Leerzaam documentaireproject: mix van theorie en praktijk

Redactie Report

Archief Digital Movie 119-2018
Het jaar 2017 stond voor de filmclubs van ZH’12 in het teken van ‘de documentaire’. De deelnemers aan het project De Drieslag leerden veel en werkten aan vijftien films. Pieter Reintjes verzorgde een aantal workshops en sprak voor Digital Movie met drie filmmakers.

Het project De Drieslag bestond niet alleen uit het opdoen van theorie. Met name de praktijk was belangrijk, zelf doen, en het resultaat van alle inspanningen bestond uit maar liefst vijftien documentaires die op de première van 25 november werden vertoond.

Alles is mogelijk
Een van de deelnemers was Barbara Freigang van de Haagsche Amateur Filmclub (HAF): “Mijn eerste korte documentaire Alles is mogelijk is een impressie van het leven van een jonge, gehandicapte man die een beroemde dj wil worden. In mijn film volg ik Lukas in zijn dagelijkse leven en zo maakt de kijker kennis met zijn verzorgers, begeleiding, familie en vrienden.”
De film werd enthousiast ontvangen en maakte diepe indruk door met name de ontwapenende beelden van de energieke hoofdpersoon Lukas. Barbara: “Hoofdpersoon Lukas is een bijzondere man. Hij raakt iedereen met zijn enthousiasme, doorzettingsvermogen en zijn geweldige gevoel voor humor. Ondanks zijn beperkingen heeft hij besloten zijn leven te vieren en zijn grote dromen na te jagen. Het is een heel inspirerend verhaal en ik geloof dat hij in de toekomst met zijn muziek de wereld zal veroveren.”
Barbara vond het project De Drieslag leerzaam en interessant: “Tijdens de workshops van De Drieslag heb ik de basisprincipes van scenarioschrijven, cameraregie en interviewtechnieken geleerd en veel praktische tips gekregen. De meest belangrijke ervan is dat elke film de kijker moet raken en verrassen en dat je als filmmaker de kijker in een emotionele en interessante reis meeneemt. Niet minder belangrijk is de keuze van het onderwerp, want hoe meer het thema ons aanspreekt, hoe makkelijker het is het beste eruit te halen en er met hart en ziel aan te werken. Natuurlijk ook een goede voorbereiding, duidelijke doelstelling en gedurfd camerawerk zijn van groot belang. Ik ben zelf tevreden over mijn documentaire, maar aangezien het filmproces niet alleen leuk, maar ook best ingewikkeld is, wil ik me nog verder in deze richting ontwikkelen.”

Stationspiano
Vanuit de HAF nam ook Shimon Pinto deel aan het project. Gesteund door Alexandra Gabrielli en Barbara Freigang werkte hij aan een film over de piano op het Centraal Station Den Haag. Met deze film liep Shimon veel risico, omdat je wel geluk moet hebben om de juiste hoofdpersonen op je draaidag op het station tegen te komen.
Shimon: “Op het station staat een piano en dat fascineerde mij enorm. Wie zijn al die mensen die gehaast op weg naar een trein toch even de tijd nemen wat te spelen? Tijdens de workshops heb ik het onderwerp voorgesteld. Wij moesten in korte tijd een groep vormen en binnen de groep een onderwerp verzinnen, kiezen en een start maken met de uitwerking. Die piano was mijn fascinatie en het leek mij dat we met dat fenomeen een leuk en licht oefenonderwerp hadden gevonden.”
Shimon vond het moeilijk om een goed team te vormen en dit goed in te richten. “Dat is een moeilijk aspect: hoe vorm je een team en hoe word je een plezierige en vruchtbaar samenwerkende ploeg? Of blijft films maken toch egocentrische aangelegenheid? Door gebrek aan die hechte samenwerking en daardoor aan capaciteit, dreef de film van het voorgenomen plan en scenario af en miste diepgang. Vreemd genoeg keerde het gevoel terug naar mijn persoonlijke fascinatie met wat zich rondom de piano afspeelt.”
Het resulteerde in een mooie film met veel pianomuziek, maar ook met interessante gesprekken met de pianospelers. Waar gaan zij heen en waar hebben zij leren pianospelen? Wat is hun favoriete nummer? Spelen zij nog vaak? Dat alles, in combinatie met het ontwakenen de drukte van een station, maakt de film tot een interessant document. Shimon moest veel obstakels overwinnen. “Een dagvergunning voor het filmen met een ‘echte’ camera op het station is erg duur, dus hebben we daarnaast op andere dagen ook met mobiele telefoons en dergelijke gefilmd. De verschillende camera’s deden niet altijd wat ik wilde, met daardoor wel kwaliteitsverlies, maar ik heb er veel van geleerd. Interessant in het project vond ik ook, zo goed mogelijk naar documentaires kijken om zo van verschillende stijlen te leren. Ook begrijp ik nu beter dat het maken van een documentaire tijd kost.”

