Splashproof, Allweather en Waterproof!

Redactie Camcorder Reviews

Archief Digital Movie 116-2017
Met de hoosbuien en wateroverlast ten gevolge van de klimaatsverandering krijg je toch behoefte aan echt waterdichte camera’s. Niet alleen voor buiten- en watersport, een dagje aan het strand of een natte trip maar straks ook voor de komende herfst en winter. Splashproof biedt garantie voor het overleven van forse waterplensen en zelfs kort onder water. De hier besproken modellen zijn doorgaans ook stofdicht, bestand tegen een val onder de twee meter en vorst. Steeds meer camcorders en videofilmende fotocamera’s zijn spatwaterdicht (splashproof). Dat betekent in de praktijk dat de camera’s ook een flinke spat water of doorsnee regenbuitje kunnen hebben. Mits het objectief en andere accessoires zoals een elektronenflitser/videolamp ook spatwaterdicht zijn. Tegen echte hoosbuien waarbij het water uit de oren, mouwen en schoenen stroomt of een duik van meerdere seconden onder water is dit type camera/camcorder echter niet bestand. Dan heb je waterproof/onderwatercamera(huis), allweather of een daarvoor geschikte actioncam nodig.Behalve ‘plensproof’ zijn de splashproof en allweather-camera’s meestal ook bestand tegen stofwolken, een valpartij van 1-2 meter en vorst. Bij robuust gebouwde camera’s spreekt men van Tough. En bij bestendig tegen allerlei weers- en stofomstandigheden van allweather. Actioncams zijn voor flitsende (outdoor) sporten en veelal een combinatie van allweather en Tough. Voor echt ruw en onderwater is een speciaal extra camerahuis nodig.

Extra maatregelen
Zowel water als stof heeft de onhebbelijke gewoonte via sleuven, bedieningsknoppen, aansluitingen en de objectiefkoppeling het toestel binnen te dringen. Vocht vernielt de elektronica en/of sluit de accu kort. Ook kunnen het glas van objectieven, de spiegel en zoeker vol condens raken. Hoe diep de camera onder water kan hangt van het type en behuizing af. Controleer dit in de gebruiksaanwijzing!Stof en vuil bedreigen niet alleen de bewegende maar ook de optische delen. De zaak loopt vast of gaat steeds stroever werken. En het zicht en de optische kwaliteit nemen zienderogen af. Wat goed helpt is afdichten met speciale rubberen ringen en dubbele afsluitingen. Een interne batterij voorkomt lekkage via dit compartiment en tijdens het verwisselen. De camera-accu dient dan uiteraard wel over voldoende capaciteit te beschikken. Actioncams gebruiken naast de genoemde preventieve maatregelen vaak ook een speciaal (onderwater)huis. Een val is natuurlijk nooit goed. Je kunt als fabrikant de camera-constructie zelf echter behoorlijk versterken. Daarnaast voorkomen dat uitstekende onderdelen snel afbreken en schermpjes barsten. In sommige gevallen is er tevens sprake van een soort shockproof ophanging. Verder komen er steeds meer modellen met krasvaste coatings op de markt.
Temperaturen onder nul vallen zowel de mechanica als de elektronica en accucapaciteit aan. Mechanische onderdelen lopen trager of zelfs vast. En de elektronica gedraagt zich anders bij temperaturen van minder dan min 5 graden Celsius. Nieuwe technische ontwerpen en smering voorkomt dit soort ellende. En de LithiumIon-accus worden steeds vorstbestendiger.

