Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD & SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD, Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art & Sigma 50mm F1.4 DG HSM, Panasonic F1.7 25mm en Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0

Redactie Accessoires Reviews

Archief Digital Movie 121-2018
De vraag naar en het aanbod van verwisselbare lichtsterke objectieven neemt steeds meer toe. Een lagere F-waarde maakt opnamen bij kortere sluitertijden bij weinig licht mogelijk. Een ander belangrijk voordeel bij een grote lichtsterkte vormt de geringe scherptediepte. Dat niet alleen om het onderwerp goed los van de achtergrond te maken maar ook vanwege de aantrekkelijke Bokeh en de zogenaamde filmische look. In dit artikel komen een aantal nieuwe goede primelenses voor video en foto aan bod.

Foto gemaakt met de Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD

Lichtsterke vaste brandpunten
Kunnen met lichtsterke objectieven de flitsers en videolampen de deur uit? Voor een flink deel wel. In combinatie met een 5-assige beeldstabilisatie kan je gewoon bij matig tot slecht licht en bij langere sluitertijden uit de hand opnemen. Een sterk punt bij het behouden van de originele sfeer (geen storend geflits of lichtval) in de opname. Eindelijk eens een receptie zonder flitser en een juiste stemming in de avond of binnen.
Het tweede voordeel betreft de scherptediepte. Hoe groter de diafragmaopening des te geringer het gebied dat voor en achter het focusseerpunt scherp is. Onscherp houdt de aandacht op het ‘object of interest’ en verdoezelt afleidende beeldelementen. Een fraaie onscherpte op basis van de constructie van de diafragmalamellen geeft attractieve opnamen. En dan is er natuurlijk ook de filmische look, alleen de held of schurk ragscherp en de rest in een zachte waas.
Nadelen zijn er uiteraard ook. Lichtsterke objectieven van een goede optische kwaliteit zijn vaak behoorlijk aan de prijs, groot en zwaar.

Foto gemaakt met de Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD

Wat is nu eigenlijk lichtsterk?
In de praktijk betekent lichtsterk bij objectieven gewoon dat er meer licht op de beeldsensor van de camera valt. Een behoorlijk ingewikkeld proces dat onder andere afhangt van hoeveel licht het objectief bij het voorste lenselement opvangt, hoeveel daarvan door de overige glaselementen gebundeld, verspreid of zelfs afgezwakt wordt en de maximale opening die de lamellen van het diafragma kunnen vrij maken.
Te beginnen met de frontlens. Hoe groter de diameter van het voorste glaselement des te meer licht er naar binnen kan. Helaas neemt daarbij dan ook de kans op meer reflecties, overstraling en vignettering (= afdonkering op de hoeken/randen) toe. Tevens wordt het knap lastig om de scherpte en contrast over de gehele lensdiameter op een hoge kwaliteit te houden.
Een eenvoudige formule voor het berekenen van de lichtsterkte is de brandpuntsafstand gedeeld door de lensdiameter (alles in millimeters): f = l /d. In de praktijk toch wat te simpel omdat bijvoorbeeld de zojuist genoemde objectieffactoren ook een rol spelen.
Het diafragma (fx) staat voor de opening die de metalen lenslamellen in de lichtweg van het objectief maken. Die openingswaarden heten diafragmastops. Oplopend van wijd naar klein is dat f1, f1.4, f2, f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16 en f22. Elke volgende stap betekent 50% minder licht doorgelaten. Zo is bijvoorbeeld f2 maar 25% zo lichtsterk als f1. Er zijn ook diverse tussenwaarden zoals f3.5 en f6.3. Kies waar het kan voor de grootste diafragmaopening die bij jouw budget past.

Foto gemaakt met de Panasonic F1.7 25mm

Kwaliteit, constructie en prijs
Hoe hoger de lichtsterkte des te lastiger en duurder het wordt om een optisch kwalitatief objectief te bouwen. Op de volle opening is het objectief zoals gezegd het meest lichtsterk maar presteert doorgaans wat minder tenzij het een echte topper betreft.
Een klein beetje, doorgaans, 2 stops, diafragmeren verbetert de optische kwaliteit aanzienlijk. Het kan een punt van overweging zijn om een wat goedkoper objectiefje aan te schaffen als het alleen om het instellen (zichtbaarheid van het onderwerp) gaat en je verder bij de opname het diafragma toch enkele stops dicht draait. Ga je echter voor de optimale kwaliteit bij weinig licht of de filmische look, investeer dan gewoon extra!
Is de sensor kleiner dan het beeld dat het objectief werpt dan verandert de zaak. De sensor gebruikt dan de zwakkere randen van het glaswerk niet. Bij langere brandpuntsafstanden die nog hanteerbaar moeten zijn neemt de lichtsterkte (zie de formule) al snel af. Bij zoomobjectieven neemt de F-waarde toe bij het inzoomen.
Grotere voorste glaselementen, meer interne corrigerende lenzen en de grotere stevige lenstubus maken het lichtsterke objectief fors en zwaar. Het toevoegen van een optische beeldstabilisator (OIS) in het objectief maakt de constructie nog ingewikkelder, iets zwaarder en duurder. Bij groothoeken is vaak een OIS niet nodig.

Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD
Veel portretfotografen en videofilmers die een lichte telezoom zoeken kiezen voor de 85mm (dit brandpunt maal de cropfactor van de beeldsensor). F1.8 is een uitstekende lichtsterkte om het portret los te maken, de achtergrond fraai te verdoezelen en niet te sterk in te zoomen. Je kunt een comfortabele afstand tot het onderwerp houden. Bovendien blijft het objectief handzaam qua bouw.
De sterke punten van dit objectief zijn:
• Prima optische prestaties en prijs & kwaliteitverhouding. Dit mede door de toepassing van LD- en XLD- glaselementen plus een speciale e BAND lenscoating.
• Een ingebouwde IOS. Heet bij Tamron Vibration Compensation (VC).
• Een helder zoekerbeeld tot aan de randen (dus geen afdonkering).
• Een fraaie Bokeh en filmische look.
• Resistent tegen vocht, stof, vet en smeer.
• Snelle vrijwel geruisloze scherpstelling (US).
• Goede grip en comfortabele bediening.
Dit Tamron objectief valt elektronisch via de computer op maat van de camera en gebruik te configureren. Plaats deze 85 mm daarvoor in de USB TA console-adapter.

Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD en Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD

Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD
Macro is alleen Macro als het daarvoor speciaal ontworpen is. Vaak hangt Macro er maar een beetje als extra optie bij. Wie precies 1 op 1 (ware grootte afbeelden) en perfect vlak plus liefst op enige afstand van het onderwerp wil opnemen kiest voor een echt Macro-objectief. Dat geldt voor zowel foto als video.
De Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD bedient zowel de echte Macro-liefhebber als de portretmaker die aan een lichtsterke F 2.8 90 mm voldoende heeft. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Met de optische constructie voorzien van speciale glaselementen, coating, bediening en Macro 1:1 is zoals verwacht niets mis. Gewoon een prima Macro & portretlens.
Extra sterke punten zijn:
• X/Y-verschuiving (shift compensation) die werken van het OIS bij Macro flink verbetert.
• Bestand tegen, vocht, stof en smeer.
• Een fraaie Bokeh en best goede filmische look
• Twee typen verbeterende coating. eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) en BBAR (Broad-Band Anti-Reflection.
• De USD AF werkt snel en bijzonder accuraat bij Macro.
Een goed alternatief voor een apart Macro- en portretobjectief bij foto en video.

Kortere Tamrons Full Frame
Bij de kortere (lichte telelens) brandpunten voor Full Frame camera’s heeft Tamron een interessante SP 45mm F/1.8 Di VC USD en SP 35mm F/1.8 Di VC USD in het assortiment. Beide objectieven scoren al relatief goed op de volle lensopening. De OIS (VC) en snelle AF (USD) doen hun werk naar behoren en vooral ook snel. Heel geschikt als foto-objectief en primelenzen bij video op deze brandpuntsafstanden.

Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art

Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art
Sigma verandert jouw relatie met fotografie (en video) voorgoed is een van de Sigma slogans. Dat gaat zeker op voor de lichtsterke F1.4 20mm voor Full Framecamera. N.B. het gaat om een 35 mm supergroothoek, bij kleinere sensoren komt de cropfactor er bij.
Sigma zelf positioneert deze 20mm als het ideale objectief voor de veeleisende landschaps- astro- indoor of low light fotograaf. Bij video zien wij het imponerende landschap, matig licht en creatieve close-ups ook als goede mogelijkheden. De Art-lijn is bekend van de hoge optische en gebruikskwaliteit plus de creatieve mogelijkheden zorgt voor hoge kwaliteit artistieke expressie Via de SIGMA USB DOCK maak je voor maatwerk en flexibele aanpassingen voor jouw camera en typen opnamen mogelijk.
Tot de sterke punten van deze Sigma 20mm behoren onder andere:
• Een echt imponerende beeldhoek-ervaring.
• Een hoge lichtgevoeligheid, optische kwaliteit en grotere scherptediepte maar toch een fraai Bokeh.
• Een groot, dubbel asferisch lenselement met een diameter van 59mm om ultra-groothoek 20mm F1.4 prestaties te kunnen leveren.
• Minimale chromatische aberratie dankzij twee FLD (“F” Low Dispersion) en vijf SLD (Special Low Dispersion) glas lenselementen
• De vervorming distorsie en spookbeelden (ghosting) zijn tot een minimum teruggebracht.
• Speciaal ontworpen voor het ultrahoge megapixel tijdperk.
• Hoge Auto Focus snelheid dankzij de Hyper Sonic Motor.
• Robuuste bouw en goede ergonomische grip.
Kortom de supergroothoek voor de creatieve foto/videograaf op full frame.

