voor levensechte effecten. Vooral als het gaat om schieten en vechten zijn er behoorlijk wat trucs nodig om het allemaal levensecht te laten lijken. Maar met eenvoudige hulpmiddelen en een beetje slim monteren, kunt u zelf de meest gruwelijke effecten realiseren. In dit artikel beschrijf ik er een: een kogel door het hoofd.

Wat is nodig?
Een van de meest gebruikte trucs is het gebruik van een kogelwond van was. Die wordt op de juiste plek aangebracht en van nepbloed voorzien. Dat ziet er levensecht uit.
Wat hebt u nodig?
1. Neuswas (was geschikt voor schminken);
2. Nepbloed;
3. Wat standaard make-up (donker rood en zwart);
4. Camera op een statief;
5. Montage-software;
6. Een moordenaar;
7. Een slachtoffer;
8. Een pistool.

Statief
We filmen alles met een statief, omdat het belangrijk is dat het kader (omgeving, achtergrond) van de opname niet wijzigt of verspringt. Ook de acteurs moeten op dezelfde plek staan.

Pistool
Koop een waterpistool en spuit deze zo nodig zwart. Je zult verbaasd zijn over het effect. Boor eventueel de loop wat uit en verwijder het waterstopje aan de achterkant.

Opnamen
1.Takes van de moordenaar
Laat hem gemeen kijken, eventueel zegt hij nog iets (dialoog uit het script) en daarna haalt hij de trekker over. Hij beweegt het pistool nog even iets omhoog om de terugslag van het pistool te suggereren.
Het geluid van de knal monteren we later in. Net als het vuur dat uit het pistool komt.
In datzelfde shot (maar het kunnen ook twee takes worden, natuurlijk) blijft de moordenaar even staan en doet dan wat hij vervolgens volgens het script moet doen, bijvoorbeeld weglopen of nog iets zeggen. Dan hebben we in één opnamesessie alles van de moordenaar voor de montage. En de moordenaar staat bij de opnamen steeds op dezelfde plaats. Extra cameraverplaatsingen zijn niet meer nodig.

2.Opnamen van het slachtoffer
Positioneer de camera en het slachtoffer op de juiste plaats. Maak daarna verschillende opnamen (zodat je later keuze hebt) van het slachtoffer. Hij zegt misschien nog wat, kijkt daarna verschrikt (er wordt een pistool op hem gericht) en gooit dan zijn hoofd met een ruk achterover.
Neem een aantal takes, met verschillende snelheden en met verschillende scherptes enz., zodat u later keuze genoeg hebt voor de montage. Maar de acteur blijft altijd op dezelfde plaats staan!

3.Schminken
Als de opnamen van het achterover gooien van het hoofd klaar zijn, blijft de acteur op DEZELFDE plaats staan en de camera ook, met dezelfde instellingen.
Met de acteur op dezelfde plaats, gaat u de acteur schminken. Het slachtoffer krijgt nu namelijk het kogelgat aangebracht, terwijl hij op dezelfde plek staat. (Inderdaad, niet zo handig, maar we hebben een alternatief, zie verderop.)
– Eerst wordt zijn huid gereinigd;
– Daarna krijgt hij nose wax (neuswas) opgebracht, waarbij u een ‘opstaand randje’ maakt met een gat van een centimeter – het gat lijkt wel iets op een vulkaan;
– De overgang tussen huid en gat/randje wordt met huidkleurige schmink of make-up weggewerkt;
– De binnenkant van het gat wordt met make-up donkerrood en zwart gemaakt.

4.Opname met kogelgat
Als het kogelgat is aangebracht, hervat u de opnamen. U laat het slachtoffer weer zijn hoofd naar achteren gooien en weer overeind komen. Het gat is dan duidelijk te zien. Het slachtoffer moet wel ‘dood kijken’ (dus niet lachen of andere expressies hebben) als hij weer overeind komt. Maak hier ook weer veel opnamen, zodat u veel keus hebt. Laat de acteur zo goed mogelijk dezelfde bewegingen naar achteren maken. En steeds op dezelfde plaats.

5.Extra bloed gebruiken
Moet de scène er nog enger uitzien, doe dan het volgende:
– De acteur met aangebracht kogelgat gooit zijn hoofd naar achteren;
– Hij blijft met zijn hoofd naar achteren staan;
– De grimeur druppelt bloed in het gat van de kogelwond;
– De acteur komt weer overeind.
Nu zal het bloed uit de kogelwond stromen.

Montage
Met al deze opnamen gaat u in de montagekamer aan de slag.
In feite hoeft u slechts 7 takes achter elkaar te zetten. Alles hangt af aan de juiste keuze van de takes en ook of de bewegingen van de acteur, met en zonder kogelgat, goed overeenkomen.
1. Bepaal de opname van de moordenaar die zijn pistool richt.
2. Bepaal de opname van het slachtoffer die verschrikt kijkt.
3. Bepaal de opname van de moordenaar die schiet.
4. Bepaal de opname van het slachtoffer dat zonder kogelgat naar achteren gaat.
5. Bepaal de opname van de moordenaar die strak kijkt na het schieten.
6. Bepaal de opname van het slachtoffer dat met kogelgat overeind komt.
7. Bepaal de opname van de moordenaar die wegloopt.
Shot nummer 5 mag slechts heel kort duren, een paar frames. Het is de bedoeling dat dit shot de overgang van de opname zonder kogelgat naar de opname met kogelgat maskeert.
Hier is het van belang de harde overgangen zo te kiezen dat die overgang inderdaad goed verloopt. Probeer uit wat het beste werkt.

