Samsung Smart-tv UE46F8000

Review Samsung Smart-tv UE46F8000

Redactie Reviews TV

Tv-kijken anno 2013

Samsung mogen we gerust koploper noemen als het gaat om smart. Met de nieuwe Series 8 heeft de fabrikant wederom een stap voorwaarts gezet om een tv zo multifunctioneel en de bediening zo eenvoudig mogelijk te maken. Frits Kraefft onderzocht of de UE46F8000 het beloofde waar kan maken. Voor deze test onderzochten wij het model UE46F8000. De tv is met dezelfde eigenschappen ook leverbaar in een kleiner en meerdere grotere beeldformaten.

Op zich lijkt een tv met een schermdiagonaal van 46 inch ofwel 116 centimeter erg groot. Zet je de jongste telg van Samsung echter naast een ouder 46-inch model, dan lijkt de UE46F8000 aanmerkelijk kleiner. De rand om het scherm is met 8 millimeter zo smal, dat nagenoeg de gehele oppervlakte voor het beeld wordt benut.

Door de zeer smalle rand ziet de tv er ook zeer elegant uit. Ook de chromen voet draagt hiertoe bij. Op een meubel vormt de voet een slanke, sierlijk gebogen lijn ten opzichte van de tv. Ondanks de slanke vorm staat de tv stevig op de voet, zodat hij niet zomaar kan worden omgestoten. Om die stevigheid te bereiken loopt de voet ook door tot 18 centimeter achter de televisie. Daardoor kan het toestel niet strak tegen een muur worden geplaatst. Voor wie er absoluut zeker van wil zijn dat de tv niet kan worden omgestoten, wordt een koord met bevestigingsmateriaal meegeleverd. Hiermee kan de tv aan de wand worden gezekerd. Wie de tv plat tegen de muur wil hebben, kan hem ophangen. Dat is geen enkel probleem; de basisingrediënten worden door Samsung meegeleverd. Hangend aan de muur heeft de UE46F8000 een totale diepte van slechts 5 centimeter, waardoor hij er dan uitziet als een randloos schilderij.

Installeren

Ook al denkt de tv zoveel mogelijk voor ons, toch zullen een aantal basishandelingen moeten worden verricht om optimaal van de mogelijkheden te kunnen profiteren. Naast het inpluggen van de antennekabel, het netsnoer en andere koppelingen, moet ook een smartcard worden ingestoken. Door deze digitale koppeling met het kabelbedrijf, zoals Ziggo of UPC, kunnen de zenders in korte tijd worden binnengehaald. Daarvoor moeten, zoals in alle gevallen, wel de gegevens van het kabelnetwerk worden ingevoerd. Om optimaal te kunnen profiteren van de netwerktoegang, waaronder internet, verdient bedrade verbinding de voorkeur. De UE46F8000 is echter standaard voorzien van draadloze verbinding. Ook deze koppeling, waarbij uiteraard het wachtwoord van het netwerk moet worden ingegeven, gaat probleemloos. Eventueel kan de tv ook met een satellietschotel worden verbonden. Een tuner hiervoor is ingebouwd, zodat geen aparte satellietontvanger nodig is. Meerdere kaartslots heeft de tv echter niet.

Naar de hand

Samsung achterkant aansluitingen

Naast de vier HDMI aansluitingen is er de mogelijkheid om de op de toekomst gerichte Evolution Kit te installeren. Deze uitbreiding houdt de tv up-to-date.

Veel mensen stellen op een tv alleen de zenders in. Helaas, want wie van een zo mooi mogelijk beeld wil genieten, doet er goed aan ook de beeldinstellingen naar de hand te zetten. Hiertoe kent de Samsung Series 8 vier voorkeuzestanden, waarvan Dynamisch alleen aan te raden is als met veel daglicht naar de tv wordt gekeken. Onze voorkeur gaat uit naar Film of Persoonlijk. Kies je voor Persoonlijk, dan zie je al snel dat er nog meer opties zijn om het beeld naar smaak aan te passen. Naast helderheid, contrast, kleurverzadiging, scherpte en kleurtoon is er zelfs een expertinstelling. Langs deze weg kan het beeld worden geoptimaliseerd met behulp van meetapparatuur. Samsung geeft hiermee aan te kunnen voldoen aan de hoge eisen die ISF-certificering stelt.

Genieten

Na het instellen is het tijd om te genieten van de mogelijkheden die de UE46F8000 biedt. In de Smart Hub zien we niet alleen de verschillende zenders, maar ook wat er zich op dat moment afspeelt. En zoals het gebruik na enkele dagen leert, zien we in dit overzicht de zenders waar we het meest naar kijken. Na verloop van tijd kan de tv ook op bepaalde programma’s sorteren. Deze functie is overigens uit te schakelen en de historie is te wissen. Via de cursor wordt voor een bepaald programma gekozen, maar met de tuimeltoets P kunnen op de traditionele manier alle zenders worden doorlopen (zappen). Met de cijfertoetsen kan een zender rechtstreeks worden gekozen.

Samsung zenderoverzicht

Het traditionele zenderoverzicht, met als extra de zender waarnaar wordt gekeken.

