Sneeuw & carnaval: Twee ideale winteronderwerpen

Redactie How to Video opnames

Archief Video Emotion 115-2015
Twee toponderwerpen voor de winter zijn ongetwijfeld sneeuw en carnaval. De sneeuw zowel wat betreft de serene schoonheid van het landschap contrasterend met fel gekleurde kleding als de wintersport. En bij carnaval vieren de vrolijk uitgedoste feestgangers in de optocht, kroeg of op straat en de leut hoogtij. Pak de camcorder of videofilmende fotocamera om deze pakkende taferelen vast te leggen en later te monteren.

Hoewel het in Nederland vaak ongewis blijft of er daadwerkelijk ook sneeuw gaat vallen is die kans zeker niet nul. Anders een kort tripje of vakantie naar meer sneeuwzekere landen boeken. Sneeuw is wit, blauw van kleur en koud. Daar dien je bij video-opnamen goed rekening mee te houden.
Wit trekt flink de aandacht van de belichtingsmeter en dat kan onderbelichting tot gevolg hebben. Belicht bij voorkeur een ½ tot hele diafragmastop over en bij tegenlicht nog meer. Een alternatief is het gebruik maken van de voorgeprogrammeerde sneeuwinstelling (scene) die zorgt voor een optimale belichting en zo nodig kleurcorrectie. En als wij het toch over kleurzwemen hebben, sneeuw en koude neigen naar het blauw. Zeker bij hoogstaande zon en een knalblauwe of geheel grijze lucht. Daar valt het nodige aan te doen. Heel simpel is alleen opnemen als de zon wat lager staat. Dan zijn de tinten gewoon warmer. Een circulair polarisatiefilter werkt ook prima. De kleuren raken verzadigder en de blauwe luchten pakken lekker strak uit. Het polarisatiefilter vermindert tevens de hoeveelheid licht zodat het diafragma verder open kan. Heeft de camcorder ingebouwde grijs (ND-)filters gebruik deze dan ook. Zijn er geen interne grijsfilters bij de camera voor handen zet dan een variabel grijsfilter voor de lens. Nog een andere manieren om een blauwzweem tegen te gaan zijn het veranderen van de interne kleurbalans/instelling (bijvoorbeeld kiezen voor een warme weergave) en het gebruik van een skylightfilter.
Grote sneeuwvlakken kunnen oninteressant effen in beeld komen. Maak dan gebruik van strijklicht, dat onthult de structuren. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van reflecties en schaduwen of lichtbronnen in of op de sneeuwvlakken.
Wintersport geeft al gauw spannende of vermakelijke actie. Bovenop de actie zelf kan met de actiecam. Deze actiecamera bevestig je op het voorhoofd, de skihelm of snowboard. Daarmee zijn spectaculaire videobeelden te schieten. Blijft de cameraman/vrouw liever op afstand dan valt er met een 10-16 maal optische zoom langs de veilige zijlijn voldoende te videofilmen. Zorg voor een vrij schootsveld om de bewegende wintersporters vloeiend te kunnen volgen. De optische beeldstabilisatie staat aan, de beschermende zonnekap zit op het objectief en kies een sluitertijd van 50P (voorkomt bewegingsonscherpte) of sneller bij slow motion.

Bescherming
In de winter bedreigen koude en vocht de camera. Voorkom condensvorming. Veeg de condens met een zacht doekje weg. Bescherm het objectief met een zonnekap tegen opspattende sneeuw of waterdruppels. Spatwaterdichte videocamera’s kan je gewoon in de sneeuw gebruiken. Is jouw camera dat niet dan zijn er geschikte (regen-)hoezen te koop.
Accu’s presteren minder in koude omstandigheden. Dan zijn ze ineens leeg. Zorg voor een reserve-exemplaar en bewaar deze accu in een warme binnenzak.

Carnaval
Dit onderwerp vraagt om pakkende kleurrijke en jolige beelden omlijst door de karakteristieke carnavalsmuziek. De meeste carnavalsgangers tref je aan bij de optocht (den opstoet). Waar, wanneer en hoe laat zijn op de website van de carnavalsvereniging en de lokale VVV te achterhalen. Wees op tijd en verzeker je van een goede plek om zowel overzichten (de wagens en groepen), mediumshots (de straatacts) en close-ups te kunnen schieten. Bij het vooraan in de menigte en bovenop de carnavalvierders gaan staan komt een groothoek van 24-30 mm (kleinbeeld) goed van pas. Bescherm de voorkant door middel van een flexibele zonnekap tegen confectie, duwen en spatten.
Een beschermende lensfilter is vaak ook geen overbodige luxe.
Bij een hogere positie, bijvoorbeeld vanaf een balkon, werk je met een teleobjectief 70-300 mm (kleinbeeld). Daarmee zijn heel pakkend details mogelijk. Behalve een vaste positie brengt het zelf meelopen in de stoet meer variatie. Blijf uit de buurt van grote wagens waar je onder kunt komen. Met een goede rig, schoudersteun of zwevend statief zijn heel stabiele beelden te maken. Denk er ook eens aan om met een actiecam op het hoofd deel te nemen aan carnaval. Of met een cameradrone over de optocht te vliegen.
De ingebouwde microfoons van de camera voldoen meestal wel voor de kwaliteit van de carnavalsmuziek. Eventueel een solide externe omnidirectionele microfoon in de accessoireschoen steken. Enige vorm van volumeregeling om te hard geluid te kunnen drukken is welkom.

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Check Also
Gunhand!: Western gefinancierd door crowdfunding
Archief Digital Movie 112-2016 Op de redactie van Digital Movie kwam het verzoek binnen of ...