Transparante displays

Redactie Interviews

Gebogen televisies, oled-techniek, 3d-brillen. De afgelopen jaren heeft er in de televisiewereld een hoop innovatie plaatsgevonden. En dat roep ook wat vragen op. Waar gaat het naartoe? Wat is het maximale dat we kunnen bereiken? Digital Movie spotte de nieuwste trend: transparante displays.

Situatieschets. U kijkt naar een spannende voetbalwedstrijd op tv. En warempel, uw flesje bier is leeg. Maar Arjen Robben staat net op het punt een allesbeslissende penalty te nemen. Wat te doen? Geen zorgen, u grist uw biertje gewoon uit de koelkast, terwijl op de doorzichtige koelkastdeur de bal live in de kruising wordt geschoten. Het lijkt een utopie, maar onderzoekscentra van grote merken als LG en Samsung zijn in Azië al jaren bezig met de ontwikkeling van doorzichtige computerachtige schermen.

Windows_LGPrecies zoals u misschien wel eens gezien hebt in hippe sciencefictionfilms als Minority Report, waarin Tom Cruise allerlei glazen aanraakschermen tot zijn beschikking heeft om als hoofdcommissaris van politie de misdaad een halt toe te roepen. Hij swipet en zoomt zich een ongeluk. Erg tof natuurlijk, maar bij de lancering van de film, in 2002, dacht iedereen: dit is wel heel erg ver gezocht.

Onjuist, zo blijkt nu. Al twee jaar geleden introduceerde LG een transparant display, en er is een goede kans dat u bewust of onbewust al eens zo’n innovatief scherm hebt gezien. De businesstak van LG verkoopt al jaren transparante displays aan grote winkels en bedrijven. “Ze worden nu vooral in de retail gebruikt om producten te presenteren”, zegt Roeland Scholten, sales director van LG Electronics in de Benelux. “Zo kan een merk een extra beleving geven aan het product dat het eigenlijk wil verkopen.”

Voorbeelden heeft hij genoeg. Zo was er in de Kalverstraat in Amsterdam een project met H&M, bedoeld om ecologisch verantwoord geproduceerde kleding te promoten. “Keek je door het raam dan zag je een paspop, maar bekeek je het raam zelf – of liever: het transparante display – dan zag je de groene boodschap van de kledingwinkel. Werden er natuurlijk geproduceerde jutezakken getoond. Zo geef je de achtergrond – de paspop – op een interessante manier extra informatie mee.”

Biertjes

Transparent-Window-Display_01Het transparante display vindt u echter het meest terug in de horeca. Partijen als Grolsch en Red Bull hebben al meer dan eens gebruik gemaakt van deze nieuwe techniek om hun drankjes aan de man te brengen. Hoe? De gemiddelde kroeg heeft achter de bar altijd wel een doorzichtige koelkast staan. Want zo kunt u immers zien welke biertjes of andere drankjes u in het betreffende etablissement kunt bestellen, en bovendien staat het een stuk stijlvoller dan zo’n log, lelijk wit ding. Tegenwoordig heeft die doorzichtige koelkast geen traditioneel venster meer, maar een transparant display. Zo kunnen merken op een nieuwe manier reclame maken. “Er worden dan mooie bewegende beelden getoond rondom de flesjes bier. Dat kan er heel cool uitzien”, stelt Scholten.

Maar het gaat verder dan dat. In musea zijn er heuse doorzichtige aanraakschermen te vinden waarmee u informatie kunt inwinnen over een tentoonstelling, en in een showroom van LG in Korea is een wel heel innovatieve koelkast te zien. Op de (doorzichtige) deur wordt daar niet alleen online content als het plaatselijke weer en een agenda getoond, maar ook kleine notities. Dat klinkt weinig interessant, maar de notities kunt u zelf schrijven via een ander doorzichtig touchscreen, om ze vervolgens naar de koelkastdeur te swipen. Een beetje zoals in Minority Report. Het is eigenlijk maar een noviteitje, maar met enige fantasie zijn er enorm veel toepassingen te bedenken.

Transparent-LG-OLEDWaarom heeft een auto eigenlijk een dashboard nodig als u ook via de voorruit de snelheidsmeter en toerenteller kunt zien? Wat moeten we met grote platte televisies als we onze favoriete series en films gewoon kunnen volgen via het raam van de woonkamer? De mogelijkheden zijn eindeloos, Minority Report-achtige praktijken lijken binnen handbereik. Maar: de techniek moet daarvoor nog wel wat stappen vooruit zetten.

