De palmtop is dood, leve de draagbeugelcamcorder!

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 114-2017
Er zit flink de klad in de eenvoudigere en goedkopere handmodellen bij de camcorders. Dit in tegenstelling tot de meer professionele draagbeugelcamcorders. Daarvan komen er steeds meer goed betaalbare types op de markt. In dit artikel een kijkje naar de oorzaken van deze verschuiving en een aantal veelbelovende nieuwkomers.

Nog slechts vijf jaar geleden was het type handmodel of palmtop bij camcorders geliefd. Heel betaalbaar en de modellen voor gevorderden pasten prima bij de videohobbyist. Dat is inmiddels totaal veranderd. De palmtops zijn verdrongen door de smartphones met een goede 4K camera aan boord en directe internet- of WiFi-verbinding.
Een andere ontwikkeling is die van de videofilmende spiegelreflex en systeemcamera. Deze typen videocamera’s spreken vooral de meer creatieve videomaker aan. Enige tijd deden deze typen het ook goed in het professionele circuit. In de praktijk bleek een videofilmende fotocamera echter toch te onhandig en zelfs gebruiksonvriendelijk in de bediening voor de actiefilmers en reportagemakers. Die zijn nu weer helemaal terug bij de compactere procamcorder met draagbeugel. De videokunstenaars en creatieve filmer blijven echter wel gehecht aan de systeem- en spiegelreflexcamera’s met hun verwisselbare objectieven en tal van filmische accessoires.
Het spreekwoord luidt: de een zijn dood is de ander zijn brood. De palmtop staat te verpieteren maar de gevorderde video-amateur krijgt daarvoor prima draagbeugelcamcorders in de plaats.

Waarom de draagbeugelcamcorder?
Op deze vraag zijn vier verschillende antwoorden te geven:
1. Er zit alles op en aan wat het professionele hartje begeert. XLR-aansluitingen voor audio. Tal van handmatige instellingen. Een uitstekende zoomlens met voldoende bereik in zowel het groothoek als het telegebied. Interne grijsfilters, Meerdere instelbare videoformaten etc. Het pimpen met extra accessoires om er handig mee te kunnen videofilmen is niet nodig.
2. De kwaliteit bij video als audio is hoog bij zowel 4K (UHD standard en Cinema) en Full HD. Daar kan de smartphone niet tegen op. Alleen professionele systeemcamera’s zoals de Panasonic GH5 en topmodellen spiegelreflexen van Canon kunnen hiermee concurreren.
3. Hanteerbaarheid en gebruikersgemak bij actiefimen en reportages maken. Daarvoor is de camcorder met draagbeugel een ware droomcamera.
4. De flink gedaalde prijs. Tussen de € 2.500 en € 4.500 koop je een dijk van een professionele uitgeruste beugelmans. De prijsverschillen zitten met name in de toegepaste beeldchips, beschikbare beeldformaten (4K, Full HD, aantal bps bij Progressive, de interne YUV-sampling en datarates), optiek en aanvullende instelmogelijkheden.
De videofilmende fotocamera blijft gewoon een aantrekkelijk alternatief voor de meer creatief aangelegde videomaker.

Full HD of 4K?
Bij de draagbeugelcamcorders is er zowel een keuze in Full HD 2K als UHD 4K bij Panasonic, JVC en Sony. Maar 4K is toch de trend? Dat valt vanuit het oogpunt van de professionele en gevorderde amateurgebruiker echter nog te bezien. Pro Full HD geeft gewoon een prima filmbeeld, komt op vrijwel elke tv tot zijn recht en valt een stuk makkelijker te verwerken en te monteren. Bovendien maakt echt goede UHD de camcorder een stuk duurder. Kortom: Alleen 4K als je dat ook echt nodig hebt. Anders volstaat Full HD in de meeste gevallen.

De palmtop is nog niet dood
Zoals gezegd komen er relatief weinig nieuwe palmtops op de markt. Alleen bij de actioncams duiken er voortdurende nieuwe typen op.
Dat wil echter nog niet zeggen dat de traditionele palmtop helemaal dood is. Er staan best nog wel een aantal modellen voor zowel Full HD als UHD in het schap. De keuze is helaas beduidend lager als enkele jaren gelden.

