Professionele Full HD camcorders: Panasonic AJ-PX230 Prof, Sony HXR-NX100 Pro, JVC GYHM70E en Canon XA30 Pro

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 123-2018
Wie koopt er in het 4K UHD-tijdperk nog een Full HD camcorder? Antwoord: De slimme videomaker die veel kwaliteit en professionele mogelijkheden voor relatief weinig geld wil. Bovendien is meer vaak niet nodig want de rol van 2K bij hoogwaardige videoproducties is nog lang niet uitgespeeld!

Alle reclame voor UHD 4K maakt blind. Iedereen wil toch de hoogste resolutie in 4K en 2K zou beduidend minder presteren. Even met de beide beentjes op de grond… Het gros van het tv-aanbod, filmpjes op internet en tal van professionele opnamen zijn nog gewoon 2K. Heb je een 4K TV dan is daar vaak upscalen, een speciale Blu-ray-speler of rechtstreeks vanuit de UHD-camcorder voor nodig om echt van 4K te kunnen genieten.
Met dat in het achterhoofd reist de vraag of opnemen in 4K wel zo zinvol is? Wie echt de hoogste masterresolutie wil kan inderdaad niet om 4K heen. Maar als je een echte volwaardige 4K camera en montagecomputer gaat aanschaffen dan kost dat al gauw drie tot vier maal zoveel als 2K. En de meeste kijkers zien het verschil niet echt.

2K is ook 2K als daar 2K op staat
De Full HD (2K)-standaard is al zover uitgerijpt en technisch doorontwikkeld dat je voor relatief weinig geld een ware Full HD-camcorder van professionele allure kunt aanschaffen. Alles er op en er aan. Een relatief grote lichtsterke beeldchip en ingebouwde grijsfilters plus professionele interne beeldbewerking. Voorzien van een hoogwaardig 16-20 maal zoomobjectief met OIS, XLR-aansluiting voor de microfoon en ook geheel handmatig te bedienen voor beeld en geluid. Soms is er zelfs een ingebouwde video LED lamp aan boord.
Kortom een camcorder die prima bij de eisen en het budget van de gevorderde videoamateur of kleine professional past. De keuze in 2K camcorders is momenteel nog behoorlijk groot. Ergo er komen nog steeds nieuwe modellen uit.

Het is niet altijd 4K als er 4K op staat
Helaas is er een behoorlijk verschil tussen het aantal pixels bij UHD (3840 x 2160, dus 4K) en echte 4K pro-kwaliteit. Een camera kan best wel in 4K opnemen maar verwerkt deze UHD ook op hoogwaardig niveau? Maar al te vaak kunnen goedkopere camera’s niet met de enorme hoeveelheden videodata en hoge bitrates (overdrachtssnelheden) omspringen. En dat wordt dan flink comprimeren om het allemaal behapbaar te houden.
Het proces van comprimeren en weer decomprimeren voor de weergave of montage gaat doorgaans ten koste van de kwaliteit. Er gaat beeldinformatie verloren en weg is de 4K-winst.
Bij het monteren heeft 4K een veel zwaardere hardware en software nodig dan 2K. Anders wordt het flink wachten en ontstaat er toch kwaliteitsverlies.
Niettemin, 4K UHD presteert inderdaad in de beelddetails plus kleurdynamiek van het oplossendvermogen zichtbaar beter dan Full HD 2K mits daar ook de juiste apparatuur voor opname, montage en weergave wordt ingezet. Anders beduvel je echt jezelf.

Draagbeugel- of schoudercamera?
De meest professionele Full HD-camcorders zijn van het type reportage (de zogenaamde run and gun). Er is daarbij keuze uit het model draagbeugel (de karakteristieke handgreep bovenop het camerahuis) en het klassieke schoudermodel. De draagbeugels zijn lekker compact en minder zwaar. Een schoudercamera, vroeger het handelsmerk van de profilmer, ligt rustiger tegen de schouder en heeft lekker grote bedieningsknoppen. De meeste modellen hebben alleen een vast zoomobjectief met een hoogwaardige optische beeldstabilisatie (OIS). Een uitzonderlijk model is de Blackmagic Pocket Cinema. Die lijkt meer op een compacte systeemfotocamera en heeft verwisselbare (MFT)objectieven.
De prijzen starten rond de € 900,- de leuke koopjes, circa €.500 – € 2.000,- middensegment en € 3.500,- topmodel. Alle merken zoals Panasonic, JVC, Sony, Canon en Blackmagic voeren wel een of meerdere modellen.