Om dat duidelijk te maken moeten we echter eerst een stap terug doen en uitleggen hoe zo’n doorzichtig display precies werkt. Eigenlijk is dat niet eens zo ingewikkeld. Een transparant display functioneert op exact dezelfde wijze als reguliere lcd-televisies. Alleen zijn er een aantal onderdelen weggelaten om een transparant effect te creëren. En daar zit meteen het probleem. Elk display heeft altijd een lichtbron nodig om beeld te kunnen tonen. Of het nu om led, plasma, lcd of oled gaat, er is altijd op een of andere manier verlichting aanwezig in de behuizing waarin het scherm is gemonteerd. Bij een transparant display ontbreekt die lichtbron. Plaats je kleine led-lampjes achter het glas, dan is het scherm immers niet meer doorzichtig. Of het nu kunstlicht is van een koelkast of zonlicht bij een raam in een winkelruimte – een doorzichtig display kan dus pas werken als er omgevingslicht is.

Wit wordt doorzichtig

En dan wordt het Tom Cruise-verhaal toch een stuk lastiger. Los van het feit dat het dan wel erg ingewikkeld wordt om ’s avonds in het donker romantisch een filmpje te kijken, stuit u ook op andere praktische bezwaren. “In principe is het heel simpel: hoe hoger de lichtdoorlaatbaarheid, hoe transparanter het scherm wordt”, legt Scholten uit. “Om dat effect te bereiken worden alle pixels die de kleur wit moeten tonen uitgeschakeld. Alles wat wit is, is dus doorzichtig. Op die manier kun je dus door het scherm blijven kijken, terwijl er toch beelden te zien zijn.”

koelkastPrachtig natuurlijk, maar daardoor niet ideaal voor alledaags gebruik. Simpel gezegd: tv gaat u hier (nog) niet op kijken. Zeker niet wanneer het Nederlands elftal een uitwedstrijd speelt en daarom in witte (of liever: doorzichtige) shirts speelt. Bovendien zijn er nog niet eens prototypes die dat aankunnen.

Momenteel werken fabrikanten als LG voornamelijk met system integrators, die soft- hardware bedenken om zo’n display goed te laten functioneren. “Ik zie het daarom ook nog niet als een consumentenproduct. Wel kan ik me voorstellen dat architecten het gaan gebruiken, als een verfraaiing wanneer een gebouw nog niet af is. Dat er in het raam alvast een beeld te zien is van het beoogde eindresultaat. Een soort van sneak preview, zeg maar.”

Naast LG zijn ook andere fabrikanten druk bezig met de techniek. Samsung loopt als altijd voorop. Het merk toonde al meer dan eens laptops met een doorzichtig scherm en heeft een nauwe samenwerking met Toyota voor de automotive-industrie. “Kunnen de kinderen naar buiten kijken, terwijl ze op het raam een spelletje spelen”, verklaart Scholten. “Dat is echt sterk in ontwikkeling.”

Prijzig en twijfelachtig

Vooralsnog is de techniek niet direct goedkoop. Een echt fysiek consumentenproduct is er nog niet, maar voor een 47inch-paneel betaalt u om en nabij de 1.000 euro. Dan is er nog een lichtbron nodig (circa 250 euro), een kastje om uiteindelijk content af te spelen (80 euro) en mocht u graag een touchscreen hebben – zoals eerder geschetst bij de koelkast – dan kost dat nog 500 euro extra. En dit zijn inkoopprijzen. Mocht er dus ooit een consumentenversie van het transparante display komen, dan zult u zeker de portemonnee moeten trekken.

Toch blijft de vraag simpel: komt dit ooit in ons huis? Roeland Scholten is daar in elk geval nog niet over uit. “Kijk, de lichtdoorlaatbaarheid blijft de essentie. Een transparant scherm – of dat nu een tv is of iets anders – heeft altijd iets van licht nodig. Nu kan iemand natuurlijk zelf een lichtbron creëren, maar wat is daar het nut van? Daar ga je geen tv op kijken, denk ik. Misschien dat er wel andere ideeën zijn, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.“

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
LG onthult WebOS 2
LG onthult een nieuwe TV line-up met haar nieuwste webOS 2.0 Smart TV platform tijdens ...