Waar op te letten?
Wij hebben een korte bloemlezing van zes nieuwe camcorders van het type draagbeugel gemaakt. Maar waar moet je bij de aanschaf nu op letten?
Als eerste de beeldsensor. Hoe groter de beeldchip des te lichtsterker deze in de praktijk uitpakt en des te minder de lichtgevoelige plekken (de zogenaamde photosites) elkaar elektronisch kunnen storen. Voor geavanceerd camcordergebruik is een beeldsensor van 1/3 inch toch wel het minimale vereiste. Van een 1/2 inch tot 1 inch (fulll frame) geeft prima resultaten.
Het aantal beeldpixels doet er veel minder toe. Zelfs bij UHD 4K heb je in principe aan 8 Megapixels al voldoende. Meer pixels geeft betere mogelijkheden bij het uitkaderen (tot 21:9 aan toe) van het beeldformaat, still -opnamen met een hogere resolutie en reserve pixels voor beeldstabilisatie.
Drie beeldchips in plaats van één heeft als voordelen:
• Een betere kleurscheiding in het basis Rood, Groen en Blauw (RGB)
• Een betere lichtsterkte
In feite bieden drie beeldchips het driedubbele beeldoppervlak en er is geen aparte RGB-scheiding op de beeldsensor nodig.
Aan de aandacht ontsnapt nogal eens wat de camcorder intern met de beelden uitvoert. Zowel de elektronische nabewerking als het gebruikte compressieformaat en de interne datasnelheid zijn van groot belang. Hoe hoger de compressie en lager de datasnelheid hoe meer beeldfouten, detail- en kleurverlies kan optreden. Bij 4K UHD luistert dit nog veel nauwer dan bij Full HD. Dan is er ook nog het verschil tussen het aantal Progressive (P) beelden per seconde. Goedkopere camcorders bieden hoogstens 25P en duurdere 50P. Let verder op of er ook 24P Cinema aanwezig is, idem alleen standaard UHD of ook 4K Cinema en op de kleursampling (YUV 4:2:2 is de beste manier).
Bij het zoomobjectief zijn er twee belangrijke zaken. Al snel wordt er op het groothoekbereik, vooral bij 4K, geknepen. Er is een groot verschil tussen 24 of 28 mm en 35-40 mm kleinbeeld. De optische kwaliteit is doorgaans bovengemiddeld. Er zijn echter wel hoogwaardige zoomobjectieven die geoptimaliseerd zijn voor 4K UHD. En dat zie je ook.
Dan de extra’s. Die heb je wel of niet nodig. Een goede elektronische zoeker en een groot viewerschermpje zijn een must. Streaming naar internet en een HD SDI-aansluiting op apparatuur in de montagestudio zijn voor de gemiddelde amateur niet nodig. Interne grijsfilters en HDMI-out echter wel. Tot slot aandacht voor twee kaartsloten (voor gelijktijdig meerdere formaten opnemen of meteen kunnen wisselen bij een volle kaart) en de capaciteit van de accu.

Sony HXR-NX5R
Een typisch voorbeeld van het doorontwikkelen van een geslaagd concept; het echt Full HD 50P Sony model HXR-NX5R. Met die eenderde inch beeldsensoren op XAVCS en AVCHD behoort deze camcorder tot de echte top. Opvallend zijn de zeer hoge lichtsterkte (menig full frame 1-chipper moet het hier tegen afleggen) en het grote zoombereik van 20 maal met een 28 mm groothoek. Ook aan een goede draadloze 3 megabits per seconde streaming van videobeelden en een live SDI-uitgang is gedacht.
Zoals wij van Sony gewend zijn zit alles wat het professionele videohartje begeert erop en eraan. Zelfs de stereo-richtmicrofoon wordt meegeleverd. Behalve het hoogwaardige videobeeld zit ook het geluid, afzonderlijk regelbaar over twee kanalen, op niveau. Verrassend is de hoge kwaliteit van de ingebouwde stereomicrofoon. Het uit de hand opnemen is met de cameragrip en prima optische beeldstabilisator heel goed en comfortabel mogelijk.
De AutoFocus zal de videofilmer niet gauw in de steek laten. En via de verschillende menu’s kan je de weergave en kwaliteit van het videobeeld geheel naar eigen hand zetten. Verder is de HCR-NX5R compatible met het DV-formaat van vroeger. De zoeker en het draaibare viewerschermpje zijn lekker groot, scherp, detailrijk en goed zichtbaar in het licht. Er is geen touchscreenfunctie. Sony mikt met dit model op de Full HD-reportage maker, het vastleggen van evenementen en ook sport & actie plus newsitems. En de camcorder zal deze gebruikersgroep op het gebied van video, audio en instelbaar maatwerk zeker niet teleurstellen.
Prijs: Circa € 3600,-

