Veelgestelde vragen (deel 18)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 131-2020
Wat is RAW eigenlijk?

Vrij vertaalt ruw. Gestart in de fotografie als het ruwe onbewerkte fotomateriaal waarin alle informatie nog besloten zit. Dit in tegenstelling tot een gecomprimeerd fotobestand. Daar is informatie weggelaten om desgewenst deze later weer terug te kunnen rekenen (decomprimeren). Daarbij gaat onvermijdelijk beeldinfo verloren.
Fotografen gebruiken RAW om achteraf de beelddetails, kleur, dynamiek of scherpte bij de latere bewerking optimaal in de hand te hebben. Een nadeel is echter de grootte van RAW-bestanden ten opzichte van het gecomprimeerde JPEG. Dat kan problemen geven bij hoge opnamesnelheden voor beeldreeksen en de opslagcapaciteit op de geheugenkaart.
Ook bij videofilmen is RAW in zwang gekomen. Zuivere videoinformatie die klaar staat voor definitieve nabewerking (postproduction). Regel bij de NLE de details bij de hoge lichten en diepe schaduwen, stel het dynamisch of kleurbereik achteraf bij en pas de scherpte(diepte) waar nodig aan.
Nog veel erger als bij foto is het probleem bij de oudere RAW-formaten dat ze nog al wat opslagruimte vragen en veel rekencapaciteit van de montage/weergave-systemen vergen. Daarom hebben steeds meer camerafabrikanten voor video en eigen compacter en sneller door te rekenen/bewerken RAW-formaat ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld bij Canon, Sony en Blackmagic of de opslag bij Atmos fieldrecorders. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de montagesoftware deze RAW-bestanden kan verwerken

Waarom een batterijhandgreep gebruiken?
De zogenaamde batterygrip is een combinatie van een handgreep en een extra accucompartiment. Die extra handgreep stamt uit de fotografie. Daar diende deze grip twee opnamedoelen:
1. Het verticaal (portretstand) beter kunnen vasthouden en opnemen. Daarvoor zit er een extra ontspanknop op de grip. Later kwamen er, via de elektronische koppeling onder de camera, meerdere bedieningskoppen op de grip.
2. Een betere ondersteuning bij het gebruik van langere en zwaardere objectieven.
Die extra batterijen in de handgreep of het onder de camera geschroefde compartiment verdubbeld of verdrievoudigt de opnameduur bij foto en video. Bij de komst van al die stroomhongerige LED/OLED-viewers en elektronische zoekers geen overbodige luxe!
Als laatste voorzien de duurdere modelleen vaak ook in een draadloze afstandsbediening. Tot wel 100 meter kan je het opnemen starten of stoppen, camera-instellingen veranderen, langere opnametijden of timelaps instellen.

Ik zie bij veel omgevingslicht het viewerschermpje niet
Dat is een veel gehoorde klacht. Het doorsnee LED/OLED-schermpje laat het bij veel zonlicht afweten. Flets, onscherp of zelfs helemaal niet meer te beoordelen. Dat geldt vooral bij smartphones maar ook bij zoekercamera’s, camcorders en systeemcamera’s.
Wat te doen? Je kunt beginnen met een afscherm/zonnekap om het viewerschermpje te plaatsen. Dat scheelt al flink. Nog beter werkt een zoekerschacht. Desgewenst uit te breiden met een vergrotend oculair.
Met een elektronische opsteekmonitor sla je tal van vliegen in een klap. In de eerste plaats bieden deze schermpjes een dermate lichtkracht (gemeten in nits) dat zij veel minder last hebben van fel omgevingslicht. Doe er nog een afschermkap omheen en je zit qua helder & contrastrijk kleurenzicht gebeiteld. De betere opsteekmonitoren geven ook extra informatie weer zoals het geluidsvolume, histogrammen, de ware weergave bij een v-log of LUT, en Zeebra. Tevens kan je een combinatie van een opsteekschermpje en een solid state AV-recorder kopen. Onder andere van Atmos en Blackmagic.

Welke kabelkwaliteit?
Kabels zijn er in alle soorten en maten plus verschillende kwaliteiten te koop. Aan welke kwaliteiten dient een AV- of datakabeltje nu te voldoen? In de eerste plaats aan het juiste signaaltype. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Bijvoorbeeld bij HDMI en USB heb je al verschillende standaarden en meerdere overdrachtsnelheden. Het luistert echt vrij nauw!
Er mogen geen ruis, storing of vervorming optreden. Daartegen helpt een goede externe en interne afscherming. Let op dat bij langere kabels dit een echt issue bij het verlies van signaalsterkte en kwaliteit kan worden. Soms is er zelfs lokale versterking nodig.
De juiste connector in grootte en vorm, daar kan je gewoon niet om heen. Lees goed de gebruiksaanwijzing van de aan te sluiten apparatuur.
Een kabel dient lang genoeg (maar ook weer niet te lang) te zijn om comfortabel te kunnen werken. Let op een degelijke uitvoering. Dit zowel bij de connectoren als de kabel zelf.
Bij kritisch gebruik is goedkoop vaak duurkoop.

APS-C versus full frame?
Is het verschil tussen een APS-C en een full frame sensor nu echt zo groot? En rechtvaardigt dit een prijsverschil van soms wel 100 tot 300 %? Dat hangt in de praktijk helemaal van het gebruiksdoel en de gestelde beeldeisen af.
In het algemeen doet APS-C in een goede systeem- of spiegelreflexcamera bij video niet onder voor een full frame middenklasser. De lichtgevoeligheid, resolutie, hoeveelheid beeldruis, de filmische look en kleurweergave & bewerking zijn zeker op niveau. En bij video ook overscan op 6K. Bij fotografie zijn er meer verschillen maar alleen de high-end gebruiker zal de voordelen echt benutten.
Bij de topklasse full frame legt APS-C de handdoek in de ring. De maximale lichtgevoeligheid, top-RAW, meester over de scherpte en de scherptediepte, de optimale filmische look en creativiteit. Zeker in combinatie met idem dito verwisselbare objectieven. De vraag is echter of je dat de extra investering waard vindt. Daarnaast is een APS-C-systeem aanmerkelijk lichter en compacter dan een full frame-camera met objectieven.

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nieuwe Dynaudio Contour i-serie
Dynaudio is verheugd de nieuwe Contour i-serie te kunnen onthullen – een omvangrijke update van ...