Monteren op de mediaservers: postproduction vanuit thuis

Redactie How to

Archief Digital Movie 134-2020
Met een mediaserver kan je ook gewoon monteren. Dat kan zowel met de eigen montagesoftware thuis, op een lokaal netwerk of in de cloud. En naar keuze via groupwork ook met meerdere editors. Een kort overzicht hoe dit in zijn werk gaat.

Mediaserversers zijn er niet alleen voor het afspelen van AV-materiaal en het aansturen van shows of evenementen. Het zijn tevens slimme opslagmedia die de NLE-software kan benutten voor het bewerken, afspelen en exporteren van videofilms. Er valt daarbij verder nog onderscheid te maken tussen montage achteraf (postproduction) en live. En behalve met de eigen montagesoftware editen beschikt een aantal mediaservers ook over interne softwarematige NLE. Verder wordt er bij editing op video/mediaservers een onderverdeling gemaakt in een Direct Attached Storage (DAS, de computer is direct met een RAID-configuratie verbonden), Network Attached Storage (NAS), Storage Area Network (SAN) en een centrale mediaserver in een netwerk of the cloud. In principe maakt dat voor de montage allemaal niet zo uit mits de NLE-software compatibel is met de hardware en bestandsopslagstructuur van het desbetreffende opslagsysteem. Wel heeft een NAS een betere databeveiliging.

Met het eigen montagepakket
In feite is het heel simpel: geef bij de eigen NLE-software op welke drive en in welke map de bestanden worden opgeslagen en bewerkt. Dan kan je gewoon met de eigen pc of notebook en montagesoftware aan de slag. Het doet er niet toe welk pakket je dan gebruikt als het maar de NAS of mediaserver als opslagmedium herkent.
In geval van de Network Attached Storage (NAS)-unit heb je de beschikking over een externe harddisk, RAID-configuratie (combinatie van meerdere gelijk opererende harde schijven) of SSD-opslag. Je kunt deze NAS rechtstreeks via een kabel aan de unit, over het (thuis-)netwerk of draadloos (let op de bandbreedte) bereiken.
Bij de NAS zijn er enkele issues. Een comfortabel grote opslagcapaciteit spreekt voor zich. Daarbij zijn snelheid (CPU/GPU en connectoren zoal Thunderbolt, minimaal 1 GB Ethernet en USB-C 3), op maat te configureren  en compatibel met jouw NLE-pakket.
Montagepakketten die het goed doen met NAS en mediaservers zijn Edius Pro/Workgroup, Adobe Premiere Pro CC met Studio Network Solutions (SNS), Final Cut Pro X, Avid Media Composer, de Video Director en Vegas Pro.

Gedeelde projecten
Steeds meer montagesoftware biedt een mogelijkheid voor shared projects. Dat zijn gedeelde montageprojecten waaraan meerdere editors (tegelijkertijd) kunnen werken. Dat kan zowel in een lokaal netwerk als ‘in the cloud’ op afstand.
Er wordt onderscheid gemaakt in standaard montage en colour grading (de optimale kleurenbewerking). Een belangrijk voordeel van samen (heet collaboration) monteren in een netwerk of in the cloud is dat de verschillende deelnemers elk hun eigen deel of specialiteit kunnen uitvoeren.
N.B.: Let op! Er zijn bij collaboration verschillen in het tegelijk in dezelfde mediabibliotheek of folder kunnen werken, simultaan aan dezelfde media werken en het alleen kunnen delen van de media. Wat mogelijk is hangt van het type NLE-software, de bestandsstructuur en de mediaserver af.

Proxys
Een zogenaamde proxy is een video- of beeldbestand in een lagere resolutie. Dat bespaart bij bewerking ter plekke en datatransport over (netwerk-)afstand op zowel rekencapaciteit als de benodigde bandbreedte.
Met de proxy maak je lokaal een bewerking op de notebook, pc of tablet. Het originele materiaal blijft in hoge resolutie op de NAS of mediaserver staan. Is de montage of kleurbewerking lokaal klaar dan wordt online de opdracht gegeven het originele materiaal op de mediaserver aldus in de postproduction af te werken.

Op de mediaserver zelf
Een aantal mediaservers beschikt zelf over interne edit-mogelijkheden. Bijsnijden, eruit knippen, verplaatsen en samenvoegen zijn veel geboden montagemogelijkheden. Je kunt het montageproces uitvoeren en volgen op het ingebouwde viewerscherm of via een gekoppelde computer. Bij geavanceerde modellen kan je ook live monteren, dat wil zeggen de AV-signalen van de opnamecamera’s die binnenkomen editen. De mediaserver functioneert dan als een mengpaneel of videoswitcher.
Interessant is de functie van growing files. In feite de montage continu in wording waarbij de NLE-software het masterbestand doorlopend laat groeien door steeds weer nieuw binnenkomend videomateriaal daaraan te plakken. Een treffend voorbeeld daarvan is de Grass Valley T2 4K. Deze standalone mediaserver werkt daartoe samen met Edius montagesoftware en in het eigen HQX-videoformaat. Heel plezierig is dat je op het monitorscherm de thumbnails van alle contentbestanden met hun gegevens als een lijst onder elkaar kunt zien. Dat maakt het editen van de files heel overzichtelijk.

Ulco Schuurmans

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Philips & DTS Play-Fi
TP Vision maakt bekend dat het nieuwe Philips tv- en audioproducten zal introduceren die draadloos ...