Nabewerking
In de opname dient u bij het overhalen van de trekker nog een lichtflits uit het pistool te laten komen. En u moet een knal toevoegen. Het licht van de explosie haalt u van een website, zoals bijvoorbeeld www.detonationfilms.com (dit is niet altijd gratis).

Alternatief
Wie erg handig is met de montagesoftware kan een andere werkwijze hanteren. Een nadeel van de hierboven beschreven methode is namelijk dat de acteur exact op dezelfde plaats moet blijven staan, ook als hij wordt geschminkt. Er is ook geen overgang van een medium shot naar een close-up.
Om dat te vermijden, kunt u het kogelgat al vooraf aanbrengen. Het is dan trouwens niet nodig om een kort tussenshot van de moordenaar te gebruiken om de overgang van zonder kogelgat naar met kogelgat te maskeren.

Opnamen alternatief
1.Takes van de moordenaar
Maak een opname van de moordenaar, van zijn dialoog. En hij dreigt met het pistool, richt het pistool op het slachtoffer. Maak dat spannend, eerst een dialoog met een medium shot, daarna, bij de echte dreiging, een close-up. In deze opnamen is alleen de moordenaar in beeld, maar beiden mogen ook.

2.Opnamen van het slachtoffer zonder
Eerst een medium shot, met dialoog. Allemaal nog zonder kogelgat op het voorhoofd.
Breng nu het kogelgat aan. Voordat u dat doet, markeert u de plek waar het slachtoffer staat. De acteur kan van zijn plaats. Als het kogelgat is aangebracht, gaat de acteur weer op zijn plek staan en wordt een close-up opname gemaakt.

3.Korte opname slachtoffer met
Maak dan een (korte) opname van het slachtoffer in close-up.
– Hij kijkt verschrikt, want hij wordt bedreigd.
– Hij gooit met een ruk heel iets zijn hoofd achterover, niet te ver, hooguit 10-15 cm, om de inslag van de kogel te suggereren.
– Hoofd komt terug, slachtoffer kijkt ‘dood’ en valt uit beeld.
(Het is handig om het hoofd van het slachtoffer niet te veel naar links en naar rechts te laten gaan, dat scheelt montagewerk.)

Nabewerking
In de montagesoftware moet u nu aan de bak. In de hele opname 3. van het slachtoffer is de kogelwond te zien, dus ook tijdens het moment dat hij nog leeft.
Pas vanaf het moment dat de moordenaar schiet, het moment dat het slachtoffer zijn hoofd iets achterover gooit, mag het kogelgat te zien zijn.
1. Monteer de film volgens de dialoog.
2. In de take vlak voor het schieten, waarin het slachtoffer nog leeft en het kogelgat te zien is, maskeert u het kogelgat.
3. Op het moment van schieten haalt u de maskering weg.

Maskeren
Het maskeren doet u door in de desbetreffende frames de kogelwond te bedekken.
– Maak een still van het frame met het kogelgat.
– Bewerk het voorhoofd en werk het kogelgat weg.
– Op het moment dat het kogelgat in beeld moet komen, haalt u de maskering weg.
Dat is dus op het moment dat de acteur zijn hoofd iets naar achteren gooit, niet te ver. Dan wordt hij namelijk getroffen. Op dat moment stopt de maskering en de hoofdwond is goed te zien! Het is een kwestie van uitproberen en het effect is gruwelijk. Klaar!

Motion tracking
Is het zo eenvoudig als hierboven staat? Jazeker. Toch is het goed oefenen met het maskeren. Want in feite dient u met de montagesoftware een gedeelte van het voorhoofd over het kogelgat heen te schuiven om het gat te maskeren. In Adobe en veel andere software is daarvoor een tool aanwezig.
Zoek in uw montagesoftware naar iets als ‘motion tracking’. Hiermee kunt u een gedeelte van een plaatje (een still) met de bewegingen van de film mee laten bewegen.

Veiligheid eerst!
Veel bloedstollende trucs vindt u op internet, op Youtube.com. Zoek naar ‘movie tricks’ en er komen er heel wat voorbij. De trucs in dit artikel zijn Indy Mogul en Film Riot. Zoek in Youtube op deze namen. Doe niet alle trucs zomaar na!
Wees altijd voorzichtig met al dit soort trucs. Bent u niet ervaren met schminken, raadpleeg dan een schminkspecialist. Deze weet ook alles van allergieën, zodat uw medewerkers het juiste spul krijgen aangebracht. Experimenteer niet met nepbloed als u niet precies weet wat er inzit. Raadpleeg de fabrikant of de verkoper.

Veiligheid eerst!
Ik wens u veel succes met deze filmtrucs. Maak er iets gruwelijks moois van!

Pieter Reintjes

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nieuwe editie Digital Movie 128-2019
Hij ligt een deze dagen bij onze abonnees op de deurmat en is te vinden in de kiosk ...