Met de Series 8 worden twee afstandsbedieningen meegeleverd, een traditionele en een ‘virtuele’. Via deze laatste, stevig aanvoelende afstandsbediening met aanraakvlak kunnen we de tv spraakcommando’s geven en de cursor sturen. De UE46F8000 laat zich ook via handbeweging bedienen. Daartoe moet eerst de camera worden uitgeklapt. Een elegante oplossing ten opzichte van de voorgaande serie met bewegingsbesturing. De camera kan namelijk weer worden ingeklapt, waardoor de tv niet de indruk wekt dat je constant wordt bespied. De spraakbesturing werkt goed en kan plaatsvinden aan de hand van een lijst met Nederlandse woorden. Bewegingsbesturing is niet vanzelfsprekend. Hierbij stelt de tv hogere eisen voordat commando’s worden opgevolgd.

Kwaliteit

Het beeld van de UE46F8000 oogt bijzonder goed. Ondanks het feit dat Samsung achter het lcd-scherm led-verlichting langs de randen heeft toegepast (edge led), is de uitlichting zeer egaal. Zwart is voldoende zwart, en als het gaat om zoveel mogelijk helderheid is dat geen probleem. Staat de tv netjes ingesteld, dan worden alle grijstinten goed weergegeven en zien we een zeer mooi kleurenbeeld. Dit geldt ook voor de weergave van foto’s.

Het geluid klinkt niet in verhouding tot het beeld. Dat is voor ons geen nieuws. Aangezien de diepte van de kast uiterst gering is en het scherm de gehele voorzijde beslaat, is er voor het geluid geen plaats. Het gesproken woord is goed verstaanbaar, maar voor het beleven van muziek en films adviseren wij het gebruik van een soundbar of geluidinstallatie.

Extra’s

Samsung IPad bediening

Dit scherm zien we als we de tv via een iPad bedienen.

Door de nieuwe structuur van het menu en het feit dat veelgebruikte functies vooraan komen te staan, is er goed overzicht te houden over de vele extra’s. Die zijn op de UE46F8000 immers talrijk. Naast kabel- en satellietontvangst kunnen foto’s, films en muziek vanuit het thuisnetwerk worden afgespeeld. Onze NAS werd door de tv onmiddellijk herkend. Hetzelfde gold voor een ingestoken USB-stick. Doordat de tv thumbnails aanmaakt, krijgen we een goed visueel overzicht voorgeschoteld. Ook is de historie van afgespeelde bestanden op te roepen.

Op de onderste van de drie USB-aansluitingen kan een harde schijf worden aangesloten. Hierop kunnen tv-programma’s worden vastgelegd. Bij de Series 8 kan zelfs een ander programma worden opgenomen dan waarnaar wordt gekeken, dit dankzij de tweede tuner die is ingebouwd. De vastgelegde programma’s zijn echter wel ‘gebonden’ aan de tv; ze afspelen op een ander apparaat is om auteursrechtelijke reden niet mogelijk. De tweede tuner maakt het ook mogelijk om een ander programma te bekijken op een tablet van Samsung. De tv bedienen vanaf een smartphone of tablet is ook een optie, zelfs als het gaat om een product van Apple. Daartoe moet uiteraard wel eerst de app op het betreffende apparaat worden geïnstalleerd.

3D

Door alles wat de Samsung Series 8 ons te bieden heeft, zouden we haast vergeten om de 3D-opties uit te testen. Dit kan zonder dat we eerst naar de winkel moeten, want er worden twee shutterbrillen meegeleverd. Het 3D-beeld oogt bijzonder goed en heeft een hoge helderheid. Er zijn verschillende opties om het 3D-beeld in te stellen en het is mogelijk om 2D-programma’s in 3D te tonen. Dit laatste is echter niet overtuigend. Het lukte ons helaas niet om onze eigen 3D-opnamen (side-by-side) via het netwerk als 3D af te spelen. Die optie is er wel, maar werd niet zichtbaar.

Samsung camera

Als de camera aan de bovenzijde is ingedrukt, valt hij niet op. Behalve voor bewegingsbesturing is de camera ook geschikt voor Skype.

Met de Series 8 laat Samsung zien waartoe een topmodel televisie anno 2013 in staat is. Tv-kijken doe je niet enkel meer naar Nederland 1, 2 en 3, maar ook naar eigen films via het thuisnetwerk of naar films vanaf internet. Dankzij de zeer smalle rand en de voet ziet de UE46F8000 er zeer elegant uit. Wie bang is door alle mogelijkheden er niet meer uit te komen, kan gerust zijn: de tv kan ook op traditionele wijze worden bediend en geeft daarnaast uitleg bij nagenoeg alle functies. Bovendien is een uitgebreide Nederlandstalige handleiding op het scherm op te roepen. Deze handleiding is ook op een computer te downloaden. Wie echter alles uit de tv wil halen wat erin zit, is wel een paar uurtjes onder de pannen. Dan ontdek je onder andere dat veel verschillende audio- en videoformaten worden afgespeeld. Je ontdekt ook dat de kwaliteit van het beeld bijzonder goed is. Betrekken we bovendien de prijs bij het bovenstaande, dan concluderen we dat de UE46F8000 voor zijn geld ongekend veel te bieden heeft.

Prijs Samsung UE46F8000: € 2.199,-.