Sigma Cine-Lenzen: een prima investering!

Redactie Achtergrond Lenzen

Archief Digital Movie 122-2018
Cine-objectieven, dat wil zeggen lenzen met bioscoopkwaliteit, zien gevorderde amateurs en kleinere professionele gebruikers vaak als overbodig en/of te duur in aanschaf. Wie echter de allerhoogste opname kwaliteit van 4K, 6K, 8K of zelfs hoger en fraaie filmisch optische eigenschappen nastreeft wordt door SIGMA op diens wensen bedient. Een complete serie veelzijdige hoogwaardige cinelenzen voor de blockbuster geschoten met de eigen camera geschikt voor verwisselbare objectieven.

Bij amateurfotografen is het vaak andere ’kwaliteitskoek’ dan bij videofilmers. Daar mag een high-end best flink wat kosten mits de scherpte, vervorming, kleurkarakter, contrastrijkheid en lichtsterkte van topkwaliteit is. Alleen echt professionele filmers stelden tot voor kort dergelijke hoge eisen en beschikten over het bijpassende budget. Sigma heeft in deze categorie naam en faam verworven. Amateur videofilmers en kleine professionals kiezen vaak voor een hoogwaardig foto-objectief waar ze ook mee kunnen filmen (zoals de Art-lijn). Iemand die grotere producties of commercials draait, filmt met cine-objectieven gezien bijvoorbeeld de gestandaardiseerde bouw.

Verandering
De afgelopen jaren is er behoorlijk veel verandering gekomen in de manier van filmen. De start kwam met de betaalbare camcorder en videofilmende fotobody geschikt voor verwisselbare optiek. Ineens kon je allerlei verschillende typen objectieven op jouw videocamera gebruiken. Onder meer ideaal voor de zogenaamde cinemalook (extreem geringe scherptediepte) en befaamde bioscoopkleuren.
Daarnaast ook steeds grote beeldsensoren van 1 inch tot full-frame en die moet de cinelens in volle breedte kunnen bestrijken. Voor elk opnamedoel en eigen creatieve benadering is er een bijpassend objectief.
Gerenommeerde objectief fabrikanten zoals bijvoorbeeld Sigma, Leica en Fuji maar ook Samyang gingen zich inzetten voor het ontwikkelen van hoogwaardige en toch nog betaalbare cineobjectieven voor de zojuist genoemde camera’s.Sigma introduceert hiervoor een nieuwe productcategorie: Cine-objectieven. De baanbrekende kwaliteit voor fotografen in het ultra-megapixel tijdperk is nu gewoon vanaf vandaag ook beschikbaar voor cinematografie.
En dan natuurlijk steeds meer K in de camerabody. UHD (4K en 4K cinema), 6K en 8K zijn al behoorlijk ingeburgerd. Opnamechips met een dergelijke resolutie vereisen natuurlijk lenzen die de daarvoor benodigde scherpte en egale licht- & beeldverdeling bieden.

Nog even cinema
Wat verstaan wij nu precies onder het begrip cinema. Feitelijke twee zaken:
1. Bij de weergave superbreedbeeld (21:9 en nog weidser), de fameuze geringe scherptediepte waardoor het onderwerp fraai loskomt van de achtergrond en het typerende kleurkarakter.
2. Bij de opname, het per scene de keuze hebben van het best passende objectief (brandpunt) en een min of meer vaste opstelling. Voor elke shot een optimaal objectief. Dit in tegenstelling tot het ‘run and gun’ principe waarbij de camera voorzien van een algemeen zoomobjectief het object continu volgt.
Objectieven die speciaal voor bioscoopkwaliteit gebouwd zijn noemt men cinelezen. Gaat het om vaste brandpunten dan heten ze primelenzen. Het zogenaamde T-diafragma voorziet in een exacte continue (niet verlopende) waarde die optimaal overeenkomt met de filmische opname-eisen.