Panasonic HC-X1
Een krachtige 4K 50P Full Frame 1 inch MOS-beeldsensor draagbeugelcamcorder. De UHD betreft zowel standard 4K als Cinema. Optisch gezien heeft Panasonic een lot uit de loterij met de speciaal voor 4K opnamen gebouwde Leica Dicomar 20 maal zoom met 24 mm groothoek. Deze hoogwaardige F2.8 tot F4.5 optiek wordt gecompleteerd met een uitstekende beeldstabiisatie.
De beeldprestaties zijn zonder meer goed. Dit zowel bij UHD als Full HD. Qua lichtsterkte blijft deze camcorder iets achter bij de driechippers maar dat valt ook te verwachten. Over de kwaliteit van de AF en de zoom zijn wij zeker te spreken.
De relatief lichte compacte camcorder body is van het klassieke beproefde Panasonic ontwerp voor beugelmansen. De knoppen en regelaars zitten waar je hen verwacht, duidelijke menu’s, alle gewenste handmatige en automatische functies, draaggemak en niet te groot en te zwaar.
Het geluid is doorsnee voor deze klasse camcorders. De interne stereomicrofoons voldoen goed. Je kunt de audioprestaties verder optimaliseren met externe microfoons en de handmatige volumeregeling. Met 16 bit PCM is daarmee studiokwaliteit haalbaar.
Zoals gebruikelijk bij Panasonic is de interne beeldverwerking dik in orde. Echt 4K zonder veel compressie, een prima YUV sampling en hoge datarates. En de eigen beeldprocessoren staan op hoog niveau qua scherpte, detail, contrast en neutrale kleurweergave.
De HC-X1 is bedoeld voor de veeleisende video- en filmmaker. Deze camcorder voelt zich als een vis in het water bij reportages, nieuws, sport en actie of onderwijs maar ook bij het draaien van creatieve producties.
Prijs: Circa € 3.150,-

JVC GY-HM200E
Een goed voorbeeld van de nieuwe generatie streaming camera’s voor de online reportagemakers, mojo’s en ook de amateur die een redelijk geprijsde draagbeugelcamera zoekt is de JV-HM200E. Bij het opnameformaat is er keuze tussen 4K UHD en 4:2:2 Full HD. Er zijn twee slots aan boord voor SDHC/SDX-geheugenkaarten.
Om de gunstige prijsstelling van rond de € 2.600,- te halen zijn de concessies een 1 /2.3 inch CMOS beeldschip en een F1.2 – F3.5 12 maal (30-350 mm kleinbeeld) optische zoom. Beiden presteren echter prima alleen bij echt lichtzwakke situaties kom je wat te kort aan gevoeligheid.
De bedieningsmogelijkheden zijn zowel automatisch als handmatig op professioneel niveau. Er zijn uiteraard twee XLR-connectoren voor audio beschikbaar. Het aantal interne grijs (ND-)filters is beperkt tot 2, 1/4 en 1/16. Bij de output HDMI live 4K en HD-SDI (3G) ondersteund door de eigen JVC dual CODEC voor Advanced Streaming Technologie. Het koppelen aan internet verloopt via een optioneel modem voor WiFi en/of 3G/4G. De streaming diensten zijn compatibel met de USTREAM, Zixi en Wowza Streaming Engine.
Interessante specificaties zijn:
• Een goede ingebouwde stereomicrofoon.
• Afstandsbediening via InternetProtocol (IP) mogelijk. Hiermee kan je ook de beelden op afstand bekijken en monteren. Er is wel een aparte netwerkadapter voor nodig.
• Een 3.5-inch colour LCD display (920K pixel) met smart focus assist functie.
• 0.24-inch colour viewfinder (1.56M pixel) met smart focus assist functie.
• 9 knoppen voor door de gebruiker voor te programmeren functies.
De camcorder biedt 24P maar geen 4K Cinema. In de praktijk goede prestaties voor deze prijsklasse.
Prijs: Circa € 2.600,-

