Review Rollei Mini Crane M1

Redactie Accessoires Reviews

In veel films en shows zie je bijzondere, heel vloeiende camerabewegingen. Welke filmer zou zulke mooie soepele bewegingen niet zelf met de camera willen maken? Rollei levert de Mini Crane M1, een hulpmiddel dat de testredactie met beide handen aangreep.

Dankzij het geringe gewicht en de afmetingen van een camcorder en fotocamera kunnen ze vrij worden bewogen. Dynamische beelden zijn daardoor gemakkelijk vast te leggen. Dit wil echter niet zeggen dat die dynamiek altijd mooi is; zwaaiende en schokkende, hoofdpijn veroorzakende beelden hebben we allemaal weleens gezien. De beeldstabilisatie in de camera weet trillingen verrassend goed te compenseren, maar neemt de verantwoordelijkheid niet over van de cameraman of –vrouw. Met name in tele en bij langdurige opnamen is het lastig om de camera stil te houden. Het gebruik van een goed statief is dan een must. Op zo’n driepoot is de camera echter alleen in horizontale en verticale richting te bewegen. En wij willen meer.

03 WaterpasNa de introductie van de filmende fotocamera hebben de fabrikanten van statieven alle varianten weer uit de kast gehaald. Een bekend en in de professionele wereld al langer gebruikt statief is de crane. Bij popconcerten zien we de hieraan bevestigde camera over het publiek scheren en de artiesten zonder noemenswaardige inspanning close in beeld brengen. Nu is zo’n crane niet zomaar mee te nemen, en bovendien kost hij vele duizenden euro’s. Rollei levert een crane die heel betaalbaar is en gemakkelijker te vervoeren.

Mini Crane M1

De Rollei Mini Crane M1 wordt geleverd inclusief draagtas. Voor gebruik moet de contra-arm worden bevestigd en de beide armen uitgeschoven. De crane kan zowel via de dikke (3/8 inch) als de dunne (1/4 inch) schroefdraad op een driepootstatief of andere ondergrond worden bevestigd. Eventueel kan de als accessoire leverbare panoramakop R60 ertussen worden geplaatst. Deze kop heeft een bepaalde weerstand, zodat vloeiende horizontale bewegingen te maken zijn. Als contragewicht kan de als accessoire leverbare waterzak worden gebruikt, of een metalen contragewicht. Het voordeel van de waterzak is het geringe gewicht tijdens het transport. Bij gebruik van een metalen gewicht hoeft u niet naar een kraan te zoeken en kunt u de contra-arm markeren op de plaats waar het de volgende keer moet worden aangebracht.

Praktijk

Nadat het statief is opgebouwd, de camera is bevestigd en het statief in balans is gebracht, kunnen we ermee aan de slag. Het in elkaar zetten van het statief spreekt voor zich. Het balanceren is geen probleem; dit kan eenvoudig door de klem voor de waterzak of het contragewicht iets naar voren of naar achteren te schuiven. Alleen het bevestigen van de camera gaat wat onhandig, want de ruimte voor het aandraaien van de vleugelschroef is krap voor forse vingers. Het gebruik van een snelkoppelingsplaat lost dit op. Via de ingebouwde waterpas controleren we of de camera horizontaal staat. Vervolgens kan de neiging van de camera worden ingesteld door een van de twee armen in te korten. Zijn we tevreden over het beeld als de camera dicht bij de grond en maximaal hoog is, dan is de crane klaar voor actie en kan het filmfeest beginnen.

02 PanoramakopDe Mini Crane M1 bewegen gaat in alle richtingen soepel. We weten ruim voldoende hoogte te bereiken om boven de hoofden uit te komen. De lage shots zijn heel fraai. Een crane biedt hierbij het voordeel dat je niet door de knieën hoeft. De instellingen op de camera aanpassen kun je natuurlijk niet zomaar doen, en ook is het lcd-scherm niet op elke hoogte goed te bekijken.

Voor de test gebruikten we de Canon camcorder HF G30, die is uitgerust met wifi (instellingen op afstand bedienen en opnamen delen). Eventueel is een universele accessoire te koop waarmee een monitor (bijvoorbeeld een tablet) op de Mini Crane M1 kan worden bevestigd.

Tijdens het maken van de foto in de schouwburg hadden we de waterzak nog niet naar behoren om de contra-arm bevestigd. Wordt de zak of een ander gewicht niet dicht genoeg bij de arm geplaatst, dan komt dat de stabiliteit van het geheel niet ten goede; door het slingerende contragewicht dreigt de camera heen en weer te gaan zwiepen.

Dankzij de Rollei Mini Crane M1 zijn heel fraaie zwenkbewegingen te maken. Vooral shots waarbij de crane tegelijkertijd opzij en omhoog gaat, zijn erg mooi. Een stabiel draagvlak (statief) is een absolute voorwaarde om de crane zijn werk goed te laten doen. De crane is niet voor alle opnamesituaties inzetbaar. Bediening van de camera moet op afstand plaatsvinden. Met de Rollei Mini Crane M1 is een hoogte te bereiken van 2,1 meter. Dit is exclusief de hoogte van het statief waarop de crane bevestigd is. Tijdens de test kwamen wij tot een hoogte van bijna 4 meter, waarbij het dan tevens mogelijk is de camera tot vlak boven de grond te laten dalen.

De uit koolstofvezel vervaardigde Mini Crane M1 is bijzonder netjes afgewerkt, weegt 1520 gram en kan een camera tot 5 kilo dragen.