Panasonic AJ-PX230 Pro
Deze draagbeugel camera behoort tot de top in zijn Pro Full HD-klasse. Het gaat om een echte 3-chipper, in dit geval drie 1/3 inch 3MOS-sensoren. Dat maakt de AJ-PX230 behoorlijk lichtsterk en gewoon goed in het opnemen van de drie RGB-kleuren. Het 22 maal zoomobjectief en de AVC-Intra/Ultra CODEC staan garant voor de hoogste scherpte en geen waarneembaar detailverlies. In de praktijk schiet dit Panasonic 2K-model gewoon perfecte Full HD-clips. Het vaste zoomobjectief heeft een groot bereik van 28 mm tot 616 mm (equivalent aan 35 mm camera). Zoals gewenst door de professionele gebruiker uiteraard drie bedieningsringen voor het handmatig instellen van de scherpte, zoom en het diafragma (Iris). Het geboden comfort is vergelijkbaar met dat van losse objectieven. Ook de mechanische uitvoering overtuigt.
Kenmerkend voor Panasonic is altijd het grote aantal beschikbare CODECs (compressiemethoden) en instelbare AVC-standaards. Zo heb je keuze uit diverse variabele bitrates, AVG Ultra, AVC Intra 50, 100 en 200, Lossles AVC Intra 200 en AVC Long G12, Zoals gezegd het beste wat je in deze voor Full HD kunt krijgen.
Het opslagmedium is de miniP2-kaart. Wat duurder dan SD doch aanmerkelijk sneller en robuuster in gebruik. De twee kaartslots schakelen in geval van eentje vol naadloos over op de ander. Verder uiteraard 2 x manueel regelbare audiokanalen met XLR-aansluiting, ingebouwde grijsfilters, snel kiesknoppen, volledig instelbare beeldparameters en naar keuze op de automaat of handmatig. Het beeld beoordeel je op de hoogwaardige LCD-display of elektronische kleurenzoeker. De kwaliteit van het geluid en de interne microfoons zijn boven gemiddeld.
Samenvattend een dijk van een professionele Full HD-camera en qua prijs zeker concurrerend met 4K.

Sony HXR-NX100 Pro
Een met net onder de € 2.000,- vriendelijke geprijsde Full HD-camera. Dit veel verkochte model handheld videocamera heeft een 1 inch Exmor R CMOS-sensor voor hoge resolutie opnames en uitstekende prestaties bij weinig licht. Een dergelijk grote beeldchip maakt je ook meester over de scherptediepte en de daarbij behorende filmische sensatie.
Het vaste Sony G-zoomobjectief heeft een bescheiden bereik van 12 maal optisch en natuurlijk drie onafhankelijk te bedienen instel (Focus, Zoom en Iris)-ringen geven je zeer veel creatieve controle over scherpstelling, zoom en diafragma. Digitaal kom je nog tot een behoorlijk goede 2K tot 24 keer. Dat heet bij Sony Clear Image Zoom. Bij het gebruik van geavanceerde Digital Extender is het zoombereik zelfs uit te breiden tot 48 keer en blijft de beeldkwaliteit dankzij de grote sensor nog best goed.
Dan die 1 inch Exmor R CMOS-sensor beter bekeken. Het gaat om een relatief nieuw type met 14.2 miljoen effectieve pixels. Praktisch gezien bijna net zo groot als een Super 16mm film frame. De R-aanduiding in de naam betekent dat deze sensor zeer lichtgevoelig is en daardoor uitstekend presteert in situaties met weinig omgevingslicht. De kritische en creatieve filmmaker kan zich helemaal uitleven op het naar eigen smaak (of look and feel) fine-tunen van de 99 beeldparameters zoals gamma, zwartniveau, kleur-model/niveau/fase en nog veel meer. Aangemaakte voorkeuren kan je opslaan als later op te roepen profielen.
Er zijn twee geheugenkaartsleuven waarvan één alleen geschikt is voor SDHC- en SDXC-geheugenkaarten terwijl de andere sleuf compatibel is met SDHC-, SDXC-geheugenkaarten en Memory Stick PRO Duo (Mark 2) en Memory Stick PRO-HD Duo geheugenkaarten. Prima inzetbaar voor het schieten van simultaan- (= op twee kaarten tegelijk) en relay- (= hot swapping) opnames.
Andere belangrijke specificaties zijn de goede steadyshot OIS, XLR-connectoren met manuele volumeregeling. XAVC S, AVCHD 2.0 CODECS en naar keuze handmatige of automatische bediening. De geluidskwaliteit is gemiddeld voor deze prijsklasse.
Een aan te bevelen reportagecamera.

