Point of Ayr Lighthouse in Wales (Focus op een enkel onderwerp met vuurtorens (1))

Redactie How to Video opnames

Archief Digital Movie 119-2018
Groot-Brittannië is het land bij uitstek om vuurtorens op de meest uiteenlopende locaties op beeld vast te leggen. Geen wonder, het is een eiland in Europa, dus kom je ze overal tegen. Maar hoe doe je dat? Richard Helwig reisde voor dit eerste deel uit deze artikelenreeks met de videocamera af naar Point of Ayr Lighthouse in Wales en ging op onderzoek uit.

Wereldwijd staan vuurtorens als symbool bekend vanwege de vorming van herkenningspunten in de buurt van kliffen, zeestraten, ingangen van zeearmen en havens. Iedere vuurtoren is uniek. Voorzien van een eigen karakter en uitstraling. Dat een vuurtoren alleen maar de kleuren rood en wit heeft, is zeker niet het geval. Ze bestaan zelfs in het zwart! Vaak zijn ze eenzaam gelegen. Krachtig en bestand tegen de meest uiteenlopende weersomstandigheden. In vroeger tijden beschikten schepen nog niet over geavanceerde apparatuur zoals die nu wordt gebruikt. Door vreugdevuren op heuveltoppen te bouwen, moesten ongelukken worden voorkomen. Een erg primitieve methode en erg veilig was het niet.

Grote aantrekkingskracht
Later veranderde dit toen er vuurtorens werden gebouwd. Ze werden door de tijd heen steeds groter, sterker en dichter bij de zee geplaatst. Ook al zijn ze tegenwoordig steeds minder in gebruik vanwege de moderne navigatiesystemen, het blijven bouwwerken waar je met de videocamera de meest fantastische opnamen van kunt maken. Op veel mensen hebben ze een grote aantrekkingskracht. In Groot-Brittannië zijn deze locaties niet zelden moeilijk tot niet te bereiken en kun je ze alleen vanaf een boot aanschouwen.Voor andere vuurtorens moet je over stevige wandelschoenen beschikken om er beeldmateriaal van te schieten. Omdat je er met de auto simpelweg niet kunt komen. Vertrouw niet klakkeloos op de navigatie. Soms is het best even flink zoeken. Slechts enkele vuurtorens waar je zeker opnamen van moet hebben gemaakt zijn Trwyn Du, Skerries, South Stack, Bardsey en Strumble Head.

In een ouderwets uniform
Groot-Brittannië bestaat uit de landen Engeland, Schotland en Wales. De kleinere eilanden die om dit hoofdeiland liggen,vallen hier eveneens onder zoals Orkneys Islands, Shetland Islands en Wight. Dat geldt niet voor de Kanaaleilanden en Isle of Man. Talacre is een dorp in Flintshire, gelegen aan de noordkust van Wales in de gemeenschap Llanasa. Makkelijk te bereiken met de auto. Door de duinen is het een stukje lopen. Op het strand vind je Point of Ayr, de oudste vuurtoren van Wales die ‘waakt’ over de Ierse Zee. Tevens bekend als Talacre Lighthouse, gebouwd in 1776 en niet meer in gebruik na de sluiting in 1883. Geverfd in de traditionele kleuren rood en wit, met een rode, forse lichtkoepel. Het object is door de jaren heen duidelijk aan het veranderen in een bouwval. Jammer!Ooit hebben mensen hier in deze koepel, staand voor het glas, op onverklaarbare wijze een ‘geest’ rond zien dwalen, gekleed in een ouderwets uniform van een vuurtorenwachter. Laat je er niet door afschrikken als je hem mocht zien!