Sony PXW-Z150
Al veel gehoord van het professionele videoformaat XDCAM van Sony? Met de PXW-Z150 4K XDCAM Professional Camcorder van Sony haal je meteen alle bijbehorende hoogwaardige prestaties, flexibiliteit en gebruiksformaat in een compacte en draagbare body met draagbeugel in huis. Het gaat om een echte 1 inch 13,2 x 8,8 mm back-illuminated Exmor R met 14,2 Megapixels en dat belooft lekker lichtsterk en weinig invloed van beeldfouten. De maximale beeldresolutie bedraagt UHD 4K 3840 x 2160 en er is tevens een goede Full HD beschikbaar. Het objectief is een Sony G-lens met 12x optische zoom en 24x Clear Image Zoom (elektronisch). Deze geïntegreerde zoomlens met een brandpuntafstand van 9,3-111,6 mm en diafragma: F/2.8-4.5 is zoals het hoort uitgerust met individuele bedieningsringen voor focus, iris en zoom. Naar keuze geheel automatisch met servobesturing of volledig handmatig. De optische beeldstabiisatie staat zoals bekend van Sony op hoog niveau. Desgewenst ook uit te schakelen.
Voor de gebruiker zijn er maximaal zes profielen zelf in te stellen die je ook kunt delen. Via Sony’s Slow en Quick Motion kan je bij het opnemen van HD-video met variabele framerates werken. Tot maximaal,120fps. De Sony PXW-Z150 ondersteunt 100 mb/s XAVC Long GOP-opname van 4K UHD-video tot 30fps, HD tot 60fps, MPEG HD tot 60fps en AVCHD 2,0 tot 60fps. Er zijn twee SD-geheugenkaartsleuven waarmee je ook op beide SD-kaarten tegelijk kunt opnemen De camcorder bevat ook Night Shot functie voor het fotograferen bij extreem weinig licht, net als de datum/tijd-stempel, en tijdcode functionaliteit.
Andere interessante specificaties zijn:
• Kleurenzoeker 0,39 inch en het viewerscherm meet 3,5 inch
• Opslagmedium: 2x SD ultrasnelle geheugenkaart
• Outputs: 1x BNC, 1x HDMI type A, 1x RCA en 1x 3,5mm stereo mini jack
• Inputs: 2x XLR (3-pin), DC jack en 1x 2,5mm stereo mini jack
• USB: Ja, micro/mini
• Draadloos WiFi en NFC
• Een goede ingebouwde omni-directionele microfoon
• Nightshot-functie voor opnamen bij weinig licht.
• Datum/tijd-stempel, en tijdcode functionaliteit.
Een prima performer voor een schappelijke prijs.
Prijs: Circa € 3.600,-

Panasonic AG-UX 180
Het model AG-UX 90 hebben wij al eerder in Digital Movie getest. Het dubbele getal 180 staat er niet voor niets. De Panasonic AG-UX 180 biedt UHD 4K op 50P en een verrassende groothoek van 24 op een 20 maal high-end optisch Leica Dicomar zoomobjectief. Bij de recente introductie is de AG-UX180 de eerste camcorder ter wereld met een 20 maal optische zoom bij een 1 inch MOS-sensor. Het 4-Drive lenssysteem stuurt simultaan en onafhankelijk 4 lensgroepen (groep 2, iris, groep 3, groep 4) aan. In de FHD-opnamemodi vergroot de i.Zoom-functie de zoomcapaciteit tot maximaal circa 30x, waarbij de hoge resolutie behouden blijft. Als de zoom de limiet van 20x optische zoom bereikt, wordt naadloos overgeschakeld op i.Zoom.
Verder ondersteunt deze draagbeugelcamcorder Full HD 60p/50p en HD-superslow-motion. Aan boord zijn twee SD-geheugenkaartsleuven voor afwisselend en simultaan opnemen en back-upopnames en een grotere betrouwbaarheid. De camera voorziet in UHD/FHD-dubbele codec-opnames voor een efficiëntere workflow.
Andere interessante prospecificaties zijn:
• Variabele beeldsnelheden (VFR) (2 fps tot 60 fps) Super-Slow Motion (120 fps/100 fps). VFR-opnames kan je in 10 stappen instellen van 2 fps tot 60 fps (60 Hz) / 9 stappen van 2 fps tot 50 fps (50 Hz). Het Super Slow Motion-effect bereikt de videofilmer met snelle HD-opnames op 120 fps (59,94 Hz) of 100 fps (50 Hz).
• IR-opnames (infrarood) op donkere locaties. Het infrarood-blokkeringsfilter kan worden in- en uitgeschakeld (functie op de User-knop). Als het filter is uitgeschakeld, kunnen IR-lampen (commercieel verkrijgbaar) worden gebruikt voor filmen op donkere locaties.
• Multi-formatopnames in 4K/UHD/FHD/SD. De veelzijdige en eenvoudig te gebruiken bestandsindelingen MOV (QuickTime), MP4 en AVCHD worden ondersteund. De uiteenlopende opnamemodi met selecteerbare instellingen voor beeldkwaliteit, framesnelheid en bitrate zijn geschikt voor een groot aantal toepassingen, van de productie van bioscoopfilms tot online distributie.
De geavanceerde optische beeldstabilisatie maakt onder andere gebruik van een 5-assensysteem en is daarin heel efficiënt. Gecompleteerd door een iAF mis je op de stand auto vrijwel geen stabiele scherpe shot meer.
Bij de beeldcorrecties noemen wij nog de kleurcorrectiefunctie met 16 assen: Voor een onafhankelijk effect voor elk van de 16 fasen van videobeelden. Hiermee is kleuraanpassing mogelijk van meerdere camera’s onder dezelfde belichtingsomstandigheden, maar ook creatieve beeldweergave.
Voor de puristen de instelling huiddetail. Deze geeft zachte, mooie huidskleuren. Met name effectief bij het van zeer dichtbij filmen van personen. Er is een 8-modus gamma waaronder twee Cine-Like-gamma’s, gebaseerd op technologie die is ontwikkeld voor de Varicam.
Tot slot nog de scenebestanden. Het gaat om zes preset bestanden Standard, Schieten onder fluorescerend licht, Spark, Still like, Cine-like contrast en Cine-like dynamic range. Je kunt alle instellingen naar wens veranderen en als één set als een aangepast bestand in de AG-UX180 opslaan. Op een SDC-kaart gaan maximaal 8 extra presets.
Samenvattend een echte professionele uitbreiding op de goedkopere UX90.
Prijs: Circa € 4.150,-

