Panasonic HC-X920

Review Panasonic Full HD netwerkcamcorder HC-X920

Redactie Camcorder Reviews

Panasonic Full HD netwerkcamcorder HC-X920

Topkwaliteit van nu

De netwerkmogelijkheden rukken op, zo ook in camcorders. Voor deze uitgave staat de Panasonic HC-X920 op de testbank, de opvolger van de HC-X900. Over die camera stak Frits Kraefft vorig jaar de loftrompet. Geldt dat ook voor de HC-X920?De Panasonic HC-X920 is de voortgaande ontwikkeling van het topmodel 3CCD-camcorder van Panasonic, de HDC-SD700, HDC-SD750, HDC-SD900 en de vorig jaar geteste HC-X900. Deze camcorders kenmerken zich door een beeld van topkwaliteit, een zeer hoge lichtgevoeligheid en de mogelijkheid tot volledige handmatige instelling (inclusief het geluid). Wat je als gebruiker zou kunnen missen aan de HC-X920 zijn XLR-microfoonaansluitingen, een draagbeugel en de mogelijkheid om de camera vanaf de schouder te gebruiken. Met name die laatste wens impliceert aanzienlijk grotere afmetingen en een hogere prijs. Komen bovenstaande wensen niet op uw lijstje voor en bent u juist op zoek naar een gemakkelijk mee te nemen Full HD-camcorder voor een aantrekkelijker prijs, dan is de HC-X920 een zeer goede keuze. Daarbij kan via een optioneel leverbaar voorzetobjectief (VW-CLT1, 299 euro) in 3D worden gefilmd en kan het zeer scherpe lcd-scherm het beeld in 3D tonen.

HC-X920

Mede door het verstelbare riempje is de camera goed vast te houden. Rechts op de foto de aansluitingen voor microfoon en hoofdtelefoon.

HC-X920

Aan de HC-X920 heeft Panasonic WiFi toegevoegd. Ook heeft de fabrikant gebruikgemaakt van een nieuwe sensortechniek.
Kijken we in het kort naar de mogelijkheden van de camera, op die van de WiFi-functionaliteit na, dan zijn dit een extreem lichtsterk zoomobjectief (f 1:1.5, 12x optisch) met ruim voldoende groothoek (29,8 mm), gevolgd door drie 1/4,1-inch beeldsensoren met daarachter de nodige techniek om een optimaal beeld te bereiken. Ook de uitstekende beeldstabilisatie, die de camera ook op een denkbeeldige horizon kan stabiliseren, mag niet onvermeld blijven. Via het 3,5-inch aanraakscherm zijn onder andere het diafragma, de sluitersnelheid, de witbalans, de scherpstelling en de opnamesterkte van het geluid in te stellen. Deze functies, behalve die van het geluid, zijn ook via een toetsje naast het objectief op te roepen.

HC-X920

Na het indrukken van het toetsje Wi-Fi kan voor de verschillende netwerkopties worden gekozen.

Door aan de ring om het objectief te draaien is de waarde in te stellen. Uiteraard kan de camera ook geheel automatisch functioneren, waarbij via een aparte toets voor iA kan worden gekozen. Dit houdt in dat de camera tot onder zeer uiteenlopende situaties het beeld probeert aan te passen. Voor wie snel wil kunnen werken zonder aandacht te moeten besteden aan de techniek, is de iA-functie dé oplossing. Wie wel alles met de hand wil instellen, kan hulp krijgen van de zebrafunctie, het histogram en de markering bij sche

rpstellen. Pre-recording zorgt ervoor dat de camera al begint de lopen voordat er op de knop wordt gedrukt.

Kwaliteit

De eerdere modellen roemden wij om hun beeldkwaliteit. En dit geldt ook voor de HC-X920. Het beeld is zeer scherp, met een

getrouwe kleurweergave. Wordt in de stand Progressive gefilmd, dan is het beeld in verticale richting zelfs nog iets scherper. In deze stand is het geheugenkaartje wel sneller vol, maar gezien de kwaliteit is dat het waard. Ook het geluid is van zeer goede kwaliteit. Wordt het handmatig ingesteld en via een externe microfoon geregistreerd, dan is er zelfs sprake van een uitstekende geluidskwaliteit. De aansluiting voor een hoofdtelefoon maakt goede controle tijdens de opname mogelijk, zodat teleurstelling achteraf kan worden voorkomen. In de HC-X920 zijn drie nieuwe beeldsensoren toegepast, die volgens Panasonic tot een nog hogere lichtgevoeligheid leiden. Uit onze metingen blijkt dit inderdaad het geval te zijn, al vinden wij de HC-X900 ook al bijzonder goed.

