Panasonic AU-EVA1 Cinema Compact Camera: Een volledig geslaagd huwelijk!

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 118-2017
Er klinkt regelmatig controverse onder (semi)professionele videofilmers over het onderwerp een creatieve (cinematic, film) of een reportage (run and gun) camcorder aanschaffen? Panasonic heeft daarop als antwoord de nieuwe AU-EVA1 compacte cinecamcorder met een 5,1K 35 mm beeldchip, verwisselbaar EF-objectieven en twee hoogwaardige ISO-instellingen van 800 en 2500. Dit model biedt beide opnamegenres in één compacte camcorderbody bij een beeldkwaliteit om te zoenen.

Met de introductie van de AU-EVA1 compacte cinemacamera lost Panasonic in één klap een aantal lastige keuzeproblemen en een hoop gemor op. De stammenstrijd tussen voorstanders van creatie en filmisch en meer reportage en nieuwsgaring met idem dito eisen aan de desbetreffende camcorders verstomt.
Geen gemopper meer dat je twee verschillende camera’s voor beide opnamegenres, cinematic en run and gun moet hebben, en dat compromismodellen toch net niet bieden wat je er van verwacht. Bovendien beschikt de AU-EVA1 over een 5,1K 35 mm Superbeeldsensor, een dual native ISO van 800 en 2500, een canon EF-lensvatting, hoge beeldsnelheden van 60 tot 240 fps, V-log/Gamut, de fameuze Panasonic elektronische beeldstabilisatie eningebouwde grijsfilters.

Tussen de GH5 en VariCamWat komt er tussen de creatieve Panasonic Lumix GH5 en de topmodellen VariCam? Antwoord de nieuwe AU-EVA1. Nu had Panasonic altijd al een relatief groot aanbod van camcorders voor de veeleisende videofilmer en tv-maker. Die modellen hebben veel naam en faam omgebouwd met de hoge interne kwaliteit van de beeldverwerking op verschillende datarates, optimale compressie en formaten. Daarnaast ook steeds meer compacte body’s van het draagbeugeltype waarbij het elke keer een verrassing bleek wat daar wel niet allemaal aan opnamekracht bij beeld en geluid inzat.
Toch was er altijd een tweesplitsing tussen de gebruiksgroepen creatieve filmers (cinematic) en de reportagemakers voor nieuws, en sport (run and gun). Je koos voor de vaak behoorlijk prijzige cinematic camcorders met als voordeligste optie de GH5. Of het werd een van reportagetypen bij run and gun. Hybride camcordertypen werden vaak door de kritische vakman als vlees nog vis gezien.
Wie beide opnamevormen op hoog niveau wilde kocht daarom dan maar twee verschillende camcorders. Dat hoeft nu niet meer dankzij de AU-EVA1 die met net onder de € 8.821,- ook nog eens flink goedkoper is.

5,1K 35 mm Supersensor
Waarom 5,1K als je toch in 4K (UHD) opneemt? Het gaat om een beschikbare pixelresolutie van 5720 x 3016, ruwweg 17,25 miljoen pixels. En dat ook nog eens in het grote 35 mm sensorformaat. Dat maakt de AU-EVA1 niet alleen lekker lichtsterk en superscherp maar ook nog een flink flexibel bij het gebruik van de opgenomen beeldinformatie en RAW-shots.Ook de kleurweergave is heel accuraat. Deze sensor biedt ruimte voor extra beeldbewerking en het perfect omzetten van UHD naar Full HD, Pro HD 720 en SD. De beeldverwerking bij de opname voorziet op 4K in 4:2:2 YUV sampling op 10 bit en het formaat RAW. Beter heb je gewoon niet nodig binnen de doelgroep.

Dual Native 800 en 2500 ISO
Kritisch voor een goed scherp en contrastrijk beeld met natuurlijke kleuren en nauwelijks beeldruis is de lichtgevoeligheid van de camera. Bij voldoende licht is een ISO-waarde van 800 een goed uitgangspunt. Je kunt bij teveel licht of de wens voor een geringere scherptediepte het teveel aan licht temperen met interne grijs (ND-)filters. Dat biedt veel flexibiliteit bij bestaand licht. Er zijn interne ND-filters voor lichtreductie van 2, 4 en 6 diafragmastops.
Wordt het behoorlijk donker dan is ISO 800 onvoldoende. In eenvoudiger camcorders gaat dan de beeldversterking aan de slag. Die verricht echter geen wonderen en de kleuren lopen terug terwijl de beeldruis toeneemt. Een geoptimaliseerde gevoeligheid van ISO 2500 lost dit probleem op. Het beeld ziet er in donkere omstandigheden net zo natuurlijk uit als bij gewoon daglicht. Er zijn twee belangrijke voordelen: Er is minder licht op de opnameset nodig. En je kunt gewoon echt goede nachtopnamen schieten.

Compacte body
Een voormalig groot verschil tussen cinematic en run and gun was de grootte van de camerabody. Bij creatief cinema ging je al gauw met een flinke zware bak op stap. Bij de reportagemodellen moest de camcorder licht en compact blijven.
De Panasonic AU-EVA1 weegt slechts 1,2 kg (de body) en meet 17 x 13,5 x 13,3 cm. Kortom zit de cameraman/vrouw niet meer in de weg, valt overal gemakkelijk op te stellen en past ook op een zwaardere drone.
Opvallend is de hoge mechanische kwaliteit van de onderdelen. Dat laat bij de mindere goden in dit segment regelmatig nog wat te wensen over.