Sigma 50mm F1.4 DG HSM

Sigma 50mm F1.4 DG HSM
Bij de F1.4 50mm objectieven heeft Sigma de afgelopen jaren een gedegen reputatie opgebouwd. De nieuwe uitvoering biedt een lichte telewerking ideaal voor portret en landschap, hoge optische kwaliteit en lichtsterkte plus een fraaie Bokeh en filmische look. De vernieuwde hoogwaardige beeldkwaliteit betreft met name de correctie van chromatische, sagittaal coma, vignettering en andere aberraties, de resolutie is op het 40 Megapixel-niveau van de moderne camera’s en al goede prestaties op de volle lensopening grondig gecorrigeerd. Daardoor heeft het objectief een hoge resolutie en een uitzonderlijke afbeeldingskwaliteit tot in de hoeken van het beeld.
Andere sterke specificaties zijn:
• Een minimale vertekening bij de SIGMA 50mm F1.4 DG HSM worden alle glasdelen bij elke instelafstand zodanig gepositioneerd dat de vertekening minimaal is.
• Optimale helderheid aan de beeldrand.
• Een minimale overstraling en geen spookbeelden Sigma’s Super Multi-Layer Coating reduceert overstraling en spookbeelden, en zorgt tevens voor zeer scherpe en contrastrijke opnamen, zelfs bij fel tegenlicht.
• De kortste instelafstand is 40 cm. De maximale afbeeldingsmaatstaf is 1:5,6.
• Dit objectief heeft een ‘floating systeem’ dat de afstand tussen de lensgroepen regelt tijdens het scherpstellen. Hierdoor is de verplaatsing van de lensdelen.
• Hyper Sonic Motor voor ultrasnelle AF. Tevens blijft altijd een geringe handmatige correctie op de scherpstelling mogelijk door gewoon aan de scherpstelring te draaien (fulltime manual-functie).
• Solide bouw met een metalen bajonetvatting en goede grip.
• Een fraaie afgeronde diafragmaopening met 9 lamellen.
Een interessante Sigma-service is de Mount Conversion. Hiermee kan je de vatting van eerder gekochte SIGMA-objectieven laten vervangen door een andere vatting naar keuze.

Panasonic F1.7 25mm
MFT is van belang voor de foto/videografen die werken met camera’s van Panasonic en Olympus plus camcorders geschikt voor deze verwisselbare lensvatting. Lichtsterke primelenzen voor MTF zijn lekker compact en vaak ook vriendelijk geprijsd. Wij bespreken enkele voorbeelden.
De Panasonic F1.7 25mm is een voordelig lichtsterk objectief voor landschap, portret- en reportageshots. Op F1.7 doet deze standaardlens het eigenlijk al heel goed voor een objectief in deze prijsklasse. En de Bokeh oogt aangenaam. De scherpte en het contrast zeker na een stof diafragmeren al dik in orde. Het kleurbeeld is natuurlijk en er zijn vrijwel geen reflecties of ghosting. De scherpstelling verloopt snel en accuraat.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0
Voor de groothoekwerkers op MFT is er deze F 2.0 12 mm van Olympus. Dit vastbrandpunt-objectief toont in zijn metalen vatting solide. Landschappen, architectuur en creatieve close-ups zien er bij foto en video gelikt uit. En die F2.0 is prima bij volle lensopening in te zetten.
Het speciale snapshotmechanisme, dat eenvoudig wordt geactiveerd door de scherpstelring naar achter te trekken, biedt indicaties voor afstand en scherptediepte zodat men eenvoudig kan scherpstellen zonder op het scherm van de camera te kijken. De ZERO-coating (ZUIKO Extra-low Reflection Optical) zorgt voor een halvering van de reflecties zoals je die ziet bij een normale coating. De AF is echt high speed op basis van de Olympus MSC-technologie.

Prijzen & Info
Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD  € 799,- (Canon, Nikon)
Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD € 769,- (Canon, Nikon, Sony)
Tamron, www.tamron.nl

Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art € 850,- (Canon, Nikon, Sony)
Sigma 50mm F1.4 DG HSM € 859,- (Canon, Sony, Nikon)
Sigma, www.sigmabenelux.nl

Panasonic F1.7 25mm € 179,-.
Panasonic, www.panasonic.nl

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 € 637,-
Olympus, www.olympus.nl

Ulco Schuurmans

Grote foto gemaakt met de Sigma 20mm F1.4 DG HSM Art

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Partnership Fujifilm en BredaPhoto Festival
[caption id="attachment_17282" align="alignright" width="259"] Aan tafel Richard van den Bergh van Fujifilm en Theo Andriessen ...