Londen zo volledig mogelijk in beeld, maar hoe doe je dat?

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 127-2019
Ga je met de videocamera naar Londen? Een prima keuze. Deze stad ligt in het zuidoosten van Engeland, wordt van west naar oost doorkruist door de rivier de Theems en krioelt van de mensen die zich als een mierenhoop door elkaar heen begeven. Maar hoe breng je in hemelsnaam al die indrukken met de videocamera zo volledig mogelijk in beeld? Richard Helwig reisde naar deze miljoenenstad en doet verslag.
Je kunt de reis al beginnen met het maken van enkele opnamen op het vliegveld. Bagagekarretjes, reizigers op roltrappen en haastige stewardessen geven een leuke indruk van de situatie. Deze opnamen zijn zelfs al ruim van tevoren te maken.

Door de vele indrukken
Het nadeel van grote steden is dat je eigenlijk niet zo snel weet waar je heen moet als je in een korte tijd veel wilt zien. Tijd om je goed voor te bereiden met een reisgids over Londen is er niet altijd. Eenmaal ter plekke aangekomen word je overweldigd door de vele indrukken. Er komt zoveel op je af. Wat te doen? De kenmerkende, zwarte taxi is allang niet meer goedkoop maar schrikbarend duur, rijden met je eigen auto wordt afgeraden vanwege de drukte, parkeertarieven en de tolheffing. Reizen met de metro is leuk, maar je ziet niets onderweg en het vereist de nodige voorbereidingen als het om het uitstippelen van al die ingewikkelde routes gaat. Lopen kan wel, maar om een hele stad te af te struinen, wordt weer teveel van het goede. Hoe kun je een stedentrip als deze zo goed mogelijk invullen?

Gemak voorop
Voordeel is natuurlijk dat je je geen moment zult vervelen als je de videocamera uit de tas haalt. Het gebruik maken van een ‘Hop-On Hop-Off’ bus is favoriet bij iedereen die gemak voorop stelt en tegelijkertijd niets wil missen van een drukke stad als Londen. In één oogopslag zie je de opstappunten bij jou in de buurt. Vervolgens kies je zelf welke bezienswaardigheden je nader wilt bekijken en wilt vastleggen door de stopplaatsen uit te kiezen. Ben je klaar en wil je weer verder, dan hoef je nooit lang te wachten op de volgende bus om je reis te vervolgen. De routes zijn zorgvuldig ontworpen om je zo snel mogelijk van de ene locatie naar de andere te brengen. Wat je niet wilt zien, laat je natuurlijk aan je voorbij gaan.

Bezienswaardigheden
In Londen valt oneindig veel te beleven. Voorname gebouwen, stadsparken, musea, winkels en vooral mensen. Bezienswaardigheden zoals de Big Ben, Houses of Parliament, de Tower of London, de Tower Bridge, Buckingham Palace en het reuzenrad London Eye. Rij je mee met een dergelijke bus, dan mis je ze niet. Of ga lekker shoppen en mensen bekijken (en vastleggen)! Bezoek Harrods, Marks & Spencer en allerlei kleinere winkels. Bond Street, Oxford Street en Regent Street nodigen uit om er eens doorheen te slenteren. Bekende markten zijn Camden Market en Petticoat Lane Market, evenals markten in Covent Garden en Portobello Road.

Geheel ander perspectief
Met deze mogelijkheid leer je zo’n stad op de meest snelle manier kennen zonder tijd te verliezen. Je bent van alle gemakken voorzien. Zo zit je vaak in een comfortabele stoel met gratis Wifi, zijn er meertalige audiogidsen beschikbaar en er is ruimte voor rolstoelen en kinderwagens. Bij mooi weer kun je boven en dus buiten zitten. Je ziet de stad op die manier uit een geheel ander perspectief. Bij slechtere weersomstandigheden zit je binnen. Filmen wordt dan wel wat moeilijker. Met de verschillende, handig gekleurde routes kun je alle kanten op. Het is aan te raden om je tickets van tevoren online te kopen. Je hoeft in dat geval niet ter plekke in de rij te gaan staan en mag je op jouw route vanaf elk opstappunt de bus instappen. Er zijn 24-uurs, evenals 48-uurs en 72-uurs kaartjes verkrijgbaar waarmee je onbeperkt kunt reizen binnen de aangegeven periode. Inclusief de mogelijkheid om deel te nemen aan diverse wandeltours en een rondvaart op de Thames. Er zijn verschillende aanbieders. Toegegeven, goedkoop zijn ze niet. Koop je kaartjes alleen bij de officiële aanbieders. Hotels verkopen ze vaak ook, maar je betaalt dan niet zelden stukken meer.

Straatinterview
En waarom maak je niet eens een straatinterview in Londen? Het is makkelijk en snel op te nemen. Mensen genoeg, zou je zo zeggen. Alleen dan krijg je de kans om interessante uitspraken van mensen te krijgen. Stel ze directe vragen: ‘Wat vindt u van Londen?’ of ‘Welke bezienswaardigheden vindt u het leukst?’. Monteer alleen die antwoorden die daadwerkelijk bijdragen aan het verhaal. Zoals: ‘Ik was pas twee jaar toen ik hier kwam wonen en ben nog steeds een groot liefhebber van deze stad!’ of ‘De London Eye, daar moet je in geweest zijn!’. Wat de kijker te zien krijgt, zijn uitspraken van toevallige passanten van wie je als filmmaker geen enkele voorinformatie hebt. In feite hoeft dat ook niet. Belangrijk is om te weten vanuit welke positie iemand spreekt (is het bijvoorbeeld een inwoner of een toerist?).

