Magix Music Maker: een prima muziekpakket!

Redactie Audio Reviews

Archief Digital Movie 133-2020
De Magix Music Maker is al jaren een begrip voor hobbymatige videoproductie en muziek maken. Een relatief eenvoudig te gebruiken studiopakket om even snel een soundtrackje, achtergrondmuziekje, samengestelde opname of hit te maken. Voor video maak je de soundtrack geheel op maat van de beelden. En bij het zelf componeren krijg je originele muziek zonder copyright.

Een aardige geluidsstudio is bij het maken van videofilms nooit weg. Je kunt ermee componeren, mixen, opnemen en masteren voor de soundtrack. En heb je zelf niet zo’n talent dan staan er tal van loops, digitale fragmenten en instrumenten plus geluidseffecten ter beschikking. Dan heb je bovendien geen probleem met eventuele muziekrechten.
De Magix Music Maker is geschikt voor het vervaardigen van soundtracks, eigen muziekstukjes, jingles en intro’s en het muzikaal aankleden van podcasts. Bij de Premium versie kan je zelfs in Live Pad-modus beats veranderen in een soort live mix en remix. Activeer drums, breaks of zang op de 16 pads en neem volledig nieuwe sporen op met bestaande elementen.

Soundtrack met soundpools
Geen zin om ergens een toch niet passend of belegen achtergrondmuziekje van internet of een cd te halen? Maak dat dan eenvoudig zelf voor je videofilm, clip of podcast. Music Maker gebruikt daarvoor onder andere soundpools. Dat zijn collecties/audiobibliotheken met direct te gebruiken muziekfragmenten, geluiden of effectsounds.
Er is afhankelijke van de versie van Music Maker keuze uit diverse bibliotheekcollecties. Een Soundpool Collection bestaat uit verschillende soundpools. En een soundpool bevat honderden loops en samples. Zo zijn er bijvoorbeeld loops voor verschillende soorten instrumenten, kant-en-klare melodieën of thema’s, vrouwelijke en mannelijke zangpassages of rap-lines. In het gebruikersinterface van Music Maker sleep je deze soundloops via drag & drop in de sporen (audiotracks) van de studiotijdlijn-omgeving. Het past vrijwel altijd en klinkt dikwijls ook meteen goed.
Per loop zijn zeven verschillende toonniveaus beschikbaar. En deze passen zich automatisch aan het toonniveau van de samples aan die al in het spoor beschikbaar zijn. Kortom, de onervaren muziekmaker krijgt zonder kennis van noten of muziektheorie per direct al goede resultaten.
Afhankelijk van de Music Maker Edition heb je de keuze: 1 Soundpool Collection en 1 Soundpool (Plus Edition) of 1 Soundpool Collection en 3 Soundpools (Premium Edition).

Virtuele instrumenten en engines
Behalve loops geheel uit een bibliotheekblik kan je met Music Maker ook zelf gedigitaliseerde instrumenten aansturen. We beginnen met de drums en de bassen. De Drum Engine voorziet in het klassieke geluid en de stijl van legendarische drummachines en samplers. Met de Beatmaker kan je eens lekker experimenteren met de vele mogelijkheden voor de kicks, snares, toms, hi-hats en cymbals. Je kan deze meteen ook mixen. De Bass Machine beheert de basgeluiden van baslijnen en pompende bassen tot tal van filters en effecten. Je kunt desgewenst ook basgeluiden aanmaken en opslaan.
Dan de strijkers en de gitaren. Een strijkersensemble (String Ensemble) is altijd goed om de filmische sfeer eens lekker aan te zetten. Bij deze krachtige strijkers is er een ruime keuze aan presets en verschillende instellingen, van klassiek tot elektronische geluiden van synthesizers. En een stemmig gitaarspel vanuit de Power Guitar brengt rust of zweept juist op. Kies bijvoorbeeld uit rock and roll, klassieke gitaar, heavy metal en reggae. Uiteraard ontbreken de orkesten en koren niet. Met de Orchestral Ensemble zet je de blaasinstrumenten en houtblazers, drums, strijkers etc. in de orkestbak. Daar dreunt Starwars uit de speakers. Ideaal voor de krachtiger soundtracks. Maar ook gewone film- en popmuziek, hiphopbeats of dance-tunes zitten in het orkestrale vat.
Onder Choir zitten de koren. De keuze varieert van klassieke koren, donkere mannenstemmen en kristalheldere vrouwenkoren tot gemixte zanggroepen. Met deze virtuele koren bouw je in muziek een zowel decente achtergrondondersteuning, als een dragende melodiestem in bij een klassiek orkest.
Zoals gebruikelijk ondersteunt Magix Music Maker het muziek componeren naar keuze met de muis, toetsenbord of MIDI-keyboard. Al naar gelang Music Maker-versie is er keuze uit drie Magix-instrumenten en een Tiny-instrument (Plus editie) of zes Magix-instrumenten en twee Tiny-instrumenten (Premium Edition).
N.B.: Tiny-instrumenten zijn verschillende percussies zoals Bongo’s, Conga’s, Shakers en Claps & Snaps.

Overige specificaties
Je eigen stem opnemen doe je met Audio-Recording. Idem het op een MIDI-keyboard spelen van (eigen) melodieën. Met de MIDI-editor kan de muziekmaker simpel noten toevoegen, verplaatsen of verwijderen.
Geen compositieprogramma zonder geluidseffecten. Die doen het altijd goed bij videofilms en podcasts. Wij noemen in deze Chorus, WahWah, Flanger en Echo. De bas- en gitaarversterker Vandal SE doet zijn werk naar behoren zonder kwaliteitsverlies.
Tot slot het eindresultaat: De Master Soundtrack. Het aanmaken kan geheel automatisch of via een Audio Suite. Deze laatste biedt onder andere een parametrische equalizer, limiter en StereoFX-module. Vanaf de Premium Edition zijn de iZotone Ozone 8-bands equalizer en Ozone Elements aan boord. De Core FX-bundels voorzien in extra mastering- en delay-effecten.

Samenvattend
De Magix Music Maker biedt onder Windows een prima muziekpakket voor het zelf componeren, opnemen en masteren van de Soundtrack. Na een korte leertijd kan je er veel mee. Bij een volgende versie graag een wat minder druk scherm. Alles staat er duidelijk op doch de beginner kan in de veelheid de weg kwijtraken. Geschikt voor video, podcasts en eigen hits.

Info
Magix Music Maker 2020 Premium Editie € 129,-
Magix Music Maker Plus Editie € 59,-