PluralEyes & DualEyes: synchroniseren van beeld en geluid

Redactie Geluid Reviews

Bij het opnemen van uitvoeringen of shows met meerdere camcorders kan het lastig zijn om daar een synchroon lopende montage van te maken. Hetzelfde geld als het geluid met een aparte audio-recorder werd opgenomen en achteraf weer dient te worden toegevoegd. Het karwei om beeld en geluid tot op het frame nauwkeurig op elkaar af te stemmen kan tegenwoordig uitbesteed worden aan de programma’s PluralEyes en DualEyes van Singular Software.

Normaliter staat degene die met meerdere camcorders en/of audio-fieldrecorders een muziek of theateruitvoering, evenement of complex interview(s) opneemt een frustrerend en tijdrovend klusje te wachten… Zie de handel maar eens perfect synchroon in de NLE-suite te monteren. Een heel gedoe met tijdcode, frame-sync, referentiebeelden, op het gehoor of lipbeweging etc. Kan dat nu niet allemaal wat sneller of grotendeels automatisch? Het antwoord luidt: ja! Met PluralEyes van Singular Software en dit zowel voor meerdere cam- als fieldrecorders of videofilmende DSLR’s en in 2D en 3D!Drukwerk

PluralEyes
Menig vakman zweert nog bij ‘clapping’ (met de hand of dedicated take-bord) voor het aanbrengen van visuele en audio cues voor de latere montage. Dat vereist echter discipline en is niet altijd haalbaar. Tijdcode werkt alleen als alle camera’s en recorders hetzelfde startpunt en formaat gebruiken. In de eeuw van slimme herkenning voor beeld en geluid moet dat toch ook anders kunnen. Een ander punt vormt 3D-opnamen met camera’s die niet gegenlocked zijn. Het gros van de zorgen over synchronisatie is voorbij met PluralEyes als plugin bij Final Cut Studio, Adobe premiere Pro en Sony Vegas Pro. Daarnaast is PluralEyes ook een zelfstandige toepassing te gebruiken. Drukwerk
Zet de video- en audiotracks op de juiste plaats in de tijdlijn van de NLE-editor. Start PluralEyes en kies het gewenste Project met bijbehorende sequence. En druk op de Sync-knop. PluralEyes gebruikt de audiotracks als referentie om de videoclips daarop te synchroniseren. Elk device heeft zijn eigen track in de tijdlijn en wordt door de intelligente synchronisatie-software doorzocht op punten van overeenkomst tot op het frame nauwkeurig. Vervolgens worden de tracks perfect synchroon uitgelijnd in de tijdlijn.
In de meeste gevallen gaat dit uitstekend maar stoorgeluiden in de achtergrond kunnen roet in het eten gooien. Daartegen helpt het aanbrengen van referentie geluid zoals het vertrouwde clapping. Aanbevolen wordt:Drukwerk
De camera’s en fieldrecorders zo dicht mogelijk bij elkaar op te stellen. Onder andere van belang bij 3D en DSLR’s met daarop geplaatste recorders.
Of te zorgen voor duidelijke referentiegeluiden (dominant audio-element, bijvoorbeeld concert).

DualEyes
Bij het videofilmen met een digitale fotocamera of camcorder met matig geluid wordt vaak een fieldrecorder voor audio te hulp geroepen. Deze ‘veldopnemer’ registreert een veel hogere kwaliteit aan geluid en er zijn ook nog eens extra microfoons om de zaal installatie op aan te sluiten. Maar hoe krijg je dit veldgeluid nu synchroon met het camcordergeluid? Of nog liever vervang het door de camera opgenomen geluid door de veel betere tracks van de fieldrecorder. Dat kan DualEyes even voor u fixen.Drukwerk
De software DualEyes is bedoeld voor Windows (Mac volgt) en de daaronder draaiende NLE-suites inclusief Adobe Premiere Pro, Avid Media Composer, en Sony Vegas Pro. Het pakket gebruikt dezelfde geavanceerde automatische synchronisatietechnologie als PluralEyes voor het stroomlijnen van de anders stroperige en tijdconsumerende synchroniseren dual-system recordings met de corresponderende videobeelden. Geschikt voor eenvoudig tot highend montagesettings. DualEyes herkent de scratch-audio uit de cameraopnamen en vervangt deze geheel automatisch door de veel hogere kwaliteit geluid van de fieldrecorder. In de meeste gevallen verloopt dat vlekkeloos.
PluralEyes en DualEyes kosten rond de 150 dollar en zijn online aan te schaffen.

www.redgiant.com/news/featured/welcomesingular/

Ulco Schuurmans

Archief: Video Emotion 93 (juni/juli 2011)

 

3 Comments

  1. Tja, hier mis ik eventuele opmerkingen of informatie over het feit dat vele portable recorders zoals Zoom, Tascam, Olympus, Roland e.d. niet met dezelfde kloksnelheid draaien en dat achteraf blijkt dat het soms aardig wat frames verschilt met die van de camera’s! Om dit artikel wat completer te maken zou deze informatie naar mijn idee niet mogen ontbreken. Daarbij zou het bovendien ook nog eens handig zijn om informatie te verschaffen over hoe deze verschillen op te heffen/te corrigeren.
    Final Cut Pro X heeft overigens dezelfde mogelijkheden voor de synchronisatie als Plural Eyes. In de afbeelding meen ik Final Cut Pro versie 7 te herkennen. Deze versie wordt al een aantal jaren niet meer ondersteunt en kan daardoor in feite “niet meer mee” in de tijd van AVCHD en meer…..

    1. Hi Roland,

      Inderdaad komt het regelmatig voor dat fieldrecorders voor audio op een net iets andere kloksnelheid draaien als camcorders en systeemcamera’s. Er zijn nogal wat framerates in omloop.
      Een goed synchronisatiepunt (visueel of audiomark), tijdcode en Plural Eyes kunnen dat goed oplossen. Idem FCP X.x.
      Het artikel is al wat ouder vandaar nog een gedateerd plaatje van FCP.

      Mvgr

      Ulco Schuurmans
      Redacteur

  2. Ik werk met fin.cutProX en daar is multicam.editting ingebouwd. Heb er echter nog geen ervaring mee maar gaat asap gebeuren. Ben dus benieuwd of plural etc. toch ook nodig is want uit beschrijving bij fcpX krijg ik de indruk dat het daar goed geregeld wordt.
    Graag ervaring van gebruikers, bvd!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Het geluid en viewers
Het geluid en het beeldscherm zijn bij de videofilmende digitale fotocamera beiden wat ondergeschoven kindjes. ...