Netwerk

Geheel nieuw op de HC-X920 is de toevoeging van WiFi. Het meest interessant hierbij vinden wij de optie om de camera op afstand te kunnen besturen. Dankzij WiFi kunnen schuwe dieren worden gefilmd zonder dat de cameraman of -vrouw in de buurt van de camera hoeft te zijn. Om van deze en andere opties gebruik te kunnen maken wordt als eerste de toets Wi-Fi boven op de camera ingedrukt. Vervolgens zien we het menu met vijf keuzes.

HC-X920 wifi setup

De verschillende verbindingsopties, waaronder die met de Panasonic Lumix Club.

De eerste keer kiezen we voor Wi-Fi setup. Het aansluiten op een netwerk verliep in onze tests volgens de te nemen stappen en leverde geen problemen op. Na het installeren van de Panasonic Image App op zowel een iPad als een Android-smartphone kunnen we de camcorder op afstand besturen. Niet alleen het starten, stoppen en zoomen, maar ook het instellen van de camera. Ook is het nu mogelijk om op afstand te bekijken wat er al op het geheugen van de camera is vastgelegd. In alle gevallen is, zoals vanzelf spreekt, het beeld niet in volle HD-resolutie en zien we slechts enkele beelden per seconde. Bij het starten en stoppen is de reactietijd zeer kort, en ook het beeld is snel op afstand te zien. Alleen het leggen van de verbinding tussen camera, netwerk en smartphone kan tot wel een minuut duren.

HC-X920 LUMIX Club

Het aanmelden op de Lumix Club.

Een andere optie van de ingebouwde WiFi-techniek is om de camera als bewakingscamera in te zetten. Positiever geformuleerd: om te kijken of het goed gaat met de baby. Hierbij kan een smartphone zowel via het thuisnetwerk als via een openbaar netwerk contact leggen met de camera.

HC-X920 WIFI keuzemenu

Het WiFi-keuzemenu op het 3,5-inch aanraakscherm.

Daarnaast kan het interessant zijn om de HC-X920 als streaming camera in te zetten, waarmee een live televisiestation wordt gecreëerd.
De instellingen voor deze laatste twee diensten verliepen minder succesvol. Het aanmelden op de Panasonic Lumix Club leverde op zich geen problemen op, maar een uiteindelijk contact kwam niet tot stand. Daarmee konden we de camera ook niet inzetten voor streaming video. Het aanmelden op Ustream daarentegen leverde op zich geen problemen op. Panasonic zegt er alles aan te doen om dit euvel te verhelpen.

Met de HC-X920 zet Panasonic opnieuw een topmodel camcorder neer, afgestemd op de wens om beeld en geluid zowel volledig automatisch als geheel naar eigen voorkeur vast te leggen. Het beeld is uitstekend, de lichtgevoeligheid bijzonder hoog en zelfs nog hoger dan van de HC-X900, en de beeldstabilisatie is zeer goed. Het voordeel van handmatig in te stellen geluid en aansluitmogelijkheden voor hoofdtelefoon en microfoon mag in de conclusie niet ontbreken. De toevoeging van WiFi vinden wij vooral interessant om de camera op afstand te kunnen bedienen. Dit kan zelfs zonder dat er een netwerk beschikbaar is. Jammer is dat we de streaming-functie niet operationeel kregen. Beeld van topkwaliteit kan worden bereikt door in 50p te filmen, en wie met 3D wil experimenteren kan het speciale voorzetobjectief aankoppelen. Het spatscherpe lcd-scherm is er klaar voor.

merk/type Panasonic HC-X920
adviesprijs € 999,-
ingebouwd geheugen nee