Een flink gewicht
Voordat we ons meer gaan verdiepen in dit onderwerp, is het van belang eerst in het kort uiteen te zetten hoe een vuurtoren werkt. Duidelijk is dat het licht vanaf een grote afstand te zien moet zijn. En dat komt door de elektrische lamp die alle kanten op schijnt. Om dat mogelijk temaken is er een bolle lens nodig. Maar ja, op vuurtorenformaat zou dat een flink gewicht met zich meebrengen. Daarom wordt er gebruik gemaakt van de Fresnel-lens die werd uitgevonden door Augustin-Jean Fresnel (1788-1827). Deze lens is in staat om het licht op dezelfde wijze te bundelen als bij een bolle lens gebeurt. Onder deze lens zorgen prisma’s ervoor dat het licht in de juiste richting wordt gebogen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een ronddraaiend lenzenstelsel ontstaat een lichtbundel die met tussenpozen sterk opflitst.

Vooraf regisseren
Het mooiste van het filmen van een dergelijk object is dat je rustig te werk kunt gaan zonder dat het object van je wegloopt. Je kunt het onveranderd laten in de toestand waarin je het tegenkomt en daarbij kiezen uit ontelbare camerastandpunten. Vooraf regisseren lukt bijna niet omdat je immers niet weet wat je ter plaatse tegen gaat komen. Daarom is het handig om eerst lijsten met foto’s te bekijken van vuurtorens die je graag zou willen vastleggen. Maak een duidelijke routebeschrijving van de vuurtorens die je af wilt gaan. Plan er niet teveel op één dag in want reizen kost meer tijd dan je denkt.

Steeds meer details
Er is geen vastomlijnd draaiboek welke je als richtlijn kunt gebruiken bij het maken van een filmpje over vuurtorens. Er zijn slechts een aantal basisregels te bedenken. Zo is het van belang om ter plaatse goed te kijken hoe je een vuurtoren in beeld wilt nemen. Wissel standpunten voldoende af. Hoe verder weg je gaat staan, hoe kleiner de vuurtoren zal worden. De kijker wil weten in wat voor soort omgeving het object staat. Is dat ergens op het strand, op gevaarlijke kliffen, midden in het water of gewoon ergens op een kade?

Gepleisterde steen
Een voorbeeld zoals het filmpje eruit kan komen te zien. Een close-up van een zee vol met golven, vervolgens wordt een stuk uitgezoomd. Het strand wordt zichtbaar. Grassprieten in de duinen waaien voor de lens. Een vaag silhouet van een vuurtoren in de verte doemt op. Het beeld gaat over naar scherp. Een vuurtoren verschijnt in een groot totaal. Onderin het beeld wordt ‘Point of Ayr Lighthouse in Wales’ als titel weergegeven. Een verteller verschijnt in beeld die de historie van dit object uitlegt. Over hoe deze vuurtoren dienst heeft gedaan en wat dat heeft betekent. Hij legt uit hoe de technologie van de lampen werkt. Wat het vak van vuurtorenwachter inhield. Hoe hard er moest worden gewerkt. Welke belangrijke rol hij speelde als het ging om de veiligheid. En hoe het kwam dat de vuurtorenwachter later niet meer nodig was. Zijn er misschien oude ansichtkaarten of foto’s van vroeger beschikbaar? In menig archief is vast en zeker materiaal te vinden wat in de beelden verwerkt kan worden. Tussendoor volgen opnamen van dichtbij zoals het gepleisterde steen dat heeft losgelaten, beschadigd houtwerk en ijzeren onderdelen die zijn verroest. Dan verschijnt een plaatselijke inwoner die vertelt over hoe hij op een keer een oude vuurtorenwachter in de lichtkoepel zag staan. Vurig doet hij zijn verhaal. Meer ‘onderzoek’ kan de filmmaker niet doen want er is geen enkel bewijs. Opnieuw is de zee zichtbaar. Er wordt ingezoomd op het schuim op de golven. Hiermee wordt een overgang naar de volgende vuurtoren bewerkstelligd. Wil je het nog professioneler aanpakken, maak dan enkele opnamen met een drone. Hou deze opnamen beperkt. Want overdaad schaadt!