JVC GY-HM620E
Een krachtige Full HD XDCAM EX (MP4) en AVCHD 3-chipper voor de veeleisende videofilmer, nieuwsjager en reportagemaker. Het gaat om hoogwaardige 1/3 inch 12 bits CMOS-chips die in combinatie met het topkwaliteit 23 maal zoom (29 tot 667 mm kleinbeeld) objectief uitstekende 50P videobeelden neerzet. Er zijn drie grijsfilters (1/4, 1/16. 1/64 ND) en een zeer goede optische beeldstabilisator aan boord.
Deze draagbeugelcamcorder scoort hoog op het verlanglijstje voor de snelle distributie van de geschoten videoclips over netwerken. Ook deze JVC-camera biedt in de IP-modus live streaming tot 12 Megabits per seconde. Voor de ter zake deskundigen in streaming PRO HD video: De nieuwste JVC’s streaming engine gebruikt Zixi of SMPTE 2022 forward error correction (FEC). Tevens is de JVC-GY-HM 620E de eerste camcorder ter wereld met een ingebouwd IFB audio-kanaal. Het Zixi advanced streaming-protocol handelt forward error correctie, automatische repeat request, en adaptieve bitrate control af. Er is zelfs UDP multicaststreaming beschikbaar. De mojo kan er zo mee aan de slag.
De streaming-formaten zijn: Stream 1920 x 1080 (3, 5 of 12 Mpbs), 1280 x 720 (1.5 of 3 Mbps) of 480i (0.8, 0.2 Mbps).
Andere interessante specificaties zijn:
• De 0.45-inch 1.22M pixel kleurenzoeker
• Het nieuw nog helderder 3.5-inch 920K pixel LCD-scherm met focus assist
• SDXC/SDHC memory card recording met 2 slots voor dual-backup, continu opnemen
• Ondersteuning van grote bestanden met SDXC-geheugenkaarten. Large file size support met SDXC card
• 50 Mbps H.264 Extreme High Quality mode (XHQ)
• Dual Codec: Het tegelijkertijd opnemen van HD + SD of HD + 480 x 270 (voor distributie over internet)
• Prerecord (15 seconden voor start) en GPS.
• Timelaps recording.
De JVC GY-HM620E ligt lekker in de hand, valt ergonomisch goed te bedienen en streamt dat het een lust is. Het geluid vanuit de interne microfoons is lang niet slecht. De beeldprestaties zijn vooral in Full HD zeer goed. Aanbevolen voor hoogwaardige streaming HD-video.
Prijs: Circa € 3.000,-

Conclusie
Hoewel de palmtop nog niet echt dood is, bevelen wij de videomaker dringend aan om vooral ook eens naar de draagbeugelcamcorder te kijken. Je krijgt gewoon erg veel kwaliteit bij video en audio, creatieve mogelijkheden, kan het beeld op de eigen maat en smaak afstellen en zelfs (JVC) streamen over internet.

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Ninja Inferno
Begin dit jaar heeft Panasonic alle details van de Lumix GH5 bekendgemaakt. Volgens Panasonic is ...