Sony ILME-FX6 Cinecamcorder, Canon EOS C70 & JVC GY-HC550E: twee keer cinema en een keer streaming…

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 139-2021
Cinemakwaliteit, -creativiteit en live streaming vormen de highlights van de professionele en geavanceerde videoscene. De Sony ILME-FX6 biedt bij cinema vrijwel alles wat de videofilmer van een 4K cinecamcorder mag verwachten. Bij de Canon EOS C70 gaat het om de cineasten-ervaring vanuit de creatieve hoek van de systeemcamera. De JVC GY-HC550E connected camcorder mikt zowel op probleemloos streaming in Full HD als goede reportageshots in 4K UHD.

Sony ILME-FX6 Cinecamcorder
Een ander familienummer en nieuwe techniek gebaseerd op de Alpha 7SIII Full Frame-systeemcamera, dat is de nieuwe SONY ILME-FX6 cinecamcorder. Zoals de typering al aangeeft is deze camcorder bedoeld voor hoogwaardige cinemaopnamen tot maximaal 4K 120P en opgenomen in XAVC-I 4:2:2 10 bit. Als CODEC gebruikt Sony de H.264 (XAVC-L en -I). Er is geen H.265 met XAVS-HS zoals bij de Alpha 7S III aan boord. De opslag gaat op zowel standaard SD-kaarten als het razendsnelle (tot 600 Megabit) CFexpress A-Type. Er is ook uitvoer in 16 bits RAW SDI beschikbaar.
De combinatie van de lichtsterke Exmor CMOS 10,2 Megapixel sensor en BIONZ XR beeldprocessor blijkt in de praktijk een formidabel duo. De photosites van de beeldsensor zijn extra groot, dekken het volledige 4K Cinema-formaat en bieden een dynamisch bereik van 15 stops. Filmen in de schemering of bijna donker vormt vrijwel geen probleem. Uitstekende (HDR)kleuren, prima contrast, hoge scherpte en een breed dynamisch bereik stellen zeker niet teleur. Goed van pas komt dat de automatische belichting het gekozen diafragma en camerahoek niet wijzigt. Zo behoudt je de gekozen filmische instellingen voor dieptescherpte en opnamehoek. Heel welkom zijn ook de variabele elektronische ND(grijsfilter-)instellingen.
De bouw is die van een modern gestileerde draagbeugelcamera. De meeste draairegelaars en bedieningsknoppen zitten aan de linkerzijde.
Opvallend is dat de beeldzoeker ontbreekt. Sony gaat er blijkbaar vanuit dat de videofilmer liever een opzetviewer gebruikt. Door de modulaire benadering van het camcorderhuis kun je de onderdelen box van 890 gram, slimme ergonomische handgreep  met multininterface-schoen, XLR-beugel met audiobedieningsblok en LCD-viewerblok naar wens combineren. De audio-invoer kent vier kanalen en klinkt zeer goed voor deze prijsklasse. Bij de connectiviteit HDMI, remote, USB 3,2 (5 GB) en TijdCode om meerdere camera’s te synchroniseren. Streaming ontbreekt.

AF, objectieven en beeldstabilisatie
Ook de professionele en geavanceerde videofilmer maken steeds meer gebruik van de AutoFocus. Bij de FX6 gaat het om intelligente tracking en fasedetectie op de beeldsensor. Deze AF-techniek zorgt voor precieze tracking in vrijwel het volledige frame. De 627-punts brandpuntsvlakfasedetectie-AF bestrijkt ongeveer 89 % van het beeld. Het hybride AF-systeem biedt scherpstelling zelfs wanneer je opnamen maakt bij weinig diepte en een hoge framesnelheid van 120p in 4K (QFHD). Natuurlijk ontbreken realtime oog- en gezichtsherkenning met snelle accurate scherpstelling niet. Tevens zijn er diverse scherpstelzones in te stellen en kies je met de AF-assistent bliksemsnel tussen automatisch en handmatig scherpstellen. Laat je de ring los dan stelt de FX6 meteen weer automatisch scherp.
De vatting is geschikt voor speciale T-, G- en gewone Sony E-objectieven. Er is een brede keuze in verschillende zoombereiken en lichtsterktes. Je kunt met de camera in de hand rustig wandelen waarbij de beeldstabilisatie zijn werk naar behoren doet.