De nodige vertekening
Als je aan het filmen bent, dan zul je al gauw merken dat de horizon een nader punt van aandacht behoeft. Want hoe je de camera ook hebt opgesteld, de vuurtoren lijkt telkens scheef te staan! Zet de camera daarom waterpas neer en maak altijd gebruik van een statief. Bekijk de opnamen terug om te zien of wat je hebt opgenomen, inderdaad recht in de zoeker staat weergegeven. Je kunt de compositie op het oog kaarsrecht hebben ingesteld, in werkelijkheid kan het er heel anders uitzien. Maak desnoods meerdere opnamen zodat je naderhand in de montage de beste keuze kunt maken. Laat de vuurtoren niet ‘omvallen’ in het beeld. Richt de camera niet omhoog. Als de camera schuin wordt gehouden, lopen de lijnen namelijk naar elkaar toe. En dat geeft de nodige vertekening. Overigens maak je net na zonsopgang en net voor zonsondergang opnamen met het mooiste licht. Zacht licht zal de vuurtoren het beste uit laten komen. Een zo neutrale achtergrond zal worden bepaald door de aanwezige (blauwe) lucht. Neem het object op met de zon in je rug. Al kan tegenlicht wel voor de nodige verrassende effecten zorgen!

Voorbereid op reis
Het mag als vanzelfsprekend worden gezien dat je voorbereid op reis gaat. Neem niet meer mee dan strikt noodzakelijk. Het voorkomt een hoop gesjouw. Maar neem tegelijkertijd niet te weinig mee! Zorg dat de accu’s van de camera zijn opgeladen (een enkele accu meenemen is onvoldoende). Stop de gebruiksaanwijzing van de camera in het zijvak van je tas zodat je ter plaatse een en ander kunt naslaan als dat nodig is. Probeer alle functies onder de knie te hebben. Dat kan alleen door keer op keer te oefenen in de praktijk. Het boek ‘Lighthouses of England and Wales’ (uit 2008) van de auteurs Tony Denton en Nicholas Leach is geweldig om vooraf te bestuderen. Je haalt hier voor jezelf de meest spectaculair gelegen vuurtorens uit waar je naar toe kunt gaan. En dat zijn er zoveel! Naast een algemene beschrijving staat onder meer duidelijk aangegeven wanneer ze gebouwd zijn, of ze bereikbaar zijn en zo ja, op welke manier.

Langs steile rotsen
Het landschap van Wales staat bekend om het grotendeels bergachtige karakter. Dit is met name in het noorden en in het midden van het land het geval. Vanaf de grond kun je geschikte opnamen maken. Als je wat moeite doet en omhoog klimt, zijn er meer mogelijkheden. Hier is echter een waarschuwing op zijn plaats. Kijk uit het met lopen langs steile rotsen. Wijk liever niet af van de gebaande paden (al levert dat meestal de betere plaatjes op). Een ongeluk zit in een klein hoekje. En dat is in dit land geen overdreven advies! Veel gebieden zijn verlaten. Als er wat gebeurt, ben je op jezelf aangewezen. Sommige vuurtorens zijn voor het publiek toegankelijk. Je kunt een rondleiding krijgen in de machinekamer en expositieruimte en je klimt naar de top. In dat laatste geval is het hebben van enige conditie vereist. Maak eens een opname van binnen naar buiten toe. Informeer vooraf naar de openingstijden. Het voorkomt dat je lange tijd onderweg bent om vervolgens voor een dichte deur te staan.

FILMTIP
Het eerste waar je op moet letten als je in de buurt van het strand komt, is om de camera te beschermen (opbergen in een plastic zak en die vervolgens in de videotas doen). Zelfs de meest kleine zandkorrels kunnen voor grote schade zorgen! Haal de camera alleen uit de tas als het nodig is. Gebruik een blaaskwastje als je toch het vermoeden hebt dat er zand op de camera terecht gekomen is.

FILMTIP
Bij het maken van een film over vuurtorens ligt de focus op een enkel onderwerp. Je zou ervoor kunnen kiezen om meerdere keren, op verschillende tijdstippen en bij wisselende weersomstandigheden, opnamen van hetzelfde object te maken.

Richard Helwig

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Leica D-Lux (Typ 109) ‘Explorer Kit’
Transcontinenta presenteert een nieuwe mogelijkheid binnen de Leica D-Lux cameralijn: de Leica D-Lux (Typ 109) ...