Veel gestelde vragen (deel 9)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 122-2018
Wat is een audiofieldrecorder?
Bij de meeste camcorders en videofilmende fotocamera’s is het geluidsdeel doorsnee in kwaliteit. Wie hogere eisen aan de weergave van stereo, hoge en lage tonen stelt of een echt professionele sampling (= het aantal digitale geluidsmonsters per seconde) ambieert kan beter voor een losse audiorecorder kiezen.

De zogenaamde audioveldrecorder kan je op (accessoireschoen/klittenband) of onder (statiefschroef) de camera gemonteerd of los inzetten.
Een aantal veldrecorders beschikt over ingebouwde microfoons. Op andere typen sluit je externe microfoons via XL- of grote jackpluggen aan. Dat laatste is meteen een voordeel bij camera’s die alleen over een ingebouwde 3.5 mm minijackconnector beschikken. Dan kan je meerdere typen externe microfoons aansluiten. De audiofieldrecorder slaat het opgenomen geluid op via een SD-kaart en/of intern flashgeheugen voor audio. In een aantal gevallen kan je de output ook realtime doorsluizen naar de microfoonaansluiting van de camera. Dat is handig als je later het geluid met controle op het AV-signaal van de videoopname wil synchroniseren. Verder bieden audioveldrecorders meestal volumeregeling en een (beperkte) mixerfunctie.

Wat doet de gain eigenlijk?
Onder de gain op de camcorder verstaan we de ingebouwde elektronische beeldversterking. Dat is iets anders dan het verhogen van de ISO-waarde. Die verhoogt de lichtgevoeligheid bij de opname. In feit gaat het om een elektronisch trucje om een bij zwakke lichtomstandigheden opgenomen videosignaal op te peppen. De sterkte is weergegeven in dB. Bij 6-10 dB versterking is dit veelal een geschikte manier om toch nog een goed bruikbaar videobeeld bij weinig licht of avond te verkrijgen.
Er zitten echter wel enkele nadelen aan. Behalve de beelddetails en kleuren versterkt de gain vaak ook de contrasten en beeldfouten (artefacten). Bij te veel versterken komen er allerlei ruis, rare deeltjes, dichtgelopen schaduwen en lichten in beeld. Meestal vind je de gain als een handmatig te bedienen schakelaar op camcorders. In een aantal gevallen ook via instelmenu’s.

Hoeveel megapixels?
Pixels zijn de puntjes waaruit de digitale fotografische en videobeelden zijn opgebouwd. In principe geldt hoe meer pixels des te scherper en gedetailleerder het verkregen digitale beeld. Maar dat zegt lang niet altijd alles. Ook zitten er geen pixels op een beeldchip. Wel zogenaamde photosites. Dat zijn lichtgevoelige elektronische puntjes die analoge stroompjes opwekken. De beeldprocessor van de camera maakt daar later pas pixels van.
4K (UHD videobeeld van 3840 x 2160 pixels) heeft in feite aan 8 Megapixels al ruimschoots voldoende. Daarom zie je bij camcorders en sommige videofilmende systeemcamera’s beeldchips met een resolutie van 8-12 Megapixels. Meer is beslist niet nodig. Bovendien kan de fabrikant op de beeldchip veel grotere photosites kwijt. En dat maakt de camera een stuk lichtsterker en minder gevoelig voor ruis en onderlinge storingen van de beeldpuntjes.
Bij de fotocamera is het echter een geheel ander verhaal. Daar is de afdrukgrootte van het fotografische beeld de bepalende factor. Tot het formaat 20 x 25/28 cm (A4) heb je aan 12 tot 16 Megapixels ruim voldoende. Met 20 Megapixels ziet een 30 x 40 cm (A3) er perfect uit. Daarboven komen pas de beeldchips met 24-40 Megapixels tot hun recht.
Kortom de afmetingen van het beeld, lichtgevoeligheid en minder ruis zijn de selectiecriteria. Meer Megapixels betekent dus niet altijd ook veel beter. Andere factoren die nog meespelen zijn:
– Het gebruik van de extra Megapixels buiten het primaire opnameformaat voor beeldcorrectie, meervoudige scherpstelling en beeldstabilisatie.
– Het kunnen wisselen tussen meerdere afbeeldingsformaten (= Multi aspect) op dezelfde beeldsensor. Bijvoorbeeld 4:3, 3:2, 16:9 en 17:9.

Wat betekent YUV?
Onder YUV verstaan we de helderheid(Y) en kleursignalen (UV) die het Rood, Groen en Blauw (RGB) kleurenbeeld opbouwen. In de praktijk gaat het daarbij om de beschikbare kleurruimte. Hoe groter en minder gecomprimeerd of zelfs weggelaten de YUV-informatie is. des te beter de kwaliteit van het opgenomen videobeeld.
Om niet te verzuipen in grote hoeveelheden datastromen passen eenvoudiger camcorders het stevig comprimeren/weglaten van YUV-informatie toe. Later rekent de montagecomputer met de CODEC hetgeen is verwijderd weer terug. Dat kost tijd en geeft toch een net wat mindere kwaliteit.
Het volwaardige YUV wordt weergegeven in de verhouding 4:4:4 doch dat is doorgaans niet praktisch nodig. De betere professionele camera houdt het liever op 4:2:2. Dan zit er maar de helft van de beeldinfo in U en V. Bij een compressie tot 4:2:0 is de V-info helemaal weggelaten en dient later weer te worden teruggerekend vanuit de twee andere beeldcomponenten. Een tussenvariant is nog 4:1:1. Het advies bij dit alles koop als het even kan een camera met YUV 4:2:2.

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Sony SRS-XB01 : in zeer opvallende kleuren
De SRS-XB01 is de ideale oplossing om altijd en overal muziek op zak te hebben. ...