Cinema met allure
Wat biedt de Sony ILME-FX6 camcorder nu allemaal op cinematografisch gebied? Uiteraard de fameuze filmische look met een geringe dieptescherpte en een fraaie bokeh. Het beeld spat als het ware van het ‘witte doek.’ Het ISO-bereik gaat tot wel 409.600. Niet dat zulke lichtzwakke opnamesituaties nu regelmatig voorkomen maar in het theater, bij nachtscenes en avondevenementen een waar geschenk uit de filmhemel.
Dan natuurlijk de typerende kleuren van de cinema. Sony zet daarvoor de eigen S-Cinetone kleurtechnologie in. Een heel geslaagde weergave van natuurlijke huidtinten, rijke en frisse kleuren, een zachte weergave van de hoge lichten, een betere verzadiging van de donkere beeldpartijen en voldoende gradatiemogelijkheden voor de nabewerking achteraf (Colour grading bij de postproduction). Wat de postproductie betreft bespaart de kleurbenadering met S-Cinetone veel tijd en geld bij het optimaliseren van het cinematografisch eindproduct.
Op 120 beelden per seconde in 4K krijg je een slow motioneffect van vijfmaal bij het afspelen  op 24 fps. Een stille ventilator voorkomt het warmlopen en uitval van de camera.

Conclusie
Samen met een bijpassend  E-objectief heeft de videofilmer cinemagoud in handen. Prima beeld, goed geluid, de echte filmische look en kleur, ergonomische bediening en op maat samen te stellen.

Canon EOS C70 cinemasysteemcamera
Canon is zo’n beetje de peetvader van de videofilmende fotocamera in de professionele klasse. En ook nu weer neemt deze Japanse fabrikant het voortouw met de EOS C70 systeemcamera voorzien van een Full Frame RF-vatting en Canon’s eigen 4K Super 35 mm DGO-sensor. Het rekenwerk aan foto en video is in handen van de krachtige  DIGIC DV-7 beeldprocessor. Voeg daaraan toe Dual Pixel CMOS AutoFocus en zelfs 4K op 120 fps en je hebt een systeemcamera die menig professionele cinecamcorder in deze prijsklasse overtreft.
Intern levert de C70 4K XF-AVC ALL-I LongGOP op 4:2:2
10 bits op de datasnelheid 410 Mps. Bij MP4 scoort deze Canon-camera ook 4:2:2 10 bits LongGop HEVC op 225 Mps. Je kunt de videoclips kwijt op de twee aanwezige UHS-II SD-kaarten met ook Pre-opnamen/Gelijktijdige opnamen, Relay Recording en Gemengde Codec-opnamen. De Dual Gain output bied een groot dynamischbereik van 16 stops.

De RF-vatting
Canon is van huis uit ook een grote objectievenfabrikant. Met het oog op cinema biedt de RF-vatting uitgebreide mogelijkheden. De bajonet is vrij groot in diameter, heeft twaalf elektronische contactpunten voor optimale datacommunicatie en een korte backfocus. Wat dat laatste betreft gaat het daarbij om een  kortere lensafstand van ongeveer 20 mm (wat minder dan de helft van de afstand is op spiegelreflexcamera’s). Deze constructie zorgt er voor dat achterste lenzen van objectieven dichter bij de focal-plane van de camerasensor geplaatst kunnen worden. Daarmee biedt een korte backfocus zowel een compacter body-ontwerp als ook meer vrijheid om het optische systeem te gebruiken voor scherpte over het volledige beeld. Wie tevens over een collectie EF-objectieven beschikt kan deze met de nieuwe Vattingsadapter EF-EOS R 0.71x, p[ de EOS C&-body monteren.