Wijngaard De Bilderhof
Een groot aantal leden van filmclub Cine ’67 maakte een documentaire over wijngaard De Bilderhof in Dordrecht, de wijngaard van Wilco Venhuizen. De film neemt de kijker mee naar de wijngaard en verbeeldt het verhaal van Wilco, zijn leven en hoe hij heerlijke wijn maakt.
Emile de Gruijter en Margot de Jonge vertellen hoe zij aan het onderwerp kwamen. “Er stond in een wijkkrant een artikel over de wijngaard. Dat trok onze aandacht, omdat wij in Frankrijk ook al een enkel contact hadden met een wijnboer. Wij vonden dat wijn maken erg interessant. Ook de agrarische achtergrond van Emile speelde mee in de onderwerpkeuze.”
De club is tevreden over het project De Drieslag. “Het plan van aanpak was een goede hulp om de film van de grond te krijgen, vooral als het gaat om de voorbereiding en het schrijven van het scenario. Wij waren ons er wel van bewust dat dit onderwerp geen conflict in zich had.”
Deels is dat conflict wel aanwezig, omdat Wilco toch afhankelijk blijft van de natuur en het verloop van het proces. De film begint dan ook met die spanning: zullen Wilco’s druiven de onverwachte vriesnachten overleven of is de oogst verloren? De makers hebben vele uren doorgebracht op de wijngaard en vele uren gefilmd, want alle aspecten van het proces komen aan bod. De start van de wijngaard, de Duitse wijnen die Wilco zo inspireren, de prijzen die hij met zijn wijnen wint etc.
“Er zijn binnen dit project flink wat films gemaakt, dus dat is heel positief,” vinden Emile en Margot. “Misschien is de interesse om vaker een documentaire te maken aangewakkerd. Wij vinden zelf dat wij met De Bilderhof een leuke film hebben gemaakt.”

De films van De Drieslag
Het doel van het project De Drieslag van ZH’12 was “individuen of groepen de gelegenheid bieden een documentaire te maken, onder begeleiding van deskundigen uit de amateur- en professionele wereld om zo nieuwe contacten te leggen en bestaande kennis en vaardigheden te vergroten”.

Door dit project wilde ZH’12 bereiken dat er een aantal kwalitatief goede documentaires werd geproduceerd en dat het de deelnemers zou stimuleren in de toekomst meer en betere films op festivals aan te bieden. Zowel clubs als ZH’12 boden cursusavonden en -dagen aan. In het project was een aantal workshops te volgen: scenario schrijven, interviewtechniek, scriptdoctor, do’s and don’ts, een festival (premièredag) en een evaluatie/analyse.

Het blauwe huis – Evert Hasselaar (Toverlint) – 20 min. Een opdrachtgever voor een innovatieve nieuwbouwwoning wordt gedupeerd door een failliete bouwregisseur, krabbelt op en maakt met behulp van zijn vader een nieuwe start, dat in een ActiveHouse, het “blauwe huis”, resulteert.