JVC GYHM70E
Met deze schoudercamera kan je tegen een heel vriendelijke prijs professioneel ogend voor de dag komen. Het voor rond de € 1.000,- een professionele Full HD schoudercamera bouwen noopt uiteraard wel tot het hier en daar een veertje laten. Zo is de toegepaste beeldsensor bijvoorbeeld van het type 1/2:3” 12 megapixel BSI CMOS-sensor en het zoomobjectief slechts 10 maal met een 29.5 mm groothoekstand. Dat betekent net wat minder lichtsterk maar zeker niet een slecht beeld want er zijn pixels genoeg aan boord. JVC spreekt zelf van een lichtgevoeligheid van 1 LUX maar in de praktijk is toch wel wat meer licht nodig.
Tevens compenseert de lichtsterkte van de zoomlens, F1.2 – F2.8, daar deels ook voor. En optisch gezien functioneert het handmatig te bedienen zoomobjectief met de eigen beeldstabilisatie naar behoren.
Het opnemen gaat in de echt Full HD resolutie van 1920 x 1080 (50i/50p) of 720 x 576 (50i) in het AVCHD-formaat met een bitrate tot 28 Mbit/s. In de praktijk levert dat bij normaal licht een sterk videoplaatje op. Met High Speed 300fps opnames met een resolutie van 720 x 480 pixels kan je slow motion video’s schieten.
Het 3” touchscreen LCD display en de 0.24” LCOS viewfinder voldoen in de praktijk naar tevredenheid. Het geluid via de interne stereomicrofoons is redelijk. Een extern model wordt echter aanbevolen.
In de twee geheugenslots passen SD-, SDHC- of SDXC-kaarten en twee accu-slots. Ook hier simultaan of met relay opnemen. Opmerkelijk zijn de twee accuslots. Dan sta je niet gauw stroomloos. Qua instelbare mogelijkheden is de uitrusting zoals van een eenvoudigere procamcorder verwacht mag worden.
Samenvattend: Niet het nieuwste camcordermodel, maar wel eentje die in Full HD doet wat er verwacht wordt. En de prijs is aantrekkelijk.

Canon XA30 Pro
Naast de bekende Legria-series heeft Canon ook nog de XA-lijn die zoveel aardig pro als vriendelijk geprijsd genoemd mag worden. Het model XA30 Pro is van het type run and gun reportage draagbeugelcamcorder. Geliefd bij elektronische nieuwsgaring (ENG), het opnemen van evenementen, onderwijs, evenementen en bedrijfsvideo’s.
Optisch valt er met de 20 maal hoogwaardige Canon-lens voorzien van een prima OIS weinig op aan te merken. De sensor is een 1/2.84” HD CMOS Pro-type dat het bij daglicht uitstekend en bij schemering heel aardig doet. In Full HD-video schiet je op 24, 25, 50 of 60 beelden per seconde. Tevens behoren slow- en fast-motion plus interval-shots tot de mogelijkheden. Maximaal kan je 1200 keer versnellen. Bij een toch nog bruikbare beeldkwaliteit.
Heel interessant is de Wide DR-modus voorzien van een dynamisch bereik tot 600 %. Eindelijk eens superheldere scenes schieten zonder dat de witten uitvreten en de zwarten dichtlopen. Dat vind je doorgaans alleen op aanmerkelijk duurdere pro-camera’s. Dan is er ook nog een Highlight Priority-modus. Zoals deze term al doet vermoeden gaat het daarbij om het natuurlijker en voller aanzetten van belangrijke kleuren en details in het videobeeld. Een klusje dat je Canon wel toe kunt vertrouwen bij het opnemen van opnames bij een heldere hemel of in situaties met veel reflecterende oppervlakken.
Je legt de videoshots vast op SDXC/SDHC-geheugenkaarten in twee slots. Desgewenst gelijktijdig opnemen in twee verschillende videoformaten. Bijvoorbeeld full HD en op de andere een MP4-formaat opname met een lagere resolutie. Voor de beoordeling van het beeld heeft de videomaker de beschikking over een hoogwaardig 3.5” OLED-touchscreen met een resolutie van 1.23 miljoen pixels en een kleurenzoeker.
Het geluid en de kwaliteit is voor deze prijsklasse zondermeer goed. Dat zijn wij wel gewend van Canon. Het wordt allemaal nog beter als je externe microfoons op de XLR-bussen aansluit.
Tot slot noemen wij nog de draadloze dual band WiFi met ondersteuning van 2.4 GHz en 5 GHz. Met FTP haal je een snelheid van maximaal 150 Mbps. De camera valt met een app op afstand te bedienen en GPS legt de locatie vast.

Prijzen
Panasonic AJ-PX230 Profi circa € 3.500,- www.panasonic.com
Sony HXR-NX100 Pro € 1.999,- https://pro.sony/en
JVC GYHM70E € 1.029,- http://nl.jvc.com
Canon XA30 Pro € 1.489,- www.canon.nl

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Marantz SR7013 & AV7705: de lat hoog…
Marantz legt de lat hoog met de nieuwste uitbreiding van zijn thuisbioscoop assortiment: De nieuwe ...