NAB 2019 trends en highlights: van live streaming, HDR en RAW tot AI, VR/AR en 8K

Redactie Show

Archief Digital Movie 127-2019
De trendsettende AV-beurs van de National Association of Broadcasters (NAB) in Las Vegas is de Amerikaanse tegenhanger van de IBC. Ook hier worden de nieuwe trends gezet en toekomstige ontwikkelingen bij omroep/tv (de broadcast), video & filmproductie laten zien. En met meer dan 100.000 bezoekers en de aanwezigheid van vrijwel elk AV-merk van belang, is dit een AV-gebeuren van niveau. Dit zowel in de vorm van de talrijke stands als een groot aantal seminars. 

Nu UHD 4K main stream is geworden lonken aan de horizon 6K en 8K. Feitelijk is 6K er inmiddels al. Meerdere cameramerken zoals Black Magic Design, RED, KineMax en Fujifilm bieden reeds 6K oversampling voor UHD en een aantal neemt 6K als apart videoformaat op. En dit jaar zal Panasonic ook een GH6 MFT-systeemcamera met toepasselijk 6K opnamen aankondigen. Met het oog op de Olympische spelen van 2020 in Japan waar 8K de productiestandaard wordt klinkt er van meerdere kanten tromgeroffel. Sony, Sharp (zowel een pro- als consumentencamera), Canon (EOS S35) en als pionier NHK. Is 8K u wel of niet zinvol? Dat hangt sterk van de toepassing af. Met 7680×4320 pixels geeft dit formaat een formidabel bioscoopbeeld op het gebied van scherpte, detailweergave, kleurenpalet en contrast. In de huiskamer of homecinema vooralsnog alleen bij grote schermdiameters waar je dichtbij zit. Van een geheel andere orde is het opknippen van 8K in meerdere beeldvensters op een lager K-niveau en het converteren vanuit de mastertape naar 4K, 2K en lager in de hoogst mogelijke kwaliteit. Daarnaast zijn de 8K OLED HDR-flatscreens in opkomst. Helaas ontbreekt daarvoor nog de content (= afspeelbaar beeldmateriaal). Echter wel al betaalbaar.

Augmented en Virtual Reality
Iedereen is het er wel over eens dat onderdompeling (immersive) in AR en VR beeld en geluid de beleving en entertainmentwaarde van AV-content aanmerkelijk vergroot. De game- en evenementen-industrie, een aantal e-cinema’s en pretparken maken hier al optimaal gebruik van. Nu de tv en het smarthome of office nog!
Het realtime realiseren van AR en VR vergt nogal wat rekenkracht. Dat gaat tegenwoordig steeds simpeler met behulp van een speciale videokaart. Bijvoorbeeld die van NVDIA. De kaarten met supersnel rekenende GPU’s en flink wat V-RAM zitten nu nog voornamelijk in computers en gameconsoles. De volgende stap, ook in de tv en smartphone, nadert echter met rasse schreden.
In het kielzog van de AR/VR-technologie volgt de virtuele tv-studio. Die geven de toeschouwers zowel een betere beleving als een veel pakkender storytelling. Inmiddels gewoon als kant-en-klare software verkrijgbaar.
Een aparte AR/VR-tak vormt de e-sports. Het na- of geheel nieuw spelen van sportwedstrijden in een VR/AR-omgeving met echte (beroeps)spelers. Nu nog op geavanceerde gamenetwerken en/of computers. Straks ook gewoon in de thuisbioscoop of flatscreen in de huiskamer.

HDR en v-logs
High Dynamic Range valt anno 2019 niet meer bij de tv- en videoproductie weg te denken. Dit zowel bij de opname en montage als weergave. Geen fabrikant die HDR niet in zijn hard- en software heeft zitten. De resultaten bij Sony, Panasonic, Samsung, LG, Canon, Arri en Magic design evolueren met het jaar verder door.
De v-logs, LUTs en andere standaard grafische set-ups in de camera ondersteunen de postproduction. In feite de juiste sfeer en kleur op bestelling. Dat scheelt tijd en geld bij de latere montage.

AI is volwassen
Artificial Intelligence duikt overal op. Dit zowel bij de storytelling (verhaalopbouw), het contentbeheer en de meerkanaals automatische distributie als de analyse van de publieksreacties en het beveiligen van netwerken tegen piraterij, hacking en sabotage. Tevens kan AI ook zelf beelden genereren, videoclips samenstellen en muziek componeren. Geen experimenteel gedoe meer.
AI nu al standaard wordt ingezet voor:
• Het ondersteunen van storytelling.
• Automatische opmaak/postproduction volgens de opgegeven sfeer en setting.
• AI nu ook zelf bijpassende muziek componeert.
• AI de distributie op maat van de type gebruiker uitvoert.
• Bij evenementen de belangrijkste gebeurtenissen monitort en multicam redigeert. Sport, theater, muziekfestivals.
• Geavanceerde slimme zoekacties en materiaal herkenning uitvoert.
Ook stuurt AI al robotcamera’s aan waarmee een enkele operator een waar arsenaal aan camera’s kan aansturen en redigeren. Dit alles komt straks ook naar de smart cinema en thuisbioscoop. Een belangrijke trend want de kijker van vandaag consumeert niet meer passief maar controleert zelf interactief diens immersive AV-ervaringen en genot.

