Veelgestelde vragen (deel 19)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 132-2020
Wat is een kitlens en is dit objectief wel goed genoeg?

Een kitlens is een eenvoudiger objectief dat als een voordelig geprijsd pakket met de aanschaf van een camerabody meegeleverd wordt. Doorgaans gaat het daarbij om een korte zoomlens van 24 / 28 mm groothoek tot 70-80 mm telebereik.
Het doel van deze combinatie is om de koper zonder een veel hogere meerprijs meteen aan een complete systeem- of spiegelreflexcamera voor video en/of foto te helpen. Je kunt dus direct aan de opnameslag doch er kleven wel enige beperkingen aan.
Voor een kitprijs van € 50,- tot € 100,- kan je meestal geen topkwaliteit verwachten. Doorgaans betreffen de bezuinigingen dan de geringere lichtsterkte, een lichtere constructie van de lenstube en een mindere optische kwaliteit. Dat behoeft echter allerminst een bezwaar te zijn. In een aantal gevallen levert de kitlens, onder andere bij Fujinon, toch nog verrassend goede resultaten.
Een alternatief vormt de combinatie als kit met een objectief uit de hogere kwaliteitsklasse. Je betaalt dan wel een paar honderd euro meer doch wel een stuk minder als voor het losse objectief.

Wat is een mediaserver?
In de basis is een mediaserver een zogenaamde playout-machine. Een afspeler met een harde schijf of SSD als opslag die videofilms en muziek afgeeft. Dat afspelen kan rechtstreeks naar de flatscreen, projector en/of geluidsboxen maar ook via een (draadloos)netwerk. Voor het smart home de basis van muziek en video overal in huis. En in de homecinema de leverancier van hoogwaardige AV-entertainment.
Een andere naam voor een dergelijke thuismediaserver  in een eigen netwerk is een NAS (een Network Attached Storage). Je kan deze gewoon los kopen met opslagcapaciteit naar keuze.
Een stap verder gaat de combinatie van een recorder (heeft meerdere inputkanalen voor video en audio) en afspeler. Een soort digitale variant van de aloude videorecorder. Dit type mediaserver zie je bij shows en evenementen. Zij verwerken de input van meerdere camera’s realtime en geven deze ook weer zonder delay en vloeiend terug naar de zaalschermen en projectoren. Daarnaast ook zowel het mengen met eerder opgeslagen AV-materiaal (de content) e/of gelijktijdige recording van de opnamen.
Nog een stap verder gaan de mediarecorders die ook de grafische opmaak, effecten en achtergrondprojectie verzorgen. Dit zelf in VR, AR en MR onderdompelend 360 graden en 3D. Daarvoor zijn speciale grafische versnelkaarten met GPU’s ingebouwd.
De meest krachtige variant is de showmaster. Een mediaserver die de complete show, theaterproductie, muziekevenement of tv-uitzending aanstuurt. Voorgeprogrammeerd maar ook het monitoren en corrigeren ter plaatse en het besturen van de zaalverlichting plus geluid (met effecten).

Hoe maak ik een bruiloftsreportage?
De formule voor het maken van een geslaagde bruiloftsreportage bestaat uit:
1. Een compleet draaiboek of storyboard dat alle op te nemen gebeurtenissen en het type shot beschrijft. Goed doorspreken met het bruidspaar en de ceremoniemeester.
2. Het van te voren inventariseren van geschikte locaties. Houdt ook rekening met de weersomstandigheden.
3. Gebruik bij voorkeur twee camera’s, voor het geval er eentje uitvalt, en neem voldoende opgeladen accu’s mee.
4. Let op de juiste belichting, sfeer en stemming. Witte jurken en zwarte pakken kunnen de lichtmeting verwarren en dan moet je handmatig kunnen corrigeren. Liefst ter plekke maar het kan ook achteraf bij de montage. De sfeer kan je kiezen via de filmemulatie in de camera of interne postproduction met LUTs en v-logs.
Afkijken mag. Hoe deden andere foto/videograven dit? Dat is heel leerzaam!

Hoe schiet ik in Slow motion?
Praktisch gezien door het aantal opgenomen videobeelden per seconde (fps)  te verhogen. Normaliter vinden video-opnamen en het vervolgens weer afspelen plaats op 24, 25, 50 of 60 frames per seconde. Gaan we uit van standaard 25 fps dan is met 100 fps opnemen vier keer zo snel. Dat geeft bij het afspelen op 25 fps een viermaal slowmotion, dit wil zeggen weergeven als een vertraagde vloeiende beweging. Moderne camcorders en systeemcamera’s halen al 180-240 fps per seconde met uitschieters tot 300 fps.
Je stelt de mate van slow motion in via het desbetreffende cameramenu. Let er op in welke resolutie, Full HD of UHD, op videoformaat dit kan. Dat verschilt nogal eens per videocamera.

Zijn LithiumIon-Accu’s gevaarlijk?
Als je deze van goede kwaliteit koopt, de juiste lader gebruikt en niet laat vallen of platdrukt in principe niet. Het gaat om hoog energierijke en dicht op elkaar gepakte stroomcellen. Bij beschadiging kunnen deze giftige stoffen gaan lekken. Bij oververhitting en kortsluiting kan er een moeilijk te blussen brand uitbreken.
Zoals gezegd zal dat normaliter niet gebeuren bij kwalitatief goede  LithiumIon-acu’s,  het niet verkeerd (snel) opladen en zorgvuldig omgaan met. Controleer accu’s na een val of andere opdonder op het nog intact zijn. Voorkom onnodig lang opladen, oververhitting op de lader en in de zon. Bij lekken, vervormen (opbollen), veel hitte (wat warmlopen is normaal), rook en vonken meteen maatregelen nemen. Bij de brandweer en batterijleveranciers zijn tips te vinden wat in zo’n geval te doen.

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Tamron 28-200 mm F/2.8-5.6 Di III RXD (Model A071): alles-in-een zoomobjectief
Transcontinenta kondigt de introductie aan van de Tamron 28-200 mm F/2.8-5.6 Di III RXD (Model ...