Dual Gain, HDR, Canon Log en HLG
Een belangrijke trend bij camcorders en videofilmende systeemcamera’s vormt het bieden van twee ISO-gebieden: eentje voor normale opnamesituaties en eentje voor weinig licht. Men noemt dat Dual ISO. Bij Canon heet dat Dual Gain Output (DGO) maar werkt wel anders. Bij DGO wordt elke pixel van de afbeelding op twee versterkingsniveaus (hoog en laag) gelezen. Vervolgens combineert de imageprocessing beiden tot een beeld. Het hoge versterkingsniveau is geoptimaliseerd om heldere details in donkere delen vast te leggen. De lage versterking is juist geoptimaliseerd voor het vastleggen van de details in lichte gebieden. Tot ISO 3.200 valt de beeldruis te verwaarlozen.
Het resultaat van deze DGO-combinatie op pixelniveau is dat de details en de kwaliteit van lichte en donkere gebieden niet alleen behouden blijven maar ook nog eens verder verbeteren.  Mede hierdoor haalt de EOS C70 een dynamisch bereik van 16 stops.
In tegenstelling tot Dual ISO werken de voordelen van DGO bij een breder ISO-dekkingsgebied dat het dynamisch bereik en de beeldkwaliteit maximaliseert ongeacht de omgeving waar je in schiet. De nieuwe DGO-sensor is ook compatibel met Dual Pixel AF.
Bij de High Dynamic Range (HDR) biedt Canon meerdere eigen Log-typen. Canon Log 2 creëert een videobeeld, met eigenschappen van film/bioscoop. In de praktijk goed voor een  prima grading-flexibiliteit en schaduwdetails. Canon Log 3 biedt ook een uitzonderlijk dynamisch bereik evenals een efficiëntere grading-flexibiliteit en de minimalisatie van schaduwruis. En dan ook nog de Hybrid Log-Gamma (HLG) en Perceptual Quantization (PQ), voor directe interne opnamen van HDR-beeldmateriaal zonder grading.

Nog meer Cinema
Zowel de cinematograaf als fotograaf kunnen zich helemaal uitleven op de brede mogelijkheden voor kleurinstelling van de Canon EOS C70. Aan boord zijn warme en natuurlijke huidtinten en diverse kleurmatrixen. De gevorderde gebruiker kan deze Canon het kleurkarakter van andere camera’s laten emuleren. De C70 beschikt over meerdere ingebouwde LUTs. Daarnaast kan je drie gepersonaliseerde LookUp-Tabellen in laden.

Een echte Canon-body in de praktijk
De camerabehuizing van de EOS C70 is typisch Canon. Een brede multifunctionele handgreep met de videorecordknop bovenop. De controlewieltjes (er zijn drie aanpasbare keuzewielen.), joystick en bedieningsknoppen op de plaats waar de ervaren Canon-gebruiker hen ergonomisch verwacht, een uitklapbaar en kantelbaar viewerscherm, grote kleurenzoeker en statusdisplay. De robuuste body is spatwater- en stofdicht en kan best een stootje hebben. De constructie van het camerahuis bestaat uit koolstofvezel en polycarbonaat. Verrassend licht en compact en daarmee geschikt voor uit de hand, drones, op gimbals, en draagbare of shoulder rigs, maar ook aan FPV-helmen en -voertuigen.
Je zult de EOS C70 natuurlijk ook zelf een beetje moeten aankleden. Objectieven bij de vleet en de beeldresultaten zijn zoals wij gewend zijn van Canon in optima forma. Een externe microfoon is gewenst om de aanwezige interne goede audiocircuits volledig te kunnen benutten. Er zijn vier audiokanalen beschikbaar! Aan de achterzijde zitten onder het viewerscherm de geluidsregelaars voor volume en input. De BP-A30 Lithium-Ion-accu gaat relatief lang mee. En de interne koeling, kamerventilatiesysteem, is op orde voor 30 minuten continu video of langer.
De AF is snel en nauwkeurig. Wie handmatig wil scherpstellen kan gebruikmaken van een uitstekende focusseerassistent. De beelden in 4K UHD (Standaard en Cinema) en Full HD overtuigen. De beeldstabilisatie vaart naar onze ervaring nog wat teveel op die optisch ingebouwd is bij de objectieven. In de camerabody kan dat alleen elektronisch. Welkom bij video zijn de ingebouwde dunne ND-filters voor de RF-vatting. In te stellen op 2, 4 en 6 stops en verder uit te breiden tot 8 en 10 stops.