IP-netwerken en live streaming
Video en audio maken steeds meer integraal deel uit van andere IP-netwerken. Dat geldt zowel voor bedrijfs- en omroepnetwerken als ook in het smart home. Automatisch volgt hieruit dat camcorders voorzien worden van bijpassende interfaces en communicatieprotocollen. En de montagesoftware biedt steeds meer mogelijkheden voor groepswerk en netwerkflows over internet en in the cloud. Interessant is eveneens de ontwikkeling van directe streaming vanuit de camera zelf. JVC bood dit al enige tijd maar nu komt bijvoorbeeld Panasonic eveneens met de AG-X350 die rechtstreeks (zonder converterkastje) Full HD uitstroomt. Met 4K is men nog terughoudend in verband met de daarmee gemoeide achtmaal grotere dataflows.

Klaarmaken voor 5G
Alle ogen zijn recentelijk gericht op 5G. De draadloze communicatiestandaard die de breedbandverbindingen voor grote AV-toepassingen zal gaan ontsluiten. Inclusief UHD over 5G. Dat moet met honderdmaal de capaciteit van 4G gewoon kunnen zoals de NAB liet zien. Twee uur bioscoopfilm in 3,5 seconde binnengehaald.
Er zijn momenteel drie 5G-smaken: Een lage bandbreedte met 100 Mbps datrasnelheid, gemiddelde bandbreedte met 1 Gbps en de hoogste bandbreedte van 10 Gbps. Iedereen kan nu vrijwel overal van hoge kwaliteit video genieten. Zelfs met VR en AR.
Vertaald naar groeps-NLE kan het produceren van 2K, 4K en 6K videofilms gewoon op grote afstand plaatsvinden. 5G zorgt voor de benodigde transportcapaciteit.

CODECs en formaten
Relatief nieuw zijn MPEG-5 en de RAW-formaten van Apple ProRes en Blackmagic. MPEG-5, ook wel Essential Video Coding (EVC) genoemd kan een concurrent worden van HEVC op het gebied van lagere kosten en implementatie.
De RAWs laten geen enkele beeldinformatie verloren gaan. Behalve een hoog dynamisch bereik en optimale detailscherpte kan je er ook bij de nabewerking alle kanten mee op. Net als H.265 zie je deze CODECs op de NAB omarmd worden door zowel camera’s als montagesoftware.
Voor VR, AR, 360 graden en hoogwaardige stereoscopische 3D is de Immersive Technology Media Format (ITMF) standaard in aantocht.

Grote cameramerken beknopt
• Panasonic toonde de 4K AG-CX350 met ingebouwde streaming, de verrassend krachtige en veelzijdige 4K PTZ-camera AE-UX150 en een derde versie van de inmiddels fameuze 5.7K EVA-camcorder met verwisselbare objectieven.
• Blackmagic Design had twee sterke troeven. Als eerste de nieuwe 35 mm Ursa Mini Pro G2 met verwisselbare objectieven en 4,6K en 12G. Drie camera’s in een voor videoproductie in het veld, broadcast en studiocamera. Ten tweede de DeckLink Quad HDMI Recorder-kaart. Een PCIe capture card met vier onafhankelijke HDMI 2.0b inputs geschikt voor vier streams tot 60fps. In de praktijk goed voor het simultaan opnemen en combineren van SD, HD, Ultra HD en 4K DCI naast diverse grafische computerformaten.
• Canon kwam met wel vier nieuwe camcorders uit. Wij noemen voor de meer professionele markt de heel compacte en lichte XA55/XA50 voor 4K UHD. Onder andere voorzien van Dual Pixel CMOS AF, 15x optische Canon-zoomlens en een 1 inch CMOS-sensor. Bij Full HD uitstekende oversampling. De XA40 is een echte handpalmer voor de gevorderde amateur en professionele videofilmer. Aan boord zijn een 1/2.3 CMOS-sensor en een DIGIC DV6-beeldprocessor, fraaie HD oversampling en een 20 maal optische zoomlens met een groothoek van 29,3 mm. Ook is er een optie voor IR-opnamen.
• Sony viel op met de nieuwe HDC-5500, multi-format live camera voorzien van werelds eerste 2/3-inch 4K global shutter drie CMOS sensor.
• JVC is weer volop in live streamen voor onder andere sport met de CONNECTED CAM Studio 6000S compact live productie en streaming studio.
• Last but not least Sharp met een 8K consumentenklapper die geschikt is voor MFT wisselobjectieven. Nog een prototype maar zou dit jaar op de markt komen.

Montage
Grass Valley maakt Edius 9.4 nu ook geschikt voor HIRES RAW-formaten. Apple Final Cut Pro X heeft dit al eerder ingeburgerd.
Black Magic Design kondigt Davinci Resolve 16 aan nu ook uitgerust met machineleren (AI). De effecten bij Fusion lopen aanmerkelijk sneller, het uploaden naar YouTube en Vimeo kan nu direct overal vanuit de applicatie en de ingebouwde audio-editor Fairlight verschaft nu 3D immersive audio. Ook Adobe blijft met Premiere Pro Creative Cloud verder inzetten op AI. De eigen Sensei-gereedschappen vergemakkelijken de workflows, beeldbewerking, tekst/grafische verbeteringen en postproduction aanzienlijk In dezelfde lijn is After Effects zich nu bewust van het aangeboden materiaal (content aware). Handig bij onder andere het verwijderen van ongewenste objecten door het invullen met achtergrondpixels. Het nieuwe Freeform view, helpt gebruikers bij het beter arrangeren van clips, sequenses bins en andere assets in een custom lay-out.
NewTek is overgenomen door de grafische NLE gigant Vizrt. Dat combineert NDI-netwerken, Tricaster-technologie en de grafische postproduction tot een geheel.

Ulco Schuurmans

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
KEF LSX ondersteuning Apple Airplay 2
LSX, het compacte en volledig draadloze muzieksysteem van KEF bestaande uit twee speakers, ondersteunt sinds ...