Bowers and Wilkins CM10

Review Bowers & Wilkins CM10

Redactie Luidsprekers Reviews

Een bepaald merk dat ook met een B begint, zegt het al: er is geen beleving zonder goed geluid. Een waarheid als een koe. Daar is geen speld tussen te krijgen. Bowers & Wilkins wil met de CM10 graag ‘high-end’ muzikaliteit brengen voor een (relatief) gunstige prijs. Lukt dat?

De Bowers & Wilkins CM10 is geen kleine en lichte jongen. In principe is de behuizing net zo groot als die van de CM9, maar door het ‘toetertje’ bovenop oogt hij wel iets hoger. En dat is hij natuurlijk ook. Door de nieuwe tweeter met dubbele dome in een Nautilus Tube te huisvesten, is er ruimte gekomen voor een extra woofer. Een woofer die voor nog dieper, schoner en strakker laag zorgt. En dat is altijd een pluspunt bij film. Tevens is de CM10 iets dieper dan de CM9. Het extra volume dat deze diepte meebrengt, zorgt ook weer voor wat dieper laag.

Bijzonder

Bowers and Wilkins CM10De CM10 is zeker niet de eerste luidspreker van Bowers & Wilkins met een toetertje boven op de kast. De Nautilus Tube kent een lange geschiedenis en is al veel langer te vinden in de beroemde 800-serie van het Britse merk. Door de tweeter een eigen behuizing te geven en hem los te koppelen van de rest van de kast, is een schoner en losser hooggebied te realiseren. En dat zorgt weer mede voor een dieper stereobeeld.

Nu is zo’n tube als in de 800-serie (en de PM1) erg prijzig om te maken. Vandaar dat de CM10, die per stuk 1.800 euro kost, een iets goedkopere versie heeft meegekregen. Net als de tweeter: dat is weliswaar een model met een dubbele dome, net als in de PM1, maar de versie in de CM10 is een volledig aluminium model en niet een chique carbon braced, zoals in de PM1. De 800-serie krijgt al langer een diamant-tweeter mee.

Minder vervorming

Het voordeel van carbon braced- en diamant-tweeters is eenvoudig uit te leggen: lagere vervorming. Door de tweeter stijver te maken is het werkgebied van deze weergever van hoge tonen te vergroten. En mede daardoor zijn weer eenvoudigere filters toe te passen (er hoeft minder steil gefilterd te worden), wat weer de muzikaliteit ten goede komt.

De CM10 heeft een nieuwe, aluminium versie van de carbon braced-tweeter van de PM1. Deze tweeter huist dus in een Nautilus Tube boven op de behuizing van de CM10. Een opmerkelijk gezicht. En niet iedereen zal het mooi vinden. Maar werkt het? Daarover later meer.

Ontkoppeld

Bowers and Wilkins CM10Bij CM10 is niet alleen de tweeter ontkoppeld, maar ook de uit kevlar vervaardigde middentoner. Net als bij de 800-serie ‘hangt’ de middentoner in de kast. Dit zorgt er weer voor dat het kritieke middengebied – waar zich dus onder meer stemmen bevinden – geen last heeft van de woofers. Ook dat komt openheid en schoonheid in weergave ten goede.

Drie woofers

Bij muziek is laag belangrijk, maar bij film is het bijna onontbeerlijk. Wilt u alles van een film horen, inclusief de zware explosies, de soundtrack of bijvoorbeeld het diepe geklop van een langsdenderende goederentrein, dan moet een luidspreker gewoon onder de 30 Hz kunnen gaan. En dat kan de CM10. Mede door de drie kevlar (met papier) woofers van elk 165 mm. Hoewel er 6 decibel verloren gaan bij 28 Hz, haalt deze luidspreker het wel. Bij 45 Hz is het verlies slechts 3 decibel, en dat is voor een luidspreker van dit formaat uitstekend.

Stijve kast

Net zo belangrijk als de units is de behuizing van een luidspreker. Hoewel het hoekige uiterlijk lang niet iedereen zal aanspreken, is de behuizing wel behoorlijk stijf. Mede door de dikte van de kast. En dat brengt zo zijn gewicht mee: de CM10 weegt bijna 35 kg! Het is dus niet een luidspreker om even in je eentje de trap op te dragen. Door het grote gewicht zal ook het positioneren niet iedereen gemakkelijk afgaan. Maar goed, u moet er iets voor overhebben om degelijk geluid te realiseren!

De CM10 plaatsen om goed geluid te krijgen, is overigens niet heel lastig. We hebben na een beetje draaien en schuiven al snel een mooi open beeld en een prima balans tussen hoog, midden en laag. Opvallend is dat het laag uitstekend strak blijft, ook met de luidspreker wat dichter bij de muur. Wij houden voor de test wel een afstand van circa 70 cm aan.

Allrounder

Bowers and Wilkins CM10We draaien op een set die bestaat uit een Pass Labs X2.5 voorversterker, Van Medevoort PA333 mono-eindversterkers, een home theatre pc en een NAD M51 d/a-converter. De bekabeling komt bij AudioQuest vandaan.

We testen zowel met muziek als met film. Dit omdat een luidspreker veelal niet in beide disciplines kan uitblinken. Met name luidsprekers voor muziek zijn vaak niet heel goed in het weergeven van films. Dat vereist soms toch wat meer snelheid en strakheid dan een ‘muziekluidspreker’ kan brengen. Vooral in het diepe laag.

De CM10 blijkt een uitstekende allrounder te zijn. Films – we spelen onder meer Tron en The Dark Knight – komen groots en overweldigend de kamer in. Met een opvallend diep en strak fundament. Wat echter direct opvalt, is de openheid van stemmen. En de diepte in de beeldvorming. Surround is leuk, maar lang niet altijd nodig om overspoeld te worden, zo laten de CM10’s horen. Knap!

Muziek

Maar wat wellicht nog knapper is, is de verfijning en muzikaliteit waarmee de CM10’s te werk gaan bij het afspelen van muziek. We hebben de modellen onder de CM10 ook gehoord, en daar missen we de souplesse die nodig is om muziek écht goed weer te geven. De CM10 biedt dit wel. Dat maakt hem ook veel meer een hifi-speaker dan bijvoorbeeld de CM9.

De Bowers & Wilkins CM10 is niet goedkoop. Maar u haalt wel een geweldige allrounder in huis. Een luidspreker die technisch interessant is, maar ook zeker geluidstechnisch een knap staaltje werk is. Zeker een luidspreker waar menig liefhebber van zal smullen!