JVC Everio Quad Proof GZ-RX615BEUIn de Quad Proof-series brengt JVC diverse camcordermodellen uit. De term Quad Proof wijst al op viermaal bestendig. Daarbij gaat het om splashproof, stofdicht, vallen vanaf een hoogte tot circa 1,5 meter en vorst. Om dit camera bedreigende viertal aan te pakken neemt JVC bij een Everio-model als de GZ-RX615BEU de volgende maatregelen:
• Een allweather en splashproof behuizing. • Interne oplaadbare accu goed voor vijf uur videofilmen. Je kunt overigens wel USB-opladen en externe accu’s gebruiken.
• Intern 8 GB flash-geheugen is veiliger werken dan met verwisselbare kaarten. Je kunt echter wel een SD-kaart plaatsen.
• Aangepaste elektronica en mechanica voor vorst tot -10 graden Celsius.
• De aanvullende verlichting, LED-lamp, is al ingebouwd.Als camcorder is de GZ-RX615BEU een gewoon goede middenklasser met Full HD AVCHD Progressive (50P) opnemen. De bitrate is met 24 Mbps ruim voldoende. De vanachter verlichte 1/5.8 inch CMOS-sensor met 2,5 Megapixels doet het bij weinig licht best aardig maar is daarvoor aan de kleine kant. De mooiste resultaten krijgt de videofilmer echter bij normaal voldoende licht.
Het optische zoombereik bedraagt van het Konica Minolta objectief 40 maal, 40,5 mm tot 1620 mm (kleinbeeld). Lekker tele, maar voor een groothoek aan de krappe kant.
De diafragmawaarde varieert tijdens het zoomen van F1.8 tot F6.3. De beeldstabilisator AutoFocus en witbalans doen hun werk naar behoren voor deze prijsklasse. Je kunt ook handmatig scherpstellen en de witbalans aanpassen. Tot de draadloze functies behoren Live Monitoring, opnemen met afstandsbediening en het bestanden overzetten naar tablet/smartphone. Op de intelligente auto kan je grotendeels zorgeloos videofilmen. Het Dolby geluid is redelijk. De microfoon zoomt mee en er is een windfilter. Andere belangrijke specificaties zijn foto’s maken op maximaal 3680 x 2760 pixels, HDMI mini-uitgang, Timelapse record, touchscreen op de 3 inch LCD monitor met 230K aan pixels, touch priority AF/AE, 37 mm filters (pola en grijs) en geschikt voor Apple montage met iMovie en Final cut Pro X.Samenvattend een voor een groot deel nog echte camcorder die een flinke plens water, vorst en stofstorm kan hebben.

Panasonic Lumix DMC-FT5
Een fraai ogende, opvallend gekeurde en goede compactcamera in het genre allweather is de Panasonic Lumix DMC-FT5. Met dit model kan je aardig plonsen, stofstormen weerstaan en het toestel overleeft een val tot twee meter hoog. Je kunt er tot 13 meter diep mee duiken en tot -10 graden vorst mee trotseren. Panasonic beveelt de DMC-FT5 aan van duiken en bergbeklimmen tot goede vakantieshots onderweg. In drukke omstandigheden kan de behuizing 100 kg belasting weestaan.
Bij video filmt de Panasonic DMC-FT5 in AVCHD Full HD op 50P. Zoals gebruikelijk bij Panasonic is de interne beeldverwerking dik in orde, ook bij wat minder licht. En dat ziet er beeldtechnisch gezien prima uit voor een videofilmende compact in dit marktsegment. Het objectief is een hoogwaardig Leica DC-Vario Elmar type met een zoombereik van 4,6 maal en een groothoek van 28 mm (kleinbeeld). Het diafragma verloopt bij het zoomen van F3.5 naar F5.9. De optische beeldstabilisator doet zijn werk prima, ook bij lagere sluitersnelheden. De 16,1 Megapixels HS CMOS-sensor en Venus Engine processorunit zijn in de praktijk lekker snel. Je kunt er opnamebursts tot 10 beelden per seconde mee schieten. Tevens is er Timelapse aan boord. Met de stand intelligent automatisch kan je qua beeldinstellingen grotendeels zorgeloos fotograferen en filmen. Ook de AF is behoorlijk snel en accuraat. Er is onder andere uit AF gewoon, AF met macro, macro, gezichtsherkenning en AF-tracking te kiezen. Een AF-lampje helpt bij het scherpstellen in het donker.
Het bekijken van de te nemen en genomen opnamen doe je op een lekker scherp en helder 3 inch LCD-scherm met 460K aan dots. Tot de instellingen voor de opname behoren naast iAuto P, M, Creative Control, Sports, Sneeuw, strand & snorkelen, geavanceerd onderwater, Panorama Shot en SCN. Er zijn relatief veel creatieve instellingen voor foto en video beschikbaar. Onder meer soft, baby, huisdier, nacht, low en highkey, ster, hoog dynamisch, 3D foto, portret en HDR. Bij de belichting is er keuze uit automaat, AE en handmatig. Tevens belichtingscompensatie en bracketing. De maximale resolutie bij foto’s bedraagt 3456 x 3456 pixels (12Mp) en de ISO waarden lopen van 100-3200. Tot de welkome interne opties behoren GPS, WiFi en NFC, histogram en beperkt video bewerken in de camera zelf. Bij de aansluitingen zitten microHDMI, AV Output (PAL) en USB (AV/USB Multi). De ingebouwde microfoons en het speakertje voldoen voor onderweg. Het opslaan van de shots gaat op ingebouwd geheugen en SD Memory Card, SDHC Memory Card of SDXC Memory Card. Voor foto is er nog een kleine ingebouwde flitser.
Samenvattend: een veelzijdige Tough compact met een behoorlijke videofunctie.