Conclusie
Dit is de cinemasysteemcamera voor de videofilmer die zijn/haar eigensysteem zelf wil perfectioneren en optimale creativiteit zoekt. Daarnaast natuurlijk ook een professionele Full Frame fotocamera.

JVC GY-HC550E
In het tijdperk van interviews, reportages, ENG (= elektronische nieuwsgaring), sport en evenementen op afstand is een professionele camcorder met ingebouwde live streaming heel welkom. JVC heeft van meet af aan al ingezien dat connected camcorders met ingebouwde WiFi-interfaces voor directe (live) streaming de toekomst hebben, De nieuwste video stromende telg van de familie is de GY-HC550E van het type compacte body met handgreep.
De  beeldsensor van de JVC GY-HC550E 4K videocamera is een 1 inch CMOS met 9,35 megapixels. Dat is ruim voldoende voor een prima 4K UHD beeld tot 50/60 P en 4:2:2 in HDR neer te kunnen zetten. Het aantal beschikbare bestandsformaten is zowel uitgebreid als professioneel. Wij noemen 4K UHD 60/50p ProRes 4:2:2 10-bit naar een externe SSD en 4K UHD 30p/25p/24p (H.264) 4:2:2 10-bit / 4:2:0 8-bit 150Mbps/70Mbps. Bij de High Dynamic Range biedt de GY-HC550E HDR-opnamen met HLG of J-Log1 (10-bit).
Voor live streaming zijn aan boord 1920 x 1080 (59.94p/50p) 20 – 8Mbps, (29.97p/25p) 20 – 3Mbps, 1920 x 1080 (59.94i/50i) 20 – 3Mbps. Tot de CODECs behoren naast ProRes, H.264 en MPEG-2. Er is geen 4K Cinema aanwezig. Het slow motion-formaat is Full HD 120 beelden per seconde. Aan de zijkant van de camcorder vind je twee grote LED-indicatoren voor de status van de camera en netwerkverbindingen.
Het dynamisch bereik omvat 12 stops met ondersteuning voor de kleurruimten BT709, BT2020 en BT2100 HLG. De signaal/ruis-verhouding ligt relatief hoog. En je kunt ook redelijk opnemen bij weinig licht maar modellen met een grotere beeldsensor doen dat uiteraard beter.

De camcorderbody
Het cameramodel is dat van een modern gestileerd camcorderhuis met draagbeugel, XLR-microfoonblok met ingebouwde stereomics aan de voorzijde, een kleurenzoeker achterop de beugel en de meeste handmatige instellingsmogelijkheden aan de linker bodyzijde. Het ergonomisch ontwerp is toegesneden op zowel de professionele reportagemaker die alles in de eigen hand wil houden als voor run and gun-toepassingen. Voor de opslag zijn er twee SD-slots type SDHC/SDXC beschikbaar en je kunt ook een SSD-recorder aansluiten. De behuizing is behoorlijk stevig en weersbestendig.
Het objectief is een 20x optische zoomlens aangevuld met 40x digitale zoom. Er zijn drie grote handmatige ringen voor het inzoomen, scherpstellen en het instellen van de iris. Optische beedstabilisatie ontbreekt niet. En het objectief corrigeert zelf op chromatische e.a. aberraties.
De autofocus is snel een accuraat. De AF valt volledig naar wens aan te passen voor onder andere de snelheid, gevoeligheid en het focusgebied. Je kunt met slechts met één knop, de ‘Push Auto/Lock’-knop, de scherpstelling vergrendelen of de autofocus inschakelen zolang de gebruiker deze knop ingedrukt houdt.
De 4 inch LCD monitor heeft een WVGA (800 x 480), 800 x 450 in 16:9 resolutie. De 0,4 inch kleurenzoeker is Quad VGA (1280 x 960), 1280 x 720 in 16:9. De twee stereokanalen zijn zeer goed tot goed voor respectievelijk spraak en muziek. Zoals gewoonlijk geeft de inzet van externe microfoons een betere audiokwaliteit. Opname in LPCM 2ch, 48kHz/16-bit (MOV/MXF), µ-Law 2ch (Proxy), AAC 2ch (MP4).

