Pioneer SBX-N700

Review SBX-N700 soundbar

Redactie Audio Luidsprekers Reviews

Het gaat om de klankkwaliteit. Natuurlijk. Maar de SBX-N700 van Pioneer maakt een tv die zelf niet smart is toch aardig pienter. Daarmee wordt de speakerbar een soort digitaal knooppunt, uiteraard zonder kabel.

De net geen 9 centimeter hoge horizontale zuil verwacht natuurlijk allereerst een betrouwbare verbinding met de tv. Dat kan via een optische digitale kabel, mits de tv in kwestie daarvoor een uitgang aan boord heeft. Wij geven echter uitdrukkelijk de voorkeur aan een hdmi-koppeling tussen tv en speakerbar.

Hdmi met arc

Om een aantal redenen. Ten eerste laat het volume van de SBX-N700 zich in dat geval gemakkelijk instellen met de afstandsbediening van de tv. Ten tweede is alleen een dergelijke verbinding in staat om zowel geluid van de tv binnen te halen als beelden in de richting van het scherm te sturen. Voorwaarde is wel dat de tv in kwestie is voorzien van een hdmi met arc (audio return channel). Zoals bekend zijn de hdmi-aansluitingen op de tv altijd ingangen, maar meestal is er één waaruit het geluid rolt dat hoort bij de op dat moment vertoonde beelden. Kortom, een ingang die tegelijkertijd ook een beetje een uitgang is. Beschikt de tv niet over een hdmi met arc, dan moet aanvullend toch nog de optische verbinding tot stand worden gebracht.

Pioneer SBX-N700Zo, dan kunnen we nu met de SBX-N700 aan de slag. Toch niet, eerst even aanmelden bij de router van het thuisnetwerk. De naam daarvan verschijnt op het scherm van de tv, en met de pijltoetsen op de meegeleverde afstandsbediening kunnen we vervolgens letter voor letter het wachtwoord ingeven. Wel wat omslachtig, maar een operatie die eenmalig moet worden uitgevoerd.

Nu dan toch luisteren. Nou, daarvoor is het wel handig als tablet, smartphone of computer eerst even met de speakerbar kennismaken. Dat kan op basis van dlna via het thuisnetwerk, maar handiger is de functie WiFi Direct. Het principe: de SBX-N700 zet een eigen wifi-netwerk op, waarmee elke tablet of smartphone gemakkelijk een verbinding tot stand kan brengen.

Van alle markten thuis

Videofilmpjes en foto’s, vastgelegd op zo’n draagbaar apparaat, kunnen nu via de speakerbar op de tv worden getoond. Bediening langs die weg is natuurlijk ook mogelijk, en er kan rechtstreeks content van internet worden betrokken, zoals filmpjes van YouTube. Al met al wordt elke televisie, ook een ouder model dat niet over een netwerkaansluiting beschikt, zo toch een beetje een smart-tv.

Pioneer SBX-N700Het ligt voor de hand dat er vanaf mobiele apparaten ook muziek naar de speakerbar gestuurd kan worden. Wilt u de verbinding van die apparaten met het thuisnetwerk niet verbreken ten gunste van het WiFi Direct-netwerk, dan is de weergave van muziek ook mogelijk via bluetooth. Hebt u video-, foto- en/of muziekbestanden op een geheugenstick staan, dan komt de usb-poort aan de voorzijde goed van pas. Ja, de Pioneer SBX-N700 is zo’n beetje van alle markten thuis, en natuurlijk hoeft de tv voor het afspelen van muziek niet te zijn ingeschakeld.

Alles wordt in het werk gesteld om die muziek optimaal ten gehore te brengen. Er zijn in de liggende zuil twee tweeweg-systemen ondergebracht, terwijl het basfundament wordt verzorgd door de actieve subwoofer. De van Pioneer bekende Sound Retriever weet met een fraai resultaat de kwaliteit van gecomprimeerde muziek (mp3, wma) op te poetsen, en de stand Music verandert het systeem vervolgens in een aantrekkelijk klinkende stereoset. Overigens komen ook flac-bestanden (muziek in hoge kwaliteit betrokken van internet) voor weergave in aanmerking.

Wordt het afspelen van geluid bij tv- en filmbeelden ter hand genomen, dan ligt de stand Film voor de hand, hoewel wij voor een betere verstaanbaarheid vaak de voorkeur gaven aan de stand Dialog.

De Pioneer SBX-N700 is een bijzonder plezierig klinkende speakerbar. In feite haalt u er een handzaam vormgegeven stereoset mee in huis, die muziek weet weer te geven van een groot aantal verschillende bronnen. En ja, natuurlijk bewijst hij tijdens het weergeven van het geluid bij de tv-beelden ook uitstekende diensten. Daarbij klinkt de speakerbar ruimtelijk, gelukkig zonder dat er sprake is van overdrijven. Het klankbeeld is doorgaans evenwichtig, al ligt er in het laag zo nu en dan wel wat hinderlijk gedreun op de loer. Dankzij de plezierige omgang met smartphones en tablets weet de SBX-N700 bovendien televisies zonder netwerkaansluiting een heel stuk dichter bij de tijd te brengen.