Olympus TG Tracker
Een wel heel opmerkelijke allweather camcorder is de Olympus TG Tracker. Die gaat geen zee of berg te hoog en draait de hand niet om voor stofstormen, vallen en koude. Eigenlijk is het een kruising tussen een actioncam en een gewone compact-camcorder met vast-brandpunt-objectief. Het opnameformaat voor video omvat 4K op 30P en Full HD 1080 op 60P. Foto’s schiet je op 8 Megapixels. De F2 ultragroothoeklens met een beeldhoek van 204° geeft dezelfde sensatie als bij actioncams. Bijna rondom in beeld. De beeldsensor is een relatief groot 7.2MP, 1/2.3” BSI CMOS-type. Bij de interne beeldverwerking is de krachtige TruePic VII processor aan zet.
Het trackingsysteem met vijf sensoren zorgt ervoor dat deze voor foto’s en video geschikte camera alles opneemt wat je ziet en alles vastlegt wat je voelt. Gps, kompas, versnellingssensor, barometer en thermometer tracken de complete actie waardoor je avonturen nog gedenkwaardiger worden. Perfect voor het vastleggen van persoonlijke prestaties tijdens uitdagende outdoor-activiteiten. Met de OI. Track-app zet je foto’s of videofragmenten over naar je smartphone en legt daarbij meteen ook alle gegevens vast. Volg in één oogopslag je vorderingen en schakel eenvoudig tussen overzichten met de verschillende gegevens die aan je foto’s en filmfragmenten zijn gekoppeld. Met de gratis OI.Share-app kun je je actiefoto’s vervolgens eenvoudig doorsturen naar je mobiele telefoon om ze te delen via sociale media. Of gebruik het device als afstandsbediening voor de instellingen en ontspanner van de TG-Tracker.
Het uitklapbare kleuren-lcd van 3,8 cm beschikt over 115.200 dots, ruim voldoende voor dit gebruikersgenre. Ronduit handig is het hulplicht met hoge intensiteit. Ideaal bij slechte lichtomstandigheden. Het videolicht van 60 lumen reikt tot 3,5 meter en belicht maximaal één minuut. De ‘De Loop ‘-functie maakt het mogelijk om filmopnamen te maken tot de geheugenkaart vol is of de batterij leeg. Een videobestand beslaat 29 minuten. De opslag is overzichtelijk. Je vindt de videoclips snel terug en kunt hen ook nog wat verder bewerken. Met de timelapse-filmfunctie legt de videofilmer zonsopgangen, veranderende weersomstandigheden en unieke actiemomenten vast als filmpjes met een speciaal versneld tijdsverloop. En deze filmpjes zijn makkelijk online te delen.
De TG-Tracker merkt het direct wanneer je onder water bent. Bij een diepte van meer dan 50 cm schakelt de camera over op de optimale stand voor onderwateropnamen zodat jij je volledig op die geweldige duikervaring kunt richten. Een waar gemak is de solide handgreep. Hiermee kan de videofilmer/fotograaf voorwerpen vanuit elke hoek opnemen, zelfs in extreme situaties. Via de Mount Coupling-adapter kan je bovendien talloze accessoires van derde partijen op de TG Tracker aansluiten. Dan de trackerfunctie met sensoren en bijbehorende software. Deze voorziening houdt de opnamegegevens zoals diepte, temperatuur, oriëntatie, kompas en versnelling bij. Deze gegevens zijn later draadloos (WiFi) op de bijbehorende Image Track app te zien.
Samenvattend: een prima duik en actioncamera met een Tough-sausje.