Veel connectiviteit
De GY-HC550E heeft een ingebouwde draadloze netwerksignaalontvanger waardoor hij WiFi-compatibel is. Tot de geavanceerde IP-connectiviteitsfuncties behoren live streaming in full HD kwaliteit, FTP-bestandsoverdracht en externe camerabesturing. Daarnaast ook het toevoegen van grafische opmaak zoals logo’s, teksten/titels, tijd, datum, nieuws-overlays en templates (vaste en eigen).
De camcorder sluit je aan via de USB-poort, welke aan de rechterkant van de camera zit. Selecteer vervolgens het te gebruiken streaming-apparaat: WiFi-dongle, 3G/4G LTE dongle of ethernet-adapter (RJ45). Let op: de te gebruiken adapter moet een geregistreerde adapter zijn, omdat er voor elke adapter stuurprogramma’s nodig zijn die in de camera moeten zitten om te kunnen werken. Daarvoor heeft JVC een compatibiliteitslijst. In het geval van LTE-adapters moet je deze apparaten eerst vooraf instellen op je lokale computer.

Over IP
De beschikbare live streaming protocollen zijn RTMP, MPEG2-TS/UDP, MPEG2-TS/TCP, MPEG2-TS/RTP, RTSP/RTP, Zixi. Er is single cast bij live streaming aan boord. Voor de FTP-protocollen gaat het om FTP/SFTP/FTPS. Er is een Automatische FTP om native videoclips automatisch te uploaden.
Met behulp van de interne Zixi, bouw je een hoogwaardig en betrouwbaar geavanceerd streamingsysteem op. Dat verhelpt het optreden van onnodige foutcorrecties, automatische herhalingsverzoeken en beheerst de aanpasbare bitsnelheden. Een ingebouwd GPS-systeem voegt de informatie over de gebruikte locatie toe.
De functie ‘Auto FTP’ laadt direct opgenomen video’s up zonder dat je eerst een menu moet opstarten en doorlopen. De functie ‘Return-over-IP’ maakt het mogelijk om de cameraman deel te laten nemen in een interview, terwijl hij een livestreaming maakt. Zo kan de cameraman aanwijzingen krijgen om aanpassingen te maken in diens opnamen.
De latentie is relatief laag en de streaming kwaliteit hoog tot 20/24 MB/s. De LAN-aansluiting voorzietin streaming/IFB/afstandsbediening) naast de al genoemde USB-host.
Zodra de GY-HC550E verbonden is met een IP-adres kan je het objectief en de camerafuncties op afstand bedienen met een notebook, tablet of smartphone.

Conclusie
Samenvattend biedt de JVC GY-HC550E een volwaardige live streaming camcorder tegen een alleszins redelijke prijs. Daarnaast uiteraard ook te gebruiken als een gewoon goede 4K UHD-camera.

Prijzen & Info
Sony ILME-FX6 Cinecamcorder body € 6.655,-
www.sony.nl

Canon EOS C70 € 5.540,-
www.canon.nl

JVC GY-HC550E € 4.195,-
www.jvc.nl

Ulco Schuurmans

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Gratis Leica M-Adapter L
Leica zit middenin haar internationale promotiecampagne, welke Transcontinenta, als distributeur van Leica in Nederland, ook ...