Sigma Cine-objectieven
Door relatief de kleinere productieaantallen bleven de innovatie en betaalbaarheid van objectieven echter achter ten opzichte van de fotografie. Om het over de door andere merken gevraagde exorbitante objectiefprijzen nog maar niet te hebben.
Sigma heeft haar ultra efficiënte productielijn nu ook in dienst gebracht van een baanbrekende nieuwe lijn Cine-objectieven. Mede dankzij het succes van haar Art-lijn en de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van digitale filmcamera’s van 50+ megapixels, heeft Sigma besloten om haar eigen lijn met cine-objectieven te introduceren. Een objectievenfamilie die zoals gezegd een belangrijke overeenkomst vertoont met de fotografie-lijn: ongekende kwaliteit, bereikbaar voor iedereen. NB. In feite zijn de cinelenzen optisch gezien gelijk aan de Art-modellen maar mechanisch veel verder geperfectioneerd.
Heel belangrijk voor de kritische filmmaker is dat de optische prestaties, het kleurkarakter, lichtval, kleur en T-waarden van de objectieflijn exact gelijk blijven. Dus geen onderlinge afwijkingen zichtbaar. Er zijn drie verschillende cineproductlijnen.

FF ZOOM Line
De FF Zoom Line is compatible met full-frame beeldsensoren en is daarmee geschikt voor ultrahoge resolutie cinemacamera’s die opnemen in topkwaliteit 4K, 6K of 8K. De compatibiliteit met sensoren groter dan super 35 maakt de FF Zoom Line een uitstekende keuze voor filmakers die werken met de nieuwste digitale camera’s. De uitzonderlijke optische prestaties, in combinatie met een laag gewicht, het gemak van een zoom maken bijvoorbeeld de 24-35mm T2.2 een logische keuze voor de meest veeleisende filmsets.

High Speed Zoom
Zoals de naam al aangeeft gaat het om een grote diafragmaopening voor de filmische look en/of lichtzwakkere opnamecondities. In dit geval T2 over het gehele zoombereik. Optische technologie uit Sigma’s grensverleggende Art-lijn maakt de High Speed Zoom Line gereed voor 6K en 8K filmcamera’s.
Een prijswinnende vormgeving, de hoogste optische prestaties in hun klasse, een ongelooflijk laag gewicht en een prijs die het budget filmmaken zeker ten goede komt. Geschikt voor zowel indie-filmmakers als grote commerciële filmsets.

Primelenzen
Bij de geoptimaliseerde vaste brandpunten voert Sigma de High Speed Prime Line. Ook hier een volledig nieuw lijn Cine primes, in de brandpuntsafstanden: 14mm T2 FF, 20mm T1.5 FF, 24mm T1.5 FF, 35mm T1.5 FF, 50mm T1.5 FF, 85mm T1.5 FF en 135mm T2 FF voor de vattingen PL/EF/E.
De cinelenzen uit de Sigma’s High Speed Prime-lijn zijn heel compact, full-frame compatibel en zijn ontwikkeld om optisch de uitdaging aan te gaan met de beste prime sets in deze klasse.
Sigma’s superieure resolutie maakt het mogelijk om verschillende shots te draaien met dezelfde lichtinstellingen. Dit maakt de High Speed Prime Line een logische keuze voor iedere professionele filmset.

Tot slot…
Kortom de hoogste bioscoopkwaliteit en creativiteit voor een niet al te hoge prijs. Een prima investering voor zeker de komende tien tot twintig videojaren.Voor de bezitters van camera’s met een EF- of E-mount heeft Sigma ook de gewone Art-objectieven die prima geschikt zijn voor video.

Over Sigma
Sigma is een Japanse objectievenfabrikant, opgericht in 1961. Alle producten die Sigma ontwikkelt zijn ‘100% Made in Japan’ en worden gemaakt in de productiefaciliteit in Aizu, Japan. Van mal tot schroef, Sigma maakt alles zelf. Sigma produceert niet alleen meer dan een halve eeuw verwisselbare objectieven voor camera’s, maar heeft ook grensverleggende innovatie getoond op het gebied van accessoires en digitale camera’s. Dankzij efficiency en ambitie de best mogelijke kwaliteit te leveren staan hun producten bekend om de zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

Info
Sigma Benelux, www.sigmabenelux.com

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Marantz NA6006: naar een hoger niveau
Marantz kondigt de NA6006 aan, een hoge-resolutie streaming-muziekspeler die toegang biedt tot lokaal opgeslagen muziek ...