Typeren de sfeer
Het draait niet alleen om het beeld. Bij het op straat filmen, krijg je onverwijld te maken met set noise. Hieronder wordt verstaan het geluid dat als natuurlijk onderdeel van de handeling en de omgeving kan worden vastgelegd. Denk hierbij aan stadsrumoer, een blaffende hond, ronkende auto’s of een huilend kind. Die geluiden typeren de sfeer. Zou je beelden laten zien van druk stadsverkeer met daarbij het geluid van tjilpende vogels, dan ontstaat grote verwarring bij de kijker. Iedere situatie heeft immers zijn eigen bijpassende geluidssfeer. Set noise zal zich niet beperken tot achtergrondgeluiden alleen. Uitgesproken teksten van personen die worden geïnterviewd op straat kunnen bijvoorbeeld ook worden gezien als set noise. Eigenlijk betreft set noise alle geluiden die synchroon met de beelden worden opgenomen. Het geeft een actueel beeld van de omstandigheden van het geluid ter plekke. Wat de kijker ziet en hoort, moet dus met elkaar in overeenstemming zijn.

Verre van ideaal
Toch kunnen al die geluiden die met het beeld worden opgenomen, verre van ideaal zijn. Het zal de kijker niet irriteren als in werkelijkheid het geluid apart is opgenomen, op een ander moment. Sterker nog, het valt niet eens op! Omdat het net even iets beter klinkt. Omdat een vrachtwagen teveel herrie maakt of omdat een groepje toeristen druk met elkaar aan het praten is, precies op het moment dat je aan het filmen bent. Dus kun je het geluid van de Big Ben laten horen, terwijl auto’s door elkaar heen razen en mensen wachten voor de verkeerslichten. Het achteraf kiezen van een moment om een geschikt stuk geluid op te nemen, is nog niet eens zo’n overbodige luxe! Op iedere locatie kun je de nodige verstoringen van het geluid verwachten. Bedenk dus altijd: beeld goed? Okee, maar geldt dat ook voor het geluid? En de muziek? Natuurlijk maak je hier gebruik van, afgewisseld met het geluid op de locatie. Het werkt ondersteunend en werkt op sommige momenten zelfs als inspiratiebron. Doedelzakmuziek doet de kijker meteen denken aan Schotland, gejodel aan Oostenrijk en bij draaiorgelmuziek schiet Amsterdam in je gedachten.

Drie aandachtspunten
Bij de keuze van de camerastandpunten zijn er drie aandachtspunten waar je rekening mee moet houden. Allereerst gaat het om de functionele eis. Dat betekent dat hetgeen je aan de kijker wilt tonen, ook goed te zien moet zijn. Daarnaast zijn er eisen van esthetisch belang. Zo mogen shots niet lelijk zijn waardoor de kijker afhaakt. En heb je te maken met technische eisen. Denk hier bijvoorbeeld aan tegenlicht. Contrasten nemen de overhand waarbij donkere delen worden onderbelicht en lichte delen overbelicht. Zorg dat je de handleiding van de videocamera goed hebt doorgenomen om technische problemen goed de baas te kunnen. Vergeet hem niet in je tas mee te nemen.

‘Stap in de opwindende wereld van de televisie’
De BBC organiseert op verschillende plaatsen in Groot Brittannië de zogenaamde BBC Tours. ‘Stap in de opwindende wereld van de televisie’: het is een reclameleus die wordt gebruikt om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Volgens de website van de BBC worden ieder jaar duizenden bezoekers verwelkomd. Ik ging al eerder naar Londen om een dergelijke tour mee te maken. Leuk voor filmers? Het oordeel bleek echter meer dan teleurstellend. Met een groepje van ongeveer tien mensen betraden we het grote BBC gebouw. Dit is het hart waar de bezoeker denkt veel te gaan zien. Mijn verwachtingen waren hooggespannen. Op zijn minst dacht ik aan een studio met televisiecamera’s, waar wel of niet iets wordt opgenomen. Met een kijkje in een montagestudio. Een cameraman die iets uitlegt over hoe het maken van opnamen in zijn werk gaat of een editor die vertelt over het boeiende vak van het monteren. Maar het is niets van dat alles. Deze hoop is snel vervlogen. Het enige dat ik te zien kreeg, was een verdieping ergens bovenin, tegen het plafond aan, waar ik door een smal raampje in een studio lampen kon zien hangen. Op een gang waar een blauw doek was gespannen en waar je als bezoeker voor kon gaan staan om de chromakey techniek te ervaren. Een kijkje in een lege kleedkamer, waar volgens de dienstdoende medewerkster veel bekende artiesten zich zouden hebben omgekleed. En het spelen van een quiz in een aparte ruimte welke was nagebouwd als een soort van studio. De tour is vervelend en zet de kijker in feite voor schut. Herhaaldelijk heb ik tijdens de tour gevraagd naar meer diepgang. Zonder enig resultaat. Niet meegaan met dit soort ‘rondleidingen’ dus.

Richard Helwig

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Tips & Trucs van Video College: slimme kabeltjes
Archief Digital Movie 127-2019 Een groot aantal videohobbyisten werken met camera’s die zijn uitgerust met ...