GoPro Hero 5 Black
De nestor van de actioncams is GoPro. Veel geïmiteerd doch zelden geëvenaard. Het topmodel Hero 5 Black biedt alles wat het hartje voor Tough, Splashproof en Allweather begeert. Zonder extra waterproof behuizing gaat de Hero 6 tot 10 meter onder water. Voor bescherming tegen vallen en onderwater (tot 40 meter) heb je de meegeleverde extra behuizing nodig. De bediening is supereenvoudig (meestal niet meer dan een druk op de recordknop) en dat komt onder woeste condities prima van pas. Het twee inch scherpe en kleurechte LCD-display laat goed zien wat je doet en er op komt. Er is een aparte knop voor het navigeren door de menu’s. Hierdoor kan je de camera-instellingen snel en effectiever wijzigen. Natuurlijk werkt deze display achterop de camerabody ook voor terugkijken en beperkt naderhand bijsnijden van het videomateriaal. Verder blinkt GoPro uit in het grote aantal leverbare accessoires voor het bevestigingen (mounts, nu ook de Karma, 3-way en Remo) bij tal van actiesporten en barre omstandigheden of aan boord van een drone. De beeldstabilisatie is dik in orde maar met een extra stabiliserende grip haal je er nog meer uit. De recente modellen van GoPro filmen ruim voldoende in 4K en worden ook steeds beter bij de geluidsopname. Tot de videoformaten behoren 4K 30fps, 2,7K 50fps en 1080p 120fps. De kwaliteit bij video is behoorlijk goed voor een actioncamera. Te vergelijken met een doorsnee consumentencamcorder. Zelfs bij 4K. Bij luiqid slow motion haalt de Hero 5 maximaal 240 fps. Het videomateriaal valt bovendien prima te editen. GoPro levert daar zelf ook NLE-software voor. Foto’s schiet je in maximaal 12 Megapixels tot 30 beelden per seconde. En draadloos heb je de beschikking over de verbindingen WiFi en Bluetooth.GoPro heeft de functie SuperView in 16:9 uitgevonden. Met deze supergroothoekfunctie wordt het perspectief van wat de camera opneemt verwijdt. Hierdoor krijg de gebruiker dus nog meer te zien van zijn of haar omgeving. Bij foto krijg je ook RAW WDR-formaat op 12 Mps. Er zijn Single, Burst en Timelapse-modi beschikbaar.
De GoPro 5 Hero Black actioncamera is uitgerust met ‘Night Photo’ en ‘Night Lapse’ standen. Zoals de benaming al aangeeft geschikt voor de schemering, het kampvuur, festivals bij avond en donkere grotten. Handig is de ‘Auto Low Light’ die automatisch rekening houdt met het omgevingslicht. De gebruiker behoeft dan de camera-instellingen niet meer te wijzigen tijdens het veranderen van lichtverhouding. Lekker zorgeloos de pakkende momenten videofilmen. Het opstarten gaat relatief snel. Dankzij de QuickCapture start de Hero 5 Black al met 1 klik op en je kunt meteen gaan filmen of fotograferen. Wanneer de knop 2 seconden ingehouden wordt begint het opnemen van Time Lapse foto’s. Protune vergroot het kunnen bijregelen van de instellingen voor kleur, ISO, witbalans, scherpte en belichting, dit geheel naar wens van de gebruiker.
Er is een nieuwe knop voor het navigeren door het menu’s. Hierdoor kan je de camera-instellingen snel en effectiever wijzigen. De Hero 5 Black heeft een bruikbaar audiosysteem aan boord. Het geluid klinkt nu een stuk helderder en vloeiender. Dankzij nieuwe technologie in de microfoon is het bereik met circa een factor 2 toegenomen ten opzichte van de oudere modellen.
Samenvattend: de ultieme actioncamera voor video en foto met supergroothoekbeeld.

Andere modellen
Er zijn natuurlijk nog diverse andere cameramodellen die aan splashproof voldoen. Wij noemen in deze:
De Sony FDR-X1000V (standaard 10 meter waterdicht en met een onderwaterhuis tot 60 meter diep en stofdicht er bij kopen) met 4K op XAVCS en gps. Het objectief is een 170 graden Zeiss Tessar. De sensor een 1/2,3 inch CMOS-type. Andere interessante specificaties zijn Steady Shot beeldstabilisatie, aardig geluid met windruis-onderdrukking, afstandsbesturing via een LiveView polsmodule, HDMI uit, stereo mini-aansluiting, montagesoftware Highlight MovieMaker en slow motion op 120P. Vorstbestendig tot -10 graden Celsius en valbestendig tot 1,5 meter. Prijs: € 329,-. • De Olympus Tough TG870 met 16 Megapixels CMOS Sensor van 1/2,3 inch, videofilmen op Full HD 60P, lekker groot 7,6cm LCD-scherm, RAW-foto’s, diafragmavoorkeuze, een 5-assige beeldstabilisatie, PCM audio en tal van creatieve filters. Het vijfmaal optische zoombereik loopt van supergroothoek 21 tot 105 mm tele. Gaat tot 15 meter onder water en weerstaat een val van 2 meter plus vorstbestendig tot -10 graden C. Verder nog een ingebouwde e-flitser, drukbestendig tot 100 kg en een smart panoramafuctie (je hoeft alleen de camera door het beeld te bewegen) en 19 voorgeprogrammeerde opnamescenes. Prijs: € 269,-.

Tot slot…
Het blijft allemaal een kwestie van keuzes maken. Wil je toch zoveel mogelijk camcorderfuncties nog (zelf) kunnen bedienen of grotendeels op de automaat opnemen? Een vaste groothoek of toch een zoomobjectief? En hoe diep onder water, van hoe hoog kunnen vallen en de drukbestendigheid? Bij opnemen in de winter tevens de bestendigheid tegen vorst? Beeldtechnisch zijn ze allen gewoon goed bruikbaar. Het geluid kan bij sommige wel wat tegenvallen…

Prijzen & Info
JVC Everio Quad Proof GZ-RX615BEU € 299,-

Panasonic Lumix DMC-FT5 € 269,-