Glijdend door de tijd – Wim van Putten (Cine 67) – 14 min. Tom en Yvonne Immerzeel, Ton Meenhorst, Dick Schmidt, Chris Smit. Een film over de historie van de schaats.

Het kan ook anders – Filip Sleurink en Sjors Los (Filmgroep Capelle) – 8 min. Een documentaire over de problemen, maar ook goede zaken waar iemand in een rolstoel tegenaan loopt (rijdt) in Capelle a/d IJssel.

Fear the unknown – Peter Heemskerk (HAF) – 12 min. Een jonge fotograaf probeert verlaten gebouwen binnen te dringen om daar prachtige foto’s te maken. Zijn foto’s hangen nu in verschillende galeries.

Scotch Malt Whisky – Frans Boymans (Cine 67) – 13 min. Hans van Eldijk, Ruud Vermeul, Bert Mellaart, Miep Wolff, Henk Kooij. Deze whisky heeft meer dan je zou vermoeden.

Stationspiano – Shimon Pinto (HAF) – 20 min. Alexandra, Barbara, Inge, Jan H., Willemien. Dag uit het leven van een Stationspiano, voornamelijk gefilmd met mobile telefoon, vanwege restricties vanuit de NS.

Voila: Vrouw en Koe – Mieneke Meij (HAF) – 15 min. Jan Bauer, Martin Mosterd, Shimon Pinto, John Sterk, Myra Vervaart. Louise, een jonge vrouw krijgt informatie over oudere vrouwen, waardoor ze haar mening over hen wijzigt.

Zuidlaardermarkt – Evert Hasselaar (Toverlint) – 13 min. Voor de 817e keer wordt de grootste paardenmarkt in Europa gehouden, compleet met kermis en warenmarkt. Een impressie van hoe het er op deze hectische markt aan toe gaat.

Alles is mogelijk – Barbara Freigang (HAF) – 12 min. Een kijkje in het leven van een spastische jonge man die met hulp van vrienden en familie zijn wensen in vervulling kan laten gaan en daardoor een zo compleet mogelijk leven kan leiden.

Een ontdekkingstocht in een voortdurende staat van verwondering Jan Hordijk en Henk Hordijk (RVSL) – 17 min. We volgen Leen Hordijk die door onderzoek in diepere aardlagen verrassende ontdekkingen doet.

Mond houden – Peter Uiterdijk (RVSL) – 17 min. José van der Linden, Rik Kapoen, Kees van Driel

Meer dan een half miljoen mensen hebben een groot geheim: zij zijn de (klein)kinderen van NSB-ouders. Hoe wordt dit taboe doorbroken, zodat zij hun mond niet meer houden?

Gouda in de put – Evert Hasselaar en Heidi Jonker (Toverlint) – 20 min. Gouda kampt met een dalende bodem en wordt bedreigd door hoosbuien, hoge rivieren en de stijgende zeespiegel. Een bewoner, hoogheemraad en beheerder van een historisch gemaal nodigen uit tot meer bewustwording over de steeds dieper wordende put.

De Bilderhof – Emile de Gruijter (Cine 67) – 25 min. Margot de Jonge, Harry Noy, Lucie van Kammen, Hennie Wanders, Margreet Strik, Henk Schouten. Wilco Venhuizen heeft een wijngaard in Dordrecht. Wij volgen hem gedurende een jaar tijdens zijn werkzaamheden die moeten leiden tot enkele lekkere Nederlandse wijnen. (Bron: programmaboekje festival.)

Verrijking
Website van De Drieslag: http://bit.ly/2lwnYDO

Pieter Reintjes

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Sony Compacte soundbar
De nieuwe 2.1-kanaals HT-SF200 compact soundbar maakt van de woonkamer een thuisbioscoop. Het compacte design ...