Natuurlijke kleuren
Het vastleggen van de correcte natuurlijke kleuren (ook die van de huid) vormt een hele opgave voor een videocamera. Panasonic heeft hierin veel ervaring met de eigen colourimetri uit de VariCam-lijn. De kleurruimte en het dynamisch bereik dragen bij tot een vrijwel perfecte kleurweergave en natuurlijk contrast.
Tevens is er keuze uit V-log met de karakteristiek van de fameuze analoge negatieffilm en V-Gamut voor een nog grotere kleurruimte als bij chemische film. Bij het creatieve nachtwerk kan de cameraman ook nog het IR Cut-filter uit de lichtweg draaien. Hierbij zijn heel fraaie effecten in zwartwit en kleur mogelijk.

EF-objectieven
Een grotere beeldsensor vraagt om bijpassende verwisselbare objectieven. Panasonic ziet hierbij af van de eigen MicroFourThird (MFT)-mount en kiest voor Canon EF. Dat geeft een grote keuze uit wisselobjectieven met een groter sensordekkend glasoppervlak. Hier vindt je ook tal van geliefde cinematic prime lenses.
Bij de beeldstabilisatie (IS) heeft Panasonic gekozen voor haar gerenommeerde toepassing in de camcorderbody zelf. Dat werkt prima en is aantrekkelijk voor run and gun-projecten vanuit de hand of met rig en schouderstatief.

Formaten en framerates
Zoals gezegd neemt de Panasonic AU-EVA1 naar keuze op in 4K (UHD-standaard en cinema), Full HD en ProHD. Uiteraard in 50, 25 en 24P. De hoogste framerate in 4K bedraagt 60fps. In 2K is dat maximaal 240 fps. Stop motion met 1 frame per keer behoort tot de mogelijkheden.
Het opslaan gaat in verschillende (compressie en samplingkwaliteiten) in .MOV of AVCHD op goede standaard SD-kaarten. Er zijn twee SDHC-slots aan boord.
De output verloopt via HDMI en SDI in 4K hoogste resolutie afhankelijk van het ontvangende apparaat.

Overige specificaties
De aanwezigheid van twee ook handmatig bij te regelen geluidskanalen via twee gebalanceerde XLR-connectoren spreken voor zich. Het geluidsdeel van de AU-EVA1 is op relatief hoog niveau. PCM (MOV) en Dolby Audio (AVCHD). Een goede volume-indicatie en aansluiting voor een hoofdtelefoon en lijn-in ontbreken niet.
De handligging en de ergonomische greep zijn heel comfortabel. De balans hangt deels af van het gebruikte objectief. Alle bedieningsfuncties zijn overzichtelijk, met touch & feel in het gebruik en naar keuze handmatig of automatisch.
Er is jammer genoeg geen zoeker. Wel een hoogwaardig LCD monitorscherm met touchscreen-functie. Het LCD-scherm is 3,5 inch groot en herbergt 1.150.000 dots.

Praktijk
De echte videofilmer, maker van tv-series en zelfs bioscoopproducties komt volledig aan zijn of haar trekken. Hetgeen de Panasonic AU-EVA1 presteert met de lichtgevoeligheid, natuurgetrouwheid van de kleuren, filmen bij weinig licht, aan filmische scherptediepte en variabele beeldsnelheden is voor deze prijsklasse uit de kunst. Daar krijgen RED (ONE), Sony (FS7), Canon (EOS C-familie) en Blackmagic (Ursa) nog een flinke dobber aan. Praktisch gezien gaat het om een mini-variant van de eigen Panasonic VariCam Light. Krachtig genoeg voor de veeleisende filmer en daarbij een stuk compacter en de helft goedkoper. Kortom je kunt er alle creatieve en kwaliteitskanten van de filmproductie op hoog professioneel niveau mee uit.
Ook als run and gun-camcorder gooit de Panasonic AU-EVA1 hoge ogen. Voor menigeen zelfs te hoog. Deze camcorder doet creatief en kwalitatief gezien zelfs veel meer dan de doorsnee videoreportage nodig heeft. Niettemin het ziet er allemaal meer dan voortreffelijk uit en het geluid mag gehoord worden. Wel missen wij een hoogwaardige OLED-zoeker. Met het LCD-scherm en lichtkap werkt het ook goed doch liever een zoeker voor reportagewerk.

Conclusie
Panasonic maakt met de AU-EVA1 een volledig geslaagd huwelijk tussen cinematic en run and gun. Voor deze prijs vindt de professional en gevorderde amateur geen betere compacte camcorder. De creativiteit, beeldkwaliteit, kleurweergave, instelbare ISO-waarden en EF-wisseloptiek laten weinig te wensen over en maakt de camerakeuze en stuk eenvoudiger.

Prijzen & Info
Panasonic AU-EVA1 € 8.820,-
Panasonic, www.panasonic.nl

Ulco Schuurmans

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
NiSi camera & cinema filters
Transcontinenta laat ons weten een nieuw merk in haar pakket te hebben: NiSi. NiSi richt ...